Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marty

Äntligen beställd

Rekommendera Poster

Strålande! Stort tack för att du kollade måtten. Jag återkommer när jag köpt eller kollat vidare. Nått skall det bli iaf..

Annars just hemkommen från sjösättning av Flipper 620n som nu skall ut på blocket för att ge plats åt 64an som kommer på torsdag!!

Återkommer!
Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders,

Har du redan fått erfarenhet av din nya båt? Flipper 620 är nästan identisk storlek med Y64, hur skiljer de sej från varannan i sjö? Har skrov utveclats alls genom årtionden, vad tycker du? Flipper 620 är ju inte sämst exempel från sin ålder.

Har du redan bestämmt med kylskåpet?

 

MVH,

Tubbs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Anders,

Har du redan fått erfarenhet av din nya båt? Flipper 620 är nästan identisk storlek med Y64, hur skiljer de sej från varannan i sjö? Har skrov utveclats alls genom årtionden, vad tycker du? Flipper 620 är ju inte sämst exempel från sin ålder.

Har du redan bestämmt med kylskåpet? 

Tjenare Tubbs!!

Herreguuuuud vad den går! Jag är galet nöjd! Jag är såld på denna båten!!! Har bara gjort 40 distans ännu i valborgshelgen då det var vindstilla och tomt på båtar så jag har inte fått ge den vad den skall tåla enligt era tidigare inlägg ovan...

Men det lilla jag kört hittills så är det hästlängder från 620:n. jag hoppas få lite blåst och lite sjögång till helgen så jag kan få känna hur mycket den klyver sjön. Det vassare skrovet gör väldigt mycket i fart! DOCK för att inte kasta skit på 620, så skall jag ju säga att jag aldrig gjort 47 knop i 620n så det är faktiskt helt orättvist att jämföra båtarna! Jag står fortfarande fast vid att 620n är en av de bästa och praktiska båtarna som man kan ha!

Kylen har jag inte hunnit utforska så mycket ännu. tiden har inte varit på min sida...

Jag kommer att ta tag i detta snarast (skall bara sälja andra båten först) och då kommer jag självklart rapportera hit med en rapport inkl bilder!

Andra med kylinstallationer som vill dela med sig av sin erfarenhet??? Please lägg in en bild eller info så är jag väldigt tacksam!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips mottages gärna! Borttag av dekaler??

Vad har ni för erfarenheter att plocka bort dekaler på en båt?
Båten är´ -06. om jag får bort dekalen, hur solblekt kan det vara? Går det att rubba/vaxa?

Hur får jag bäst bort en tidigare namndekal?? Pill, värmepistol, kem, ?????

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har velat mycket själv... he he Det tog två år för min del att hitta den DÄR båtenCoolsom passar mig. Inget dåligt val Du gjortGlad det är kvalitet på nytt men även på gammalt. Seyray håller måttet. Skrattande Ha en goo sommar! Örnvikarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei,

er det noen steder i Sverige som har en god pris på hamnkapell til 64DC? I Norge koster de 6-7000!!!

 

-Jørn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yammi!

Ditt ovan inlägg har några dagar på nacken men jag testar iaf!

Jag är väldigt nyfiken på dina erfarenheter av ditt ankarspel, hur har det fungerat för dig? 
Blev det Engbo 210? Vad kostade det? Installerade du det själv? FUngerar det bra med ankarlinan, inget trassel i kjölsvinet??
Finns det någon annan som har installerat ankarspel på en Yamarin 64DC (-06)?

Alla tips och ev bilder uppskattasGlad

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Yamarin har uppdaterat bildgalleriet på sin hemsida så nu kan man se 64:an i 2010-års kläder. Konservativ som man är tycker jag nog att det gamla är snyggare. Hoppas det ställs ut en nyklädd 64:a i Göteborg så man även får se den live.

http://www.yamarin.com/Etusivu/Mallisto/Mallisto/DayCruiser/64DayCruiser/64DayCruiserlisäkuvat/tabid/1236/Default.aspx

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur monga av skribenter har sina 64:or ännu?

Jag har överkommit några irriterade problem, och hoppningsvist är min båt lite bättre som bobåt nästa sommaren. Men inget att klaga över dagsturer. Äntligen rymdes waeco CDF 35 compressor box till mellersta backluckan, jag bara bytt bränslefiltern främre till bak. Länspumpen fick vara i sin ställe. Nu ryms alla mat och dryck som är nöjdig, och inte mer problem med elkonsum. Obs! CF35 ryms inte. Jag tog av väggen i backluckan ochså, nu finns det bra plats för extra flytväst.

Låga kapellet som är standard, fick gå, jag har beställd ett nytt med ståd höjd av 180cm, typ yamarin 68. Färgen ska vara blå nu, lättare att holla ren.

Orkar  inte ännu att spela med bordet så myckett, jag har nu en lite bord cirka halv dimensioner av original, mycket lättare att gå runt.

65 DC men många bra forändringar syns vara ut nu  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att denna tråden vaknat igen! Jo det är ju rätt mycket utrymme både bakom väggen under aktersoffan och på andra sidan bottenstockarna under ankarboxarna. Tog du bara bort täcksskivan eller har du flyttat bak den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jå, mycket bra info här.

Jag enkelt tog bort täckskivan. Utrymme bakom den är så mångformig att det går inte bara att flytta den bak. Nu finns bra plats för lätta prylar som flytväst osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv funderat på att förlänga durken akterut över tanken o spärra av på andra sidan bottenstockarna så man får lite extra utrymme. Är lite rädd att saker ska hamna på yttersidorna av bottenstockarna eller under tanken om man bara tar bort väggen. Har i huvudsak mitt förtöjningsmatrial i det facket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte fotografera min båt insidan innan våren kommer.

Ja har lagt extra skiva ovanför bränsletank och fästat  kablar till övre kant. På så vis blir utrymmen ändo ganska öppen till sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått tag på plywood i orginallook alltså den som har nån gråaktig plastfolie på sej? Vill ju att det ska se så fabriksmässigt ut som möjligt. Tänkte knalla ner till brädgården hemma med en provbit o se om det är nåt de kan ta hem. Håller på att bygga ut o bygga om mitt elsystem så jag har tagit en del bilder så jag vet hur jag ska sätta ihop henne..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi sjösatte igår våran alldeles nya Yamarin 64DC och tog en inkörningsrunda på 2 h.

vi har dock ett problem: vi tankade i ca 130 L bensin men tankmätaren står ändå på bara ett streck kvar i tanken och gjorde under hela dagen igår. Vad kan man göra åt detta? det är ca 50 sjömil till närmaste yamaha-verkstad så jag är inte så pigg på att lämna in den...

var sitter bensintanken? har sett att det hänger några lösa kablar och en slang i höger stuvfack under soffan, normalt?

 

annars är det en grym båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten! Förmodligen har du samma problem som Guugi hade o när jag letade efter den tråden såg jag att du redan hittat den. Tanken sitter under den grå plyfaskivan i mittfacket under soffan. Slangen o de lösa kablarna du hittat i SB stuvfack är en förberedelse för vask o vattentank. Vasken ska monteras där grabbräcket sitter vid passagerarstolen o vattentanken under förarstolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi vill önska våran nya familjemedlem Yamarin 64DC med en F200 välkommen. 
Var uppe i Sundsvall igår (fredag) (ca: 70 mil enkel resa) och hämtade pärlan,   Men!!! 2mil söder om Gävle på hemvägen (ca:45mil kvar hem) fick jag punktering på trailern. kl var då 17 och dom flesta däckfirmorna stängde. Men en däckfirma i Hedesunda hjälpte mig och fixade fram ett nytt däck och krängde på.   Lycklig igen på väg hemåt, kom endast 3 mil då gick det nya däcket sönder igen. Vad är oddsen på det? Efter 45 min fick jag tag på KIllen på däckfirman igen och snäll som han var kastade han sig i bilen och hjälpte mig igen. Men det var otäckt för att jag hade fått punktering på något som kallas dödens väg, där det händer mycket olyckor. Långtradarna bara susade förbi i mörkret. 3 bilar var en hårsmån från att bränna rakt in i båten. (trailerns lyse krånglade också ska tilläggas) Kan säga att man kände sig rätt liten där i mörkret där man stod och viftade med mobilen upptänd, så att alla skulle se att det var hinder på vägen.   Kom iväg kl:21 igen och var hemma i  kl. 01:30. Usch vilken resa.
Men nu väntar vi på nästa sommar.     //BB  

 

post-12925-1394236836,2485_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten!

Jag köpte en likadan förra hösten och kan säga att jag är mycket nöjd!

Det finns flera här på forumet som kan en hel del om Yamarin och Yamaha (tex JARB) och vi hjälper gärna till med att ge tips mm.

 

Nu dock upptagen för säsongen! :-( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten! Alltid kul med fler 64-ägare som är aktiva på forumet. Min badar i alla fall ännu :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!

 

Hade igång den fantastiska V6:an i balja och den låter grymt.

Ser ut som att motorn sitter 20mm över båtbotten, så att kavitationsplattan i princip går fritt. Har trixat med det på den gamla båten (Bella 512 Excel) hissade motor, stålpropp osv. skrämde upp den i 38 knop som mest, men nu blir det annat av...cool

Är det någon som sitter på manualen på helst Svenska alt. Engelska???

Har fått tag på den finska, men det hjälper inte mig så mycket.

Saknar även manual på motorn. F200 2007

 

Båten köptes ny i Finland och jag fick inte med någon handbok eller annat, så allt som ni har är av intresse.

 

Båt och motor ser ut att vara i kanonskick, den har endast 80 gångtimmar. 2st skavanker som blir vinterns fritidssyssla.

1: Skeddan lite skadad (saknar en bit stor som en 5 krona längst ner)

2: En kapellbåge är avbruten. (fråga mig inte hur, men det har tydligen hänt i alla fall) Det täckte jag skarva ihop, då det är precis i genomförningen, så det kommer inte att synas.

 

//BB 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mixtrat med proppar o motorhöjd en hel del men jag har en F150 på min. Fokus för mitt proppande ligger på högsjö/marschegenskaper men vill du brainstorma runt riggningen av 64:an har jag nog ändå en del o tillföra. Två stora slutsatser av detta har jag dragit. 64:an gillar stävlyft trots att orginalproppen Black Steel är det rakt motsatta och den gillar inte särskilt höga monteringshöjder..

Tror min båt-manual är flerspråkig. Min är en 2008 och det skiljer lite på båten mellan 07 och 08 men inget som direkt borde påverka nyttan av manualen. Jag scannar min o mejlar om du vill.

Vad gäller motormanualen har Amerikanska Yamaha ägarmanualerna upplagda på sin hemsida. Dock är din F200 och den Amerikanska inte samma motor. I USA är F200-225 en egen serie utan VCT-toppar. Din motor är en de-ratad F250 med VCT-toppar så det är den manualen som mest speglar din motor. Dock kan det finnas fler skillnader mellan en US-motor och en Europa-dito, jag är ju av naturliga skäl mest insatt i F150-motorn :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tecknade försäkring hos Svenska Sjö.

Är det någon annan av er som är 64-ägare och har det bolaget.

Det är tydligen ett krav på motorlås. Vi d en snabb överblick av aktern, så ser jag att det ser inte riktigt smidigt ut att montera dit ett lås.

Vill helst inte borra fler hål i akterspegeln och switchar jag en motorbult mot ett lås, så kommer det att bli konflikt med hydraulstyrningen.

Trodde att det var en gräns vid 50hk vad gällande lås.

Jag menar motorn väger 280kg och vill dom ta den så tar dom den oavsett om det sitter lås.

Då ryker akterspegeln istället.

 

Hur har ni gjort?

Vilket lås använder ni!

Jag har en F200 på akterspegeln.

 

//BB

 

post-12925-1394236836,8747_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är låst med ett CombiLock som ersätter en motorbult. Vid normal montering blir det ett frigångsproblem med styrcylindern vid högre tiltvinklar, trimma går bra, o se ser man bara till att hålla motorn rak eller i gir åt rätt håll är det inga problem att tilta fullt. Genom att lägga styroket ovanpå styrarmen ökas tiltvinkeln lite till och hissar man blir det ännu bättre. Hissar man fullt blir det inget problem alls, där är jag nu.

Ett annat alternativ är att sätta låset bakofram med låsenheten på utsidan. Har sett att detta monteringssätt praktiseras av en del marinor o det ger inga frigångsproblem alls men det kräver nog lite större noggrannhet med infettning, speciellt om båten används i havet..

http://www.comstedt.se/stoldskydd/1015.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på låset du visade och enda möjligheten är att montera det på sk. fel håll.

Men nu ska båten gå i havet (Östra sidan), så jag gissar att det kommer att gå hårt åt det i saltvatten. känns just nu som enda alternativet..frown

Kan sätta det i något av dom nedre hålen, men det sammlas vatten där också.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst en granntråd om 63br, som vobblar.blush Det borde finnas ett rekomenderat montageläge enl. Yamarins/Yamahas rekomendationer.enlightened Dom har garanterat testat olika monteringshöjder under utvecklingsarbetet.

Jag hissade min förra motor och fick ett kanonresultat, den sitter exakt lika högt som den nya..yes

Lägger in en bild på höjdläget på min F200 på 64DC, så får ni jämföra med era motormontage. Sitter eran motor högre, lägre eller på samma nivå som min?

Båten ska enligt den tidigare ägaren göra 47 knop, så jag tror att det är rätt.cheeky

Kavitationsplattan ligger ca:25mm upp från båtbotten, men den går inte helt fritt. se bild.

 

//BB

 

post-12925-1394236850,2838_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller denna monteringshöjd även om man kör Black Steel som såvitt jag kan se Boatbruce gör, eller rekommenderas då även en propp med mer hugg i? Pro eller SWS t ex? Bakgrunden är följande, på min båt med F150 upplevde jag inget vidare grepp med Black Steel ens på 18 mm som rekommenderas där. En Turbo 1 (snarlik Performance) eller Reliance hade dock bättre grepp här.

I år satt motorn på 54 mm o bara fyrbladare o stor 3-bladare klarade det med äran i behåll. Dock tror jag även att dom skulle funka bättre på 36 mm och där kommer motorn sitta nästa år. Som sagt har jag en F150 men skulle Black Steelen hålla i så mycket bättre med en F200 att den skulle klara 36 mm? I vilket hålpar uppifrån sitter din motor Boatbruce, 2:a eller 3:e? Höjden ser ut att stämma med 2:a..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer!

 

Min motor sitter i andra hålparet, spontant känns det som standard.

Har svårt att tro att standard är i tredje. Det skulle i så fall vara om dom har fel borrmall.

Men man borde väl inte som ÅF borra fel i en sån här båt? Livstids fängelse om det är så enligt mig och då kommer dom billigt undan. laugh

Min båt är nyköpt i Finland och har dom tre första bokstäverna. FMN.

Det är väl Finn Marin?

 

Black steel stämmer också..

 

//BB



Senast ändrad av BoatBruce | 11 oktober 2011 | 12:25

post-12925-1394236850,3534_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha! Livstids fängelse var det ja, faktum är att jag känner till en 64a där just detta hänt. Om du mäter och jämför med hålen uppe o slitsen nere så ska avstånden va samma. Då är det rätt borrat o rent visuellt ser det rätt ut. Säkerligen sitter din motor på 18 mm eller ett hål hissat om man hellre vill säga så.

Får vi hoppas att Sea_Ray 230 kommer in o reder ut det här med höjd o proppar oxå :-)

Japp, Finn-Marin. Samma som mrplasma o mej så med tanke på vår mejlkonservation bör du ju kolla upp både riggslang  o tank som vi båda haft probz med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...