Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Marty

Äntligen beställd

Rekommendera Poster

Siffrorna i ViBåtägares test i nr 6 2006 och Yamahas egen Körfakta skiljer sig anmärkningsvärt mycket tycker jag. ViB har bara presenterat fart och förbrukningssiffror grafiskt så det är svårt att få ett exakt värde men man ser ändå att skillnaden är stor. Har försökt göra en liten jämförelse nedan mellan några av ViB siffror och Körfakta siffrorna. Hoppas jag inte gör mej skyldig till nåt upphovsrättsbrott men om så är fallet kan väl nån moderator ta väck inlägget.

Vi Båtägare nr 6 år 2006 / Körfakta 2008. kn-rpm-l/nm.

43,0 - 5800 - 1,35 / 39,8 - 5700 - 1,46    FULLT

31,0 - 4300 - 0,95 / 28,1 - 4200 - 1,03    MARSCH

Lägst förbrukning får ViB vid 2800 rpm vilket ger ca 18 knop och en förbrukning på 0,75 l/nm. ViB anger inte hur båten var riggad vid testet men båten i Körfakta hade standard riggning dvs 18 mm hiss och en 13,75 X 19 Black Steel. Det skulle vara kul att veta varför skillnaderna är så stora. Min båt kommer att ha visning av förbrukning i instrumenten så när motorn har lossnat lite kan jag återkomma med lite siffror. Vad säger ni andra, vilka siffror stämmer bäst med verkligheten?

 



Senast ändrad av jarb | 27 augusti 2008 | 15:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klar nackdel med Yamahas LAN-instrument är att de hämtar farten från tryckloggen på utombordaren så fartsiffran blir inte helt exakt. Jag har kopplat ihop min GPS med LAN-hubben men fortfarande använder LAN-instrumenten tryckloggens data. Ska kolla upp det med min Yamahaverkstad nu i höst.

 

Hur som helst får jag ju den exakta förbrukningen i min Lowrance-plotter. Tyvärr har jag inga siffror med 2 personer, men med 4 personer går den billigast i farter kring 18-20 knop där den (med F150) drar precis 1/1.25=0.8 sjömil/liter. Vid 25 knop drar den 0.85 l/sjömil. Jag tycker det är riktigt bra siffror. Om man krypåker kan man självklart åka mycket långt på en liter!

 

Dock har jag inte Yamahas standard-propeller, utan en polerad rostfri propeller som ger ett extremt bra stävlyft. Har loggat 44.2 knop på topp med 2 pers och vi gjorde 40 knop med 6 personer, packning och halv tank i båten vilket är mycket bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min säljare är det bara 76:an som har ett riktigt LAN-system som standard, dvs uppbyggt såsom det visas i Yamahas tillbehörskatalog. Övriga Yamariner inklusive 64:an har ett förenklat system som inte är utbyggbart på samma enkla vis. Att frågan kom upp berodde på att jag i framtiden kanske vill ha koll på kylvattentrycket på motorn. Jag trodde att det bara var att köpa givaren och plugga in den och så hade jag värdet på instrumentet. Enligt dem skulle det dock inte vara så enkelt utan jag måste även köpa till en hubb och kanske oxå ett annat instrument. Det kan ju oxå vara därför inte GPS-farten kan fås upp i instrumentet, plottern tar kanske bara data ur systemet men kan inte ge något till det. Valde oxå en Lowrance plotter men skippade interfacet så länge.

Min 64:a blir standard-riggad till en början, dvs 18 mm hiss och och en svart 19 tummare. Har dock inte kunnat låta bli att pilla med hissning och proppar på mina andra båtar så jag tror inte denna kommer slippa undan heller, det var ju med baktanke på det jag frågade om inkoppling av vattentrycksgivare.. Den svarte är ju en häcklyftare och det brukar ju mest gynna ax och lasttålighet på bekostnad av lite lägre fart. Tror att Yamahas egen Pro series och lite mer hiss hade varit mumma men tyvärr är ju 21 minsta stigningen och det blir nog väl bra. Men det finns ju andra stävlyftare på marknaden, eventuellt får jag tillfälle att prova en Laser 2 redan i höst och då får man ju lite koll på hur båten reagerar på den här typen av propp.

Blir lite nyfiken på vilken stävlyftare, stigning och hur mycket hiss du kör med Yammi, eventuella negativa effekter med proppbytet hade oxå varit kul att få reda på. Är det nån annan som testat olika proppar och hissning hade det oxå varit väldigt kul med kommentarer. Vi börjar ju bli ganska många nu som sitter i samma båt så det borde ju finnas en del propperfarenhet, eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ska utveckla det här med propellrar senare idag när jag har tid :-D Ville bara kommentera detta med LAN-systemet. På min 64a sitter det en hub under instrumentpanelen, den har 4 kontakter och det var där jag anslöt min motorinterfacekabel som levererar all den data motorn skickar ut. Har dock köpt båten utanför Sverige, men bör vara samma som levereras hit. Möjligtvis är huben enkelriktad då och kan inte ta emot data och skicka vidare? Ska undersöka det närmare. Hur som helst, köp en Lowrance-plotter så kan du ha all information på plottern istället för i instrumenten. Mycket smidigare eftersom man på en någorlunda stor (jag har 8.4) kan visa all information samtidigt och slipper hålla på och trycka fram och tillbaka på de små instrumenten.

 

Kylvattentrycket får jag fram i mitt plotter så HUBen skickar uppenbarligen ut den informationen och följaktligen borde man, om man vill, kunna köpa en separat display för att visa den informationen.



Senast ändrad av Yammi | 28 augusti 2008 | 09:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju jättebra om vattentrycksgivaren redan sitter där, hoppas det gäller min motor oxå. Eftersom den givaren är listad som ett tillbehör på den Amerikanska Yamaha-sidan antog jag att så var fallet även på Europa-motorer. Valde som sagt en Lowrance-plotter oxå men skippade interfacet så länge. Kan du bläddra fram vattentrycket i nåt av Yamaha-instrumenten oxå? Återigen enligt den Amerikanska sidan så ska varvräknaren kunna visa kylvattentryck om en sådan givare finns. Svenska Yamaha har en hel del att lära av jänkarna hur man gör en bra och informativ hemsida..

Proppdiskussioner är alltid intressanta. Du verkar ju dessutom ha fått riktigt bra fart på båten men även propperfarenheter som inte slagit väl ut är ju intressanta att höra om. Det borde ju som sagt finnas en del erfarenhet om 64DC/F150 på detta området vid det här laget.

Imorgon är det förresten fredag!!



Senast ändrad av jarb | 28 augusti 2008 | 13:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev osäker på detta med vattentrycket, kanske bara är oljetrycket som visas? Ska undersöka det till helgen

Den info som jag är helt säker på att jag får upp är iallafall

 

Oljetryck
Laddspänning
Drifttid på motor
Varvtal
Trim
Motor temperatur
Bränsleflöde liter/timma

samt en del annan information som bränslemängd kvar i tanken etc.

 

Angående propellrar hade jag turen att köpa min båt av en handlare som själv har en 64a och som provat allt mellan himmel och jord på den i propellerväg. Standardpropellern gick bort direkt. Dels tycker jag den är ful eftersom den är svart och bevisligen sitter inte färgen kvar utan man får måla om den varje år. Har man sin båt i saltvatten rostar de där rackarna! Dessutom ger standardpropellern dålig fart/bränsleförbrukning då Yamahas standardproppar är optimerade för att gå på långsammare båtar med mycket last. Att den dessutom inte är högblank är ett stort minus Cool

 

Jag kör idag på en Ballistic, vilket enligt min handlare var vad han fått bäst resultat med. Eftersom kvalitén på Ballistic är varierande (vissa går som en dröm, andra som skit) fick jag min blueprintad innan leverans och jag är minst sagt mycket nöjd med resultatet. Toppar drygt 44 knop med 2 pers och nästan full tank, vi gjorde 40 knop med 6 personer i båten, packning och halv tank. Har dessutom dubbelbatterisystem samt ankarspel med kätting och delta som väger en hel del! Under ultimata förhållanden kan jag sätta min högra hand på att den gör 45 knop. Dra upp en wakeboardåkare med 5 personer i båten är heller inget problem. Enda nackdelen är väl att propellern är stöldbegärlig där den hänger blank och fin Tungan

 

Har inte bottenmålat ska sägas. En vän har en 64DC med F200 och den är bottenmålad och gör då ynka 1 knop mer än min men är då såklart snabbare upp till dessa farter. Vid 10h servicen konstaterade jag att min totala tid på högvarv var så liten att motorn inte ens hade registrerat det Förvånad så jag kryper mest omkring i farter kring 30 knop och därunder.

 

Till nästa säsong ska motorn hissas ett hål. Handlaren rekommenderade det, men jag trodde det skulle bli jobbigt att dra wakeboards etc, men med tanke på hur bra det går idag har jag svårt att se det bara måste prövas! Inte för högre toppfart, men för lägre bränsleförbrukning vilket är vad jag bryr mig om.



Senast ändrad av Yammi | 01 september 2008 | 17:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst ett tack till Yammi, för ett mycket bra och utförligt svar.

Min 64:a kom levererad på exakt utsatt tid i fredags och sen dess har det brukats båt. Faktiskt nyss hemkommen från en tur just nu. Kanonnöjd! Båten uppfyller de förväntningar jag och sambon hade med god marginal. Vi kommer att sova mycket i båten så under vintern ska det värkas fram kyla, värme, mer lyse i sittbrunnen och lite bättre sovkomfort. Inspiration finns ju ovan men det kommer nog en hel del frågor om tips på det framöver.

Det var killen som satt ihop båten som levererade den och vi fick en mycket bra genomgång av båten och även massa värdefulla tips om framtida installationer av tillbehör. Bl a fick vi utrett hur det funkar med kylvattentrycket. Det finns ingen givare i motorn som standard men däremot finns en färdig kontakt att ansluta den i. När man pluggat in givaren kan man även läsa av trycket på varvräknaren. Systemet fattar självt att den fått en ny insignal.

Min motor är fortfarande rå så jag har inte pressat den till max än, dessutom är ju jag rå på båten och har långt ifrån lärt mej den än. Till sist är både båten och motorn så förbannat tysta så det är svårt att höra när den säger till att man kör fel, troligen mest en vanesak. Har man kört styrpulpet från aktersoffan med tvåtaktare senaste två åren så blir man van vid en rak och högljudd kommunikation.

Har varit och nosat runt 30 knop som mest. Redan där tycker jag nog att jag skulle vilja ha mer lyft i näsan. Det börjar morra om proppen redan en bit över 3 på trimmet och då har jag inte gått vidare utan backat den ett snäpp. Under veckan ska nog inkörningen kännas klar och då kan man ju testa lite mer. Men det känns som sagt redan nu som att båten skulle vinna på mer stävlyft än den svarte orkar med. Hoppas jag hinner få till en körning med Laser 2:an innan uppdragning.

