Jump to content
Tuesday 27 October 2020
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Recommended Posts

Lite kul det här med 2-takt kontra 4-takt. Nu är jag inte tillräckligt gammal, men kan tänka mig att debatten var precis likadan runt -50 - 60 talet då bilarna helt övergick till 4-takt förutom Saab. Men ingen saknar 2-taktaren idag. Så kan jag garantera att det också blir med båtmotorer på lite sikt.

 

Som har skrivits förr. De 4-takts utombordare som finns på marknaden är inget under av teknik. Jämfört med en modern bilmotor består en modern 4-takts utombordade bara av konventionell teknik. Att serva en ny 4-takts utombordare är inte värre än att serva en gammal Volvo 240 årsmodell 89 med bränsleinprutning. Dessutom håller ju en gammal 240 vädligt bra som ni vet. Till och med bättre än en gammal 2-takts Saab :-)

 

Var inte så konvetionella...det är nya tider nu!! :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Norsk test.

 

 

..Bella 512 Exel..... Uttern T55

 

..Mercury 90 ELPTO... Mercury F115

 

..Vikt .....540 ........640

 

Maxfart ..38,0 .......40,1

-500 ......34,2 .......37,8

-1000 ....31,2 .......35,1

-1500 ....25,6....... 29,5

 

L/tim Max 37,1 .......38,2

-500 ......26,4 .......29,5

-1000 ....23,4 .......24,4

-1500 ....18,0 .......18,8

 

L/nm Max .0,98 .......0,95

-500 ......0,77 .......0,78

-1000 ....0,75 .......0,70

-1500 ....0,70 .......0,64

 

Ljud db Max 88 .......90

-500 ........84 .......88

-1000 ......83 .......82

-1500 ......82 .......78

 

Diameter ...21.......19

Maxvarv ..5.600 .......5.800

I en Svensk test för Uttern T55 med Mercury F115 är farten minst 1 knop lägre genom hela varvtalsregistret samt att ljudet är lägre i jämförelse med ovanstående test. Jag tror att den svenska testen ligger närmare sanningen.

Jämförelsen mellan båtarna ovan är inte rättvis. Jag tänke mest på 90 ELPTO:ns förbrukning för 568:an. Bellan är lättare men har en relativt skarp v-botten. Det inverkar på farten på vid -1500 varv. Om jag inte missminner mig gick min 568:a lite långsammare vid samma varvtal. Oavsett! Även om man lägger på bränsleförbrukning 10%/nm så blir det ändå en hyfsad  siffra.

Mvh Peaky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl kanske inte den bästa jämförelsen..

 

Lite offtopic:Orbital gjorde faktiskt i början på 90-talet en motor till Ford Fiesta som var överlägsen dess 4t motor, men projektet lades ner..Shejekerna köpte det vill jag minnas. O nu sitter ju Orbital i Tohatsu samt Mercury.

 

 

 

Finns ju faktiskt inte så gamla fyrtaktare som får rost på avgasventilerna pga varmt vatten som när man stannat en varm motor ångar upp in i cylindern när ventilerna överlappar,

 

det gör att kompressionen sakta smyger sig ner.

 

Det var en 4år gammal Yamaha 50hk 4t.

 

Det problemet finns inte på en ELPTO 9 hehe.

 

 

 

 

 

Bifogar en bild på ett par ficht toppar där det inte finns några ventiler..26.gif\

post-14775-1394234834,1397_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

batrookie!

 

Gammal Volvo 240 med variabla lyfthöjder och öppningstider på insugsventiler. Vid fullgas känner motorns styrenhet av gasspjällets läge och flyttar tändpunkten samtidigt som en sensor kollar tändpunkten och mäter syrehalten i luften samt reglerar luft/bränsleblandningen genom order till styrenheten så att bränsleförbrukningen hålls låg. Styrenheten kollar även oljetryck, temperatur, övervarvning, vattenavskiljare, batterispänning m.m. I övrigt tvåvägskylsytem med separata temperaturer för motorblock och topplock.

 

F-n va Volvo 240 var tidigt ute. Men... hur kom det sig att Volvo aldrig fick ner bränsleförbrukningen? Men.. hur kommer det sig att B20:an som både hoppade i och drack saltvatten är död idag?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Nej,

Hur många bilmotorer går på konstant varv med fast belastning??
2takt med förgasare är inte lämplig i en bil.
 Men med sprut!!
Det vore väl inte omöjligt att småbilar får en 2-t??

Glöm att 2takt försvinner...Utveckligen har ju precis börjat av den!!!!!!
Den har ju i pricip stått still sedan 70 talet då reedsen började dyka upp.

det kommer bli en spännande framtid.

Försvinner den får du bjuda mig på en åktur med din 4takt.



väl mött då

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker att jämförelsen mellan båt och bil inte känns relevant. Båt- och bilmotorer jobbar under helt olika förutsättningar. En teknik som lämpar sig till ett medium (t ex vatten) behöver inte automatiskt vara optimalt för ett annat. Min åsikt är att 2-taktare långt ifrån har spelat ut sin roll. Ibland tycker jag att det känns som om det bara är nya miljökrav som tvingar fram ny teknik (teknik som inte alltid överträffar äldre). 

 

//Fredrik 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu tog jag ju en bil vilken som helst bara. Poängen med mitt inlägg är att bilmotorer är bra mycket mer avancerade (kanske inte just en 240 då) än en 4-takt båtmotor. Ändå så är det ju liksom den tekniken som gäller för bilar. Det är dessa motorer man idag fått hållbara och effektiva. Hade 2-takt på något sätt varit bättre än 4-takt hade vi ju sett dessa i våra bilar.

 

Kommer bli precis samma sak med båtmotorer. 2-taktarna försvinner till förmån för nyare teknik.

 

Utvecklingen går inte att stoppa även om man gillar sin 2-taktare över allt annat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om vi dribblar ur lite från ämnet 568, så håller vi ju liv i tråden iaf.

 

Kommer bli precis samma sak med båtmotorer. 2-taktarna försvinner till förmån för nyare teknik.

Utvecklingen går inte att stoppa även om man gillar sin 2-taktare över allt annat

 

Så här sade man även om turbo på 80-talet...

 

Ge min bara ETT konkret svar varför just tvåtakt skulle försvinna??

Miljö,

bränsle,

ekonomi,

acc,

vikt,

hållbarhet,

pris,

 

Dessa faktorer kan vi ju som bekant helt bortse från då dessa väl håller eller slår en 4takt på.

 

Eller du kanske menade just 2-takt med förgasare? Isåfall håller jag med dig!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Nu är det ioch för sig så att turbomotorer är påväg att konkurrera ut syskonen utan! Turbo ger en teoretiskt mycket bättre bränsleförbrukning än i vanlig insugsmotor samt bättre emissioner eftersom bränsle/luftförhållandet kan förbättras avsevärt vilket gör att det är lättare att kontinuerligt ligga kring lambda = 1 (jag har läst kurs i motorteknik). Detta visar sig även i praktiken där turbon idag är överlägsen i bränsleförbrukning (inte minst för etanolmotorer där turbo nästan är ett måste!). Saab har sedan många många år enbart kört med turbomotorer, volvo har idag turbo i nästan samtliga modeller etc ,,, så nog är det turbo som gäller!

Dessutom är det ju roligare med än utan turbo smiley-cool.gif\
 
Inom en inte allt för avlägsen framtid lär vi nog få se turbomatade 4-takts utombordare också smiley-tongue-out.gif\ 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min värld så är 4-t bättre på miljö, bränsle och ekonomi (om man nu räknar in andrahandsvärdet!).

 

De andra kommer 4-t att bli bättre på i framtiden. Det är liksom så utvecklingen fungerar.

 

Ta bara vikt och hållbarhet som exempel. När 4-t började komma så var de ju väldigt mycket tyngre än 2-t. I dag skiljer det inte alls lika mycket, iaf om man ser till de större motorerna. Hållbarheten var ju kass ibörjan. Idag är väl frågan om det egentligen är någon större skillnad om man ser till nya maskiner som servas enligt boken.

 

Sen så syftar jag så klart i första hand på gamla förgasar 2-t. Även om säkerligen även bränsleinsprutade 2-t kommer att se sig frånsprugna inom en viss framtid.

 

Utvecklingen av båtmotorer kommer mer och mer att närma sig utvecklingen av bilmotorer. Det är ju egentligen ganska konstigt att båtbranschen hållt på med 2-t så länge när det försvann i våra bilar för nästan 50 år sen. Om en 4-taktare men turbo är bättre, billigare, snålare, renare osv i en bil, så är den det också i en båt. Vi har redan sett vissa båtmotortillverkare installera kompressor i motorerna. Snart kommer säkerligen också diesel på bred front.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OOj vilket drag i tråden...kul även om vi just nu inte snackar så mycket om 568:an. men motorteknik är också intressant.

 

 

jag tror att det blir en utmaning för motortillverkarna att bygga bensindrivna båtmoterer med turbo.

 

En bilmotor utsätts inte för samma jämna motstånd som en båtmotor vilket gör att turbon inte laddar hela tiden utan bara när den behövs.

 

En båt däremot har ett ordentligt motstånd hela tiden vilket gör att turbon kommer att ladda hela tiden = extrem bränsleåtgång.

 

jag tror att tillverkarna måste göra turbomotorer som ex vid marchfart sänker laddtrycket för att spara bränsle och sedan vid acceleration ökar trycket. Detta är nog ingen lätt uppgift eftersom det måste styras både elektroniskt via insprutningen och mekaniskt via wastegaten. risken är ju ändå att förbrukningen blir hög.

 

//Mac

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Är det ingen som har läst något förbrukningstest på 568:an?

 

Någon båttidning måste väl testat båten??

 

Jag har bara läst tester av ryds 18 gts med inombordare (135hk förgasare) och den drog en bit under litern / dist.

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites


Ähh... B400!
 
Inte dribblar vi ifrån ämnet. Lämplig motor till 568:an var frågan. Även fast urspårning tangerassmiley-embarassed.gif\.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


OBS:

 

DAGENS UPPGIFT I 568 TRÅDEN:

 

Innan jag letade upp kuden inatt råkade jag hitta en test där dom jämförde tekniken 2-t yamaha, 2-t orbiltal,2-t ficht, 4t Suzuki samtliga 90hk.

 

Vilken var snålast på samtliga farter?

 

vilken motor var billigast i nuet och efter 10 år med 1000sjömil?

 

Vilken var tystast?

 

vilken var tyngst?

 

Vilken var lättast?

 

Vilka maskiner har jag idag av dessa?

 

Jag rättar vid middags tid idag.

 

OBS: ALLA SKA GISSA!!!

 

Gissa på denna ochså...Vilken utombordare fick pris som minst miljöbelastande av EPA?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båtmotor vs. bilmotor. 
 
En båtmotor används vid kanske -1500 varv från maxvarv och drar vid 90-115hk 4liter/mil. En bilmotor används vid kanske -4000 varv beroende på växellåda och vägmotstånd.
 
Vad jag försökt säga är att en 4-taktare är snål på låga varv. Överför man det till båt blir den inte längre så snål. Bensinkostnaden till en bil lär inte bli nådig om man skulle vara tvingad att ständigt köra ring 5000 varv (bilmotorer varvar i regel mer än båtmotorer).
 
Det är vid högre varv och med bra vridmoment som 2-taktaren kommer till sin rätt, plus att den är betydligt lättare och mindre.  Vid större motorer(hk) och utan utrymmeskrav är 4-takt att föredra.
 
Mig veteligen finns det ingen inombordare med 2-takt!!
 
Det kommer t.ex. att bli svårt att använda små gummijollar nu när 2-taktarna försvinner. Jag har en gummijolle med en Yamaha 8hk 2-takt 27kg. Jag har testat med en 4-taktare 8hk 37 kg. Jämförelsen är absurd. 4-taktaren är rent ut sagt urusel. Tung att häkta på (vilket man ofta gör på en gummijolle), ursvår att få upp i plan och accar som en snigel. Nästa steg är 9,9hk. Då väger motorn plötsligt 47kg och blir livsfarlig att köra.
 
Jag kan hålla med om att 4-taktaren är miljövänligare och lämpligare för större båtar. I övrigt är 2-taktaren (utan direktinsprutning) i alla delmoment (utom tomgångskörning och låga varv) bättre än 4-takt och 2-takt med direktinsprutning.
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gissa på denna ochså...Vilken utombordare fick pris som minst miljöbelastande av EPA?

 

Gissar på Evinrude Etech, om den nu var med i testet.....

 

//Pelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

PEAKY...

 

Du glömmde väl inte fylla i testforumläret!!

 

(pekar med pinnen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Grondahl2!

 

Om du syftar på testprotokoll förbrukningen 90ELPTO med 568:an så gick det inte. Jag hittade inte trippmätarfunktion i min GPSMAP 292 förrän båten var upptagen3.gif\. Där finns trippmätaren, medel under gång, total medelfart, maxfart, stilleståndstid, gångtid, totaltid och kilometerräknare m.a.o. allt jag skulle behövt13.gif\. Jag hade inte räknat med sjöupptagning så tidigt. Men det välkända snöovädret i Stockholmstrakten gjorde sitt till.

 

Men... kolla Bella 512:ans förbrukning i mitt inlägg ovan, så får du ett visst hum om vad det handlar om.

 

Mvh Peaky

 

Ps. Vill du göra en bra affär! Köp en 568:a innan årsskiftet med en 90 ELPTO. Du får gamla priset, vacuminjicerat skrov som kommer att prishöjas 2007 och en 2-taktaresmiley-smile.gif\. Du kanske t.o.m. kan få ytterligare rabatter. Vissa återförsäljare har en kraftig prutmån. De vill gärna att stänga böckerna vid årsskiftet (bankfjäsk) med lite extra kundfordringar. Ett bra kampanjpris har Skanstull Marin haft på 157.600kr. Desutom är extrautrustningen i regel betydligt billigare än vad tillbehörslistan anger. Ds.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan jag letade upp kuden inatt råkade jag hitta en test där dom jämförde tekniken 2-t yamaha, 2-t orbiltal,2-t ficht, 4t Suzuki samtliga 90hk.

 

Det där testet får du nog länka till, så vi kan kolla. Var det förgasar eller insprutnings 2-t??

 

vilken motor var billigast i nuet och efter 10 år med 1000sjömil?

 

Hur redovisar man detta i ett test?? Finns ju knappt 4-t som är så gamla.

 

Vilken var tystast?

 

Jag köper aldrig mer 2-t när det gäller STÖRRE utombordare. 4-t viskar, 2-t spottar och fräser :-)

 

 

Sist men inte minst. Som någon skrev, 4-t är ju mest överlägset när det gäller stora utombordare. Där håller jag med till fullo!!

 

Turbo kan kanske bli svårt i utombordare, men inte kompressor. Detta finns ju redan i tex Mecury Verado.

 

Sorry för alla mina off topic inlägg. Men det var ju sån skön diskussion här :-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saab har inte alls bara Turbomotorer, för att försöka komma tillbaka till ämnet :)

Nu är det som sådant att en tvåtakt är bättre än fyrtakt rent fysiskt eftersom den de fakto genererar energi vid varje tändning. En fyrtakt måste transportera massan ett extra varv i onödan. Men sen har vi exempelvis vankelmotorn som är överlägsen 2t och 4t otto fysiskt men ändå är de relativt ovanliga.

Orsaken är alla andra faktorer än effektivitet, tillförlitlighet etc. Titta på en F1 bil, de leder utvecklingen och en F1 motor är väldigt nära det optimala med dagens teknik.

Tittar man på Turbomotorer håller jag inte alls med om att det är konstant motstånd hela tiden. Hur många kör med fullgas hela tiden?

Jag skulle gärna ha en reletivt snål motor i 25-30knop men sedan för kortare stunden kunna köra i 45-50knop även om förbrukningen gick i taket. Det kan det vara värt kortare stunder. Titta på Verdado, de är väldigt snåla i marschfart medan de drar massor vid fullgas. För mig faktiskt den optmala motorn. Extremt tyst, väldigt snål i marschmart men samtidigt möjlighet att köra fort.

 

Så ser man till bilindustrin så tror jag båtindustrin kommer att följa, är rätt så säker på att framtidens utombordare kommer vara dieslar med partikelfilter alternativt vätgas/etanol men detta kommer att dröja lång tid.

 

Intressant detta dock, för 10-15år sedan var diskussionerna vilket märke som var bäst. Suzuki Yamaha eller kanske nåt annat. Det kom ett nytt test där suzuki faktiskt var 0.7% snabbare än Yamman. Ett år sedare kom Yamman med en ny som var hela 1% bättre än Suzukin.

Idag är det samma diskussion mellan 2takt/4takt skillnaderna är så små att valet idag inte har någon betydelse. Propellermaterial/utformning har betydligt större betydelse exempelvis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Pebben!

 

Efter att ha ägt en 90-tals Mercury 90 ELPTO som rök och fräste kunde jag inte tänka mig att ha en liknande. Men som du skrev så är skillnaderna idag betydligt mindre. Det är bara att testa hos närmaste återförsäljare och jämföra. Svårare än SÅ är det inte.

 

Dieselmotor i en utombordare lär ta tid. Commonrailtekniken etc. är mycket utrymmeskrävande. Utan den är det inte lönt att ens tänka på saken. Emmissionsvärderna skulle skjuta i höjden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samma här, hade en 90 ELPTO -05 som gick kanonbra faktiskt. Inte alls i klass med den 4T jag har nu men ändå var skillnaderna bara stora på låga varm. I övriga farter är det svårt att motivera prisskillnaden.

 

Det kommer ta jättemycket tid att lösa utombordarna i diesel, högre kompression kräver mer material etc. Dock borde komponenterna till commonrail kunna placeras i form av ett externt aggregat. Men nu skall vi inte lösa problemet det överlåter jag till andra som kan det bättre. Jag tror dock att det skulle vara möjligt, redan idag finns det väldigt små turbodieslar på runt 100hk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pebben!
 
Hittade du någon Ballisticprop? Jag har sett några begagnade. Vad jag har hört så utmattas en stålprop efter ett tag. Vad det nu innebär så låter det märkligt?
Dessutom är jag lite osäker på vilken storlek jag behöver till 90 ELPTOn.
 
Mvh Peaky 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är vid högre varv och med bra vridmoment som 2-taktaren kommer till sin rätt, plus att den är betydligt lättare och mindre.  Vid större motorer(hk) och utan utrymmeskrav är 4-takt att föredra.

 

Högre varv och bra vridmoment = hög effekt

 

Så där håller jag inte med men däremot motsatsen när det är lågt vridmoment så är 2t bra för de blir mycket lättare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Har inte hittat någon än, kan inte säga att jag har letat så vansinnigt mycket heller. Jag behöver en 19 iaf. men de verkar vara populära.

Det låter väldigt märkligt med utmattningen, vid provning använder man sig ju av fler cykler på aluminium än stål vilket jag inte förstår riktigt.

Har du hittat någon? Finns du i västsverige får du gärna låna min 19 och prova när jag hittat den. Skall tydligen vara samma på Yamaha och Mercury.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken var snålast på samtliga farter? Tohatsu 90 TLDI

 

vilken motor var billigast i nuet och efter 10 år med 1000sjömil? Tohatsu TLDI

 

Vilken var tystast? Suzuki 90

 

vilken var tyngst? Suzuki 90

 

Vilken var lättast? Yamaha

 

Vilka maskiner har jag idag av dessa: Yamma 90 och Tohatsu 90

 

Gissa på denna ochså...Vilken utombordare fick pris som minst miljöbelastande av EPA?  Evinrude E-tech.

 

testen har jag hemma, Vi båtägare nr? år 2002, bekräftar detta ikväll, kan ta bilder o lägga upp om intresse finnes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena!

 

Skulle en stålprop mattas ut finns det ingen anlednning att köpa en.

Nu tror inte jag att den gör det.

Eftersom en aluminiumpropeller flexar mer borde de i så fall mattas ut betydligt fortare.

Som jag ser det finns det en nackdel med stålpropeller och det är om man skulle smälla på en sten ordentligt, då skulle ev. propelleraxeln krökas.

 

Jag köper nog en Ballistic 19 till mitt ekipage.

 

Hade. Markus

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Återigen...

 

vilken motor var billigast i nuet och efter 10 år med 1000sjömil? Tohatsu TLDI

 

Hur ska man kunna testa detta?? Finns ju som sagt knappt så gamla 4-taktare än!  I vilket fall fanns det inte 1992 vilket ju hade behövts om testet är från 2002.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy