Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

matnor02

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om matnor02

  • Placering
    Löjtnant
  1. Köpte i söndags 19/4-15 en spinlock deckvest uppblåsbar räddningsväst på XXL Sisjön, jag köpte även en reservpatron med utlösare för att ha i båten. När jag kom hem upptäckte jag att utlösaren i reservkitet passerade "replace before" 2015-03. Vid återbesök hos XXL visade det sig att samtliga ca 50-100 patroner de hade var utgångna och de plockades omgående bort dem från hyllan, bra där! Men riktigt uselt att man inte har koll på den säkerhetsutrustning man säljer från början.
  2. Nej det är bara att parallellkoppla så länge inte totala effekten överskrider regulatorns kapacitet. Själv har jag en 100W och 2st 50W paneler ihopkopplade på en regulator.
  3. Testa Label Off ett citrusbaserat lösningsmedel för dekaler och limrester. Tom. Biltemas fungerar förträffligt: http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Label-Off-36590/
  4. Då var affären klar och en Viknes 880 -08 inköpt. Ser fram emot en fin båtsommar med en grym båt.
  5. Vi har planer på att byta upp oss till en större och nyare båt. Våra blickar har hamnat på Viknes 880. Vad är era erfarenheter av denna? Fördelar och nackdelar, samt vanliga problem jag skall vara uppmärksam på vid begagnatköp? Just nu riktas våra blickar mot årsmodell 2006-2008 med 260hk Yanmar. Det vore även intressant med erfarenheter av de skillnader som finns mellan årsmodellerna.
  6. Vilen app använder du i luren för att använda korten?
  7. Såg att även båtmackar är med nu. Om vi hjälps åt att hålla den uppdaterad med rätt priser och aktiva mackar så kan vi nog ha nytta av den. http://www.bensinpriser.nu/bat.php
  8. Eriksberg (Göteborg) Bilisten, Nedlagd!
  9. Problemet är alltså att måttet A (om det syns på bilden) är större än hålet i påfyllningen. Detta innebär att det tar stopp mot plasten i centrum istället för mot gummipackningen som ligger längdre ned i locket. Jag har tänkt prova med en o-ring emellan men då får jag ju ändå färre gängor som säkrar locket på plats. Så jag hoppas att Iveco tar sitt ansvar och fixar detta.
  10. Tyvärr var detta inte lika självklart som jag trodde. Iveco vill inte kännas vid att det är några problem och jag har nu väntat drygt 4 veckor på besked när det skall åtgärdats. Enligt Iveco finns det inga sådana problem med nämnda motor, trots att Rodahl har upplyst mig om att det är så och detta är en Lombardini tillverkad motor. Känns lite motigt just nu. Hoppas att det löser sig så inte denna säsongen också blir förstörd av utsprutande kylvatten. Trodde Ivecos längre garanti var ett skydd!? Senast ändrad av matnor02 | 22 april 2010 | 17:10
  11. Tack för alla ideer och tips. Jag tog kontakt med Rodahls för att få lite tips om hur jag skall gå vidare. Jag fick då reda på att det tillverkats en serie motorer med felaktiga expansionskärl. Påfyllningshålet är av för liten diameter så locket tar emot innan gummipackningen får möjlighet att täta mot kanten. Alltså är det bara en plastkant mot metallen som ibland har tätat hyggligt. Väntar nu på besked om när jag kan få ett nytt expansionskärl monterat.
  12. Min tanke från början var att locket var kass, det såg lite deformerat ut vid gängorna (plastlock). Så jag fick ett nytt utan att det hjälpte. När jag var på varvet kördes motorn på tomgång med locket avtaget för att se om det bubblade i expansionskärlet. Jag kunde inte heller se att det kom några bubblor men nivån steg ju upp till kanten. Min teori har sedan jag fick nytt lock också varit att det måste komma ut kompression i kylsystemet och att det blir värre på högrevarv och när turbon laddar. Varvet trodde även på en teori att värmeväxlaren skulle läcka och saltvatten pumpen skulle trycka in vatten i färskvattensystemet. Det skulle ju förklara att det tryckte ut vatten men nivån sjunker ju också, i det fallet skulle det ju hela tiden bli fullt i systemet fast med saltvatten. Det kommer bra med kylvatten ur avgasröret och temperaturen har aldrig dragit iväg (utom en gång då det tryckt ut ca 2 liter och nålen började röra sig). Sjuk koll på tempen efter min gamla MD21 erfarenhet. Senast ändrad av matnor02 | 10 mars 2010 | 17:28 Senast ändrad av matnor02 | 10 mars 2010 | 17:30
  13. Jag har sedan 2 säsonger en nymonterad motor, Iveco 4341 SRM 87 (en vitmålad Lombardini). Problemet är att den trycker ut vatten ur locket till expansionskärlet när jag tar ut lite varv på den, vid lägre varv och snipfart är det inga problem. Det kan trycka ut ett par liter efter en tur så jag måste ha koll hela tiden. Har varit tillbaks hos varvet som installerade den men då gick den utan problem. Var inne på om den får för lite kylning och tilluft, men den har tryckt ut vatten med motorumsluckan helt öppen också. Är det nån som har någon idé? Jag har ju garanti ett år till men om allt funkar när man är där är det ju inte lätt.
  14. Jag hade en gammal VDO (båten från -74) och bytte från flottörgivare till Biltemas givare men behöll instrumentet, funkar fint. Borde fungera med instrumentbyte också. Senast ändrad av matnor02 | 28 juni 2009 | 21:44
×
×
  • Skapa nytt...