Gå till innehåll
söndag 17 december 2017

Flipp760

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    732
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Flipp760

  • Placering
    Flottiljamiral
  1. Instämmer! Lindströms Båtvarv gör mycket bra jobb.
  2. Elfel Buster XL

    Helt klart är ensäkring det korrekta kortslutningsskyddet, sedan uppskattar jag möjligheten att frånskilja med huvudbrytaren.
  3. Elfel Buster XL

    Jag är av åsikten att motorn också skall gå via huvudbrytaren. Det är inte roligt att bara stå och titta på när kablar brinner. Med en huvudbrytare har man möljligheten att bryta bort felet. (endast i nödsituationer då man annars förstör generatorn) Tror att felet ligger i din huvudbrytare. Är det modellen med röd nyckel?
  4. Tips på kall mat

    lufttorkad skinka med melon Senast ändrad av Flipp760 | 28 juni 2012 | 18:40
  5. Jag har både 2-takts och 4-takts utombordare som jag frivilligt tankar på alkylatbensin för miljöns skull. Samma bränsle åker i gräsklippare, snöslunga och motorsåg. Tvåtaktsoljan är dessutom av den miljövänligare modellen. Om flera var beredda att betala någon krona mer för att skona miljön så skulle förbudsdiskussionen inte existera. Den dagen som tvåtaktaren ger upp blir det naturligtvis en fyrtaktare. Sedan kan man överväga elmotor för jollen och slippa kladdet
  6. Vilken olja i aq 171a?

    Min fd 171a hade gått hela sitt liv på OK helsyntet, jag gick över till Swedol helsyntet
  7. Hitta mekaniker i Sthlm Yanmar YSB

    http://www.yanmar.se/Återförsäljare/Sökåterförsäljare.aspx
  8. Limma fast solcellspanel

    Zick-Zack mönster med exempelvis Sikaflex 291 Gör snygg fog i ytterkant, förslagsvis med maskeriningstejp för att få raka kanter
  9. Vilken spolmuff rekomenderas?

    Koppla in dig direkt på sjövattenpumpen istället Enligt bilden har en Volvo Pemta motor och då står det beskrivet i manualen exakt vilke slang du skall koppla in dig på. Alternativt så skaffar du ett oljefat eller motsvarande för att cirkulera samma vatten flera gånger.
  10. Flippet 760 vs 717S

    Hej, Jag känner igen din kravspec. Kollade runt på motsvarande båtar och fastnade för 760 då jag upplever den som rymligare än Bella Falcon 26 som har snudd på identisk planlösning. Tycker 760 känns bredare och så har den bättre takhöjd. Bellan har dock ett vassare skrov men jag har hitills klarat mig genom att trimma ner fören och anpassa farten då det varit mycket vågor. 717 har jag bara tittat på med tygtrasa och du tyckte jag att pentryt inte var lika bra som på Flipper 760 och Bella 26. Vet inte om det är samma på den täckta versionen av 717. Satsa på en med duoprop och gärna diesel.
  11. renovering motorrumslucka

    Är 4-kantnyckel ett krav? Har du bild på befintligt? Här är några som kanske kan passa http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Beslag/Durkbeslag-25398/ http://www.marinepartseurope.com/sv/ital-nordic-p0446615-motorrumslas-70mm-o-r-fritt.aspx
  12. Pressening till båten

    Du kan använda en vanlig rektangulär presenning. med armering. De finns bland annat på byggvaruhus, bensinmackar och båttillbehörsbutiker. Gör ett två stycken A, lägg en överliggare mellan dem, häng presenningen över och knyt med gummirep. På min styrpulpetare har jag gjort så med med bockbeslag från Clas Ohlson, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164743578 (Finns säkert liknande hos andra också) Senast ändrad av Flipp760 | 23 november 2011 | 20:00 Senast ändrad av Flipp760 | 23 november 2011 | 20:09
  13. Hur tvättar man motor och motorrum?

    Jag brukar använda miljöavfettning och ljummet vatten, suger upp det med grovdammsugaren för att slutligen dumpa på miljöstation.
  14. Tohatsu som varvar utan att öka i fart?

    Råkade ut för samma sak själv på lill-båten i somras. Bara att köpa ny propeller så är problemet löst. Min gamla propeller luktade bränt gummi när jag tog bort den.
  15. Oljefunderingar

    Fyll på så att oljenivån hamnar på max, inte mera olja än så i motorn. Det är inte ovanligt att en del gammal olja blir kvar när man suger ur den. Brukar dock inte vara ett jätteproblem.
×