Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Perra

Protestera mot båtkörkortet..

Rekommendera Poster

Vill inte ha något körkort på sjön,räker med suntförnuft!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är av princip emot allting .......om inte om fanns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tycker det ska finnas ett båtkörkort men det ska inte vara kopplat till längden på båten utan till hastigheten ungefär som på land (jmf moped).
Svårt att göra åverkan med tex en Vigg på 7,10 som går i 4-5 kno, där tycker jag det är onödigt med byråkrati.


 
Lämplig hastighet, tja 15-20 knop kanske? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat Perra, du snackar om sjövett? 

 

DU har inget sjövett heller om du snackar emot ett eventuellt båtkort. Utbildning och säkerthet går hand i hand. Så du menar att olyckor inte skulle minska av ökad kunskap?

 

Då kanske jag ska elda upp mina papper och köra handelsfartyg utan några cert?

 

Förstår inte riktigt varför ni skall vara emot ett sådant kort, är ni för lata för att skriva provet eller vad är felet? Majoriteten av fritidsbåtarna kan säkert inte ens väjningsreglerna, varför detta kort behövs. 

 

Om ni nu har sjövett och är sådana duktiga sjömän. Varför sträva emot något som gynnar säkerheten. Klart att alla olyckor inte kommer försvinna men självklart blir sjön säkrare med kunskap hos respektive förare.  

 

Det brister mot sjömanskap att inte tänka på vår allas säkerhet.

 

Kom ihåg att med kortet ökar kunskapen plus att eran försäkringspremie minskar om ni tar ett sådan intyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så du menar att bilkörkortet har lyckats få bort dräggen från vägarna???

 

hölstra hagelbössan och tänk efter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får du gärna tro......Förklara för mej..

1.Varför är min 75 åriga mor som aldrig varit på sjön bättre lämpad än mej att ha båtkörkort?....Visst fan hon är ju över 55 år....Då får hon det ju utan problem.....

2Vilka likheter det finns mellan en viggen och en Grand banks?.....Båda är ju över 7m och.......går inte så fort....

Varför ha ett körkort som inte kan dras in vid ev fyllekörning?

Visst är det exakt samma sak att köra en Nimbus som gör 27 knop,som att åka runt i enn katta som gör 80 knop?Samma körkort för båda?

Varför inte införa körkort på cyklar??Det händer så mkt mer olyckor än på sjön..

Jag tycker inte som du att de flesta uppför sej dåligt(inte kan väjningsreglerna),men visst några är det..

Visst händer det fatala saker till sjöss men i vilka båtar?Jo just det i båtar mindre än 7 meter...Så du är styrman/kapten?Då borde du´ fatta att det är 2 helt olika saker att åka i 25 knops familjebåt kontra 75 knop med vattenskoter...samma kort är det iaf....

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Ringhede - ett körkort på land har aldrig hindrat fyllon och idioter från att köra bil. Föreslår därför att man istället för att införa körkort på sjön, tar bort körkortet på land i konsekvensens namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många olyckor kan undvikas genom införande av ett körkort för sjön enligt de förslag som nu diskuteras?

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


När vi har konstaterat att bilkörkortet inte har någon effekt på fylleåkarna på våra vägar borde vi kanske kunna skippa både det och båtkörkortet samtidigt :)

 

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perra, skärpning håll dig till vad du skrev i början av tråden.

 

Där du konkret säger att en båtkort inte hjälper, håller med dig om att gränsen över 55 år är löjlig. Men det va ju inte det vi diskuterar här. Likaså inte heller hastighet eller storlek.

Skapa en ny tråd där du kan önska förbättringar och förslag istället för att hugga ner hela idén. Du vill ju protestera bort kortet totalt, varför? Din erfarenhet som du kanske har borde ju tala om för dig att kunskap är något alla behöver. Alla är vi gröna från början, men med ett intyg ökas kunskapen obligatoriskt.

 

Cyklar, nej! Inga motorer och om nu cyklisterna kör utan hjälm är de deras egen risk, självklart får de böter om dem kör på rött etc. Deras ibland ansvarslösa beteende straffas av lagen. Lika så är det på sjön, därför behövs ett intyg. De flesta tror att det bara är att köra och se glad ut.

 

Självklart är jag också öppen för en diskussion där jag håller med om att vissa gränser är orimliga.

Men då skulle man kunna jämnföra en porche med en fiat. Lika körkort eller hur? Men ganska så olika i hastighet?

Dessutom är finns det ju fartbegränsade områden även på sjön.

 

Tråkigt bara att du vill döda hela idén, låter ju som att du kan tänka dig ett kort men kraven just nu är orimliga, diskutera det istället och försök påverka dessa krav.

 

Bättre att alla diskuterar fram en lösning som passar alla båtfarare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll hur körkortet utformas för att du ska vara positiv till att det införs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och samtidigt tar bort åldersgränsen för köp av alkohol.

 

Det finns ju inga alkoholister bland 5-6 åringarna så låt dem fritt få köpa alkohol. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tror inte ens jag behöver yttra mej i denna tråd då merparten redan vet vad jag tycker om denna dynga som nu ska förpesta vårat båtliv.. Utbildningen ska vara frivillig som nu annars så försvinner ju intresset helt för att lära sig något nytt.. Tror inte Vattenterroristerna är särskilt sugna på att sitta på skolbänken för att få fortsättta med sina vattensporter etc.. Dom kommer skita i d skriva provet och fortsätta som vanligt..

 

Ser ju ut som merparten kommer att slippa undan kortet iaf och dom som tager d ja dom har d ju på livstid och kan köra lika illa, fulla o jävliga skita i precis alla regler iaf. För detta kort d går ju inte att dra in = Ingen respekt.. Och d är ju någonstans där d faller samt att 55 are skulle få fortsatt fri fyllekörning utan kort är ju för faan horribelt..

 

Spelar ju i slutändan ingen roll om vi inför körkort för cykel heller för vilken myndighet ska kolla att inte moster agda cyklar utan körkort. Lagens långa arm har veknat och räcker inte till i dagens stenhårda samhälle med den tyngre och mera avancerade Brottsligheten som härgar runt om i landet... Jag anser att detta är viktigare en några enstaka fritidsbåtägare utan körkort. Jag ser heller att krutet läggs på land för att stävja kriminalitet av grov typ.. Dom som grymtar på folk som kör på fel sida prickar samt drar upp lite svall etc och tycker att detta ska gå i första hand och ha högsta prio d är en folkskara för sig som aldrig kommer att bli nöjda iaf..

 

!!!MVH REXCO!!! Ett visdoms ord läs o fundera för snart kommer d mera:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, jag tycker Du har rätt ang. längd men fel i övrigt.

Vad menar Du med åverkan? Anta att en Vigg 7,10 som går i 4-5 knop framförd av folk utan någon som helst kunskap om sjöväjningsregler ska korsa en farled där ett tankfartyg, eller annat större fartyg ska passera. De gör det på ett sådant sätt att de ansvariga på det större fartyget tvingas gira för att undvika kollision med ev. dödlig utgång och går på grund, är inte detta relativt kraftig åverkan för att ha åstadkommits av en Vigg 7,10, eller andra mindre långsamtgående båtar?

En båt god för lite högre hastigheter hade med lite tur, även om föraren inte har kompetens, kanske kunnat gasa sig ur situationen, möjligen med endast underbyxbyte som följd.

Hela upplägget med båtkörkort är felaktigt och borde arbetas om från grunden! Storlek och hastighet borde inte ha någon betydelse för båttrafik i sjötrafikerade vatten. Det som borde ha viss betydelse är var man med båten befinner sig, är det rimligt att tex. kräva båtkörkort om båtföraren endast nyttjar båten i en lokal insjö med ringa trafik?

 

Senast ändrad av Rovarn | 18 mars 2008 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar med båtkörkort,det föörslag som ligger...

Varför måste man ha ett körkort på sjön för att straffas av lagen,när inte tex cyklister behöver det?

Porche eller fiat?Porchen är iaf inte svårare att köra änngn annan bil..

Du har inga barn eller??Med tanke på ditt´ uttalande om cykelhjälm....Hur ja ansvarslöst som helst..

Perra

 

Senast ändrad av Perra | 18 mars 2008 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STOPPA Båtkörkort JA !!!, det verkar vara en riktig skrivbordsprodukt av en enmansutredare som förpassats till källarplanet i en skrubb på grund av bristande kompetens för vettigare uppgifter !!.

Fylle och dårar får vi inte bort från sjön hur vi än gör, se bara på de bilister som systematiskt kör på fyllan med eller utan körkort, och den enda gången de ställer bilen åt sidan är när de kör av vägen .

BEHÅLL det nuvarande systemet med förarbevis etc.

Det är inte alltid mycket och ny utbildning hjälper, se på bilisterna, villken åldersgrupp står för de mesta fartöverträdelserna och olyckorna jo de som har den senaste och uppdaterade utbildningen.

Sätt i stället HÖGA böter för de som inte sköter sig på sjön !

Vi båtägare är nog den grupp i samhället som tar mest ansvar för oss själva och omgivningen.

Vettig och ansvarskännande utbildning HAR VI REDAN !!.

SÅ SKROTA DET DJÄVLA SKITFÖRSLAGET .

Mvh. Inge A. fd.sjömätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ärligt Perra, tror du någon normal vuxen människa skulle låta sina barn cykla utan hjälm??????

 

Vi snackar om vuxna! Eftersom lagen inte tvingar att ha cykelhjälm det VERKLIGEN upp till var och än att använda hjälm eller inte. Kalla mig verkligen inte ansvarslös, använder själv cykelhjälm, skidhjälm, flytväst you name it. Skulle aldrig tillåta mina barn cykla utan hjälm, va ombord utan flytväst.

 

Dina agrument är inte riktigt stabila men som jag sa tidigare, lämna rimliga förslag på det ni vill ändra med båtkörkortet. För ett båtkörkort kommer det sannolikt att bli. Bättre om ni försöker påverka till ett kort som lämpar sig för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARNING OT:

Men ärligt Perra, tror du någon 'normal' vuxen människa skulle låta sina barn cykla utan hjälm??????

 

Förhoppninsgvis inte, då de i så fall riskerar böter!

 

Eftersom lagen inte tvingar att ha cykelhjälm det VERKLIGEN upp till var och än att använda hjälm eller inte.

 

Njae, det är inte till fullo sant, sedan den 1/1 2005 finns faktiskt en lag som tvingar människor under 15 år att använda cykelhjälm.

 

//Messerschmitter

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____10798.aspx

 

\Wink\ 

 

Senast ändrad av Rovarn | 18 mars 2008 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir så otroligt mycket spekulationer eftersom det slutliga förslaget inte är klart. T.ex är jag ganska övertygad om att den här så häcklade åldersdispensen kommer att tas bort. Tanken var att man på något vis skulle undanta personer som har bott och verkat i skärgården hela sitt liv, men man kommer ju inte åt dem särskilt effektivt på det här sättet. Att det har varit uppe till diskussion betyder inte att det kommer med i slutförslaget.
 
Det slutliga förslaget skulle enligt det senaste budet presenteras ungefär till Allt för sjön, men det verkar ha skitit sig det med. Och det beror nog på att det inte är det ensamarbete som en del vill göra gällande utan att man verkligen försöker väga ihop idéer, tankar, invändningar och förslag som en lång rad intressenter, inte minst representanter för fritidsbåtsägare som SXK och SBU, har lagt i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ALLT handlar om pengar för er

om kurserna skulle vara gratis skulle ni skratta hela vägen till provet

om ni tycker att ni är så j*vla duktiga på sjön så fixar ni kortet för 200:-

dom 200:- ni kommer att lägga kommer ni att spara redan första året

försäkringen blir ca.300-400:-/år

 

Protestera mot höjda bensin priserna stället

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför ett bevis att man kan de grundläggande reglerna för att framföra en båt vore så hemskt. Förmodligen är proteststormen övergående och om några år är det en naturlig del av båtlivet.
Så blev det med förarbeviset för skoter och för jägarexamen. Jäklar vilket liv det blev på gubbarna när jägarexamen infördes men dom har kilat vidare nu och idag är det ingen som ifrågasätter ett bevis på de grundläggande kunskaperna för jakt.
Sen kan man ju diskutera utformningen av båtkörkortet men det blir säkert en fortlöpande process som utvecklas till dess en fungerande form har tagits fram.
 
Nånstans måste man ju börja och vi kan inte alltid se hav och skärgård som en fristat så länge vi ska dela den med andra.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta som är mot körkort till sjöss verkar redan uppfylla kraven. Så jag har lite svårt att förstå ditt resonemang om pengar. Eller är det ngt jag missuppfattar när jag läser ditt inlägg? Varför måste jag förresten välja att bara protestera mot en dumhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi svenskar är som vanligt flata, accepterar återigen massa Tjockholms skit.

Lagar och förordningar som ibland inte är förankrade i verkligheten.

 

Uppenbart vilken kvalitet det håller när man är inne på 55 skulle få fribiljett

 

För bilismen har det ofta argumenterats för ett omprov för personer som börjat bli lite äldre.

 

 

 

Vilket skämt. asgarv.

Lägg ner skiten

 

 

 

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det som jag absolut inte gillar är alla gränser som reglerar om det behövs ett båtkörkort eller inte. Jag har en båt som är kapabel till 45 - 50 knop. Alltså är jag enl förslaget skyldig att ta ett körkort. Men hur skönt är det att studsa runt i 50 knop på utsidan? Jag kör sällan/aldrig över 25 knop. Då tycker jag det är bättre att höja bötesbeloppen och/eller sätta mer hastighetsbegränsningar i farleder och trånga passage... 

 

Jag tror att huvuddelen av fartsyndarna är de yngre förmågorna som lånat farsans båt. Det är dom som kör för fort.. Precis som en 18 åring med nytagert bilkörkort som tror han är schumacher. Och vad gäller alla alkoholpåverkade tror jag att det kommer att bli förbättring nu när kustbevakningen får göra utandningsprov. (Sen tror jag också att serien kustbevakarna har hjälp en del).

 

Kontentan är att jag tror inte att man kommer ifrån problemen genom att införa båtkörkort. Det har ju bevisligen inte hjälp på land...   

 

Senast ändrad av Jonbeee | 18 mars 2008 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför ska man protestar för nåt man redan har ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår nog inte det här inlägget heller? Jag protesterar inte för ngt. Jag protesterar mot en i mina ögon infantil dumhet som inte kommer att hjälpa mot de problem/olyckor som finns och som jag personligen tycker är extremt överdrivna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart hjälper det lite

 

den som aldrig har läst boken eller gått på kurs vet ju inte om dom gör fel

dom tycker bara

jag har alltid gjort så

 

sen när dom har kortet kan dom inte säga

Nej det visste jag inte

 

tycker alla ska ha kortet

spelar ingen roll om man är över eller under 55år

 

har du blåakortet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, i den här upphetsade diskussionen verkar de flesta som är FÖR båtkörkortet glömt en viktig detalj: Det FINNS ju redan lagar och bestämmelser som reglerar (fritids)skepparens ansvar, lagar om båtfylleri osv. Om vi sen får ett kort som inte ens kan dras in vid grova överträdelser mot dessa lagar och bestämmelser, vad är vitsen med det då? Ökad kunskap om hur man navigerar? Hur många med vanligt sunt förnuft ger sig ut på sjön utan att ha inhämtat de nödvändiga navigationskuskaperna för den tänkta rutten? Visst finns det  idioter som gör det, men de är förmodligen ganska sällsynta, och förmodligen skulle ett båtkörkort knappast avskräcka dem? 

 

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...