Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

spaceas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om spaceas

  • Placering
    Fänrik
  1. Respekt till dom som köper svenskt. Men för mig finns inte den ekonomin, så alternativet till att köpa kinesisk är ... inget köp alls. Eller en sunkig 10-15 gammal motor till samma/högtre pris som en parsun...
  2. JAg har samma erfarehet ang. begpriser på motorer 4t- till och med 10 r gamla kostar skjortan..
  3. Nåjo, min Johnsson är en suzuki... OEM /Martin
  4. Jepp! Det är växelstången och så bultarna som håller haken för kåpan som inte är syrafast rostritt på mitt ex.
  5. Så då var motorn inkörd. Några fler intryck från västkusten: *den är fortfarande tung. *Den drar riktigt riktigt lite bränsle på en Ockelbo B15. Jämfört med den gamla 25hk mariner 2t är bräsnleförbrukningen bara en bråkdel. HAlvgas är ungefär vad den båten klarar med bibehållen komfort och två man ombord. *Glöm inte att fetta in stången där växelpaddeln fram/bak sitter, den kan lätt rosta. Det gäller nog en del andra muttrar och bultar tex i kåpan. *Tomgången är låg från fabrik. Hursomhelst nu är motorn inomhus i väntan på nästa säsong.
  6. Det stämmer inte, det har nån fått om bakfoten. I instruktionerna till Parsun 5/9,9/15 står detta: max halvgas i en timma därefter max 3/4 gas i en timma. Sedan timma 3-10: skall man undvika längre fullgaskörningar tills motorn gått totalt 10 timmar. En snabb sökning på google gör att man lätt får fram korrekta inkörningsinstruktioner: Parsun 5hk manual ..::EDIT.:: korrektur Senast ändrad av spaceas | 27 juli 2008 | 10:44
  7. Nu har motorn gått ett slag. Första intrycket av 15hk- den är tung... det följer med extra stift och oljefilter. I med olja. Motorn startar på första försöket. Oj vad tyst den är jämfört med den gamla 2t 30 hk. Inga stora rökmoln, ingen stank. Förbrukningen känns låg-har inte mätt ännu. På min Ockelbo b15 ( 15 fots snurrebåt) räcker halvgas till för att det skall gå fort med två 95kg personer ombord. En vettig motor för en rimlig slant. Jag tvekar inte att rekommendera den till andra.
  8. Eaglen fungerar utmärkt och gör precis vad den skall Bra stöd i navigeringen med andra ord. Tyvärr har min båt blivit påkörd av en )(#/€)(/#€ typ så min båt ligger på varv- kan inte testa så mycket mer förrän den är reparerad - om försäkringsbolaget slutar krångla.
  9. tack- hoppas det. Skall in på varv i morgon, ligger lite olja runt motorn.. drev... hmmm.
  10. Ynkrygg var ordet! Kölhalning, missilattack, grr... Min båt är knappt 6 m i en 10m plats så det är möjligt att folk tycker att det är en fin vändplats. Får väl sätta en KÄTTING mellan stolparna, morr. Ligger på hamn med bevakning ( vi får alla göra våra pass), göteborg... pratar med båtgrannar och varvet idag.
  11. Detta är min första sommar med en riktig båt, var riktigt glad i vår styrpulpetare, har iofs bara hunnit med ett par turer har planerat en heldagstur med polare från gbg uppåt kusten via restauranger och strandhugg. Mycket skojj att se fram emot. Men när jag kom till min båt idag var den rejält påkörd i aktern, så mycket att utombordaren måste till varv: Trimroder, propeller o delar av godset förstört, kanske mer. Ser ut ungefär som en stor båt med badbrygga backat in i hög fart på fyllan. Nån har även vart i båten, kapellet är knäppt på ett annat sätt än när vi lämnade den i torsdags. Suck. Nu var denna veckans långtur förstörd, plånboken tömd på buffertpengar, massa krångel med försäkringsbolag... fy vad humöret rasade, fick tuppjuck rentav. Om dom lämnade en lapp? Inte en chans. Kul med båt.. inte nu vartfall.
  12. Min brors båt fick vatten mellan skroven ( otätt motorfäste) och då betedde den sig så.
  13. Jag köpte en Eagle Intellimap 642C iGPS idag med kort för västkusten, återkommer med rapport när jag hunnit montera och provköra i helgen.
  14. Men kan man lägga över sjökort från datorn till gpsen ( garmin 525 ?)
×
×
  • Skapa nytt...