Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Perra

Protestera mot båtkörkortet..

Rekommendera Poster

Kommer aldrig att ta ngt, i vilket fall som helst. Har sett KB/POLIS kanske 10 gånger på 30 år... Har aldrig blivit stoppad...

Är nog den bästa protesten, vad ska dom göra om ingen tar det. Då är det ju inte demokratiskt förankrat och blir ganska tandlöst.

Kan ev, hålla med om ett förartest för båtar över 50 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oceanis skrev:
Har så svårt att förstå att alla blir så upprörda för det förslag som ligger för godkännande hos regeringen.
Vad är mest upprörande för er ?? Istället för att bara protestera kan ni väl förklara så man förstår hur ni tänker. 

Men som sagt kan ni inte förklara varför ni är emot samtidigt som ni protesterar så kanske vi andra som inte är emot också kommer med i er skara. Men utan förklaring så är det svårt att förstå era argument.
Per

Det är ju så typiskt för såna här diskussioner att när argumenten tryter i ena lägret (i detta fallet företrädelsevis hos de vars båtar inte berörs av det förslag som ligger, främst seglare) sätter man på sig skygglapparna och påskinar att motparten inte har några argument och man kallar alla inlägg för allmänt gnäll. Om det är lättja att inte läsa eller oförmåga att förstå vet jag inte, kanske en kombination av båda. Eller är det bara en oerhört genuin skadeglädje, nu äntligen ska motoristerna sättas åt och få betala sitt båtliv med ett dyrt körkort? För någon förändring i beteendet hos de relativt få som idag ställer till förtret på sjön det lär vi inte få se med ett obligatoriskt körkort som förslaget ser ut idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Förstår att detta med körkort sticker i ögonen. Att det händer olyckor med snöskotrar beror på att det finns så många som ej har läst in förarbevis och förstått hur man kör i terräng och trafik och desutom är dagen snöskotrar så mycket motorstarkare än förr ca 100hk i genomsnitt .

Dagens båtar har starka motorer och inte vet väl alla fritidsskeppare hur man manövrerar en båt i ett trångt sund med en massa båtar runt omkring.

Tror nog att detta är en bra sak så att det kan bli mera sjövett och säkerhet på sjön.

Har åkt i skärgården och sett många idiotiska saker med både motor och segelbåtar som man nyligen har köpt och vet ej hur man tolkar prickar och sjökort.

Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Förstår att detta med körkort sticker i ögonen. Att det händer olyckor med snöskotrar beror på att det finns så många som ej har läst in förarbevis och förstått hur man kör i terräng och trafik och desutom är dagen snöskotrar så mycket motorstarkare än förr ca 100hk i genomsnitt .

Jaså, jag som trodde de vanligaste olycksorsakerna var Dåligt Omdöme, och Fyllestyrningar. Saker som inget skoter/båtkort i världen kan råda bot på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagstiftning på gång på något det inte finns statistiska bevis för.

Får man fatta hur dumma beslut som helst?

 

Och sedan idiotierna med att man inte skulle behöva detta om båten går i 14 knop eller vara 55 år eller ö-bo. Va??? då behöver man inte kunna väjningsregler osv.

Gäller ö-bo även Gottland?

Körkort via KENO Glad

Kan ju vara så att även om man är bosatt på en mindre ö kanske aldrigt kört båt själv.

Kan det då vara något genetiskt hos dessa ö-bor?

Kan ju vara utflyttade från Stockholm.

Hur smart är detta egentligen på en skala 1-5?????

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,det ær verkligen idioti...

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hördu Rovarn.

För din upplysning och eftersom du citerar mig, kan jag upplysa dig om att jag inte på något sätt är är en av de som inte berörs som du påskiner.

Javisst, jag är seglare men finns i bland de som behöver minst kustskeppare för att få segla med min båt och är också en av de som både gillar motorbåtar och segelbåtar.

Har med egna medel (pengar) och tid sett till att ha en högre nautisk kompetens som ger mig möjlighet att framföra både skepp och högfartsbåt.

