Jump to content
Sunday 11 April 2021
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Recommended Posts

Hej, Jag tar hem allt tyg som dynor & gardiner samt kapell. Dock får stolarna sitta kvar. Ställer in 4st torrbollar och sluter så tätt det går med pressen. Tömmer torrbollarna några gånger under vintern. Har fungerat utmärkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batterierna -- Ett alternativ är att koppla bort ena polen på varje batteri under vintern, för att hindra krypström och dolda förbrukare (på min 26 HT är både klocka, startspärr och GPS kopplade direkt, förbi batterinycklarna). Då ska de klara sig.

Startbatteriet är känsligare och mår bäst av att laddas åtminstone ett par gånger under vintern. Jag har båten hemma på tomten, så det är enkelt att koppla in landströmmen (laddar förbrukningsbatterierna) och laddaren jag ändå hade till bilen tar hand om startbatteriet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som fel på kylningen. Har du kollat insuget på drevet? När bytte du impeller senast? 

Visst står det i min VP KAD44 instruktionsbok att man ska köra 200-400 varv under max, men det är väl om man kör längre sträckor.

Tror att du får mer kontakt med andra som har D3-motor om du startar en ny tråd med t ex D3-190 i rubriken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen!

Det låter som att vi har samma uppfattning angående vintertäckningen, härligt!

Pratat med lite vänner angående detta med koppling till toa/handfat för avfuktaren och ska försöka koppla den till septitanken på något vis. Åtekommer med information angående det. Jag tror dock jag tar bort kapellet som du gjorde första vintern och sätter dit någon liten press eftersom jag ändå inte har avsitken att besöka båten invändigt vintertid.

/Marcus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upprepar en fråga jag ställde för drygt ett år sedan som inte fått något svar... Min egen erfarenhet efter två somrar är ett svag ja, men trenden är inte särskilt tydligt nedåtgående. Sommaren 2009 (bortäknat första hösten i siffrorna ovan), så blev det 11 utfärder med familjen och 16 nätter, totalt 381 distansminuter.

Sommaren 2010 blev det 10 utfärder med familjen, varav 3 dagsutflykter och 10 övernattningar, summa 333 nautiska mil. Det som är allt mer tydligt för vår del (med tre barn mellan sju och tretton) är att vi helst åker ut helger 1-2 nätter. Att enbart åka ut över dagens känns varje gång lite stressigt, man hinner aldrig slappna av ordentligt... Och efter två nätter ute brukar vädret bli sämre och alla börjar längta hem (flera av årets utfärder tog vi ledigt en fredag och åkte ut torsdag kväll, men åkte hem på lördag eftermiddag när vädret blev sämre).

Fast vi har pratat om att göra en längre resa med båten nästa sommaren (i år blev det Skåne och Legoland på semestern), så kanske blir det fler övernattningar i rad nästa år?



Senast ändrad av Jonas478 | 21 november 2010 | 10:47

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Jag är en nybliven ägare till en 26HT 2007 D6 som hoppas att isarna går upp snart... Har haft stor glädje av alla inlägg här under mitt sökande efter en lämplig båt, så tack till alla som delar med sig av sina erfarenheter. Jag har en undran: Vi är fem i familjen, så det kommer säkert att bli till att sova även i sittbrunnen. Det är ju rätt stora rutor på kapellet, är det någon som har en fiffig lösning på gardiner/mörkläggning av kapellrutorna?

Hälsningar Staffan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi funderade på mörkläggning där bak... Men det är bara min fru som störs av ljuset o hon har istället köpt ett par lyx-varianter av de ögonskydd man får på flyget (kostade typ 79 kronor i en väskaffär).

Ett större problem senaste sommaren, från augusti o framåt i Stockholms skärgård, var myggen. Vi har dels skaffat ett myggnät där bak, som fungerar ganska bra (men vi ska nog skaffa ett större), dels köpte vi en gasdriven myggdödare. Problemet är inte bara kapellet, myggen tar sig även in genom de små hål som finns i nederkanten av framrutan (där kondensvatten rinner ut).

Så länge det blåser lite o man ligger på lä-sidan av ön så går det bra... Men de nätter i augusti när det var vindstilla... Helt sjukt... typ 1000 mygg runt båten... Fram där barnen sover kan man ju stänga dörren, fast jag fattar inte hur det är tänkt att fungera med ventilationen då? Vi har pratat om att skaffa lösa mindre myggnät, som vi kan sätta på insidan av en av ventilerna fram, men hittills har vi bara haft en liten glipa i dörren, för myggen verkar inte hitta ned, de trivs bäst uppe :-/

Fast det varierar beroende på värme o regn -- 2008 o 2009 hade vi inte problem med mygg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen Jberg,

Du skrev ett meddelande via Maringuiden, ville ha tips om dels valet av motor till 26HT, dels skillnader mellan årsmodeller. Har nyss lyft ett par trådar som handlar om detta:

Motor -- D6 eller KAD44 / KAD300:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247773

Årsmodell -- Aquador 26HT från 1998 eller 2004:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=246877

Att köpa en ny eller nästan ny Aquador 26HT tycker jag är svårbegripligt, eftersom prisskillnaden till en 5-6 år gammal är så stor. OCH i så fall är det ganska lite extra pengar för att istället köpa nya Aquador 33HT, som har mer boyta och är smartare byggd på flera sätt. Min granne ska sälja sin Marex 290 och har beställt en 33HT med leverans i maj, lite avundsjuk är jag... ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jberg -- du undrade om det är svårt att komma upp i planing med KAD44, ovan är mitt senaste inlägg i den diskussionen.

Det är inte bara stor packning, full tank och t ex 5 vuxna ombord som gör det trögare. Det hjälper att planera sin körning och inte försöka gå upp i planing rakt mot hård vind. Då är det trögt även med D6-motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt bästa tips om en AQ26 med KAD44 är trög upp i planing: byt till alu B4 propellrar. Jag är fortfarande helt nöjd --- högre toppfart, bättre acceleration.

Nackdelen är kanske lite högre bränsleförbrukning (som att köra på lägre växel med bilen), men vi kör inte så mycket (300-400 distans per sommar), så även om båten skulle dra 0,1 liter extra diesel per distans, så är det i så fall 500 kronor extra per sommar. Det är det i så fall värt, tycker jag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är ganska säker på att det du ser är Styrboxen till EVC. Jag har en i min 23 HT också och det sur ut som den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Garfield,

Jag gissar att det är fråga 2 från Allure som du svarar på?

Bra att få ett tydligare svar, det kan ju vara någon annan som undrar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag uppmärksammade svaret på min fråga, tackar. Men som sagt svaret hängde lite väl fritt bland inläggen. Det kräver att man väljer citera, och inte bara svara. Själva editorn är inte helt pedagogisk tycker jag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Staffan!

Jag har en 23HT men hade samma problem som du med mörkläggningen under kapellet. För mig funkar det inte bara med flygplansskydd för ögonen eftersom jag också vill bli av med insyn och få lite skydd mot den tidiga morgonvärmen. 

Det vi gjorde var att vi lämnade in kapellet till en lokal sömmerska som syr kapell och båtdynor. Hon satte kardborreband  i kapellet och sydde sedan måttanpassade gardiner i mörkblått tyg också med kardborreband i då så klart.

Snyggt, praktiskt och inte alls speciellt dyrt. Det blir lite bökigt när man ska upp med alla gardiner varje kväll (vi har gardin även för takluckorna och framrutan) men det är det värt. De skyddar även en hel del mot kyla sena höstnätter har jag märkt.

Med vänliga hälsningar 

Johanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla Aquador HT-ägare!

Är det någon som ställts inför behovet av nya lister till takluckorna?

På min 26:a (HT) från 2001 började listerna lossna förra året. Ett varv hjälpte mig att provisoriskt limma fast dem. Det höll ända till sista turen i höstas!

Varvet påstår (också efter att ha konsulterat glasmästare) att det inte går att ta bort luckorna utan att riskera att ärgade skruvar går sönder med påföljande risk att det inte går att få dit luckorna igen. Dessutom har de konsulterat Flipper Marin som påstår att mina luckor är av en annan modell som inte längre används, där listerna är fastklämda under en aluminiumlist redan från fabrik.

Detta är information jag fått via telefon (delvis i andra hand) och jag har inte kontrollerat med egna ögon eftersom båten ligger på varvet en bit hemifrån.

Jag tycker det här låter jättekonstigt och det känns ju helt absurt att man skulle behöva byta hela luckorna bara för att listerna börjar bli gamla!

Tips? Idéer? Erfarenheter?

Med hopp om snar islossning!

/Krister

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trist, men jag tror att det är så här...

Varvet vill inte göra jobbet, eftersom de riskerar att misslyckas och då kan du kräva att de fixar färdigt gratis (konsumentköplagen, tror jag). Så en möjlighet är att du på något sätt friskriver varvet (typ Jag har begärt reparation X trots att varvet Y avråder, så om försöket att reparera misslyckas är jag medveten om att jag själv får betala alla ytterligare kostnader som i så fall uppstår.

Vill du ha tips här på Maringuiden så tror jag att du MÅSTE ta foton på luckorna och bifoga i tråden. Tror även att du får mkt mer hjälp om du startar en NY TRÅD om detta problem , för den lucka du har måste ju finnas i andra båtar (vanligare med takluckor i segelbåtar, så kanske värt att starta en tråd även i Seglarsnack).

... sedan förstår jag kanske inte ens problemet? Menar du med nya lister att du behöver byta de gummilister som sitter för att täta så att inte vatten rinner in? Eller menar du hela listen runt om i aluminium kanske? Vilket problem är det du får när listerna lossnar -- går det inte att stänga fönstren då? Eller rinner det in vatten vid regn?

 Håller med om att det med en bra konstruktion så borde gummilister åtminstone gå att skära loss klistra dit nya... Fast om du betalar varvet typ 600 kronor/timme så blir det kanske dyrare att få en taklucka med täta gummilister på det sättet, kan ju vara många timmars jobb?

Och om det är så att hela takluckan är en dålig konstruktion som inte längre används -- som nu är 10 år gammal -- då är det väl vettigt att byta luckan? Jag sökte lite snabbt på internet och liknande däckslucka verkar kosta ungefär 5000 kronor styck. Det är väl kanske nått man får räkna med -- ungefär som att en 10 år gammal bil kan behöva byta delar...

(PS: kolla även högre upp i tråden, finns ett tips om att täta läckande takluckor där, den skribenten kanske vet mer, skicka ett meddelande till honom)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, Jonas för svaret.

Det är gummilisten som lossnar och hänger. Det blir då problem att stänga och öppna luckan och listen kommer slitas loss och sönder alltmer. Än så länge har det inte läckt in vatten, men det beror nog på att listen ändå ligger på plats när luckan är stängd. Men det är en tidsfråga...

...ska fundera lite på hur jag ska göra. Det kanske måste bli nya luckor, som du skriver!

/Krister

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har uppgraderat mig från en Aquador 23 HT till en 26 HT. Nu kommer jag inte ihåg hur det var på toaletten i 23:an, men jag slås nu av att jag i min 26:a inte har belysning inne på toaletten. Det är årsmodell 2011, så min undran är om det aldrig har funnits på 26'or eller om det något nytt påfund att man skall klara sig utan ljus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har försökt hitta en lämplig marchfart till min Aquador 26 HT med D4-300. Nu har jag växlat mellan lite olika hastigheter för att se hur mycket det skiljer i trippekonomi på EVC. Det varierar så lite som mellan 1,3 - 1,4 liter /distans, kanske för att jag inte kört tillräckligt länge på samma fart för att den skall reagera nämnvärt. Vad har ni hittat för bästa bränsleekonomi med behagligt motornnivå?

En följdfråga kring fart är hur jag undvikar att det blir en form av vattendimma/stänk på bakre soffan. Det måste vara en kombination av fart och vinkel på drevet. Någon som har tips på det?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till nya båten!

Självklart behöver man ha lyse på toan, vårt sitter lite dolt i hörnet ovanför handfatet.

Kanske har nån glömt montera toalampan... Hörde av en granne som ska få leverans av en Aquador i slutet på maj att när hans båt kom till Flipper Marin i Stockholm så hade Bella i Finland inte ens monterat kompassen -- nästan allt även standard utrustning monteras av återförsäljaren. Och de har nog bråttom så här års...

Share this post


Link to post
Share on other sites

När en modern diesel kommit över planingströskeln, så är det inte så stor skillnad i bränsleförbrukning. Fast klart högre vid toppfart. Här är ett citat ur en tabell i Båtnytt 1/2006 där AQ 26 testas med Volvopenta D6-350:

Toppvarv 1,79 liter/sjömil  -- 40,5 knop

-300 v/min 1,49 liter/sjömil -- 35,5 knop

-600 v/min 1,40 -- 32,2 knop

-900 v/min 1,38 -- 27,8 knop

-1200 v/min 1,42  -- 22,6 knop

-1500 v/min 1,62 -- 15,4 knop

Min känsla är att vår Aquador går snålast kring 25 knop - både det och tabellen ovan stämmer med det jag läst nånstans att man helst ska hålla sig 600 varv/minut under toppvarv för att inte pressa dieseln för hårt.

Vattendimma/stänk på bakre soffan -- vi har upplevt det när badstegen har legat kvar nere i vattnet... Men det finns inlägg högre upp i tråden om att de som har nya kapellet har större problem, antagligen för att det bildas en luftvirvel bakom den lodräta bakväggen. Testa att ändra trimningen på drevet och se vad som händer. Annars ha kapellet stängt eller fäll ihop det helt (då borde luften strömma annorlunda).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaret. Tabellen verkar vara rimlig med mina första intryck av förbrukning.

Intressant med stänket, då jag än så länge bara åkt med kapellet uppe och bakre rutan borttagen. Då kanske det löser sig de varma dagarna när allt kapell är nedfällt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant uppgift att även Flipper Marin har del i vad som finns med i slutmontaget. Klockan på instrumentpanelen var trasig vid leverans, men den kunde de byta ut på direkten. Värre är det med den nya designen med plastdetaljerna på ytan under vindrutan som redan första dagen släppt i kanterna och behöver limmas om mer noggrant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla aquadorbrukare - Jag köpte själv en ny 26HT nu i år, hämtade den för 2 veckor sedan - Utrustad enligt Flipper Marin standard, alltså  med D4-300. Som extra utöver denna standard fick jag med peke med stege i fören och lät dem även montera en TV åt barnen. Jag tycker generellt att båten går riktigt fint, även om motorn på tom- och lågvarv tyvärr låter som en traktormotor. Kanske något stampigare i sjön än andra båtar i samma storlek/tyngdskala.

Angående förbrukning så drar min runt 1,3 mellan cirka 22 knop och upp mot 28 knop. Och 1,4 uppåt 30 knop. Vid hämtning och tom båt, men fylld vattentank, så hoppade datorn mellan 1,2 och tillbaka till 1,3, alltså förbrukning under 1,3. Nu med halvfylld båt, full diesel och vatten tank m.m. så går den som lägst 1,3, vilket jag själv är mycket nöjd med (hade innan Sea Ray 275 med bensinare...)

Min glidarfart ligger på cirka 26 knop, låg förbrukning, kommer framåt, båten går behagligt och motorn låter inte ansträngd.

Och angående stänket så drar det in vatten även med kapellet infällt, speciellt vid gång i hård motvind - relativa fartvinden blir väl då väl hög med medföljande kraftigare turbulens bakom överdelen, plus att vågorna ger mer stänk som dras upp. Men jag känner att det dras in blomsprutestora droppar periodvis även vid vanlig gång, borde väl gälla alla HT (åtmisnone av modell Aquador 26). Funderar själv på om det skulle hjälpa med någon typ av spoiler (av t.ex. rostfri plåt) längs takkanten, för att styra bort turbulensen.

Som sagt så sitter lampan under kanten inne på toan, letade själv en stund...

Övrigt att göra är att planera hur att bäst disponera de få/små packutrymmena som finns. Byta lamporna mot LED (hur man ens kan leverera en båt 2011 med klassiska glödlampor...)



Senast ändrad av aquamartin | 24 maj 2011 | 21:23

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vattendimma/stänk på soffan bak.... blomsprutestora droppar...

Funderar på om det kan vara något med D4-drevet som är annorlunda, för det måste väl vara någonting som skickar upp denna dimma i luften, bakom båten, annars kan stänket väl inte virvla framåt i turbulens och landa i soffan?

Drevet -- Testa att ändra trimningen på D4-drevet och se om det påverkar.

Trimplanen -- det är också tänkbart, att ni har dessa så långt nedtryckta att de ger någon typ av sprut snett upp bakom båten? 

