Jump to content
Sunday 18 April 2021
Sparre

Utombordare från Rusta?

Recommended Posts

Kanske montera dit en liten soppakran som du kan stänga av tillföseln av bensin innan du stänger av motorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pani skrev:

köpte en 5hk på rusta. Jag skulle köpa en Parsun förra året på nätet men det kändes helt fel att köpen en båtmotor på nätet. De kunde inte ge mig några ställen att serva den på. Sen var de slut och lev tider var månader! Rusta informerade mig om att service org skall finns i hela sverige. Reservdelar kommer att finns att köpa genom service ställen.

Alla märken har ju varit nya nån gång, så man ska väl inte döma ut saker o ting på förhand, men nåt i ditt inlägg fick mig att haja till. Nu kan det ju vara så att du formulerade det olyckligt men:

Rusta informerade mig om att service org skall finns i hela sverige. Reservdelar kommer att finns att köpa genom service ställen.

Serviceorg skall finnas? Reservdelar kommer att finnas? Jag tolkar det som att det ännu inte finns? Men vad om du behöver reservdelar/service redan inom nån månad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var en mycket bra idé. Som jag monterar på slangen från externa tanken. Det borde ju funka. Nu är det säsong, och jag vill ju inte vara utan motorn. Går det att fixa så enkelt så gör jag det hellre än lämnar in motorn.

Ang. service. På Kinamarins (som jag köpte av) hemsida finns en lista på serviceverkstäder. Problemet är att dom inte är så många än. Men om Rusta m.fl. börjar sälja mängder lär fler verkstäder som tar hand om Parsun dyka upp. Jag fick känslan av att Kinamarin är väldigt mån om att det går bra, så om jag får problem kommer jag lämna till dom, så får dom lämna vidare till verkstad om inte deras egen tekniker fixar felet.

Länk till listan: http://www.kinamarin.se/aterforsaljare/service.php

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serviceorg skall finnas? Reservdelar kommer att finnas? Jag tolkar det som att det ännu inte finns? Men vad om du behöver reservdelar/service redan inom nån månad?
Jag länkade till ett antal serviceverkstäder i ett tidigare inlägg, men de har kanske slutat med service på Parsun/Neptune?

http://www.kinamarin.se/aterforsaljare/service.php

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man kollar på Rusta kundservice och serviceställen så verkar det finnas en hel del ställen att serva på. Om de har delar hemma vet jag dock inte, men det är väl bara att ringa och kolla. Blev själv lite intresserad då min ganla 2t 4hk bara går på en cylinder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nåja,

 

Nu var 15hk parsun 4takt/kort rigg/manuell start beställd på Ö&B för 15 995:-, pris i nivå med äldre 4taktare i samma effekt... Den skall nog fungera än Mercuryn från 1984 på den gamla Ockelbo ekan :)

Med en bensinkran på slangen från externa tanken årligt byte av impeller/olja osv så finns vartfall chansen att det skall leverera bra, om inte så går det ju att reklamera rätt hårt under de första sex månaderna, man har ju vartfall konsumenköplagen på sin sida och Ö&B lär inte gå i putten närmsta tiden

Räknar med att det skall vara klurigt att få delar ( ett par dagars leveranstid) vid behov, men det är ju inte så farligt egentligen- inte värre än med min bil!

 

Mvh/M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte lyckats hitta någon än, är det någon här som vet var man kan hitta en bensinkran att montera på externa tanken/slangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det samma kvalitet på parun båtmotorer som på kina impoerade fyrhjulingar ska du aldrig köpa en.

Har själv en kina fyrgjuling rent maskinelt funkar den bra men allt runt omkring är så himmla dåligt kvalitet på så det förslår.

Kan tänka mej att det är samma med båtmotorer.

köp en beg kvalitetsmotor iställer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svärfar är bekant med en av mellansveriges större handlare som säljer både Parsun och Yamaha mm. Rusta har köpt in ett större parti motorer direkt från Parsun utan att pasera importören vilket har fått till följd att de vanliga återförsäljarna har gått i taket, vi får se hur den här historien slutar. Enligt honom så är det ialla fall inget större problem med kvaliteten om man jämför med Yamaha´ s motorer och här kommer poängen, Yamaha´ s motorer som säljs här är tillverkade i Malaysia!!! En del är dock ihopmonterade i Japan men de mindre kommer direkt från Malaysia. Så ni som hävdar att Japanska motorer kontra Kina tillverkade borde kanske fundera lite grann, lönebilden i Japan är så pass hög att man lägger ut tillverkningen i låglöneländer som tillexempel Kina, Malaysia mfl. Ok det betyder i och för sig att kvaliteten inte är sämre, allt handlar ju om vilken kontroll man har på detaljerna som läggs ut på Lego tillverkning/montering.

//Dessin

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror att det stämmer at tordinarie importörer/agenter är bortkopplade för både Rusta och Ö&B- leveranserna kommer containervis direkt från Kina till dom, utan några andra mellanhänder. Min motor kommer idagarna i kontainter till sverige, sen skall den valsa runt via något centrallager innann den körs till butik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tohatsu har nu en drive där de säljer sina testvinnande 9,8:or till samma priser som Parsun, Sail och allt vad Kina motorerna nu heter.

Den kortriggade utan elstart har de sänkt från 23.200 till 14.900.

MFS 9,8 S NU 14900:- (23.200)
MFS 9,8 L NU 15200:- (23.500)
MFS 9,8 EFS NU 16900:- (24.600)
MFS 9,8 EFL NU 17200:- (24.900)
MFS 9,8 EPS NU 17900:- (25.700)
MFS 9,8 EPL NU 18200:- (26.000)

S = Kort rigg manuell start & rorkult
L = Lång rigg som ovan
EFS = Kort rigg elstart rorkult
EFL = Lång rigg som ovan
EPS = Kort rigg elstart reglage
EPL = Lång rigg som ovan

post-12171-1394235489,4202_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ägt en parsun 15 hk i ett år nu och jag är mycket besviken på motorns kvalite

problemen började redan vid första turen läckande bensin ur ett dåligt monterat bränslefillter

sedan rasade växeln en mutter nere vid pinjongen hadde lossat varvid den skar bränslematningen fungerade ej heller listan kan göras hur lång som hellst.jag tror

att matrialkvaliten på motorerna är bra men man har inte den byggkvaliten och kontrollen

som man har i japan där lönerna ligger på en mycket högre nivå,Skall man ut på öppna

havet så måste man lita på att motorn fungerar och därför lägg till några tusen och slipp

de problem som jag haft med denna motor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har återförsäljaren sagt när du tagit upp detta med honom/henne? Om det är fler än 3(??) reklamationer på samma pryl så ska man kunna få utbytesvara (om jag kommer ihåg rätt, korrigera mig gärna).

Jag är än så länge nöjd med min Parsun. Har inte bestämt mig än om jag ska reklamera mitt problem, eftersom det är så lätt att åtgärda, eller som jag sorterar in det under egenheter. Letar fortfarande efter en bränslekran till externa tanken... Glad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Återförsäljaren har tre chanser på sig att fixa fel i praktiken, därefter hävning av köp.

 

SÄg till om du hittar bränslekranen, kanske behövs även på min Parsun 15hk- som kommer i dagarna till min Ockelbo b15 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har precis köpt en parsun motor och har kört den i ca: 1 h! Har läst på en del och jag får nog säga att jag chansar att köpa en. Då motorn ej funnits länge på marknaden är det för tidigt att säga om den är bra/dålig. Om det är en yamaha motor i grunden borde den vara bra men sen har vi ju också konstruktionen att beakta

 

Jag har läst på en del. och jag tycker nog sammanfattningsvis följande.

Är i grund och botten skeptisk till kina grejer men nu har märket funnits ett litet tag. Alla prylar är nya i början och man får nog räkna med lite utvecklingstid. Likaså vad gäller serice ställen men med introduktionspriset så ger jag märket en chans. Återkommer senare i sommar samt efter 5 år/10 år etc. med resultat.



Senast ändrad av Coffeman | 03 juni 2008 | 22:33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycket intressant läsning.....

Själv jobbar jag faktiskt inom handel.I en butik som säljer bla motorer..

En Yamaha fyrtakt 80hk kostar väl ca 76-87tusen kr ny idag här i sverige.Motsvarande motor köper du i Florida för 34-36000kr!!Då tillkommer svensk moms frakt.Någonting är enormt fel här i landet.Dessa generalagenter snor åt sig en rejäl kaka.Kan ju tala om att i den butiken jag sköter om så gångras ALLT med mellan 2.4 upp till 2.6.  Dvs köper vi in en detalj för låt säga 100kr,då kostar denna sak 240-260 ut till kund.Motorer ligger på ca 30-44% påslag.Då har generalagenten tjänat en jävligt bra slant med.

Var förövrigt och tittade på en sådan här Neptunmotor på Rusta i Östersund idag.Sicken smörja,glappa i handtagen,gjutskägg lite överallt.Grovslipade motorkåpor,repor som syntes genom lacken.En av motorerna var dessutom glapp i drivaxeln!!!inget axialt utan sidledes!! Dessa är exakt samma motorer som Parsun.Samt det kanske intressantaste....Rusta köper in Dessa 15hk fyrtaktare för otroliga 2380kr exklusive svensk moms!!!Men då har dom förbundigt sig att sälja ett visst antal under 4år.



Senast ändrad av utombordarn | 03 juni 2008 | 23:01



Senast ändrad av utombordarn | 03 juni 2008 | 23:03

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som åf av annat märke har du uppenbarligen inget intresse av att promota Parsun/Neptun. Glad

Men om man ser på det så här - om alla Parsun/Neptun var så värdelösa som du vill beskriva, hur många hade sålts innan ryktet spred sig och alla som bara kunde lät bli dem? Måndagsex går alltid att hitta. Sedan kan man ju tycka att den butik du var i var lite klantig som ställde ut ett dåligt ex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He,he...Nä det är faktiskt inte båtmotorer vi säljerSkämsjag skulle ju faktiskt ha skrivit det.Vi säljer stora trefas elmotorer.Till höfläktar,vedkapar etc etc.Så det vart lite fel detta då!men visst står jag för att helhetsintrycket av dessa motorer inte är nåt vidare.Har själv en kinesmoppe,sk eu från kina.Samma skräp detta,grovsmide,taskig finish osv.Själv tycker jag inte utpriset på dessa Parsun/Neptunmotorer motiverar att man skall köpa dom.Vad är igentligen 4-5tusen i skillnad??Jag menar får man då en jäkla massa problem,SOM man garanterat kommer att få med dessa motorer,vad är det värt en solig fin dag då man vill vara på sjön??Ge dessa kineser ett antal år så kanske det blir bra till sist.Skulle en sådan här motor ha ett utpris på låt säga 6-7000kr för en 15hk fyrtakt,då skulle nog jag med kanske köpa en.Sedan var det inte bara ett ex som var utställd i butiken!det var totalt fyra eller fem motorer.Alla lika usla i helhetsintrycket.



Senast ändrad av utombordarn | 04 juni 2008 | 21:16

Share this post


Link to post
Share on other sites

intressant debatt. Kan inte låta bli att kommentera. Jag har en bekant som jobbar med service av bla Mercury motorer o han är milt sagt förtvivlad över dessa lågprismotorer. Folk kommer till honom för att få motorerna fixade då de slutar fungera eftersom ingen annan serviceplats finns. ( inte i min region ialla fall ) Han var väl insatt i frågan då han drog den ena sorliga historien efter den andra i detta fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet är att märkesbundna verkstäder tenderar att resonera så. Oavsett vilket är det viktigt att köpa av en handlare som inte går i konkurs när det gäller lite riskablare produkter som denna. F.ö. handlar det inte om ett par tusenlappar i skillnad utan runt 10k för en 15hk 4takt.

 

Nåja. SNart vet jag själv hur det går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn går nu äntligen bra men jag har själv fått åtgärdat de problem som varit

garantin är inte vär ett smack så länge som man inte har kvalificerade verstäder som kan

reparera dessa motorer .En rekomendation är att man ser till att åtgärda servicenätet så

tror jag att Parsun har en framtid som en billig och bra utombordare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj Oj Oj. lägg pengarna på en begagnad motor i samma storleksklass, det spelar ingen roll hur gammel den begagnade motorn är, du kommer iaf. att bli mera nöjd med den motorn jämfört med kinesen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan!   har läst alla inlägg med intresse, under mitt 48,åriga liv har jag precis som alla andra tyvärr fallit för gnet/snålhets fällan och varit på Ö B , Rusta , Harald mm, och precis som andra skrivit i inläggen SÅ FÅR MAN VAD MAN BETALAR FÖR   så länge jag har råd kommer jag alltid att satsa på Kvalitet  Service och kunnig personal och det har jag inte hittat på dessa Kinafilialer....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar som att vissa Kinasnurror går hur fint som helst, och andra rasar ihop på fläcken.. Hmm man kanske ska vänta lite till på jämnare kvalitet???

!!!MVH REXCO!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

om det fanns ordentliga sercive-verkstäder så KANSKE! annars skulle ja inte våga, kanske inte ändå. har en lite moppe från kina, tror jag den kommer ifrån. Lifan är namnet å vilken kvalitét, INTE. nej, har man som jag inte så mycket pengar så skulle jag köpa en begagnad, inkörd motor från en tillverkare som kan backa upp med reservdelar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vadå en yamaha i grunden. en skoda är ju en audi grunden då med eller? bara för att kineserna köper in sina delar från samma underleverantörer är det nog en djävulsk kvalitets skillnad. Har själv tre yamahamotorer från åttiotalet aldrig vinterförvarade och jävligt misshandlade, startar direkt på försommaren. Vänta några år och inse att man faktiskt får det man betalar för så enkelt är det.

Förstår förövrigt inte varför man köper en fyrtaktare som låter som en tvåtaktare. om det nu går så galant att ljudisolera kåpan själv varför är det inte gjort från fabrik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sämsta med Parsun är att dom väger för mycket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båtgrannen har en Rustamotor, han har puttrat runt i hamnen med förhöjd tomgång ( ca. 1500 v.) i drygt en vecka nu, man skal köra in den minst 20 timmar säger han. Jag sa till han att man kan gott varva ur lite ibland, men den varvade inte mera fick jag till svar. Han tror det blir bättre när den blir inkörd. Den är knepig att få igång ibland oxså.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest sdk780

Min far köpte en bensindriven röjsåg på Rusta för några veckor sedan! Han köper alltid sånt skit där och går inte att övertala till grejer med mer kvalitet men kanske denna gång! Röjsågen startade aldrig och till slut så tog vi isär den trots risken att förstöra garantin!!! Kolven slog i tändstiftet !!! Herregud sånt skit säger jag bara!

 Rusta tog tillbaka den utan diskussion och gav pengaran tillbaka.

Mvh Åeter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy