Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Mange81

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Mange81

  • Placering
    Fänrik
  1. Känns som den går på en cylinder mest och får till tändning då och då på den andra. Ser onekligen ut som mycket bränsle. Är det flottörhus på förgasarna? Jag har inte skruvat med nån sån motor men om man har en förgasare där flottören inte kan stänga nålventilen så blir det en väldig massa bensin ur den. Bara en tanke! Kan man byta plata på tänspolarna för att se om problemet byter till andra cylindern?
  2. Jag har satt styrningen till mitt relä för motorrumsfläkten över oljetryckskontakten jag!
  3. Kan det vara så att ringarna inte tätar riktigt ännu? Jag bara fick den tanken för jag har precis gjort liknande operation på en VW-motor från 1964. Där kan det finnas en liten ovalitet i cylindrar/kolvar och de nya ringarna tätade inte helt till en början och motorn andades rejält ur vevhusventilationen kan jag säga. Men nu efter en liten tids körning är det fenomenet borta och den går jättebra.. Vet ju som sagt inte om fallet kan vara liknande i en B20 men det känns ju lite bekant. Hoppas det löser sig!
  4. Jag vill minnas att man måste ha blyersättning i dessa gamla gjutjärnsmotorer. Om man inte har ett topplock som är konverterat till blyfritt. Som sagt, kolla att du har ventilspel!
  5. Det fick bli beställning på en ny ring! Tyckte mig ana en till liten skada som dock såg gammal ut men detta får göras riktigt och bara en gång
  6. Tack penta. Får hoppas det kan bli lite båt denna sommar, jag måste även byta ut tanken.. Det är att greja med på dessa gamla klenoder, helt i sin ordning!
  7. Ja det är ju sant. Nu tar jag dom rostfria så får det gå som det vill, båten ska köras i sötvatten hur som. Vet någon av er hur hårt klämringen ska åtdragas? Jag har införskaffat fett för gummi och tänkte att det kan vara idé att smörja även gummiringarna, känns som de kanske sätter sig bättre? Klämringen ådrog sig en liten spricka vid demonteringen som jag nu fått svetsat av en mycket kompetent person, lär väl granska den noga efter porer gissar jag. Tack för era svar!
  8. Där sa ni nåt. Jäklar, det där blev dyrt i onödan
  9. Tack ska ni ha för svaren! Då skaffar jag gummifett och lägger på ytorna. Bultarna har jag köpt nya i rostfritt, även de ska smörjas in generöst innan montering. Så får vi se om det blir nån båt denna sommar
  10. Hej alla glada! Jag undrar om det skall vara något tätningsmedel mellan sprängkåpan och klämringen? Alltså på den yta som är mellan gummiringarna. Det var ett mindre helvete att få ur bultarna och sen bort ringen och jag såg att det var nåt mellan där. Eller kan det vara oxid? Gick lätt att skrapa bort. Avser ett 270-drev mot en AQ130 Glad midsommar på er!
  11. Det är såklart intressant, det väsnas ju en hel del. Motorn i sig är ju högljudd och det är väl normalt Men jag tar gärna det alternativ med flest uppsidor såklart även om det är mer jobb. Motorn måste ändå ur eftersom den hänger ner och, vad jag förstår det som, då bryter på mellanaxeln.
  12. Så är det givetvis sdk780. Jag kanske helt enkelt byter gummit som motorn hänger i till nytt så jag får motor och sköld i linje med varann som det en gång i tiden var Tack för svar!
  13. Ok! Hade på känn att det inte skulle vara bara... byter man gummit till mjukare för att minska överföring av vibrationer? Jag hade hoppats lite försiktigt att jag skulle slippa ta ur motorn, den har varit ur för inte så längesen nämligen. Men det är ju enkelt i alla fall Då får jag läsa på mer om dessa motorfästen. Kan man inhandla dessa gummiringar samt distans på ex. Drevia?
  14. Hemskt gärna! Var finns dom, kan du tänka dig att skicka?
  15. Jag gillar inte riktigt att motorn bara hänger i skölden, tycker inte det känns bra även om det fungerar. Dessutom så tror jag motorn inte är "rak" mot skölden utan hänger ner lite. Är väl inte så konstigt med tanke på ålder. Men det måste väl innebära att det blir påfrestning på mellanaxeln/lager/knutar i drevet? Jag är i färd med att göra lagningar i golvet så jag tänker att jag vill göra motorfästen på de längsgående spanten. Nån som kan ge exempel på nackdelar med detta? Har ju sett liknande båtar med större motorer som kräver motorfäste i skrovet. Detta skall ju givetvis göras med riktiga motorkuddar för att motverka vibrationer. Känns dessutom som att man kan få vibrationer som det ser ut nu, att det bryter i mellanaxeln?
×
×
  • Skapa nytt...