Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Perra

Protestera mot båtkörkortet..

Rekommendera Poster

Jag kanske har missat något, men varför skulle det inte kunna dras in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt förslaget,är det livslångt och kan inte dras in.. Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslaget är inte presenterat utan det vi håller på med är mer eller mindre grundade spekulationer. Bilkörkortet är också livslångt, och det kan dras in, så det har ju inte med det att göra. Att man explicit skulle säga att det inte var möjligt att dra in behörigheten vid överträdelser verkar lite osannolikt, men det finns ju iofs redan andra former av påföljder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är generellt mot en lag som kommer från storebror varför inte i stället jobba med försäkrings bolagen om kraftigt sänkta premier för dom som kan uppvisa dokumenterad nautisk kompetens min. förar intyg och en höjning för de som saknar. En annan väg att gå är att båtklubbarna kräver minst förarintyg av alla medlemmar. Jag tycker att det ligger mycket i det dom hävdar att man slipper inte rötägg i trafiken bara för att det finns körkort, man kan aldrig friskriva sig från puckon. kanske också är dags att skaka liv i den gamla kampanjen spola kröken efter att ha sett några avsnitt av kustbevakarna.

 

Senast ändrad av Tjingeling | 19 mars 2008 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar från slutet... Har skepparn sedan snart 30 år tillbaka. Har tillbringat majoriteten av de åren i skärgården & växte upp i ett hem som under många år idkade båtliv.

 

Varför är det självklart att det/ett kort hjälper? & hjälper mot vad?

 

Dödsolyckor till sjöss = officiell statistik; äldre, berusade män i småbåtar stor för en överväldigande majoritet av olyckorna. Vill gärna se belägg för att ett körkort förhindrar olyckor. Inte vad man tror/tycker

 

Att en & annan 50 fotare på ett spektakulärt sätt ställer sig på kända grund varje år skulle det hjälpa där? Knappast - mig veterligen tarvar majoriteten av 40 fotarna min egen grundkompetens (vilket är just en grundkompetens - innan maskinbefälen börjar stoltsera - för båtar/skepp 12*4) för att få framföras.

 

Gör man fel/följer inte gällande lagstiftning, så hjälper det inte att säga; har alltid gjort så eller jag visste inte. Du är redan i dag skyldig att ha tillräckliga kunskaper.

 

Flera andra har tidigare tryckt på frivillighet och egenintresset av att skaffa kunskap för att utöva fritidsaktiviteter säkert. Vem tvingade dig att gå kursen? Var det bara ett eventuellt kommande krav på körkort eller för att du insåg att du behövde kunskaper?

 

Tror Ni (förespråkarna) verkligen att rötäggen kommer skaffa ett körkort när risken är obefintlig att åka fast? I mina trakter ser jag polis/kbv 1 gång vart 5:e år. Körkortet gäller även insjöar, var finns rim & reson i det? Hur ska övervakningen gå till? Är jag intresserad av att statens utgifter skall öka mångfalt för att lösa övervakningen? För egen del - aldrig i livet finns betydligt bättre saker som jag vill att mina skattepengar ska gå till.

 

Ett körkortssystem utan övervakning &/eller andra konsekvenser än vad som redan i dag står till buds är totalt meningslös. Jag ser heller inte problemet. Jag tycker att den överväldigande majoriteten sköter sig utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer till fullo....Tack 

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Desibelle

 

Precis så är mina tankar runt detta påfund som det inte finns belägg för.

 

Typisk skrivbordsprodukt från några med krav att hitta på något som verkar duktigt.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att båtälskande sverige ståller sig med enad front mot båtförarbevis.

 

Svenska båtägare visade sig eniga när ett tvångsmässigt båtregister skulle införas, man vägrade helt sonika att registrera båten.

 

Nu finns det ett välfungerande frivilligt båtregister, Klicka här ... GRATIS!

 

Samma sak finns ju i båtvälden. Har man inte växt upp i en båtfamilj och inte har en aning om vad man håller på med så ligger det ju i ens egen självbevarelsedrift att ta förarbevis för båt och sedan kanske komplettera med högfartsbevis etc, FRIVILLIGT!.

 

Ett bra incitament är ju att man får bra rabatt på sin båtförsäkring när man har nautisk kompetens av något slag.

 

Nu hoppas jag att svenska båtägare visar att lite frihet måste få finnas kvar, vägra båtkörkort, hjälp till att göra det till ett frihetsbevarande, sedan kanske en regering inser att det bara leder till byrokrati och är en dumhet och avskaffar kravet, som de gjorde med båtregistret.

 

Sedan tycker jag att vinglaset hör kobben till, men det är ju en annan diskussion, och än så länge är det lagligt ju. Vad har 5 sekunders reaktionstid för betydelse när ett större fartyg behöver flera distansminuter för att slå back.

 

 

Bevara friheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart som korvspad att alla som kör snabbgående motorbåtar måste ha båtkörkort.

Skall kosta 150000:- för dessa.

Så kanske vi slipper dem sen !!!!!!!!!

 

 

Den alltid lika ödmjuke BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sattsa pengarna på att hålla fyrarna tända i stället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller inför hastighetsberänsning överallt till 5 knop och förbjud segelbåtar.

De blir det riktigt lugnt på sjön.

 

Kvar blir bara snipor och roddbåtar

 

 

/Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att du m fl har gnällt om detta i åratal på detta båtforum. Varför inte göra något åt det istället, t ex höra av er till de som bestämmer kring detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den regeln finns redan i Norge fast i lite annan variant. Dock inte förbudet mot segelbåtar. Det finns en blänkare om detta på marinans klotterplank för seglare, kolla den, det kanske vore något för oss i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag e fly förbannad! Vem fan säger att en 55åring är en bättre sjöman än jag som har varit på sjön hela mitt liv och kört egen båt sen jag var 5? Jävla idioter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa' e' mäe......

flaggan i topp......\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krav på körkort för nästan alla båtar – åldersgräns på 15 år
Tre körkortsklasser och åldersgräns på 18 år för snabba båtar.
Dessutom får polisen större möjlighet att kontrollera båtar och förare, uppger SVT Rapport.
Bara mycket små och långsamma båtar ska få köras utan körkort.

Det handlar om regeringens nya förslag till båtkörkort. Det blir tre klasser, uppdelat efter storlek och fart.
Förarna måste dessutom vara minst 15 respektive 18 år, uppger SVT Rapport.
Undantag föreslås gälla för personer som fyllt minst 55 när den nya lagen träder ikraft – eller bor permanent på öar utan bro- eller färjeförbindelse.
Bakom det nya förslaget står näringsdepartementet.
Bakgrunden är att allt fler människor ägnar sig åt båtliv samtidigt som båtarna blir större och snabbare.
– En ny kategori människor och en ny kategori båtar på sjön gör att vi vill skapa tryggare och säkrare förare på sjön, säger Torstensson till Rapport. Sjösätts 2011
Även båtägare uppges vara nöjda med förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2011.
Polisen tycker också att förslaget är bra.
Det kommer dessutom att ge sjöpolisen större möjligheter att kontrollera både båtar och förare, inklusive göra nykterhetskontroller.
– Vi inom sjöpolisen är positiva. All utbildning är braför säkerheten, säger Tomas Eriksson, gruppchef för sjöpolisen, till Rapport.
Förslaget kommer nu att skickas ut på remiss till en rad myndigheter, bland dem polisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi tror på att olyckor beror på brist på utbildning är vi illa ute... Det är brist på omdöme som är problemet och det ändrar vi inte på med ett körkort.

 

Sällar mig till skaran som är emot om lagen skall vara enligt nu lagt förslag!

Är dock för lag på flytväst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med och protesterar, Dumt införa nåt som finns förarintygen är ett utmärkt sätt att öka sjökunskaperna på. och det blir billigare at försäkra båten också. Hur många försäkringsbolag kommer sänka premien för att alla måste ha båtkörkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar kanske bli dags att protestera mer synligt? Att vi som är emot det nuvarande idiotiska förslaget till båtkörkort verkligen visar makthavarna att vi inte accepterar att Storebror (staten) begränsar våra möjligheter till en underbar livsstil, pga att en massa kanotister och fulla gamla gubbar som fiskar ramlar över bord?

 

Ska vi verkligen acceptera det här?

Nej, det ska vi inte. Men som sagt vi behöver verkligen göra våra röster hörda mer. Nån som har något bra förslag på hur vi ska kunna väcka debatt MOT det här idiotiska förslaget? I media alltså.

 

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att istället för ett körkort så borde man gå på obligatoriska föreläsningar som innehåller saker som sjölagen, vett & etikett, ansvar etc, och resulterar i att man får ett certifikat som visar att man tagit del av informationen. En mycket billig lösning.
Det vore ingen överraskning om körkortet blir en stor marknad som kommer att kosta skjortan, som allt annat nuförtiden. Det enda man kommer uppnå med detta är att man kommer kriminalisera en massa folk, eftersom många kommer säkerligen köra ändå.
Jag vill också påstå att det inte är av en slump att saken blivit aktuell. Uppenbarligen så behöver folk mer kunskap och vett när dom är ute med båtarna, för annars skulle vi inte vara där vi är idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket sällskap man hamnat i; mängder av puerila och gapiga inlägg.

 

Det behövs bättre argument om man vill kunna påverka utredningen.

 

Erfarenhet har räknats vid de förändringar som under min tid gjorts vad gäller körkort för landtrafik och annat ter sig inte rimligt på sjön. Exempelvis när C-kort infördes för tung lastbil; det krävdes endast att man intygade och gjorde troligt att man hade erfarenhet (=kört minst 100 mil) för att byta ut *B* mot *BC*.

 

Åldersgräns (55år) blir säkert administrativt lättare att hantera än exempelvis intyg från försäkringsbolag om innehav av motorbåt (i 30 år?) eller alternativ om förarbevis sedan X antal år.

 

aake

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kan vara bra med krav på kompetens, men då skall det gälla alla.

Vare sig man är fyllda 55 eller bor på en Ö. Bor man på en Ö och måste ha båt, är man antagligen ofta ute på sjön, desto viktigare att man vet hur man skall bete sig.

Om man drar parallellen med bilkörkort kan vi ju ta bort körkortskravet för de som bor på landsbygden eller har rörelsehandikapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar lite snabbt på inläggen och undrar.

Är det en slump att det nästan bara är motorbåtsfolk som är emot ett kompetensbvis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är oxå emot....

Typiskt förmyndar sverige....snart är det väl lag på hjälm när man är ute å går.Men först ska du ha ett intyg i fickan på att du får gå............\Yell\

 

Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...