Jump to content
Thursday 20 June 2019

kurran

Medlemmar
  • Content Count

    220
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About kurran

  • Rank
    Kommendörkapten
  1. Time Left: 11 months and 22 days

    • Säljes
    • Used

    Skrov 16,4 fot. Lackerad med international brightside självpolerande färg. Motor chewrolet 153 fyr cyl 120hk. Nya kolvar, ny topp , ny avgaslimpa , Nya tänddelar. Det följer med en massa motor och förbruknings delar ,bla avgaslimpa rostfri, startmotor , förgasare ,vattenpump tändspolar , trimstativ för motorlyft mm. Drevet är elektriskt dvs ingen wire för växling utan det sköts med el spolar i drev . nytätat och provtryckt med ny impeller samt tre proppar. Nya stolar och sitsar , nya kablar i elsystem . Det som behövs för att sjösättas är att byta gummibälgen mellan drev och skrov samt montera fast gaswire på förgasare. Båten står på en kraftig sjösättningsvagn som följer med.

    100.00 SEK

    Matfors, Sundsvall/västernorrland - SE

  2. Hej . Kolla bränsleslangarna för etanolen som finns i den nya bensinen kan lösa upp slangarna invändigt. Har nyligen fixat med min kompis Mariner 50hk som bluddrade och la av efter start . Väntade man några min så startade den igen. Prövade med att pumpa med blåsan på slangen och då gick motorn bättre.Bytte sedan slangarna från tank till förgasarna Går mycket bra nu. En slang kunde man trycka ihop med tummen och pekfinger så murkna var de. kurran
  3. Hej. Det kom efter det att jag sjösatte båten,Den gick lite surt vid provkörning på land,men varvade upp bra. Nu får man nästan smyga på gasen för att den skall gå upp i varv. Jag funderar på om det kan vara så att flapprarna som sitter i bockhornet inte öppnar ordentligt så att det blir för stort mottryck i avgassystemet. Kurran
  4. Hej . kollat igenom = mätt och ställt in flottörnivån, samt kollat om den läcker igenom vid tryck. vid tomgång så har jag testat med startgas runt insug men det verkar vara ok. kurran
  5. Hej. Snart sänker jag båten,har problem med att motorn (4,3lit v6 med förgasare och ignitor tänd system) går orent och sotar igen stiften . Har bytt stift, ställt tändning , kollat kompression, inget vatten i oljan, gått igenom förgasaren(holley 2port hittar inget fel.Den är väldigt lättstartad och går hyfsat upp i varv men på tomgång så går den orent ,liksom att den verkar gå segt upp från tomgång till 3000varv. Om man trycker på fullt så hänger den inte med. kurran
  6. kurran

    Taskig varvtal

    Hej. Har du hittat felet, annars kommer det ett bra tips. om du varvar i friläge så går motorn upp i varv men inte med drevet inkopplat, var det så? Hade samma fel på min omc 4,3 lit och det som hade hänt var att spjällen i bockhornet fastnat i stängt läge. mvh kurran
  7. Hej. Har en fråga ang Tohatsu 35hk 2takt. Från vilket år började man tillverka 35hk 2takt och när slutade man med den. Jag har en motor som det inte finns en märkskylt kvar på och måste ha en ny topppackning samt termostat och nya reeds. Tacksam för svar så man inte beställer fel delar. Mvh kurran
  8. Hej . Brytarna 0.35 skall de vara . Hur menar du att den går riktigt dåligt. verkar det som att motorn går tyngre/ orkeslös eller misständer den . Jag har två st omc motorer i mina båtar en 3.0 och en 4.3 liters i den andra båten. Har renoverat dessa och det brukar inte vara så stora problem med Chevrolet motorerna. Mvh kurran
  9. Hej. Har själv två st omc motorer (chevrolet) en 4,3 lit och en 2,5lit . Jag har inte haft några som helst problem med dessa. På 2,5liters motorn sitter det ett 800 drev med elväxel och på 4,3 liters motorn sitter det ett king cobra drev. Det som har strulat för mej är det elektroniska tändsystemet på 4,3 litern men jag har bytt till ett som heter ignitor, som funkar mycket bra. Om man har allt injusterat och om man sköter om grejorna så funkar det mycket bra. På 4,3 litersmotorn så hörs det nätt och jämt att man lägger i växeln, motorn går nämligen ner på halvfart innan man får in växeln. mvh kurran
  10. Hej . Ta isär bockhornet och kontrollera avgasspjället (har troligen fastnat i stängt läge) . Det hände för mej på min glastron, utan belastning fulla varv ,med belastning ca 2500rpm. Mvh Kurran
  11. Hej. Det är riktigt att motor skall dö några sekunder. Det är för att man inte skall ha för höga varv när växeln går in. När det gäller att den inte orkar så är det ett tecken på att den får för lite soppa. kurran
  12. Hej . plocka bort drevet från gimbalen och sätt växelreglaget i neutralläge. Om du tittar på armen som ställer om växeln så skall justeringsplattan stå i jämn nivå med hålrt för drivaxeln. Titta sedan på den så kallade flaggan (växelarmen på drevet) dra den upp och ner samtidigt vrider du på drivaxeln så känner du när det är friläge och när växel eller back går in. Har en OMC king kobra 7,5lit som jag har byggt om till 4,3liters eftersom det var ett större drev som levererades till min v6. Hör av dej om min beskrivning är svår att förstå . mvh kurran
  13. hej . Har bytt till ett ignitor brytarlöst tändsystem efter det att det gamla Prestolite systemet la av. Har bytt allt i tändsystemet kopplat bort ESAmodulen och kopplat tändspolens pluskabeln direkt till batteri för att få bort ström förluster. Till problemet: Får gnista på 1.ans stift om jag tar och lägger det mot en av lyft öglorna på toppen. Sätter jag tillbaka det i cyl och provar med stroboskop så tappar jag pulsen. Samma procedur med de andra stiften och exakt samma resultat. Har testat med att köra motorn på startmotorn samt kopplat in stroboskop och biltemas stifttestare på olika stift och det är som om jag får puls i bland på de andra stiften.Det verkar som jag har puls från tändspolen till fördelaren , för där pulsar det för fullt. Har smort centrufugalvikterna och kollat igenom allt men felet kvarstår. HJÄLP Mvh kurran
  14. kurran

    omc tändproblem

    Beställde av hansen racing så det skall vara rätt?
  15. kurran

    omc tändproblem

    Beställde av hansen racing så det skall vara rätt?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy