Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Kapris

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kapris

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svar! Det var det jag antog när jag bytte glykolen i höstas men blev osäker eftersom brunt brukar betyda rost och började därför leta efter anod. Men om man tittar på sprängskissen ovan som är från min motormodell så finns det ju en anod, sitter den på sjövattensidan då?
  2. Är det anoden vid punkt 8 som fungerar som korrosionsskydd på sötvattensidan?
  3. Hej, Har en Volvo Penta 431A och upptäckte i höstas att glykolen i sötvattensidan blivit lite grumlig. Jag kan väldigt lite om motorer tyvärr men jag antar att det måste finnas någon anod på sötvattensidan för att förhindra korrosion, är det rätt? Och var hittar jag den i så fall, har någon erfarenhet av denna motor och kylsystemet? Sitter det förövrigt någon anod på saltvattensidan också? Tacksam för hjälp! Mvh. Anders
  4. Jag hade tittat på en Flipper 666. Sanslöst snygg och HT-taket är inte fel då det mulnar på eller som skydd mitt på dagen på holmen då solen bara steker på. Och den ryms klart inom din budget.
  5. Hej, Jag har fått hjälp med renovering av drevmotorn/pumpen i mitt drev, VP290DP. Nu när den är inkopplad igen så märker jag att jag kan lyfta drevet hela vägen upp i beachläget utan att trycka in knappen men när jag ska sänka igen så måste jag trycka in knappen för att då ner det. När det däremot går över från beachläget till trimläget så kan jag sänka utan knapp. Funktionen för knappen är alltså helt tvärtom mot tidigare. Nån som har varit med om detta tidigare? Låter som ett elfel av typen kopplat två kablar tvärtom men jag kan inte mycket om el och motorer så frågar därför er om ni har någon aning om vad det kan vara. Själva drevspaken funkar som den ska, dvs den går upp vid upp och ner vid ner. Eller kan det vara nåt relä som trilskas? MVH. Anders
  6. Hej alla, Sitter som många av er andra och drömmer om sommaren och båtsäsongen. Vi är sugna på en familjebåt och har fastnat för flipper 717. Jag skulle föredra en kabinbåt utan presenning så 717S är mest intressant, däremot undrar jag hur mycket mindre den känns eftersom den har väggen som delar upp det totala innerutrymmet som finns jämfört med 717C. Sen undrar jag om någon har erfarenhet av hur den invändiga ytan i 717S är jämfört med 760 som ju är en något större båt. 717 har vad jag förstått bättre sjöegenskaper vilket gör att jag är sugen på den men utrymmet är också viktigt eftersom vi strax ska ha vårt andra barn och därmed om några år kommer att behöva yta för ungarna att klättra på. Skulle egentligen kanske se på Flipper 850 med akterhytt men då är presenningen där igen... Tacksam för synpunkter och tips! Mvh. Anders
  7. Hej igen, Glömde följa upp den här tråden. Problemet är förmodligen att kolen är slut på elmotorn till trimmen eftersom den kom igång när jag knackade med gummiklubba på själva elmotorn, att knacka på kolven hjälpte inte alls. SÅånu finns gummiklubban med i båten hela tiden, även om det är problem att komma åt när motorn är nedsänkt. Är det någon som har erfarenhet av att byta kolen i trimmotorn, hur svårt är det? Måste man ha bort hela motorn? Lite tips tages tacksamt emot.
  8. Hej, Är det någon som vet om/var det går att få tag på ett extra bränslefilter som man kopplar på slangkopplingen till en utombordare? Jag har själv aldrig hört talas om sådant innan jag läste en amerikansk manual till min Mariner utombordare. Där visade dom en bild på ett litet filter som man, vad jag förstår, kopplar mellan slang och motor, alternativt slang och tank med snabbfästen som passar kopplingen. Dom kallar filtret End cap filter och menar att det är ett excellent way of protecting fuel hoses against contamination. Varför jag undrar är p.g.a. att jag tror jag har en del skit i tanken men jag vill/orkar inte ta itu med tanktömning med allt vad det innebär just nu, helst nästa vår. Nån som vet nåt om detta?
  9. Hej, Hittade en gammal tråd med samma problem som jag har (Mariner 75hk -90). Löste det sig med bensinslangbyte eller var det nåt annat fel? Min får inte soppa och blåsan blir helt slapp, inget tryck alls. Bytte bensinslang idag men den går inte bra ändå. Den startar bra men dör gärna efter en stund varefter man måste pumpa igen. Då jag kör med högre hastighet så går det bra men om jag stannar och väntar 10-20 min så måste man pumpa igen efter att man startat, annars dör den efter en halv minut. Nån som har tips för vad som kan vara problemet? Tacksam för svar.
  10. Löste problemet själv. Knackade en stund på elmotorn och plötsligt fungerade den. Är troligen kolen som är slut skulle jag tro. Så det blir gummiklubban med i år och byte/reparation i höst.
  11. Hej, Jag har problem med trimmen till min Mariner 75 hk - 90. Förra ägaren hade problem ibland på vårarna med att den kärvat fast under vintern fast men det lossnade när han knackade på cylindern med en gummiklubba, allt enligt honom. I år får jag inte liv i den alls. Vi några tillfällen har elmotorn startat men gått sakta, sakta tills den dött. Det är bara reläna som klickar. Den var strulig också förra året då jag skulle sänka den vid start men då löste det sig när jag skakade om motorn, då släppte det. Men nu är den som sagt död. Nån med erfarenhet. Elmotorn som gjort sitt?
×
×
  • Skapa nytt...