Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Marty

Äntligen beställd

Rekommendera Poster

Nu har jag gjort en grundlig mätning. Och med tanke på att jag normalt sett räknar hundradelar, så  har jag fått fram ett resultat.

Såg till att båtbotten var helt horisontel och likaså skeddan.

Från underkant av skeddan så har jag 23mm 

Det är dom där 18mm som du snackade om Jarb, men med tolerans så stämmer det.

Men till min förvåning, så ser jag att förmodligen första ägaren har laborerat med hissning, för motorn har varit fastbultad både i dom 1:a hålparen, samt i dom 3:e och nu sitter den monterad i dom 2:a.

För att dra en vild gissning, så måste jag byta propeller vid en hissning, Black steel funkar förmodligen bäst i denna kombination.

Nu är jag inte ute efter att båten ska göra 1-2 eller kanske 3knop till, det räcker nog med 47knop, i alla fall om man frågar min fru.laugh

Ska bli intressant att få reda på vilken nivå mrplasma har sin motor monterad, som även han har F200 på akterspegeln.

//BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är satt i absolut lägsta läget! Det går inte hissa ner motorn mer.

Jag har inte orkat hissa upp den ännu, men nästa år ska jag försöka. :-)

När jag köpte båten satt en för liten propeller på motorn och båten övervarvade samt gick endast 41 knop. Bytte till en black steel och vips så blev det 47 knop. Dock så kan jag få lite vobbelkänning ifall jag tiltar ut för mycket! 

post-10006909-1394236850,5657_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant!

Kommer du att hissa till 2:a eller 3:e hålparen?

Hoppas att jag slipper vobbelkänningar.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina 18 mm kommer från håldelningen på motorn, det är 18 mm mellan dom. Har aldrig mätt så exakt som du var jag ligger men det kan mycket väl va så att med motorn längst ner finns en grundhiss på 5 mm.

Som sagt misstänker jag att Sea_Rays rekommendation gäller med en annan propp än Black Steel. Jag TROR baserat på mina erfarenheter att ni bör stanna på ett hål hissat, dvs det du har Boatbruce, om ni inte vill ha grepproblem eller tänker byta propp.

Kollar man i senaste Körfakta på 64an med nya F225F så är motorn hissad 36 mm men där sitter oxå en Salt Water Series propp som har bättre grepp än Black Steel. Kanske är det därifrån Sea_Rays rek kommer ifrån men förhoppningsvis kommer han in o reder ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter rimligt.

Du har koll på läget Jarb!enlightened

Jag gillar att exprementera med sådana här grejer, men jag kommer inte att hinna pilla med detta i vinter. Har lite för mycket måste göra saker som går före.wink

 

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så!

 

Nu har båten varit ute ur garaget ännu en gång.

Genomkörd med bränslestabilisator och tömda bensinfilter, samt ångseparatorn tömd. Dessutom alla oljor bytta.

Passade på att göra likadant med gamla båten som ska säljas.

Nu ska jag bar laga en avbruten kapellbåge och spackla lite gelcoat, samt pilla dit ett batteri till. GPS:en går bara när tändningen är påslagen, det måste jag också fixa. Lite lagom fix innan våren kommer igen.

Nu kommer man att sova gott hela vintern, funderar på att då i ide för att kunna sova bort det där äckliga vita som kommer att ramla ner från himlen.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe! Vet hur det känns för dig! Kan trösta dig att det är samma känsla år 2 ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan vi lipa ihop då i vinter. Blir väl till att torrköra i garagetcool.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det verkat vara på denna tråd man skall ställa frågor om Yamarin 64!

Står i begrepp att köpa en 64 dc

Valet står mellan en beg. 06 eller nyare, eller en helt ny inköpt i Finland!?

Gäller garantier,är dom exakt lika? gör svenska verkstäder servicar?

150 eller 200 hk?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför Finland?

Bor du där?

Det finns en billig i Kalmar just nu som bara har gått 14 tim ca: 200 under ordinarie, jag valde mellan den och den jag nu handlade.

150hk räcker gott, men jag ville ha en F200, då vi kör med väldigt mycket packning ofta.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gör du rätt i, förbaskat trevlig båt. jag kan inget om garantiregler osv Finland/Sverige men om du ska köpa båten ny långt hemifrån så bör du nog inte ha tummen mitt handen utan vara beredd på att göra vissa justeringar på egen hand. Båtar har nämligen inte alls samma kvalitetsnivå som en bil o med stor sannolikhet kommer det att krävas garantiåtgärder på din nya båt. Kan du då inte göra detta själv så är det ju guld värt att ha en bra handlare på hemmaplan som fixar detta. Det är nämligen så att det är du som ska göra båten tillgänglig för handlaren vid garantireparation, åtminstone enligt de svenska regeler som gällde när jag handlade.

Jag har en F150 på min och det är alldeles lagom för mitt behov. Jag broschyrdrömmer ibland om större motor men när jag väl kör båten igen så inser jag att jag egentligen har alldeles rätt maskin. Jag kör ca 70 - 100 timmar per år, hälften i deplacementfart och hälften i planingsfart. Båten gör med en F150 ca 42 knop o att lasta den fullt innebär inga problem alls, det tar något längre tid att komma upp men inte störande länge. Motorn, båten o jag har vår sweet-spot vid 23-28 knop, 35-4000 rpm. Jag kör nästan alltid i denna fart vid planing. Jag tror min motor har gått mindre än en timme totalt på fullt o jag kör bara fullt när jag testar en ny propp, en sjuka jag har :-) eller för att kolla att hon fortfarande har det. Vill du åt högre marschfarter eller högre toppfart, då ska du ha en 200, tveklöst, eller kanske t o m den nya F225F, annars är en F150 fullt tillräckligt.

Ska du ha beggat så händer det nåt varje år o jag har hyfsad koll på vad som skiljer de olika årsmodellerna. Om du vill kan jag göra en enkel uppspaltning. 64an är en mycket diskuterad modell på MG så med lite sökande kommer du hitta mycket info.

Lycka till med ditt köp :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en vän som plocka hem en Aquador från Finland, dock var den inte helt ny.

Men han gjorde en riktigt bra affär, då priset i Sverige för motsvarande båt är mycket högre.

 

Jag har själv en 65dc Yamarin och är Väldigt nöjd med den, det är en riktigt bra planerad båt i 6 meters klassen.

Det är lite förfinade lösningar på 65 vs 64, men allt det jag läst så verkar dom flesta vara nöjda med sin 64. Så du kommer göra ett bra köp!

Tror det funkar utmärkt med en 150hk för det mesta, men jag har en 225 och tycker det är extra roligt att ha lite extra kraft jämt ;)

Men är säker på att jag säkert skulle vara nöjd med en 150hk oxå, dock bör man nog inte gå lägre tycker jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, igen och tack för kloka svar!

Jag bor inte i finland, men har kollat några båtar som är köpta och intagna, därav frågorna.

Allt lutar nu åt att det blir en 6420 med 150hk, allt från 05!! jag tycker att det är en kanon snygg och bra båt!!

Jag tror att 150 räcker för mig, men visst vore det kul med en 200!!

om allt går som det ska så är jag lycklig ägare redan nästa vecka!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du hittat nåt, hoppas den motsvarar förväntningarna. Tidiga F150 har drabbats av problem med balansaxlarna men man hör tydligt om motorn är drabbad. Problemet är att detta inte är ett skönhetsfel utan låter man det gå för långt finns risk för totalhaveri. Yamaha har dock varit väldigt generösa med good-will runt detta men är motorn drabbad så hör med en Yamaha-verkstad för säkerhets skull för det är dyra bitar o lite jobb med det..

Youtube-film på F150 med kasst balansaxelpaket

O samma motor efter byte till nytt balansaxelpaket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vobbelkänning  blir det om du trimmar ut för hårt, men jag tror det beror på min placering av motorn. Den här båten går annars som tåget! Testa ligg 20-23 knop i 1 metersvågor och du tror att du kör max. Öka istället upp henne i 30 knop och vips så går hon på vågtopparna och hela färden känns mycket bra! :-) Dock bör man vara aktiv i körningen!

Ang. höjd på motorn så vet jag inte! Blir till att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med JARB att kolla upp detta!

Har varit med om en Yamaha F150 med balansaxel problem i sommar. (Importerades från Finland)

Det var en 6420 med en F150 (2004) med ca 260 timmar.

Ett vinade ljud hördes tydligt från motorn, men kompisen fick den bytt gratis i Finland! 

Delen kostar ca 15 000 kr om man måste betala för den! :-(



Senast ändrad av mrplasma | 20 oktober 2011 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! 

Jag känner att jag måste ställa frågan om det möjligtvis är någon här som kanske skall sälja sin ögonsten för byte till nyare!

Verkar ju vara några som går i tankar kring en större eller nyare Yamarin!

Jag är på jakt efter en 64

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är inte min heller till salu, alldeles för bra båt för att byta bort :-)

Men hur gick det med 6420 du skulle kolla? var den inget bra? Måste säga att båten BoatBruce länkat till verkar schysst och prisvärd..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJOJ! Kolla vad man kan göra med lite slippapper och Teakolja.cheeky

Det känns gott när man får ett snabbt resultat.yes

//BB

post-12925-1394236866,251_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde först rengörning med Snappy Teak NU och avslutade med Snappy Teak Sealer!

post-10006909-1394236866,7086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser kanonfint ut!

Men du får något mer rödaktig kulör än vad jag får.

Jag gick över resten av båten igårkväll, detblir riktigt fint.

Problemet är att ägaren innan har aldrig gjort något åt teaken, så jag fick slipa rätt mycket på ytorna som är utanför kapellet innan jag kunde olja in dom. Men nu är det klart!

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ni putsar och ligger i wink

Själv har jag gett upp och försöker intala mej att grå teak ala segelbåt är snyggt, det går väl sådär med det för det är ju snyggt med den nyslipade looken. Synd det inte håller så länge bara.

En omgång med såpa o scotch-brite ett par gånger per säsong för o få bort allt sot o nedfall får oftast räcka, det blir iaf ljusbrunt då. Oljar man fastnar ju skiten bara ännu jävligare o däcket är svart efter ett par veckor..

Ska jag va helt ärlig hade jag nog föredragit båten utan den utvändiga teaken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller man efter det, så behöver det inte bli så mycket jobb. Teaken på min båt hade aldrig sett tillstymmelse av olja, så det tog en stund. Tror att man river av det på 1 timme normalt sett.

Om du polerar min båt, så fixar jag din teak. hahacool Så tar vi några pilsner på det...cheeky

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som Mrplasma och kör på en sealer så blir det mindre underhåll. Utvändiga teaken på min 64:a ser helt ok ut efter 2 säsonger. Bara en enkel tvätt innan sjösättning och ev bättring där sealern nötts bort.

Dock blir utseendet något konstgjort om man kollar på riktigt nära håll, men man får väl undvika att krypa ombord...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK.

Då får jag prova det nästa gång, nu är ju jobbet redan gjort. Jag gillar färgen som blev när jag oljade in det, men kan man applicera något som håller längre, då är det högintressant.yes

 

Nu ska jag kolla upp hur kablaget ligger, eftersom det har lossnat för vissa av er.

Efter det så är det en kapellbåge som ska lagas.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen nu skall jag inte tjata mer om inköp av yamarin, nu har jag nämligen slagit till på en 6420 med 150 altt från -05!!!:-) Den var i kanonskick och har gått 130 timmar! Jag är kanonnöjd och längtar extremt efter våren!!

Nu till några frågor.

Jag har funderingar på byte av kapell (lite slitet, och jag vill gärna att allt skall vara tipp topp)

Har någon av er bytt? Yamarin orginal eller uppsytt av annan kapellfirma?Kostnad ca?det är det stora körkapellet.

Bäddmadrass till ruffen? har ni sytt till själva av typ ikea? 

Båten kommer att förvaras i kallgarage, rekommenderar ni stora kappellet eller hamnkapell på under vintern?

Hälsningar en numera lycklig båtägare!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet! Ja, vem längtar inte till våren!? Men jag ska faktiskt ta mej en liten tur med lilla Yamarinen i eftermiddag så säsongen är inte över även om 64an står på land :-)

Har fortfarande orginalkapellet på min men vet att någon bytt, tror t o m det finns bild här eller i nån annan tråd då det gjordes lite högre än orginalet. Orginalkapellet har ju en huk-höj på runt 160 cm :-) Enligt Yamarins tillbehörskatalog för 2011 går ett orginalkapell på 17 154 kr.. Låter apdyrt tycker jag o borde gå att få gjort för styvt hälften..

Hade tänkt fixa en bäddmadrass till i år för det behövs verkligen om man ska sova en del i den. Orginaldynorna i ruffen är alldeles för tunna. Planen är att modda en vanlig bäddmadrass precis som du är inne på.

Min står i en välventilerat lada så jag måste ha kapell på, brukar ha det låga på men framåt våren när jag börjar dona med den brukar jag sätta på det höga.

Om du skickar ett meddelande med din mejladress så ska du få en intressant pdf som en liten Välkommen i Gänget present wink

post-26269-1394236867,4775_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får man gratulera till ett bra köp.

Hyfsat få gångtimmar också, det är bra.

Ang. kapell, så har jag en bra och billig kontakt, men det är helt beroende på var du bor.

 

//BB



Senast ändrad av BoatBruce | 04 november 2011 | 12:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! 

Nu fick jag ännu mer att tänka på gällande höjden på kapellet!

Låter extremt dyrt med 17´ !! måste vara komplett med bågar och allt, eller??

Jag förstår att madrasserna i ruffen i är speciellt bekväma, får nog göra som du säger. Måtta och sedan inhandla en stor madrass och modifiera!

Jag får se hur jag gör med kappellet under vintern, blir nog hamnkapell på!

magnus@skadekontroll.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...