Om någon har dåliga argument är det nog du själv som därför också faller i egen grävd grop. Jag har definitivt inga skygglappar på mig och inte dåligt med argument. Men om du, som verkligen använder konstig argumentation, läser alla inlägg så är det ganska många av typen jag hänger på , jag är med, jag är också emot.

Dessa inlägg tycker inte jag ger någon speciell motivation till varför man inte tycker det är bra med någon form av minimum kunskap innan man ger sig ut. Jag inser att det i en övergång kommer att bli en del som kommer i klämm. Men frågeställningen är fortfarande från min sida varför ni tycker att det är fel att man kräver en bevisad minimum kunskap om man framför båtar större än 10 meter eller båtar som kan gå fortare än 15 knop. Med era icke argument så tycker ni att det är helt ok att köra båt i 70 knop utan åldersgräns eller kunskaps krav.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du låter bli att läsa inläggen som du hänvisar till; jag hänger på , jag är med, jag är också emot och istället läser de övriga så kanske det går lättare.

Tycker nog också att det är lite fascinerande att hävda att en individ (Rövarn) ägnar sig åt icke argumentation när Du själv gör precis samma sak i citatet ovan. Lite sten i glashus eller?Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå utan krav?

Sjölagen (som redan finns) är redan full med krav.

Och vad är det som säger att en 14 åring skulle ha sämre kunskaper än en 55 åring?

Enligt de olyckor som inträffar och finns med i statistiken verkar detta med ungdommar 10-15 åringar i båtar som gör 70 knop vara väldigt ovanliga.

De flesta olyckorna är med medellålders män. Oftast onyktra sådana.

Olyckor med kvinnor är nästan inga alls.

Tror också det finns väldigt få båtar som gör 70 knop och har förare som saknar kompetens att framföra båten i högre fart.

Nu ska man inte basera saker på tro men verkar vara vanligt i detta ärende, speciellt bland de utredare av nya båtkörkortet. Vore intressant att få reda på vad de tänker lösa med ett körkort.

Är det att rädda livet på de gubbar som drunknar då de står och pissar från båten? (faller i givetvis, hur annars?)

mvh Roland

 

 

 



Senast ändrad av Ringhede | 09 april 2008 | 23:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du skall ifrågasätta om jag läser inläggen, jag har läst alla och övervägande del är bara en allmän protest. Läs själv en gång till !! Cool

Jag har ställt ett par frågor i mina två inlägg vilka jag tycker är ganska relevanta. Rovarn och du själv svarar inte på dom utan går till attack istället. Rovarn anklagade mig för att vara en person som inte drabbades av den nya lagen och var en seglare som ville ha bort motorbåtar. Helt felaktiga påhopp som jag reagerade på.

Nu ställer jag frågorna igen så kanske du kan svara.

Tycker du att det är ok att tex en åttaåring kan köra en 11 meters motorbåt i 35 knop? Med eller utan förälder, för det är faktiskt lagligt idag.

Tycker du att det är ok att man kan få köra en höghastighetsbåt i tex 70 knop utan att ha den minsta minimum kunskap om sjövett eller hur man hanterar en sådan båt ??

Per



Senast ändrad av oceanis | 09 april 2008 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar på dina frågor..

En 8åring som kør en 11 meters båt som gør 35 knop?

Førældraansvar heter mitt svar dær..Skulle DU låta en 8 årig dotter eller som gøra det..

Jag skulle det inte..

Tycker du att det är ok att man kan få köra en höghastighetsbåt i tex 70 knop utan att ha den minsta minimum kunskap om sjövett eller hur man hanterar en sådan båt .

70 knop,varfør inte 100 knop?Det ær en 30 knops græns som ligger i førslaget..Vilket ær en enorm skillnad.

Perra



Senast ändrad av Perra | 10 april 2008 | 00:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 knop som ligger i förslaget är ju en definition på vad man anser som undre gränsen för en höghastighetsbåt. Därmed så är båtar som går fortare en höghastighetsbåt och 70 knop är högre.

Du svarade inte på frågan!! Idag kan du köra vad som helst även en båt som går i 50, 60, 70 eller även som du föreslår i 100 knop utan någon som helst kunskap eller erfarenhet. Du anser uppenbart att detta är vettigt.

Eller är det så att du tycker 30 knop är felaktig definition för höghastighetsbåt ?? Var skulle gränsen gå då??

Per



Senast ändrad av oceanis | 10 april 2008 | 00:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar..Vad ær vitsen attt gøra ett prov før 30 knop,som min båt gør..

Som sedan ger obegrænsad behørighet nær det gæller fart.

Det ær ju inte detsamma att køra en familjebåt som toppar 30 knop,och att køra en racecatta som gør 100 knop.....

OK ett høghastighetkort kanske,men då mkt høgre græns æn 30 knop.

 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresserar inte mig att du inte tycker om att bli ifrågasatt, har lite svårt att köpa att jag angriper Dig, men, men...

Mina synpunkter/åsikter finns att hitta i tidigare svar, så jodå jag tycker det är relevant att du läser och kanske sållar lite. Som jag sagt tidigare blir det rätt tjatigt att svara samma sak gång på gång. Så för min del, all heder åt Ringhede, Rövarn med flera som orkar...

För att svara på dina frågor (om jag nu inte skall fortsätta tolka dem som när jag först läste dem dvs som ett skämt? angep jag dig nu igen förresten?).

1. Föräldraansvar - hört talas om det? Om nu ditt helt osannolika scenario skulle uppstå, kanske lite eget civilkurage med att tala om olämpligheten i att 8 åringar kör 11meters båtar i 35kn för den obegåvade vårdnadshavaren...

2. Nej, tycker inte det är ok. Tror dock att det är väldigt få som sätter sig i båtar som gör 70 knop utan tillräckliga kunskaper. Om ditt resonemang skulle vara hållbart skulle vi ha en hög olycksfrekvens kopplat till det problemet, visa gärna den.

Men jag saknar fortfarande Dina argument för att körkort behövs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hördu Oceanis.

Jag behöver idag inte någon som helst kompetens för att framföra min nuvarande skuta, så på den punkten vinner Du! Jag har heller aldrig haft en båt som jag tidigare behövt bevisad kompetens att köra. Jag tog mitt förarbevis i början på 80-talet och avlade godkänt kustskepparexamesprov hösten 06, så jag berörs för tillfället inte heller av lagda förslag om jag behåller min nuvarande båt. (Om Du läst mitt svar till dig kanske du hade upptäckt att jag inte alls påskiner att Du inte skulle beröras av förslaget eller inte, möjligen hade jag gjort det om Du i din sjöbod visat vad Du har för båt men så gör Du inte. Jag nämner i en parentes att företrädelsevis seglare inte kommer att drabbas och att dessa då har skygglappar och gottar sig i motoristernas ytterligare fördyrande båtliv, vill Du ta åt dig av den parentesen är det ditt problem!)

Vilka argument har Du FÖR att nämnda båtkörkort ska göra ALLA våra Svenska vatten säkrare att färdas på? Ett båtkörkort som ska gälla i hela inlandet och utmed hela Sveriges kuststräcka, utan någon som helst övervakning om det efterföljs eller inte! Är din och andras anhängare av åsikten att det ska finnas en sjöpolis i varje del av Svenskt vatten där det kan finnas en motorbåt som gör mer än 15 knop eller segelbåt över 10 meters längd?

I en eventuell övergång kommer jag inte heller att hamna i kläm, däremot anser jag att detta förslag, om det går igenom, kommer att ytterligare urholka tron på Svensk rättssäkerhet, eftersom myndigheter inte kommer att ha en rimlig möjlighet att se till att lagen efterföljs på alla de platser den kommer att gälla på.

Jag har skrivit en del inlägg här också och det känns knepigt att upprepa argumenten hela tiden, samtidigt som Ni anhängere av körkortet tydligen inte riktigt ser vad vi skriver och inte heller skriver vad Ni vill uppnå med nämnda körkortsförslag... Vilka problem finns idag som vi vill ha bort och hur få bort dem med ett körkort? Tittar vi på statistiken för dödsolyckor på sjön kommer kortet inte att göra varken till eller från! Tittar vi på fyllekörning kan vi från landtrafiken konstatera att körkort inte kommer att tillföra något, kollar vi sen på idiotframförande av fordon (båt som kör nära andra, kryssar i trång farled framför stor båt, kör för fort i hastighetsbegränsade områden, mm. mm.) kommer uppträdandet knappast att förändras, för det sitter inte i ett obligatoriskt körkort!

 

PS. Oceanis: Oavsett om Du anser mig seriös eller inte så finns det medlemmar i ditt läger som inte är speciellt seriösa de heller: http://www.maringuiden.se/u/The_truth/



Senast ändrad av Rovarn | 10 april 2008 | 01:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du att det är ok att tex en åttaåring kan köra en 11 meters motorbåt i 35 knop? Med eller utan förälder, för det är faktiskt lagligt idag.

- Ja det tycker jag om båten framförs säkert och utan att bryta mot nuvarande sjölag (vårdslöshet etc.) Men själva frågeställning är i mina ögon löjlig och överdriven och enbart ställd för att driva ett argument till sin spets. För ärligt talat tror du ens att detta har inträffar idag? Nej just det, vi pratar om ett icke problem alltså.

För om vi pratar rent hypotetiskt så skulle väl en åttaåring kunna framföra en båt i 35 knop utan att köra vårdslöst eller att bryta mot sjölagen? Vad skulle då vara problemet? Förutom att det kanske skulle kännas olustigt att en så pass ung människa kör båt? Är det då inte bara enklare att sätta en åldersgräns, räcker inte det?

Sjölagen:

6 kap.                                                                                                                     2 § Befälhavaren skall se till att fartyget framförs och handhas på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

20 kap.                                                                                                                   2 § Den som brister i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka döms, om inte oaktsamheten är ringa, för vårdslöshet i sjötrafik till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.                                                3 § Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter.

Jag tycker den nuvarande sjölagen täcker det som behövs. Vad skulle ett nytt mirakelmedel (körkort) lösa för problem som det inte redan råder straffpåföljd för idag?

 



Senast ändrad av Spax | 10 april 2008 | 12:36

post-28621-1394235419,887_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att någon inte har  ett körkort behöver inte göra den till en dålig förare. Men ett körkortet säkerställer en högre lägstanivå i kunskap bland de som framför båtar som förslaget berör.

Det är en märkligt att det bara är på land nästan alla motordrivna fordon kräver en utbildning med efterföljande prov för att säkersställa kunskapsnivån.  

Försök med ovanstående citat ur sjölagen på ett seriöst sätt aven argumentera för en motsvarande lag för fordon på land. Går det bra på sjön borde det ju gå bra på land med samma flowerpower-inställning

Sjölagen som enda verktyg bygger på att alla som framför båt har ett gott omdöme och har en god självinsikt. Har alla det!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna kommentera Dumpdidups inlägg:

1:Att någon inte har ett körkort behöver inte göra den till en dålig förare. Men ett körkortet säkerställer en högre lägstanivå i kunskap bland de som framför båtar som förslaget berör.

Svar: MÖJLIGTVIS kan ett körkort ge en högre TEORETISK kunskap vad gäller exempelvis navigation. Men den nuvarande sjölagen täcker faktiskt detta. Befälhavaren (ägaren, föraren) kan dömas redan idag för exempelvis oaktsamhet till sjöss om han utsätter sig själv eller andra för fara genom att tex gå på grund e.d. För övrigt går ju även stora fartyg med lots ombord på grund då och då.  

2:Det är en märkligt att det bara är på land nästan alla motordrivna fordon kräver en utbildning med efterföljande prov för att säkersställa kunskapsnivån.

Vad är det som är märkligt med det? Motordrivna? Är det alltså OK att någon som aldrig satt sin fot i en segelbåt ska få framföra den utan utbildning? Att köra bil och att framföra en båt är två helt olika saker. Jag förstår inte varför så många jämför med att köra bil, där två fordon möts i kanske 100 km/h med bara nån meters mellanrum. Att jämföra det med två båtar som möts på ex Trälhavet är ju knappast relevant! Men även här finns pargrafer i sjölagen som redan är tillämpliga. Man är redan nu SKYLDIG att kunna de regler som finns till sjöss, för att kunna framföra sin båt på ett säkert sätt.  

3:Försök med ovanstående citat ur sjölagen på ett seriöst sätt aven argumentera för en motsvarande lag för fordon på land. Går det bra på sjön borde det ju gå bra på land med samma flowerpower-inställning

Som sagt, lagarna ser förmodligen olika ut eftersom de är ämnade för helt olika saker. Du kan gärna kalla sjölagen för flower-power om du vill, men jag tror knappast att exempelvis yrkesverksamma sjökaptener eller juridikkunniga håller med dig! 

4:Sjölagen som enda verktyg bygger på att alla som framför båt har ett gott omdöme och har en god självinsikt. Har alla det!?

På vilket sätt skulle ett teoretiskt prov ändra på den saken? Kan inte låta bli att göra som du här, jag jämför med trafiken på land. Menar du på fullt allvar att alla som har bilkörkort uppvisar gott omdöme och vetskap om sina egna begränsningar i trafiken?        Knappast va?!

Mvh

Labbibia  



Senast ändrad av labbibia | 10 april 2008 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra tanke faktiskt. Höj fartgränsen till 40 knop, då silar man faktiskt bort de flesta normala motorbåtarna... För att en båt går fort så är det inte alls säkert att man vill åka fort. 30 knop är ju en ganska normal maxfart för många motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

labbibia försöker hålla mig lite kort så att det inte blir novell av det hela.

Uttrycket flowerpower-inställning var inte syftat som ett angrepp mot vare sig Sjölagen, sjökaptener eller juridikkunniga. Utan din inställning att en båtförares självskattning av kompetens/kunskap räcker för att framföra fordonet.

Kärnan i din argumentation är att körkort är onödigt då Sjölagen finns. Omformulerat: Vi har körkort för att ersätta lagar.

Sjökörkortets vits enligt mig är att extern part bedömer om min kunskap och kompetens är tillräcklig för att framföra båten. Den stora skillnaden ligger alltså i att det är inte är jag själv som bedömer detta. Då spelar gott självförtroende mindre roll.

Argumentation i stil med - Ingen mening med sjökörkort då detta ändå inte kan förhindra att olyckor sker - är rent löjeväckande. Det handlar ju inte här om en 0-vision utan att minimera olyckor, dåligt sjövett/sjöetikett genom att säkerställa att alla som kör en potentiell dödsmaskin har basala kunskaper/kompetens. Är detta för mycket begärt? Jag tycker inte det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan Du visa den olycksstatistik som är så förödande att ett körkort måste införas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var barn lät ALLA vuxna människor sina barn cykla utan hjälm. Varenda en.

Bara ett exempel på hur snabbt genomsnittssvensken gör myndigheternas påbud till sin egen moral. Mycket gnäll nu men om 10-15 år kommer folk som är emot båtkörkort att bli lika idiotförklarde som folk utan cykelhjälm blir nu. Nästa steg torde väl vara just körkort för cykel samt hjälmtvång för fotgängare. (Jo, det går att ramla och slå skallen när man går också)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är superbra att det ska bli körkort. Har kompisar som inte kan ett skit som ger sig ut på sjön, fullständigt livsfarligt! Själv ska jag nu försöka ta manöverintyg för höghastighetsbåt illa kvickt o förhoppningsvis får men sen behörighet för snabba båtar när det blir körkortsdags(har kustskepparen sen tidigare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan landtrafiken och sjötrafiken är väl att de flesta på marknaden förekommande bilar har en kapacitet att göra 160 kilometer per timma eller mer. På land möts bilar med endast ett par meters mellanrum, ibland bara ett par decimeter i upptill 110 kilometer i timman. Dessa möten kan ske med flera hundra, ibland uppemot tusen andra bilar under en dag året om, beroende på var och när man kör naturligtvis. Ser Du att en mötande bil av någon aledning beter sig konstigt och en kollision är nära förestående har Du oftast varken mycket tid eller stora möjligheter att avvärja faran eftersom det utanför körbanan till höger om dig kan vara förenat med livsfara att ge sig ut i och till vänster kan det komma ytterligare mötande bilar efter den som beter sig konstigt. Vi har stora variationer i underlaget vid bilkörning, asfalt, grus, blöta höstlöv, snö, is mm. och underlaget varierar kraftigt med årstiderna på en och samma vägsträcka.

Detta är väl några av anledningarna till att viss utbildning behövs i landtrafiken.

Inte många båtar har kapaciteten att göra 70 knop eller mer, inte ens 50 eller 40 knop är sådär jättevanligt. Det är ytterst få dagar på året Du möter ett par hundra andra båtar, möjligen kan det hända just under semesterveckorna och i bra väder, men näpperligen dag ut och dag in året om. Möten till sjöss kan oftast göras med god marginal till den mötande. Möter Du en båt som framförs på ett underligt sätt har du stora möjligheter att både i god tid och med säkra avstånd hålla dig undan. Underlaget, vatten, är oftast just vatten, även om det ibland kan vara guppigt vatten.

Detta är väl några anledningar till att körkort på sjön inte behövs.

Sen kan man alltid diskutera att beteendet hos några båtförare skulle behöva ändras samt att fyllekörningar till sjöss ska minimeras, men det kommer man inte åt med ett körkort. Körkortet för bil hjälper i alla fall inte mot dessa företeelser i landtrafiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda olycksstatistik som jag känner till är Sjöfartsverket. Enlig dem var det 35 st omkomna/saknade i fritidsbåtolyckor år 2006.    Annat intressant pressklipp

Enligt en ny rapport är vi beredda att betala 21 miljoner för att rädda ett människoliv. Om vi högst ovetenskapligt skulle ponera att vi genom ökad kunskap dvs båtkörkort skulle rädda 11 liv om året skulle detta bli en kvarts miljard kronor som vi Svenskar är beredda att skjuta till för finansiering av båtkörkort (Dvs fler sjöpoliser  upprätthållande av register, i början pengar till att starta upp fler utbildningar m.m )

Nu har jag inte räknat med andra positiva spinoff-effekter såsom generellt bättre kunskap genom ett båtkörkort skulle ge ex kunskap om förebyggande av brand (råd vid tankning, gasol), ökat sjövett & etikett,  ökat miljötänkande, färre tillbud.

 



Senast ändrad av Dumpdidump | 10 april 2008 | 17:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en kommentar till Dumpelidumps påståenden:

Uttrycket flowerpower-inställning var inte syftat som ett angrepp mot vare sig Sjölagen, sjökaptener eller juridikkunniga. Utan din inställning att en båtförares självskattning av kompetens/kunskap räcker för att framföra fordonet.

Svar: Bevisligen så är det ju så, att det räcker. Om det inte vore så att de flesta fritidsbåtsägare faktiskt klarar sig alldeles utmärkt till sjöss, så skulle ju olycksstatistiken se helt annorlunda ut.  Berusade, fiskande, äldre pinknödiga män i roddbåt och vältande kanotister är ju de som råkar illa ut idag. Läs olycksstatistiken till sjöss (finns på annan plats här på forumet) och ge mig sen ett hållbart argument till varför ett båtkörkort ska införas. Vore det av omsorg om människor, så borde ju  ex ett cykelkörkort eller ett kanotkörkort vara betydligt angelägnare att införa!

  

Kärnan i din argumentation är att körkort är onödigt då Sjölagen finns. Omformulerat: Vi har körkort för att ersätta lagar.

Svar: Var fick du det ifrån?SkrattandeNej, kärnan i min argumentation är att myndigheterna redan har de verktyg som behövs för att få en säker sjöfart, vilket skulle bevisas av de låga olyckstal som är för handen när det gäller fritidsbåtar, undantaget kanoter och roddbåtar. Så varför ska vi tvingas till någonting (båtkörkortet) som för det första INTE kommer att få någon  större effekt när det gäller olyckstalen (om vi inte inför körkort för kanot och roddbåt då förstås). Som för det andra kommer att bli en PAPPERSTIGER eftersom Polisens/Myndigheternas resurser när det gäller kontroll är närmast obefintliga? Visst, det kan man ju ändra på, men eftersom Polisens resurser i land också är alldeles för små, så tycker jag att pengarna ska satsas där istället, där kanske de får en märkbar positiv  effekt. 

Sjökörkortets vits enligt mig är att extern part bedömer om min kunskap och kompetens är tillräcklig för att framföra båten. Den stora skillnaden ligger alltså i att det är inte är jag själv som bedömer detta. Då spelar gott självförtroende mindre roll.

Svar: Så vitt jag vet finns det inget som hindrar dig att gå någon navigationskurs om du tycker att du behöver en sån? Din förmåga att framföra båten i verkligheten kommer ju inte att testas eller bedömas iallafall, åtminstone inte enligt nu gällande lagförslag. Har du läst lagförslaget?  

 

Argumentation i stil med - Ingen mening med sjökörkort då detta ändå inte kan förhindra att olyckor sker - är rent löjeväckande. Det handlar ju inte här om en 0-vision utan att minimera olyckor, dåligt sjövett/sjöetikett genom att säkerställa att alla som kör en potentiell dödsmaskin har basala kunskaper/kompetens. Är detta för mycket begärt? Jag tycker inte det!

Svar: Återigen, läs statistiken och berätta för mig hur många allvarliga olyckor ett båtkörkort enligt nu liggande förslag skulle kunna förhindra. Människor med dåligt omdöme kommer alltid att finnas, det kan inget båtkörkort ändra på! Jag ser det inte som löjeväckande att folk engagerar sig och är kritiska till det totalt sanslösa förslag för båtkörkort som nu är för handen. Löjeväckande är däremot myndigheternas klåfingrighet och övertro på att en så korkad papperskonstruktion som det liggande förslaget kommer att göra någon skillnad.

Mvh Labbibia

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är i mot båt körkort vrf det finns ju ingen anledning att få det på papper

det finns nått som heter sunt förnuft och sjövettGuld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

Den som påstår att det inte är mycket olyckor på sjön, har ingen koll.

Fördelarna med körkortet är många. Naturligtvis i förhållande till de krav som ställs på utformningen av körkortet. Men, igen.... vem vill bli påkörd av en packad gubbe i en hydrolift i 45 knop.... ingen, lika lite som man vill bli påkörd på ett övergångsställe i city. Men alla tror att det inte kommer att hända. Tro mig, fanns det inget underlag att ställa krav på ett körkort, så finns det inte en enda politiker som skulle driva frågan. Det är klart att olycksstatistiken har ökat. Titta bara på den senaste konjunkturuppgången. Nu har varenda människa råd att köpa en båt som gör 40 knop. och det finns inte en ledig ö inom 5 distans från fastlandet en solig sommardag. Fördelen vore om man kunde göra som med bilar, att om man kör rattfull, eller utan körkort, så kan man beslagta bilen.Det är precis som med bilkörkortet: Först förbannar man att det kostar pengar,och det gör det en gång. (Vilken 18-åring vill ha körkortskravet på bil) Sedan tillbringar man resten av sin bilförarkarriär i tacksamhet över att man måste ha körkort för att köra bil, för hur hade det sett ut annars. För att ta ytterligare ett exempel: Åk ut och lägg dig i farleden utanför Bullandö en midsommarnatt, och du tror jävla inte det är sant,,,,,och fort går det. 1500kg plast styrt av ett spritmongo vill man inte ha i sidan.....utan lanternor.

Bilden från en annan tråd härpå MG

post-29577-1394235420,0324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia ett nöje att stöta och blöta argument mot dig och jag tror vi skulle kunna fortsätta dag ut och dag in, vilket denna tråd och flera bevisar.  Har ingen tro på att jag ska kunna övertyga dig just nu --- men tiden talar för min fördel Cool. Som flera varit inne på så blir lagar (om det nu blir en sådan) med tiden normbildande för befolkningens uppfattning.  Hoppas och tror att vi om tio år ser tillbaka på 2008 och tar oss för pannan och tänker - Jag kommer ihåg så sent som för tio år sedan fick bokstavligt vem som helst, till och med barn framföra vilken båt som helst, utan något som helst krav på kunskap/kompetens. Det är ju egentligen ofattbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...