Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Marty

Äntligen beställd

Recommended Posts

65:an finns ju! ;)

50 kg lättare än den gamla! Det är inte dåligt. Undra om den har balansaxel som 150 hk har?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grrr.. Mitt inlägg försvann.. F-rbannade MG.. Skriver igen..

Tänkte mest på våra äldre 64or som bara får ta 200 hästar. 65an och även de vita 64orna tar ju den nya F225F. Men det ska bli intressant att se Körfakta på 65an med F200F/G och jämföra med F225F.

Denna ska va på 2785 cm3 och F150 är på 2670. En fyrcylindrig version av F225F hade blivit på 2779 cm3. Så det är inte självklart om det är en borrad/strokad F150 eller en nerkapad kapad F225F. Man pratar vare sej om plasmafoder som F225F har eller balansaxlar i pressreleasen, kanske är det nåt helt nytt..?

Skulle ändå tro att den har balansaxlar då en storkubiksfyra brukar bli lite skakig utan det. Förhoppningsvis har man fått till drivningen av dom lite bättre än på F150.

En skillnad man direkt ser är att denna har gemensam trottel mot F150 som har separata. Separata trottlar ger snabbare gasrespons men är knivigare och synka och dyrare och tillverka. F150 är oxå väldigt känslig för synkningen och kan ibland ha lätt att tjuvstanna..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att dömma av denna bild från en polsk sida har F200F/G balansaxlar och de är drivna av vevaxeln via kuggdrev precis som på F150, balansaxelpaketet ser oxå väldigt likt ut det på F150 även om en del skyms i den halvgenomskinliga bhilden..

post-26269-1394237294,8454_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en 76DC och kan hålla med om att den inte är en bobåt av rang, det är nog ingen daycruiser. Vi låg ute 5 dagar i sträck i somras och det är inga problem, det går att stretcha till en vecka men inte mer. Vi är 4 st i familjen men två grabbar 11 & 6 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du nämner trottlar, är det likväl insprutning eller är det förgasarmotor? Meken på Yamaha center nämnde att alla nya Yamaha från 50 hk och uppåt har insprutning numera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprut redan från 30 hästar om man ska va petig.. Yamaha har förr haft lika många förgasare som cylindrar på sina större motorer med bl a de fördelar och nackdelar jag nämnt ovan. När man började gå över till sprut hängde detta med o man körde separata trottelhus eller spjällhus om man hellre vill kalla dom det. I senare modeller har man dock gått över till ett gemensamt trottelhus o i vissa fall har man lagt till en resonator i insugssystemet för att i viss mån kompensera för nackdelarna med gemensam trottel. Jag TROR att den enda motor som har separata trottlar i nuvarande svenska sortiment är F150, som heller inte fått nån större uppdatering sen den kom 2004.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå,

 

Ska troligtvis köpa en Yamarin ikväll men den saknar ekolod(plottern har stöd för det) och förbrukningsbatteri som jag tänker vore bra att installera när säsongen är över.

 

Är det någon som har tips på ett bra varv i Sthlm? Gärna som kan göra vinterförvaringen också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Kane:

Var i Sthlm?

Båten ligger i hägersten, så gärna mälaren alt något så när nära till stan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå,

 

Var till båten idag efter ca en vecka och märkte två problem som jag behöver lösa så fort som möjligt:

 

1) Kapellet saknar en del såna där "tryckknappsunderlar" på ena sidan till vilket gör att det blir en glipa när jag spänner upp det. Hittade några på Sea Sea Kungens Kurva men de var för smala för att passa runt vindrutan. Tips på var man kan hitta såna, gärna något i Sthlmsområdet som har öppet under helgen. (ska ju komma regn i helgen...)

 

2) Det verkar som vattnet i sittbrunnen, som t.ex. när det regnat in. Inte rinner i genom själva hålet. Ska det inte göra det eller har vi fått stopp på något sätt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev affär mao?

En bild eller två skulle hjälpa i detta fall (också). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, glömde bifoga filen igår. Se här. Borde väl vara bättre genomrinning än så här?

image1 (1).jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känns ju som att hålet i mitten där efter väggen är avrinningen, kolla så det inte är något stopp i slangen där bakom?

 

Det kan ju sitta en ventil i skrovet som är stängd av någon anledning också och där med förhindrar vatten från att rinna ut, lyft på luckorna och kolla vart slangen tar vägen och vart den går ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, det får en armerad slang mellan hålet och utloppet ur skrovet. Bör gå att se i stuven bakom. Brukar ofta samla löv och skräp. 

Pröva att se om du kan rensa ur så mycket som möjligt in i båten med en lite grövre ståltråd. Försiktigt så du inte skadar slangen. 

Nästa steg är att försöka trycka skiten inåt genom att sätta en slang mot utgångshålet och spola inåt. 

Sista steget, om de andra inte funkar är att försöka spola igenom inifrån med en slang. 

Funkar inte detta heller är det demontering av slangen som gäller. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy