Jump to content
Friday 23 August 2019

svampbob

Medlemmar
  • Content Count

    84
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About svampbob

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Okej, det låter vettigt. Tänkte mest på att fylla tomrummet för att motverka kondens. Jag behandlar plåten och limmar sen på skivan. Så får det bli. Tack!!
  2. På min stålbåt låg utrymmet för förvaringen av kedja ( ankarbox ) under vattenlinjen med en dränering ner till kölsvinet. Den var såklart igensatt sen länge troligtvis, och skrovsidan nästan genomrostad. Nu är plåten utbytt och utrymmet flyttat ovan vattenlinjen. Detta är tydligen en klassisk skada på stålbåtar. Det gamla utrymmet är nu tomt, vanligt var förut att fylla detta med betong. Det känns dock olustigt att bygga in fukt på det sättet, tänkte att fogskum kanske är bättre som härdar kemiskt och sen skyddar mot kondens. Vad tror ni?
  3. svampbob

    Stålbåtsforum

    Hej! Det skulle behövas ett forum även för oss stålbåtsägare. Det verkar inte finnas något sådant på svenska. Mvh Mats
  4. Jag hade samma problem och det var glapp i jordningen på startmotorn. Det såg okej ut men glappade.
  5. Sådär gör min när det sitter toapapper som inte lösts upp. Bara att plocka isär. Det är enkelt. 4 skruv. Med dom här toaletterna är det verkligen viktigt att inte spola ner hushållspapper, torky etc.
  6. I hytter finns pilot, den syns tydligt, fart, djup och vind syns inget men piper när man trycker. I brunnen (fotot) finns repeat och pilot, på båda syns knappt nåt, men piloten fungerar att använda. Tänkte att det kanske är nåt annat än en kass display...
  7. Hej! Texten är mer eller mindre osynlig på instrumenten. Är spänningen för låg eller kan det vara fel på jordningen?
  8. Det var den bränsleventilen till värmaren som läckte in tjyvluft. Böt kona så det blev tätt. Luftade de 2 filtren på motorn, startade direkt. Tack för svaren och förslagen!
  9. Har nog hittat felet. ( det är en minimec btw). Demonterade dieselvärmaren för några veckor sen och det drar troligen tjuvluft från dieselkranen till den. Visade sig vara kass. Köper ny kona och monterar på nytt.
  10. Ska kolla bränsletillförseln. Bytte till dubbla bränslefilter tidigare i vår.
  11. Startmotorn går, men det tänder inte.
  12. Vi har en Aerogen, och den är klart tystast på bryggan. Var dock lite orolig när det stormade här som värst i januari, men blev ganska lugn då det satt en likadan på en väderstation i Kavik, Alaska.
  13. Det kan såklart vara soppatorsk men brukar normalt ha minst 2-300 l bränsle. Motorn har aldrig tidigare stannat, så min förhoppning var att det finns någon startspärr el dyl. Har inte heller tidigare lyckats starta med växel i. Hoppas såklart inte att backslaget spelar in på nåt sätt.
  14. Startade motorn, Ford 2720 med backslaget i. Det visade sig att familjens teknikintresserade junior lagt i växeln på yttre styrplatsen. Motorn gick i 2-3 min för att sen stanna. Efter att växel lagts ur vill inte motorn starta. Vad har hänt? Finns det någon startspärr som löst ut / gått sönder?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy