Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Perra

Protestera mot båtkörkortet..

Rekommendera Poster

Jag är också emot, men vad ska hända med denna listan? Vad är syftet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

själv åker vi i en liten insjö att ha körkort där är såhimmla fånigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tittar lite snabbt på inläggen och undrar.

Är det en slump att det nästan bara är motorbåtsfolk som är emot ett kompetensbvis?

 

 

Det är väl vi som vet bäst vad vi behöver eller inte behöver\Cool\, men men som vanligt ingen bryr sig om vad vi tycker, kortet är på väg, strax däreffter blir skatt och besiktning av båtar obligatorisk, så är det i sydeuropa och staten tjänar mycket med pengar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på att de flesta segelbåtförarna inte ställs under körkortskrav? Hur många segelbåtar under 12 meters längd gör 15 knop för motor?

Jag kan inte svara för de andra, men jag är inte emot ett krav på kompetens. Faktum är att vi redan idag har ett krav på kompetens, det gäller ju som bekant båtar över 12x4 meter. Använd sjölagen, justera och gör tillägg, ändra storleksgränsen på kustskepparn att gälla t.ex 8x3 eller 6x2 meter och lägg eventuellt på en hastighetsgräns isället och vi har ett mycket billigare sätt än liggande förslag att få ut kompetensen bland fritidsbåtägarna.

Hur många av dagens båtägare drabbas? De som har en båt under 10 meter och som går saktare än 30 knop är undantagna körkortskrav, jag köper inte att det införs av säkerhetsskäl, då en 9,5-metersbåt som gör 29 knop är precis lika farlig som en dito över 10 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, som jag läst förslaget ska man ha klass 1-kort om båten är längre an 10 meter ELLER går fortare än 15 knop.

Gäller väl även segelbåtar > 10 meter längd oavsett fart.

Så även en liten båt (under 10 meter) som kan gå snabbare än 15 knop men långsammare än 30 knop kräver klass 1-kort = förarbevis.

Snabbare än 30 knop kräver klass 3-kort (höghastighetsbevis) oavsett längd, ett slags tilläggs-behörighet till klass 1 och/eller klass 2.

Dom som inte behöver nåt kort alls är alla vi som har tämligen normalstora deplacerande eller halvplanande båtar, och vi är nog ganska många faktiskt.

Dom som drabbas är väl:

1) de som kan tänkas behöva fatta korrekta beslut snabbt (hög fart).

2) de som har en större båt.

Att personer under 15 år som ska ut och åka på egen hand får hålla sig till mindre (10 meter är faktiskt en ganska stor båt) och långsammare  båtar (15 knop är nästan tre gånger så fort som min båt normalt går och jag kan njuta av båtlivet ändå) är väl inget stort problem (typ vill man köra EU-moppe = >30 km/h så måste man ha moppe-kort) ?

Finns i mitt tycke ingen egentlig orsak att inte alla som vistas på sjön redan har minst ett förarbevis, är väl inte helt fel att man får testat sina trodda kunskaper mot ett facit.

Kunskapskravern för ett  förarintyg/Klass 1-kort är ju löjligt låga och kan lätt läsas in utan att gå på nån kurs, bara att låna en bok på biblioteket och läsa/förstå, sen skriver man provet lätt som en plätt..till en engångskostnad av mindre än en 75:a brännvin Förvånad

För egen del kommer jag inte att behöva något kort för min båt (både under 10 meter och går långsammare än 15 knop OCH blir 55 innan) men kan få både ett klass 1 och klass 2 oavsett (kustskepparn).

Sen är det klart att man kan tycka att det blir både byråkratiskt och dyrt..men SÅÅ himla farligt/dyrt/omständigt tycker i vart fall inte jag att det liggande förslaget verkar varaOskyldig.



Senast ändrad av Gunnar_ | 07 april 2008 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, som jag läst förslaget ska man ha klass 1-kort om båten är längre an 10 meter ELLER går fortare än 15 knop.

Jepp, så är det, jag hade fattat rätt från början och sen fattat fel. I vilket fall som helst är ju nästan alla seglare vars båt är under 10 meter undantagna, eller finns det någon mer än den här http://www.balux.se/images/odin/Odin_820_720.pdf som med motor gör mer än 15 knop?

Jag tycker ändå att det vore bättre att ändra reglerna på kustskepparn att gälla mindre båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ändra reglerna för kustskepparn kan nog vara förenligt med en del problem, eftersom samma regel (12 x 4) gäller i hela världen (om jag begripit det hela rätt) och man ändrar nog inte på regelverket i internationella sjökonventionen sådär hux-flux.

Sen, att kräva kustskepparexamen  för att få framföra betydligt mindre båtar, på vilket sätt skulle det göra saken lättare/enklare (eller har jag helt missuppfattat) ?

Rätt mycket onödig  kunskap  i kustskepparn för normal-innomskärs-båtåkaren typ:

SJÖMANSLAGEN

Kännedom om att denna lag gäller för anställda på fritidsfartyg. 

TULLBESTÄMMELSER

Kännedom om nödvändigheten att informera sig om tull- och karantänsbestämmelser för resan.

SKEPPSHANDLINGAR

Kännedom om nödvändiga skeppshandlingar för resa till utrikes ort med fritidsfartyg, (nationalitetsintyg för fritidsfartyg) och att det kan förekomma nationella bestämmelser för gästande fritidsfartyg i vissa länder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra besult detta nästan så att man tror att hela regeringspacket är sneseglare hela bunten. I vart fall så blir d ju som Rövarn redan skrivigt att dom flesta seglare slipper undan.. Och är d då rättvist att dessa slipper och andra får bekosta deras bristande kunskaper??

Lika viktigt att förare av segelbåtar vet vad som gäller till sjöss som någon som kör sin styrpulpetare till o från badstranden. Och en sak till hur ska regelverket se ut för tex vattenskotrar? ska dessa räknas som båt från o med nu då eller?? Då jag råkar förfoga över en sådan är d då helt lagligt att bränna iväg med den utan högfartscertet i 60knop?

Låter inte som detta förslag svarar upp imot något av dom problem som påstås finnas till sjöss.. D som borde ha högsta prio är sjöfylla och buskörning och d kommer inte att bli ett dugg bättre om inte fler sjöpoliser anställs. Och för dom pengarna dom redan slösat på denna meninglösa utredning hade vi fått mycket övervakning för..

Förhoppningsvis hinner vi med ett regeringsskifte innan detta Idiotförslag har gått igenom, och man får väl hoppas på att högre makter ser till att detta blir ett Idiotförslag i mängden och att d i slutändan rinner ut i sanden..

Liknande förslag har ju kommit o gått och d ena dummare än d andra. Men inte under min livstid har jag skådat något så ogenomtänkt, hopplöst och ogenomförbart förslag som detta..

Lite likt Kärringen som myntade d oslagbara cykelkörkortet för nått årsedan, inte fick hon något större stöd för sitt Idiotförslag även om d hade gjort mera nytta än detta..

Lite som om vi skulle införa lag på Flytväst, d hade utan tvekan varit ett bättre förslag som dom allre flesta hade axepterat..

Men att förbjuda över hälften av sveriges fritidsbåtförare att fortsätta att köra sin båtar för att dom sakanar högfartscert är att ta i för mycket och d är inte många av alla dessa som är villiga att betala för saker dom redan vet..

!!!MVH REXCO!!!  Som ogillar att mina inarbetade pengar ska gå till en meningslös kurs, jag kan klara mej utan. Och allt bara för att d finns idioter som inte har något vettigt för sig än att slösa med skattebetalarnas pengar.. Ut o jobba med er för faaan!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiska politiska kunskaper du innehar !!

Det var faktiskt Socialdemokraterna som drog igång det hela och tillsatte utredningspersonal på att ta fram ett förslag.

Likaså ville Socaildemokraterna ha båtregister vilket troligen var början till en båtskatt. Något som nuvarande regering sa blankt nej till.

Så att tro att ett skifte skulle ändra det hela låter väl inte sannolikt.

Per



Senast ändrad av oceanis | 07 april 2008 | 21:49



Senast ändrad av oceanis | 08 april 2008 | 08:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen sätt kravet på nuvarande förarbevis då istället och behåll kustskepparn som den är, det känns liite överarbetat att skapa en helt ny koloss med tillhörande administration för ett problem som knappt finns och som kommer att kosta drabbade båtägare ekonomiskta resurser. Hela härligheten ska ju drivas runt ekonomiskt, vem betalar det tror Du? Båtskatten kommer strax efter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco, båtkörkortets vara eller inte har väl inte ett skit inte med fyllekörning att göra, det problemet hanteras separarat i annan lagstiftning

http://www.regeringen.se/content/1/c6/09/60/97/e4547edb.pdf


Om förhållandet kvarstår från 2004 http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____2653.aspx så är majoriteteten (minst 60 %, kanske 70% om man antar att hälften av ruffad motorbåt avsedd för övernattning är <10 meter & <15 knop) av alla båtar sådana som överhuvudtaget inte berörs av körkortet överhuvudtaget!

Tar man sen i beaktande att det inte är helt otroligt att det är bland den övriga 30%:en som flertalet troligen redan innehar nautisk kompetens motsvarande minst förarbevis (dom som äger en båt där man känner att man behöver känna till regler och annat..större eller snabbare båt) så blir det lite löjligt att gnälla bara för att just din situation utsätts för en marginell förändring...


den överväldigande majoritetens villkor ändras ju överhuvudtaget inte!

Stor grej att bli upprörd av..knappast.

Båtskatt..tror jag inte alls finns på agendan från något politiskt parti numera .men kommer frågan upp så får vi väl ta i tu med den då.

Rövarn skrev: Jamen sätt kravet på nuvarande förarbevis då istället

Hjälper ju föga, då det i dagsläget inte finns något krav på att inneha förarbevis, det är frivilligt.

Körkortet innebär ju just ett krav på kunskap motsvarande förarbevis, varken mer eller mindre.

Visst, det kan bli både krångligt och dyrt, men även billigt och enkelt (marknaden brukar se till att det blir sund konkurrens och därmed pressa priset, särskilt som volymen ökar dramatist mär det blir obligatoriskt).

Möjligheter i stället för problem Tungan



Senast ändrad av Gunnar_ | 07 april 2008 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skriver upp mej på protestlistan!! ja tror att de bara är ett sätt att pressa mer pengar ur svensson-.-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rövarn skrev: Jamen sätt kravet på nuvarande förarbevis då istället

Hjälper ju föga, då det i dagsläget inte finns något krav på att inneha förarbevis, det är frivilligt.

Jag vet inte hur jag ska skriva så Du förstår vad jag menar... Gör det obligatoriskt att båtförare, som kör båt som är exempelvis 8x4 meter eller för den delen 6x2 meter vars hastighet kan överstiga ett visst antal knop, ska ha förarbevis! Använd det som idag redan finns!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mej som öbo är rätten att framföra en båt en självklarhet, mina barn har använt motorbåtar redan från 10-årsåldern. och jag fick min första egna båt när jag fyllde 12.

Jag kan inte förstå att man måste införa krångliga förarbevis och körkort för allting i dagens samhälle, man löser inte problemen med bus/fyllekörning och oansvariga människor genom att införa körkort. Se bara på skoterolyckorna, inte har dom minskat trots att man införde skoterkort, och folk kör skoter berusade lika mycket som förr.

Jag kan förstå om man inför krav på en praktisk utbildning för att framföra båtar med toppfart över 30 knop, men i örvrigr är jag starkt negativ till båtkörkort

Mvh. //bebr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar skrev  (marknaden brukar se till att det blir sund konkurrens och därmed pressa priset, särskilt som volymen ökar dramatist mär det blir obligatoriskt).

Du skojar väl? Marknaden försöker bara tjäna så mycket pengar som möjligt åt företagens ägare, det är marknadens uppgift och ska så vara.

Se vad som hände när Elmarknaden avreglerades! Alla skulle få lägre elpriser just på grund av ditt resonemang om marknaden. Hur det gick vet vi väl alla vid det här laget.

Eller tycker du att det råder sund konkurrens inom exempelvis oljebolagen, där alla tar nästan på öret samma pris för bensinen och där det bevisligen förekommer/förekommit kartellbildning?

Och hela ditt resonemnag faller ju just på grund av att det kanske blir ett obligatorium och flera hundra tusen TVINGAS genomgå denna totalt onödiga utbildning. Var lugn för att de som utbildar kommer att se till att ta bra betalt.

Jag kan inte förstå varför vi Svenskar alltid bara måste vara så flata inför klåfingriga politikers idiotiska beslut.

Mvh Labbibia

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtkörkort. Och sen då.när du väl har fått det DÅ har du väl båt med, Der här inkörsporten till båtskatten.VAR SÅ SÄKER,det sägs inget om det nu men vänta bara en bit itaget, J J .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har så svårt att förstå att alla blir så upprörda för det förslag som ligger för godkännande hos regeringen.

Vad är mest upprörande för er ?? Istället för att bara protestera kan ni väl förklara så man förstår hur ni tänker.

Själv tycker inte jag det är konstigt att tex en åttaåring INTE får köra en 11 meter lång båt som går i tex 40 knop. Ganska självklart eller hur ?? Sen får man vara hur mycket   ö-bo som helst och vuxit upp med båtar.  Barn har ju normalt mindre mognad än en vuxen. Därav åldersgränser. Dvs inga konstigheter med åldersgräns. Barn får ju fortfarande köra mindre lite långsammare båtar.

Att man kräver någon form av baskunskap, väldigt enkel för båtar över 10m och som går lite fortare borde väl inte heller vara konstigt. Båt beståndet har ökat enormt de senaste åren och många rör sig i områden där det finns massor av andra båtar samtidigt därav så har också riskerna för olycker ökat. Att ha lite kunskap om väjningsregler etc är väl ganska bra och naturligt så detta borde inte heller uppröra en massa människor.

Skepp dvs fartyg !2m x 4m har alltid haft ett speciellt regelverk så detta kan inte uppröra någon över huvudtaget.

Att höghastighetsbåtar kräver ett certifikat eller bevis på att man kan köra borde verkligen inte uppröra någon. Om man sen sätter gränsen vid 35, 38 eller 42 kan alltid disskuteras men någonstans skall gränsen gå.

I gränsövergångar blir det alltid en massa svåra gränsdragningar som måste tas så därför har man väl haft 55 årsåldern som en sådan. Detta kommer att på sikt lösa sig eftersom inga nya 55 åringar kan dyka upp utan de kommande 55 åringarna,dvs de som blir 55 efter införandet, har med sig sina båtkörkort elller så måste dom ta nya.

Men som sagt kan ni inte förklara varför ni är emot samtidigt som ni protesterar så kanske vi andra som inte är emot också kommer med i er skara. Men utan förklaring så är det svårt att förstå era argument.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en båt  som är 5,5m med 35 hk och gör 22 knop, den båten har mina barn fått köra mellan ön och fastlandet när jag tyckt att dom varit mogna för det 13-14år.

Om man är 6 st (2 vuxna fyra ungdomar) blir det dyrt 6x3000-? tusen = 18000-? tusen kr.

Hur ska ungdomar få tid att läsa till alla körkort ? För oss gäller Moppekort, Snöskoterkort, Jägarexamen, Bilkörkort, ev Båtkörkort, under tiden som dom ska klara  av skola och yrkesutbildning ?????

Vi behöver Bil, Snöskoter på vintern, och båt på sommaren för att klara våra dagliga transporter.

//bebr



Senast ändrad av bebr | 08 april 2008 | 10:26



Senast ändrad av bebr | 08 april 2008 | 10:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

# oceanis.

Då kanske det är idé att läsa igenom tidigare svar i de olika trådarna. Går tyvärr inte alltid att bara läsa det sist skrivna och förvänta sig att få en heltäckande bild.

Tycker nog att majoriteten av motståndarna vid ett flertal tillfällen tydligt och klart redogjort för vad de anser vara negativt/meningslösa i att införa ett körkort. blir lite tjatigt att ständigt behöva upprepa argument i x-antal trådar.

Tycker snarare att problemet är att förespråkarna inte kan redogöra för fördelarna UTAN hänvisar främst till skoter och c-kort samt ngt - för mig - obegripligt resonemang att finns körkort på land, så skall det självklart finnas till sjöss!? Viktigaste frågan måste väl vara vilken effekt förväntar man sig att uppnå utifrån föreslagen insats/körkort?

De allvarligare incidenter jag varit utsatt för (under 30 års båtliv) har handlat om berusade sk*thuvuden (3st 1med ungdomar, 2 med personer i min egen ålder) och/elr dito huvuden (2st i min egen ålder)som om de följt gällande lagstiftning innehaft (minst) samma grundbehörighet som jag själv. På vilket sätt hade ett körkort påverkat detta?

Min upplevelse är fortfarande att majoriteten av båtägare skaffar sig nödvändig kunskap på frivillig väg. Finns olika former av incitament att förstärka frivilligheten utan att behöva lagstifta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Desibelle skrev:

Viktigaste frågan måste väl vara vilken effekt förväntar man sig att uppnå utifrån föreslagen insats/körkort?

Mycket bra skrivet

! Och eftersom de flesta som råkar illa ut på sjön tydligen är vältande kanotister och fulla fiskande äldre män som ramlar ur sin roddbåt när de ska pinka, så lär ju inte ett båtkörkort förbättra olycksstatistiken. (Se tråden är det detta båtkörkortet ska lösa? i forumet Övrigt snack) eller klicka här:

http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Olyckor 2007.pdf

 

 



Senast ändrad av labbibia | 08 april 2008 | 11:33



Senast ändrad av labbibia | 08 april 2008 | 11:34



Senast ändrad av labbibia | 08 april 2008 | 11:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båtkörkort är en lort, det vill vi inte ha, inte någon da.

några blir rika, inte e de vi, vi får betala, för en papperssvala.

olyckor på sjön, ja de blir ändå kvar, inte hjälper svar, på provet alla dar.

över 55, ja då går det hem, kort det får ni ut, gratis det är lurt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oceanis skrev:

Själv tycker inte jag det är konstigt att tex en åttaåring INTE får köra en 11 meter lång båt som går i tex 40 knop. Ganska självklart eller hur ?? Sen får man vara hur mycket ö-bo som helst och vuxit upp med båtar. Barn har ju normalt mindre mognad än en vuxen. Därav åldersgränser. Dvs inga konstigheter med åldersgräns. Barn får ju fortfarande köra mindre lite långsammare båtar.

 

Jag tycker självklart inte heller att alla barn ska köra stora, snabba båtar, men det finns ju gränser. Jag tror att jag var åtta eller nio när jag började köra min familjs 10-meters-båt, den gjorde inga 40 knop men gott och väl femton. Men jag var aldrig ensam eller så, jag hade ju alltisd mamma och pappa med mej.. Det handlar nog till stor del om bedömning, om personen i sig är kapabel att köra en båt eller inte. Så länge som personen som kör båten är ett barn så borde det ju vara föräldrarnas ansvar om något skulle hända, det är i alla fall min åsikt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr mött många utan sunt förnuft på sjön... men dessa lär väl fortsätta att köra runt - med eller utan kort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har förklarat till dö dagar och d finns att läsa i övriga trådar ang detta.. Men försäkrings skull drar ja d igen..

För mig är d rent principiellt och klart som fan man ser om sitt eget hus d gör alla innerst inne.. Har kört snabba båtar i över 15 år nu och innehar d mesta i Certifikat men saknar högfartscert d blir en kostnad på mellan 5 och 6000kr för nått som jag i princip redan vet.

Nu blir man ju påtvingad en utbildning med motiveringen att vi tänker på framtiden. Och är d att tänka på framtiden o förbjuda mej att fortsätta köra båtar som jag i evigheter styrt utan problem.. Samt att detta har sin grund o botten i ett påhittat problem som taget ifrån tv5 dockusåpa med Kustbevakningen Å jo d fanns ju fler avsikter med detta program som framgått nu.. Snabba båtar alltså båtar med en maxfart över 20 knop har funnits tillgängliga för dom allra flesta i 30 år eller mer.

Olyckorna fortsätter inte att öka till sjöss så i statestiken finns egentligen inte något belägg för att införa detta.. Just nu så äre seglarna som hejar på detta ihopp om att slippa undan själva, samt att dom tror att d kommer bli mindre dårar ute på sjön i med detta förslag. Ja vet inte riktigt men en halvplanande motorbåt i 14 knop drar upp rättså bra med svall den med. och den blir ju dessutom körkortsfri enligt nuvarande beslut..

Är d då riktigt att alla kan köra runt med sånna grejer helt utan utbildning men en styrpulpetare bli körkortstvång på för att den gör över 25 knop? Detta låter inte speciellt genomtänkte och osar rutten fisk lång väg.. Att öbor och 55 are får fribilljett är ju ett annat klavertramp. Kan ju forsätta att åka båt tills dom är 90 år dom flesta helt utan kunskaper.

Men en annan ska nekas fortsatt båt åka för att man inte lever upp till klass 3 kortet. Löjligt. Och hur många är d egentligen som innehar högfartscert av sveriges fritidsbåtsförare? D kan ju inte vara många precis, kurserna har ju i första hand riktat sig mot yrkesstrafiken och är svindyra.. Men du tycker väl att ett framtida båtkörkort bör kosta 50 000kr så ingen har råd att börja lära sig köra båt..

För att länka ihop detta inlägg med annat så ang regeringskiffte så kommer ju självklart sossarna locka med att vi skiter i Körkortet bara ni väljer oss. Nu är väl mäsling borta från sin position och någon ny pappersvändare har väl tagit plats. Och d faller sig som naturligt att vända kappan efter vinden. Och om dom kommer med förslaget att vi struntar i körkortet och behåller nuvarande reglemente så vinner dom röster..

D är ingen slump att nästa valår befinner sig inärheten för deadline ang körkortets vara eller inte vara. Detta hände förra gången sossarna försökte kluppaigenom registret det kommer att hända nu när nuvarande ska försöka att driva igenom körkort..

Mera nära sanningen än såhär är svårt att komma. Och om vi säger ja till d här så säger vi automatiskt ja till register och båtskatt. Att ni inte fattar med så många svek från div regeringar som vi haft i detta land så gåre faan inte att lita på att dom inte tar detta tillfälle iakt. Staten har upptäckt en ny mjölk ko och något ska ju finasiera div andra sänkningar och snart är vevan igång igen.. Staten förbehåller sig alltid rätten att vända o vri på saker till deras fördel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D har i högsta grad ogöra med Båtkörkortets vara eller inte vara. Skrev ttyderligt att d är buskörning och fylla som är dom 2 största problemena till sjöss. D förstnämda (fyllan) botas inte med något körkort. D sist nämda Buskörningen (Ja dom som utövar denna typ av mer eller mindre lagliga körningar ja dom bryr sej nog inte om d är körkort på båtarna för dom vet redan att risken att åka fast till sjöss är lika med 0).

Men så har vi en kategori till och d är dom som buskör på fyllan dvs dom som kör på andra båtar, bryggor upp på land slalom runt båtar i naturhamnar etc. Ja vet inte riktigt om körkortet skulle råda någo bot på d heller....

Detta är problem som många förväntarsig att ett körkort ska lösa. I mina ögon så är bara boten mot detta en utökning av sjöpolis eller kbv.. Så d handlar klart om körkortes vara eller inte vara. Om vi tar problem som ett körkorts skulle lösa då vilka e d? Att folk inte följer väjningsreglerna, ja ett litet problem egentligen och inte något som är en tillräcklig anledning att införa något som inte gäller alla.. Sedan vet folk vad som gäller? ja tror nog majoriteten vet vad som gäller till sjöss problemet är bara att vissa skiter i d och så uppstår detta.. 

Finns inga möjligheter med detta förslag bara missnöje och en onödig extrakostand på 5000kr för att få fortsätta köra min båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...