Ballisticen är ju egentligen inte heller en direkt stävlyftande propp, åtminstone inte ur kartongen. Vet du om din propp bara är blueprintad eller har den även fått lite knackning för att bli lite mer 64:a lämplig? Har själv aldrig haft nån Ballistic, dess lite dåliga rykte har hittills fått mej att avstå. Men eftersom du fått så bra resultat kanske man skulle passa på att beställa en innan dollarn går upp för mycket. Lite kul att du snudd på kör jämnt med en F200. Appropå F200 så är högsta rekommenderade motorvikt på min båt enligt CE-godkännandet bara 235 kg, vilket med god marginal faktiskt diskvalicerar F200 som en rekommenderad motor. Lite konstigt tycker jag..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballisticen är blueprintad och knackad, men det senare förstod jag mest var till för att rätta till de eventuella brister som fanns på den från fabrik (Ballistic håller som sagt varierande kvalité). Resultatet är iallafall ett riktigt bra stävlyft och ett fantastiskt grepp. Finns säkerligen ännu mera lämpliga proppar, men denna med de gjorda modifieringarna var vad min försäljare lovordade och som han själv körde på. Han hade provat ett dussintal propellrar och denna gav bäst egenskaper i stort. Ibland funderar jag ändå på att byta till en 4-bladig eftersom det tydligen sänkte bränsleåtgången en hel del i de farter jag normalt kör 20-30 knop. Å andra sidan är jag rätt nöjd med att hon inte drar mer än knappt 0.8 Cool

 

Visste inte att max motorvikt var 235 kg, men jag förstår det eftersom det ju faktiskt inte finns så där massor av marginal kvar mellan vattenytan och kanten på motorbrunnen (som förövrigt har ett idiotiskt hål så att den vattenfylls. Hur mycket vatten står där inte med en F200 på akterspegeln?!).

 

Sovkomforten måste ni absolut bättra på. De dynor som är standard är alldeles för smala att sova på. Jag beställde måttanpassade liggunderlag att ha i botten (främst för att undvika fukt) och har sedan fått skräddarsydda dynor över de befintliga. Nu sover jag som en kung!



Senast ändrad av Yammi | 01 september 2008 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du mest kör i 20 - 30 knop borde Ballisticen inte vara ett särskilt bra val. Propellrar som har rakt avgasutblås brukar inte funka särskilt bra där och speciellt Ballistic är känd för att vara bråkig i det fartområdet. Men teori och praktik vad gäller propellrar är ju ibland inte förenat. Det hade varit lite kul att göra en jämförelse mellan den svarte och Ballisticen för är det nånstans den svarte borde spöa Ballisticen så är det just mellan 20 - 30 knop. Vi körde en längre sträcka i lördags och då låg förbrukningen runt 0,9 l/nm vid 22 knop och 3500 rpm. Blir dock lite tveksam till mina egna siffror då det innebär en slip på hela 20%.. Jag kanske minns fel på varvet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...skumt, på min 64:a är maxvikten på motor 278kg. Har dom ändrat något till årets modell?

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mätte du bränsleförbrukningen då? Jag får bränsleåtgången från motorn till min plotter så det blir exakta siffror. Yamahas trycklogg baserade system som visas i LAN-instrumenten kan diffa en del, främst i lägre farter men jag tycker ändå fartuppgifterna där varit förvånansvärt exakta. Tycker 0.9 låter väldigt mycket, speciellt då din båt är helt ren om botten. Har du bottenmålat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen var ju att jag skulle tillbringa helgen med att läsa diverse instruktionsböcker men det var lite för fint väder för det. Har kört med learning by doing så jag behärskar varken plottern eller LAN-instrumenten särskilt väl. Men vi körde i 21-22 knop både enligt loggen och plottern och förbrukningen enligt loggen låg då på 19-20 l/h, och det blir ju runt 0,9 l/nm. Hittade t o m en bild när sambon kör där jag ser att loggen står på 22 knop och varvräknaren på 3500 rpm så den höga slipen stämmer faktiskt. Körde oxå en stund runt 30 knop och då har för mej att hon låg på litern jämnt per sjömil och varvade strax över 4000 rpm. Det ger en mer normal slip runt 10%. Vad brukar ni som har den svarte ligga och marscha på på långkörning?

Bottenmålning blir inte förrän till nästa säsong så den är väldigt ren och blank i botten. Däremot är ju motorn rå och det inverkar säkert på förbrukningen, den kanske t o m fetar på innan inkörningen är klar för att hålla nere förbrännings och avgastemperna? Det blir mer körning imorn så då ska jag testa lite mer och försöka lära mej mer om instrumenten och båten. Dessutom kommer timräknaren att passera 10 imorn så då är ju inkörningen klar.

Uppgiften om max motorvikt stod i instruktionsboken, det kanske står annorlunda på typskylten i båten? Det jag egentligen letade efter i boken var om myggnäten går att ta bort från ruffventilerna. De hänger ju helt oskyddade utanför glaset och kommer inte bli långlivade om de sitter kvar där. Hittade inget om det i boken men ni som har en 64:a vet säkert om de går att pilla bort?

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min 64a ifjol - årsmodell 05.

Marschfart känns lagom med 23-26 knop.

Inga myggnät! Cool

Hustru börjar tala om HUSBIL!
Huvaligen. Kan det bero på att vi i helgen hyrde husbil - igen - och flyttade sonen till Göteborg.

Nån som vet av en liten billig sommarhusbil för två som jag kan lura på henne - så att jag kan behålla BÅTEN!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackare, byta Yamarin 64 DC mot husbil Förvånad Kan du inte byta fru istället? Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenmålning syns minska farter med 1-2 knop: Jag har 43,2 som absolut topp, och på veckoslutet gick båten 38 knop med full tank, last, och 6 pers i genomsnitt 75kg. Jag har Hempel's hard racing som målet. Jag har ju samma Ballistic som Yammi.

Som  har jag före skrivit, jag trodde att jag har 21 tummare som propell, men den är faktiskt 19 tummare. Med 2 personer gör båten 18 knop med 2800 rpm, 22 knop med 3200 rpm, 26 knop med 3600 knop och 33 knop med 4400 rpm. Om jag inte trimmar väldigt upp, når jag bara kanske 5100-5200 rund. Men ännu med 500 kg extra last nådde jag 5100 - 5200 rund med max gas och trim. Mycket olika tummar har Yamaha och Ballistic propeller

Kanske skulle jag använda tunn sandpapper med färget som seglare gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit lite blåsigt här på sydkusten sista veckan så båtdagarna har varit ganska få och det har inte varit tillfälle att göra några fullgaskörningar. Mest finåkt lite i marschfart så nu har timräknaren passerat inkörning med marginal. Men idag på förmiddagen stack jag ut en runda innan vinden nådde kulingstyrka och gasade lite. Hon gjorde lite drygt 41 knop i motvind och drygt 43 i medvind och varvade mellan 5900 - 6000 rpm. Troligen gör hon alltså runt 42 knop med nuvarande riggning, dvs ett hål (18mm) hissat och en 19 Black Steel. Med tanke på varvet är ju stigningen perfekt och hon känns verkligen rapp över hela registret med bra ax och gassvar.

Men jag vill nog ha en annan propp ändå tror jag. Det känns som att hon går lite för mycket på näsan över 30 knop. Högst fart nåddes med trimmet strax över 4 men då är hon tungstyrd. Höjer man mer börjar proppen morra, man tappar lite fart men det styr lättare. Tycker det tyder starkt på att mer stävlyft behövs. Vill faktiskt kunna höja näsan mer än proppen orkar över hela registret men jag är lite osäker på om det bara är en känsla eller om det verkligen är så, borde fixa lite körbilder..

Det är ingen som kör på nåt annat än Ballistic eller Black Steel? Yamaha själva har ju både Reliance och Performance som är mer stävlyftande än den svarte. Pro series finns ju oxå men 21 är minsta stigningen och det tror jag blir väl maffigt. Jag är väldigt sugen på en Reliance, enligt texten på Yamahas hemsida borde den funka ypperligt på en 64, tyvärr är ju reklamtexter inte alltid sanna vilket även antytts på Amerikanska forum om den.. Länk till proppen Länk till proppen

Tubbs, menar du att du inte varvar mer drygt 5200 rpm på fullskaft med Ballisticen? Det låter oroväckande nära nedre gränsen. Blir hon inte trög med så lågt maxvarv?

Nu till nåt helt annat. En bit upp spekuleras det i om man kan ta bort ryggdynorna, ser ju ut som de bara är skruvade. Kan man det?

Trist att det ska blåsa så förbent.. Jag vill ju båta mej!! TunganSkrattande



Senast ändrad av jarb | 12 september 2008 | 16:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryggdynorna.

Ja i min är de skruvade - 05a.

Hade jag haft min utomhus under vintern så hade jag skruvat loss ryggdynan.

Sen återstår bara stolarna å de sitter med 4 (eller var det 6) muttrar.

Hustru står på sig - HUSBIL - bara att inse - får avstå båtlivet ett par år eller köpa en billigare båt. Rynkar

Nån som vill köpa en Yamarin 6420 DC med Yamaha 150 hk 4t årsmodell -05??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trist om du ska behöva sälja den. Dessutom vore det trist för oss andra 64-ägare på forumet eftersom du är en av de som hjälper till att hålla tråden vid liv och kommer med bra svar på frågor, hoppas du tittar in ändå ibland? 

Det är ju verkligen inget bra läge att sälja båtar nu. Du kan ju prova det som argument. Du kan ju skippa att berätta att det förmodligen är ett bra läge att köpa husbil nu så summan kanske blir noll ändå..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen Patric, nu får du väl ändå stå på dig lite!  Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa - livet är ett givande och tagande med tjänster och gentjänster. Cool

Har haft mycket roligt här på MG - och även på min första BÅTMÄSSA i livet - där jag träffade bla ExpertenSirba :-) och MGs representanter i montern - trevligt!

Yamarin 64.. är fortfarande min drömbåt och kommer att så vara länge än. :-)

Hustru ställde upp på båt i 4 somrar så nu får jag väl ställa upp på husbil i 4 somrar - å SEN köper jag en Yamarin 64 med 200 hk!!! Oskyldig

Välkomna att hälsa på i Umeå - finns alltid nån ledig båtplats i vår lilla hamn - Öbacka Småbåtshamn - ja även om ni kommer med bil/hus-bil/-vagn. Båtplatsen säljer jag INTE utan den får lånas ut tills min nya drömbåt kommer på plats om några år. Kommer nog att titta in här nu och då även under husbilstiden - som kanske startar först i vår.

Tack för en trevlig tid! Nu ska båten upp och tvättas, vinterkonserveras och in i värmen i det fina vinterförvaringsstället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tubbs och alla andra!

Jag är nybliven ägare till en Yamarin 64DC, men har inte fått hem den ännu... får den om ca 6v.
Denna tråden har hjälpt mig enormt i mitt beslut! Tack för alla bra tips!!!
Nu planerar man sommaren och bland annat kyl..

Jag är sugen på att skaffa en WAECO Coolfreeze CDF-18 dvs en liknande som du köpt men en kompressorbox.

Dock så är jag osäker om den får plats.
Är det någon som har måtten på utrymmena under Usoffan?
Kylboxen är 300Dx465Bx414H

Stort tack på förhand!
/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får gratulera! I mina ögon har du köpt den bästa dc i 6m klassen. Yamarinen slår både Bellan och Flippern med hästlängder.

God båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!

Grattis till nya båten! Är ju själv nybliven 64:a ägare, köpte min i slutet på förra sommaren. Håller tempen sej över 5 och det inte regnar närmsyta dagarna blir det nog sjösättning i helgen. Får man fråga vad det blev för maskin?

Har oxå stött och blött det här med kylbox en hel del. En nackdel med båten är att alla stuvutrymmen är väldigt grunda och överhuvudtaget ganska små. Hon är lixom dubbelskrovad även i stuvfacken. Jag är helt säker på att du inte får in en box som är 414mm hög i nåt fack i sittbrunnen, möjligen i ruffen men jag är tveksam även där. Om jag kommer ihåg kan jag mäta lite närmsta dagarna så kan du få ett mer säkert besked.

En väldigt elegant lösning är att sätta en kylbox på glidskenor monterad under nån av stolarna. Har funderat lite på det men inser att det blir en massa sågande och det vill jag inte. Har bilder på en sån installation från en båt som annonserades ut på Finn.no i somras. Kan mejla dem om du är intresserad. Just nu lutar det nog mest åt den lilla 14 liters Waeco boxen, den går in i alla facken. Den är ju billig och lätt och går även på 220 så man kan förladda kyla hemma. Nackdelen är ju att den är liten och gillar ström..

Hälsningar JARB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar!
Låter trevligt med sjösättning, själv har jag några veckor kvar... Får dock leverans 30/4 så då blir det åka av! Det blev en 200HK som sitter där bak, vad jag har kunnat läsa mig till så skall det gå riktigt bra med den rackaren.

Det här med kyl verkar vara nått som roar flera på forumet! Jag har tidigare i min flipper 620 kört med en OKQ8-kyl för ca 700:-. Denna var HELT KASS. la man ner kylvaror med några kylklampar så sprutade den in värme i boxen ett bra tag tills den levererade någon typ av uns till kyla. Så denna gången skall det vara nått mer hållbart och funktionsdugligt som inte bara suger ut batteriet.
Jag är lite tveksam till den lilla 14 liters lådan som inte är kompressormodellen pga av min tidigare erfarenhet... man kanske dock inte skall jämföra dessa 2. 

Heltklart verkar alla utrymmen vara väldigt grunda, har dock förmig att mittenfacket framför motorn hade några extra cm, samt att det eventuellt fanns något ihåligt utrymme som döljs av nått typ av lock. Jag kanske har drömt detta...
Jag är självklart mycket tacksam om du har möjlighet att kolla måtten till mig! Det skulle bespara mig många timmars tänkande och planerande.  Jag är just nu lite tvekade till en större fast installation så detta får nog vänta tills lite senare. Tack iaf för erbjudandet om bilderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den snart klar för sjösättning, bara en omgång vax kvarSkrattande. Blir tidigt i år, då vi väntar tillökning i slutet på April känns det skönt att ha båten klar. Man är ju något sugen på att komma ut på havet när vädret är strålande.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var den sjösatt Skrattande 12/4-09.

Härligt, härligt!

post-21310-1394235876,8392_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har själv en 64Dc och är nyfiken på vilken typ av kylbox som passar. Skulle vilja sätta in en med kompressor för att hålla strömförbrukningen nere. Tacksam för tips och bilder på lösningar i andra Yamarin DC-båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tog nästan en månad innan det blev mätt i stuvfacken, Flipper-620. Men, men bättre sent än aldrig. Som jag misstänkte går inte en 414mm hög box in nånstans.

Det bakre facket i sittbrunnen är störst och mäter ungefär 37x37x55 cm. I min båt sitter länspumpen och bränslefiltret i detta fack och de måste flyttas för att få tillgång till de måtten. Det går inte att göra facket särskilt mycket djupare genom att ta bort botten för där under sitter tanken. Sidofacken är oxå runt 37 cm höga men bara runt 25 cm breda och dessutom lite svängda. Facket i ruffen är väldigt grunt, runt 28 cm.

Facken är ju inte helt kantiga och det är ju inte heller kylboxarna och det finns ju några kompressorboxar som är nära i mått och kanske passar. Det bästa är nog att låna hem en misstänkt box och prova om den passar innan man slår till.. Finner du nån så skriv gärna en rad här.

Hälsningar JARB!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...