Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
wahlis

När skall man använda draggen?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev bhemac:

Antagligen. Vi provdrog ankare på land, jösses vad den drog fast även i ganska hårt underlag. Det blir små åkrar.. Delta är lite bättre och framförallt klämmer man sig inte. Landrover som kördes i öknen hade ofta Danforth till vinschen...

Fan vad bra att veta, om man skulle behöva ankra på land vid tillfälle.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inte så stor skillnad på fäste om man ankrar på torra land eller som man nomalt gör på en botten som ligger under vattenytan. Detta under förutsättning av likartade mark- respektive bottenförhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev per_62:

Är väl inte så stor skillnad på fäste om man ankrar på torra land eller som man nomalt gör på en botten som ligger under vattenytan. Detta under förutsättning av likartade mark- respektive bottenförhållanden.

Nä det verkar inte så. Trodde kanske, eller har väl egentligen inte tänkt på det, att vattnet kunde ha viss inverkan på t.ex. nedgrävning mm. men om jag skulle tänkt på det så har jag i så fall tänkt fel.

Bra i alla fall att veta att det funkar lika bra på land som i sjön, om man skulle behöva ankra på land.

Ibland slår man ju kilar i berg, ex. när det inte finns träd, stenar eller annat.

Det kan ju hända att man vill förtöja till land, där det inte finns nåt och där kilar inte fungerar. DÅ kan ju ett ankare vara ett alternativ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje gång jag kör fast med min gamla Land-Rover i Saharaöknen (vilket i ärlighetens namn inte händer så speciellt ofta), drar jag ut vinschvajern i hela sin längd, någon meter innan dess slut gräver jag ned reservdäcket, och kopplar vajern i en större schackel i detta och kopplar däri  vajerns krok. Därefter sätter jag mig i förarsätet på höger sida och vinschar hem med fjärrkontrollen samtidigt som jag kör sakta framåt med lågväxeln, fyrhjulsdriften och diffspärrarna ilagda. Passageraren eller kartläsaren är påpasslig med att lägga ut losskörningsplåtarna under hjulen vid behov. Att fästa vajern i ett träd fungerar dåligt i större delarna av just Sahara, men kan vara ett bra knep annorstädes...

 

Reserväckslösningen kan ju dock inte rekommenderas till sjöss, dels har ju båtägare sällan eller aldrig med sig något reservdäck, och sedan brukar reservhjulen flyta... Kan även vara svårt där att praktisera nedgrävningsmomentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Fan vad bra att veta, om man skulle behöva ankra på land vid tillfälle.

 

Med tanke på moderna vinterstormar kanske det behövs. Vi lyckades flytta båten lite mha ankarspel/ankare. planerna på att varpa sig fram till sjösättningsplatsen blev det dock inget av med. Ännu.

Att ha båten på land är ganska tråkigt i synnerhet om det är fina dagar. Då kan sådan här expriment vara kul. Åtminstone för mina båtgrannar.

Förhållandena är ganska lika land/vatten åtminstone för att se hur ankarna fungerar.

Själva planen var ganska hårt packat grus men mjukt en bit bort.

En ganska kul aktivitet, från början jag och en kompis sen kom några till, någon fixade kaffe osv. Kan rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev bhemac:

Med tanke på moderna vinterstormar kanske det behövs. Vi lyckades flytta båten lite mha ankarspel/ankare. planerna på att varpa sig fram till sjösättningsplatsen blev det dock inget av med. Ännu.

Att ha båten på land är ganska tråkigt i synnerhet om det är fina dagar. Då kan sådan här expriment vara kul. Åtminstone för mina båtgrannar.

Förhållandena är ganska lika land/vatten åtminstone för att se hur ankarna fungerar.

Själva planen var ganska hårt packat grus men mjukt en bit bort.

En ganska kul aktivitet, från början jag och en kompis sen kom några till, någon fixade kaffe osv. Kan rekommenderas.

Fett! Där ser man. Med lite fantasi löser sig det mesta. 😆😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade att dra med en blyplätt på 10 kg på gyttjebotten. Hyfsat grepp.
Provade sedan med "Bruce", stukankare på 7.5 kg från Erlandsons.  Uppskattningsvis 30% bättre grepp trots mindre vikt.

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke___Fortojning/Ankare_Ankarspel/Ankare/STUKANKARE_HDG_7,5KG?id=02404

 

Dragg kan man bara glömma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Provade att dra med en blyplätt på 10 kg på gyttjebotten

Det är ju så man ska göra. De flesta jämför aldrig sitt favortiankare med andra eller utsätter det för lite svårare belastning. Det är ju känt att de flesta tror på det de har eller, som när man bjöd eskimåerna på ricinolja, de tyckte det var gott!

Jag gillar att testa saker, det är väldigt lärorikt och brukar bli trevliga tillställningar.

PS drar du plätten på land i lite löst grus så verkar den lätt rulla i sidled, snett mot dig.

 

Vi får se, det kanske kan bli en undervattensrobot till sommaren, sen kan vi studera ankare! (köpmotivering)

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-01 vid 20:00 skrev bhemac:

det kanske kan bli en undervattensrobot till sommaren, sen kan vi studera ankare!

Det vore intressant att se hur olika ankare gräver ner sig. Jämföra blyplätt med Bruce och andra kändisar. 

Med dagens teknikutveckling är det väl snart dags för en undervattensdrönare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är nog lättare att dokumentera med en medhälpare utrustad med en GoPro samt snorkel och cyklop. Samt göra dragtester på grunt vatten eftersom sikten oftast är begränsad.

Alternativt koppla en kort tamp mellan ankaret och något som flyter på vilket både GoPro och dyklampa fästes. Sedan är det bara att göra dragtest och hoppas GoPro’n är ovanför ankaret samt är riktad åt rätt håll.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev per_62:

Det är nog lättare att dokumentera med en medhälpare

Självklart. Men UNDERVATTENSDRÖNARE är roligare!

 

 

 

underwater drone.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-28 vid 13:53 skrev toaen:


Var hittar ni alla gamla trådar.

Tråden är från Februari 2007, så vi får hoppas att TS löst sina problem för länge sen.

Dragg tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. De första 25 åren av mitt seglarliv använde jag bara dragg - visste inte att det fanns nåt annat. Under 15 av de åren hade jag en 3,5 ton tung havskryssare. Jag draggade inte mer under de åren än vad har jag gjort efter det och med betydligt mer sofistikerade och berömda ankartyper. Svajankring var inget som förekom - däremot låg jag ofta i SXK-bojar. På den tiden fanns det ofta lediga sådana - även på sommarhalvåret.

Värsta draggningsnatten var sommaren 2004 med en 3,1 ton tung båt och då draggade jag tom med ett 16 kg äkta Bruceankare med kätting. Den natten ankrade jag om och förhalade 5 gånger.

Brukar alltid ha 3 - 4 kopletta ankarutrustninga av olika typer ombord och alltid är en dragg en av dem.

Frågan kanske inte är var du draggade utan vad du draggade upp😱

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att varpa med ett ankarspel är det nog ingen fabrikant som rekommenderar, i alla fall inte i de bruksanvisningar som jag läst, Lewmar och Ancharomatic.

Tvärtom säger man att vid aktermonterat ankarspel skall båten backas litet först innan man börjar ta hem på ankarlinan eller bandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Att varpa med ett ankarspel är det nog ingen fabrikant som rekommenderar

Å andra sidan har jag inte sett någon som uttryckligen avråder från det. Tillverkarna brukar ge rådet att använda spelet så lite som möjligt så man slipper garantiåtaganden.

Ett ankarspel ska självklart kunna spela in flera hundra meter kätting.

Men självklart hjälper man till maskin när det går för att minska slitage på ankarspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Frågan kanske inte är var du draggade utan vad du draggade upp😱

 

Den gången jag draggade på Bändöskär sommaren 2004, var väl det enda som kom upp med mina ankare gytja.

Den enda gången jag fått upp nåt med draggen - mer än tång - var när jag och grannen låg vi Rammnen med makrillmetan. Det var dåligt med fisket, men när vi tog upp draggen hängde det med en dörj med ett halvstort bly, ca 10 meter senna och som krok satt det en rätt skaplig pilk. Pilken har jag nog fortfarande kvar trotts att detta var på 1980-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev toaen:

 

Den gången jag draggade på Bändöskär sommaren 2004, var väl det enda som kom upp med mina ankare gytja.

Den enda gången jag fått upp nåt med draggen - mer än tång - var när jag och grannen låg vi Rammnen med makrillmetan. Det var dåligt med fisket, men när vi tog upp draggen hängde det med en dörj med ett halvstort bly, ca 10 meter senna och som krok satt det en rätt skaplig pilk. Pilken har jag nog fortfarande kvar trotts att detta var på 1980-talet.

haha ja det måste ha varit en fröjd för ögat eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Å andra sidan har jag inte sett någon som uttryckligen avråder från det. Tillverkarna brukar ge rådet att använda spelet så lite som möjligt så man slipper garantiåtaganden.

Ett ankarspel ska självklart kunna spela in flera hundra meter kätting.

Men självklart hjälper man till maskin när det går för att minska slitage på ankarspelet.

Jo, i bruksanvisningarna för både Lewmars Pro-Fish och HX 1 avråds från detta.

Likaså om jag nu minns rätt, stod det ungefär samma sak i Acharomatics "brux" men det var längesedan jag läste i den.

 

Litet nervöst att backa samtidigt som man får slack i ankarlinan, det gäller att spela hem snabbt.

Jag har x 2 fått in linan i dubbelpropellrarna vid denna manöver, visserligen lätt att åtgärda då man kan fälla upp drevet, men man kan ligga illa till och det kan ju vara väldigt kallt i vattnet, dessutom blir det ju nästan alltid skador på linan och antibeväxningsfärgen på propellrarna skavs av.

Det brukar vara akterdäcksgastens arbetsuppgift att ta upp ankaret med fjärrkontrollens hjälp. Men till nästa säsong kanske jag fixar det själv med en övervakningskamera.

 

Numera har vi i nästan alla bohuslänska gästhamnar någon form av fast akterförtöjning, bojar eller bevuxna linor, så om man nu bara skall besöka gästhamnar blir ankaret lika nödvändigt som reservdäcket i bilen, bra att ha, men man använder det inte varje dag precis. Men för den frekvente naturhamnsbesökaren är det ju en annan sak förstås. Eller för de som ankrar på redden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hitta att det någonstans avråds från att varpa/förhala med ankarspel. Oavsett om man drar i ett ankare eller en pollare på kajen. 

Det senare ser man ganska ofta på kanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-27 vid 21:20 skrev pseudonym:

Draggen bör användas när man har något att stoppa in den i.

Jag tyckte med att trådskaparens fråga var tvetydig.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag tyckte med att trådskaparens fråga var tvetydig.👍

Hm, svara inte för Guds skull ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Hm, svara inte för Guds skull ;)

Hahahaha......😂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min synpunkt hittills i forumtråden får bli...

höhöskämt.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Thomas-1:

Min synpunkt hitills i forumtråden får bli...

höhöskämt.png

Ja det är ju en tung och seriös fråga, skillnaden mellan dragg och ankare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ja det är ju en tung och seriös fråga, skillnaden mellan dragg och ankare.

 

Ja det kan man nog skriva en avhandling på och sedan titulera sig doktor dragg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev pseudonym:

Ja det kan man nog skriva en avhandling på och sedan titulera sig doktor dragg.

Kul med någon här som har humor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Min synpunkt hittills i forumtråden får bli...

höhöskämt.png

Kom med en seriös marin fråga så skall du få ett seriöst svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jorgen01:

Kul med någon här som har humor.

Ja det har inte skadat någon. Moraltanter däremot tillför inget.

TS rubrik var ju redan från början lite rolig.

Från början är inte dragg i någon av dess meningar ett ankare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordet dragg kan nog användas och se ut på olika sätt.

Vid draggning av sjölik, har man en mekapär som ser ut som en harv.

Den skulle säkert fungera även vid ankring.

Kan man ankra med en dragg och kan man dragga med ett ankare.

För att reda ut detta får vi ta in begåvningsreserven.

Och då blir denna tråd genast mycket seriösare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-27 vid 17:29 skrev bhemac:

Bra är nog en överdrift men den kan fungera i vissa sammanhang. Som när man draggar efter svärmor i fel sjö ;)

DENNA ihop med en tunn lina kan vara väldigt praktisk ibland.

Tja eller så hittar du svärfar i rätt sjö😏

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...