Hård motvind --- nä, men det är väl inte takets fel, i sned motvind är det snarare bogstänk som blåser snett in bakåt i vindbyarna = normalt för alla båtar i hård vind som ibland ändrar riktning snett framifrån. Fast detta problem brukar för oss vara störst vid hård sidvind.

För övrigt... är det inte lite väl kallt att köra fort med kapellet hoppvikt nu i maj... Sjösatte vår igår och det var bara 8 grader i vattnet... Svinkallt att köra i 25 knop. Men i 6 knop, medvind och sol så slapp jag allt stänk smiley

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med svar!

Det jag menar med att HT-överbyggnaden ger turbulens vilket ökar i motvind är att undertrycket/vakuumet blir större vid högre fart, speciellt då relativa luftfarten vid motvind (blir som att köra 26 knop, som båten körs i  vindens fart 16 knop (8 m/s som det var i lördags när jag var ute) = 42 knop = 78 km/h = mycket turbulens, tänker själv på typ lastbil och hur en sådan drar upp vatten från t.ex. en blöt vägbana i 80 km/h och en hel del av detta vatten fastnar på bakdelen av fordonet)

Självklart så slår det in vatten från bogen vid sned vind/vågor. Men i detta fallet antar jag att det är allmänna vattensprutet, från bogen, kanske även drev och trimplan.

Ändrade drevvinklar har jag testat/ger även skillnad i hur båten går i sjön, pressa ned fören och det slår mindre men ger mer bogsprut.

Skall kolla trimplanen (babords har jag alltid i högsta läge) medans styrbords brukar behöva tryckas ned en del för att få båten att gå vågrätt i sidled - kan vara orsak till extra vatten dimma.

Angående värmen så gick et kalas i helgen att köra utan kapell, frugan låg t.om. och solade i marschfart :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allmänna vattensprutet, från bogen --- Men båtars bog och botten har ju vinklar, lister och slag just för att inte spruta in vatten i båten. Titta på bilder i båttidningar och broschyrer (även 26HT) så syns det tydligt att detta vatten skickas åt sidorna i ett lågt sprut. Utan hård sidvind är det -- så vitt jag förstår -- omöjligt att denna normala vattendimma från skrovet skulle komma tillbaka in i en virvel bakom båten.

Likt en lastbil i 80 km/h -- skillnaden är att lasbilen har 4-18 däck som snurrar upp vattendimma under flaket. En båt med skrovform som en Aquador 26HT har en slät botten och om man står bak och tittar ned (håll i en tamp) så ser man att det är en slät vattenyta på båda sidorna av drevet, om trimplanen är helt uppe.

Bäst tycker jag verkar att ni som har detta problem testar någon gång när det är vinstilla och plattvatten -- en person som står bak på badbryggan (med regnställ och säkrad med en tamp) och tittar ned borde kunna se vad som skapar vattendimman med/utan kapell och med olika vinklar på drev och trimplan. Testa och hitta vad som orsakar problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för förslagen, skall kolla.

Missförstå mig rätt, menar inte att det är bogsprut/sidosprut som direkt sköljer in över hela båten, utan tänker mer på den mängd som bildas av just det sido/nedåtkastande vattnet (bildar ju en kaskad av flygande fast vatten åt sidan och därtill en andel friflygande stänk av typen duschvatten, vilket kan dras in bakom båten så klart även från drev och trimplan!

Att det är turbulens/vakuum bakom båten syns tydligt på att flaggan blåser inåt båten/ alltså riktad framåt i båtens fartriktning (sitter i original fästet, som i sig sitter helt tokigt och i vägen när man skall lägga fast från badbryggan) - Tänkte själv mer på att denna turbulens som bevisligen drar/suger in flaggan inåt båten/soffan som även drar in vattnet, från var det nu kan komma.

Nu verkar det som jag troligen blir missförstådd på mängden vatten, det är bara små mängder, mer av arten att det känns att det är droppar i luften (framme vid förarplats, något mer bak i soffan). Lugn vind och marschfart så drar det i princip inte in något, det märktes bara tydligt i motvind och minskar om jag öppnade takluckorna. När jag öppnar takluckorna så minskar även turbulensen något (syns genom att med öppna luckor så vänder flaggan och hänger mer normalt bakåt när jag kör)

Men som du säger så kanske det skiljer på D4-drevet, kanske någon kant eller likande som drar upp vatten - skall ta mig en titt nästa gång jag är ute.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy