Jump to content
Thursday 02 February 2023

Stoffe79

Medlemmar
  • Content Count

    107
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Stoffe79

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag värderar knappt skadan, då det känns rätt enkelt och göra själv. Det är en 10-15 cm repa pga en jäkla bult som stack ut vid en brygga. Jag tänkte bara på enklaste sätt fylla i repan på bästa sätt och sen kanske våtslipa lite bara. Men det verkar vara olika bud på om jag behöver primer eller roskskyddsfärg innan och sen lägga på nån typ av färg. Båten är ju från 1991 och vet inte vad det är för färg som varit innan på båten från varvet.
  2. Japp det stämmer. Tur att du såg det! Jag har bara köpt en 250ml vit färgburk jag tänkte använda och fylla i div små lagningar. Vilken färg ska man använda då?
  3. Japp, det är sant. Jag ser inte plåten dock. det är nån gul form av färg under. Ovanpå den är det en vit färg. Jag kanske får testa och dutta i färg. och testa ditt sätt. Är det bäst och köra expoxy primer först oavsett eller? Just nu använder jag Hammerite färg. typ com denna i liknande kulör. https://www.xn--ob-eka.se/bygg/mala-foga-tapetsera/snickeri-lackfarg/hammarlack-hammerite-3804507 Har du tips på bra färg också?
  4. Det är en RW 36 och det är orginalfärg från varvet som sitter på. Ingen aning om vad det är för nån färg. Det har inte börjat rosta, verkar inte kommit ner till själva metallen. Det är en yt repa verkar det som. Den är ju lixom inte djup alls, funderade på om nån form av topcoat spackel skulle funka. Att måla med pensel blir ju inte bra om man vill få det jämt lixom.
  5. Hej. Hur lagar jag bäst en 20 cm repa på en stålbåt. Finishen nu på båten är superfin och vill ju att lagningen ska bli lika jämn på ytan. Den är bara 1 mm djup och bara själva färgen som lossnat. Tar man pensel så blir de ju inte så bra. Ska jag använda någon form av spackel på ytan så det blir jämt, eller använda själva färgen och dra ut den med nån spatel eller nått? Lite ny på stålbåt, så är tacksam för förslag
  6. Vet någon vart man ev kan få tag i en begagnad tändspole till en sån här motorn?
  7. Japp, har kollat stiften och bytt kablar osv. Så det är inte det.
  8. Har googlat en hel del. Och som jag förstått det, så om det finns gnista på ett av stiften så är det inte fel på själva tändspolen. Då är det troligen, CDI boxen? Så som jag förstått det så finns det en förtändnings mekanism under själva svänghjulet. Kan det vara nått som spökar där också eller?
  9. Hej Har en gammal MB2/50s Motor i en Birdie 24a, som gick ok igår till en början, sen helt plötsligt tappade den varv och dog. Sen var den helt stendöd och gick inte att starta. Det första jag gör är att kolla tändstiften, och märker då att ena stiftet inte får nån gnista. Testade med det andra tändstiftet också, och det är konstaterat att det inte blir någon gnista på ena stiftet. Det första jag tänkte på är ju tändspolen? Men finns det någonting annat som kan orsaka att det bara kommer gnista på ena stiftet. Finns det någonting annat jag kan kolla på? Nedan finns en bild på elschemat..
  10. Kanske inte är rätt forum, men ville bara veta ungefär hur långt det är från slussen till Utö? Om det är nån som kan det på rak arm.
  11. Hej vill bara kolla, jag har en 28 fots magnum 28 med en yanmar diesel 315 hk motor i. Om jag skulle sätta på ett nytt drev vilken utväxling bör jag ha på mercruiser drevet. Jag tror det sitter ett 1.50 utväxling nu. Men vissa sägar att jag ska gå upp i varv med mindra stigning och vissa säger tvärtom. Blir galen här! Någon som kan ge lite råd och tips hur man bör tänka med en diesel motorn.
  12. Jag har ett bekymmer jag försökt klura på ett bra tag nu! Jag får inte powertrimmen på mitt bravo 1 drev att gå uppåt när jag trycker på upp knappen. Det funkar när jag trycker på mitten knappen och uppåt. Förra ägaren hade kört utan trim limit på drevet. Men jag vill koppla in allt som det ska vara nu. http://www.tsgmarine.no/deler/manualer/drev/bravo/5%20A%20Oildyne%20Trim%20Pump.pdf Jag har exakt samma system som finns på länken här ovan på sidan 5A-51 näst sista sidan. Mitt problem är att jag förstår inte vart jag får en + ström genom blue/white och purple/white kabeln när man trycker på upp knappen. Om någorn som är bra på elscheman kan förklara det för mig så blir jag väldigt glad! Jag har själv läst massa el, men får inte alls det här schemat att gå ihop!! Mitten och ner knappen har ju en röd + spänning på sig. Men upp knappen får inte det nånstans enligt schemat. Hjälp mig!
  13. Hej! Jag håller på att klura vart jag ska koppla in trim limit switchen som sitter på drevet till trim pumpen. Är det någon som vet vart jag ska dra kablarna ifrån? eller har en bra beskrivning? Förra ägaren har kört utan den, så har alltid varit tvungen att hålla in trailerknappen för att tilta upp drevet. Oc hjag har alldrig haft en trim begränsning.
  14. Om det skulle gå hål på knutbälgen på ett Mercruiser bravo drev. Kan man se det på nått sätt i båten, att det skulle läcka in vatten på nått sätt vid drift? Eller finns det någon indikation på att bälgen har gått när man har båten i vattnet annars?
  15. Vart brukar serie numret sitta på ett Bravo 1 drev? Som jag förstått det så brukar det sitta på dekalerna, men det finns inga på mitt drev. Sen har jag också läst nånstans att det kan vara instansat på drevet någonstans? Tacksam för hjälp!
×
×
  • Create New...