Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

ljunghall

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    248
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ljunghall

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. Här är en 2,6 mil lång Storebro 34: http://storebro34.se/wp/2011/08/20/varldens-langsta-storebro-34/
  2. Vi går mest till danska hamnar när vi är utem och där är det inte ovanligt att hamnarna är fulla när man kommer in en fin dag. Då får man lägga sig utanpå någon annan båt som har haft turen att hitta en kajplats. Ibland är det 4-5 båtar i bredd utanpå varandra, man får alltså klättra över fyra båtar för att komma iland. Min erfarenhet av svenska hamnar är ganska begränsad (Båstad, Höganäs, Helsingborg, Malmö), men jag har aldrig sett att man lägger sig på det sättet. Är det för att trycket är lägre på svenska hamnar så att behovet inte uppstår, eller är det för att man helt enkelt hellre går vidare och lägger sig någon annan stans?
  3. Vi behöver en avbärarlist i metall att ha utanpå den i mahogny vi redan har. Några tips på vad man kan skaffa, och var man skaffar det? Den får gärna vara i syrafast stål, runt 20 mm bred, halvoval. Men aluminium eller likvärdigt är också intressant. Även i kombination med gummi om det är snyggt gjort. Här ser man hur det ser ut med den nakna mahognylisten: http://distilleryimage8.ak.instagram.com/90cd3ec4ce8711e2979f22000a1f8ae3_7.jpg
  4. Alla värden är samma på motorerna utom just tempen. BB ligger på runt 80 som de ska och SB på runt 90. Båten är en Storebro 34 med mahognyskrov på 7,6 ton.
  5. Jag vet och jag minns det. Grejen var att jag googlade fram tråden, fast det blev fel men en snarlik tråd, vilket jag inte märkte. I den hittade jag inte det där med att det var OK, så jag formulerade mig utifrån att det var någon annan stans jag hade läst det. Sedan kom jag på att det faktiskt var fel tråd och tog bort inlägget och klistrade in det här utan att läsa tråden, vilket jag kanske borde ha gjort… Sak samma, tack för påminnelsen! Hur var det med orsaken då? Har du någon aning?
  6. Nu har jag omsider tagit tag i det här. När jag körde hem båten gick SB motor upp till 90 grader och höll sig där i marschfart (3100 rpm). När jag sedan plockade ur termostaterna (det är två per motor) gick motorn upp till cirka 55 grader i marschfart. Slutsatsen blev att det var fel på termostaterna varpå jag köpte två nya. Med dessa två nya termostater får jag samma resultat som med de gamla, dvs runt 90 grader i marschfart. Två frågor följer: 1. Hur man det komma sig? 2. Tar motorn skada av att köras i 90 grader?
  7. Ha, jag måste rensa filtren varje gång jag går ut. Både för att det är en massa skit i Sundet och för att det är ännu mer skit i vår hamn. Men det är å andra sidan en barnlek, bara att skcuva av locken och skölja ur insatserna, tar en minut. Jag har stora filter: http://storebro34.se/wp/2012/06/02/antligen-nya-sjovattenfilter/
  8. Krävs det inte att man har en kabel till tändingen också, som bara går till ett relä?
  9. Och varför skulle marinan ha något emot att du sätter i båten med en kranbil? Annars kan du väl sjösätta var som helst utanför marinan och köra dit båten i vattnet.
  10. Ravanis på Nyhamns såg, precis. Vi fick henne uppdragen dit för snart två veckor sedan. Det blir till att googla fram lite bilder, då. edit: det finns lite bilder och annat i länken i min signatur.
  11. Vi är i stånd att bygga reparera stäven på vår Storebro 34. Det kommer att medföra nya fotlister och att den gamla kloss som ankarrullen satt på ska bytas ut eller tas bort. Frågan blir då vilken typ av ankarrulle man vill ha. Vi har en som är ganska klafsig och stor och som kräver en ganska rejel kloss under för att komma upp i nivå med fotlisten. Bilder på rullen: http://storebro34.se/wp/wp-content/uploads/2012/10/Storebro-34-stävkåpa.jpg http://storebro34.se/wp/wp-content/uploads/2011/07/Storebro-34-Trä-Hbg-exteriör.jpg Bild på den gamla klossen under ankarrullen: http://storebro34.se/wp/wp-content/uploads/2012/06/nos2.jpg Finns det ankarrullar som kommer upp en bit så att man inte behöver klossen utan når över fotlisten? Finns det mindre ankarrullar än den vi har, som har vippfunktion? Behövs vippfunktionen? Vi har ett elektriskt ankarspel, kanske man ska tillägga.
  12. Jag är också inne på två om lott. Skönt att se att det tycks vara det som fungerar i praktiken.
  13. Jag tänkte köpa en pressenning som ska täcka båten när den ligger ute i vinter. Hur stoor behöver den vara? Båten är en Stprebro 34 Baltic, dvs 10,3 m lång och ganska hög, se länk nedan. Och hur tjock ska den vara? Jag vill gärna ha så grov duk som möjligt, men risken är att den blir för tung för att kunna hantera. Räknar jag på 570 g/kvm på 10x12 m blri det nästan 70 kilo som ska dras över. Men det kanske är för stort? http://storebro34.se/wp/om-baten/
×
×
  • Skapa nytt...