Jump to content
Friday 23 October 2020
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Recommended Posts

Hej

Tack för svaret. Stiletton beställdes för några dagar sedan och skall dyka upp imorgon. Enl. uppgift så är som sagt Stiletto ADV lite för lågt specade. en 17 är mer som en 18 eller knappt en 19 så jag tror jag skall få ut mina 6000 varv.

Skall bli spännande detta :) Tror jag tappar någon knop på topp mot laser II 19 men å andra sidan så borde accelerationen bli bättre och motorn kommer jobba mer optimalt. Har ingen GPS men har jämfört med Magnes och vi når i princip samma fart på loggen. drygt 41 knop med laser 19.

Når jag 40 knop och samtidigt får bättre acceleration så är jag mer än nöjd.

Återkommer efter test

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 12 juli 2011 | 22:52

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Macro, Säg bara till om du behöver lite benchmarking !!

Hur får man loss vattenfiltret (Quicksilver) det sitter som berget ??

// Magne  :-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla

Ny i denna tråd. Mycket intressant läsning. Tack för alla inlägg och kommentarer, mkt trevlig/kul läsning.
Äger en 568 GTI -08 115 Optimax sedan 3 månader. Supernöjd. Hade en 510 GTI före detta, går inte o jämföra.
Har läst allt och kan konstatera det andra skriver att båten/motorn är extremt känslig med original 19 prop Black Max. Kavierar extremt tidigt och känslig på trimmen. På gränsen till att det släpper får man ligga (ca 1/4 på mätaren), annars blir det framtungt och risk för överplaning. Båten ålar sig i vattnet. Detta trots all last bak, 1-2 personer (tunga).
Vid sjösättning i Maj gjorde båten 39,5 vid ca 5500-5600 varv. Motor hissad 1 hål. Trim på gränsen till att den släppte. Nu lite segare då det finns lite påväxt.

Skall nu testa 19 Ballistic och Laser II.
Vill gärna marscha runt 30, få betydligt bättre klipp vid start och lyft vid fart. Om det sedan ökar nån knop gör inget men inget krav.

I övrigt är jag extremt nöjd med båten. Den modifiering jag gjort är att hela rutbågen är avtagbar då jag behöver komma under låga broar. Några extra stag i nederkant som håller rutan i bågen, sedan enkla muttrar att lossa så är det fixat. Superlösning. Allt i rostfritt, utfört av proffs.

Ha en go båtsommar.

Senast ändrad av jpknutsson | 14 juli 2011 | 10:45



Senast ändrad av jpknutsson | 14 juli 2011 | 11:50

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag köpte Julas största polygrip, satte en planka bakom filterhållaren och drog som en galning :)  Det finns även speciella filternycklar som minskar risken för att dra sönder filtret. 

Fick min stiletto propeller igår. Tyvärr var det fabrikationsfel på ena bladet. Två blad var jämna men det tredje hade slipningsmärken  mitt på skäret. De skulle skicka en ny prop men tyvärr var alla slut. Suck!

Snart blir det en ny motor med större nav :) Hopplöst dåligt utbud med propellrar till dessa små växelhus.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 14 juli 2011 | 20:31

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, Vilken besvikelse. Man undrar vad dom tänker på när dom packar ner propen.

Tack för tipset skall göra ett nytt försök när det slutar regna...

Vi kanske skall köpa varsin verado och hänga på..  ;-)

 

/ magne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veradon är riktigt fin faktiskt. Synd att Ryds inte plankade 568 rakt av när de gjorde 618 modellen och typade den för 150hk. En 618 (i 568 design) med verado 150 (Enertia) = helrätt koncept.

Men, Tyvärr har 618 inte alls samma genomtänkta layout (ex klart lägre ryggstöd runt bänkarna i fören) och känns halvfärdig. Dessutom har den inte på långa vägar har samma jämna linjer som 568:an. Ser rätt klumpig ut i vattnet faktiskt.

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med de skulle gjort 618 i 568 design och sen inte snåltypa den. De skulle sälja mera av den om den inte var så fjuttigt tilltagen. Nej MaCro satsa på en optimax jag lovar du blir sjukt nöjd. Veradon är för tung 36kg extra mot min 175:a. Sen så köper du min Enertia 13 5/8 P21 som jag har liggandes. Passar stora växelhuset. När ja skulle köpa min motor så letade jag länge länge efter en begagnad annonserade till o med. gick inte få tag på. Blev en ny till slut. Men fanns ingen i Sverige utan de fick beställa en från USA. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Det är så svårt att försäkra bara. Annars så verkar en 150-175 vara perfekt för båten.  Men varför har du en enerita över? Kör du lasern istället?

/Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Första året fick bli ett läroår lära känna ekipaget ordentligt hur den beter sig i olika hastigheter trimning och i olika typer av sjögång. Motorn hissad 1 hål testade både med Enertia och 13x7/8 P21 Laser ll. Det visade sig att Laser ll ger mera varv och ca 3knop snabbare. Till detta år motorn hissad 2 hål. Det fattades ca 300 varv upp till max varv förra året med Enertia hissningen gjorde endast 100 varv mer (fattas 200 varv). Laser ll monterades och det gjorde nästan precis 300 varv och ca 1,5 knop i fart. Efter sjösättning ny bottenfärg lite medvind och hemlängtan så passerade den 57 knop. Solida pluggar i hålen bäst för mig. Med 2 hål upp behöver jag inte tilta ut alls lika mycket för att få optimalt lyft. Enertia passar säkert bättre på andra båt typer eller varför inte på en 115hk motor. Det är en gåta detta med propellerval. Men nu är det optimalt på min båt i alla fall. Lycka till med era propellerval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej havstulpan, Nu är inte 175an långt borta....även om en verado vore en dröm. Har du fått till någon vettig försäkring ? // Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Ja lite har den nog somnat, har haft fullt upp.

Men nu är snart våren här och snart skall den högglanspolerade 568:an i vattnet igen. Jag la nog ner ett par dagar på båten i höstas så nu är hon som ny igen. smiley

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, jag skall test ditt special vax nu till våren. Då blir den nog som ny. Jag har haft min inomhus (varmt) de senaste vintrarna och har varit skonsamt. Hälsningar. Magnus :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gammal tråd men verkar finnas många 568 GTI ägare här :) Jag funderar på att byta båt från en nyare DC till denna styrpulpet då det verkar passa vårt användningsområde bättre. Jag undrar nu hur mycket soppa på ett ungefär en Ryds 568 GTI -08 och framåt med en 115Hk drar per nm? Samt vad marschfarten ligger på?

 

Hälsningar,

Jimmy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Då får vi se om jag kan väcka den här tråden till liv.. Vi letar just nu båt till vår familj (två kortväxta vuxna samt två barn på fem respektive tre år) att använda på västkusten till bad- och naturupplevelser. Prio för oss är upplevd känsla av trygghet vid färd, bränsle-ekonomi och problemfritt båtägande. Hade ni sagt att 568 GT/GTI (vad är skillnaden?!) är ett bra val i denna prisklass eller finns det andra modeller vi borde titta på istället? Vi har inget behov av att åka snabbt utan vill plana och sedan "mysåka". Om en tittar på blocket så hittar jag väldigt få fyrtaktare, är det ovanligt på denna båtmodell? Varför i så fall? Kommer vi märka en stor skillnad i ljudvolym på en fyrtaktare eller tvåtaktare?

 

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!
Har kört en 568 GTI i två säsonger nu. Mestadels i Mälaren, men även uti Östersjön/skärgården och Vättern.

Om jag fattat rätt så är det hur skrovet är tillverkat som skiljer sig mellan GT och GTI, där GT är en äldre variant. Sen iom. 2010 så gjordes en liten face-lift med en mer sluttande ruta och ny design på instrumenteringen, där man nu kan klämma in en 5"-plotter. Det kan även vara fler skillnader som jag inte har koll på.

Anledningen att det sitter en Mercury Optimax 2-takt på de flesta är väl att det fanns ett samarbete mellan Ryds och Mercury på den tiden.

 

Vår är en 2010 med en Honda BF90 fyrtakt. Har gjort en optimering hos Lundins i E-tuna och det skulle ge 12-15 Hk till enligt dem. Har inga belägg eller mätningar, men känns som den även blev lite snålare i mellanvarven 3500-4000 i marschfarter runt 15-20 knop.

 

Den går mycket bra i sjö och det är sällan man blir blöt. Funkar även bra att ankra och bada i från. Den är rätt snygg också, om det har nån betydelse...😉

Några smådetaljer som jag saknar är mugghållare och någonstans att göra av fendrarna på. Men det kan man ju lösa med lite eftermarknadsprylar. Sen är det lite meckigt att öppna stuvfacken när dynorna är fastsatta..

 

Mina 5 öre...

 

mvh/Må

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar! Hur ser andrahandsmarknaden ut? Brukar det komma ut många om våren? Det känns spontant konstigt att betala över 150k för en tretton år gammal båt, men det kanske är rimligt om det sitter en fyrtaktare på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Framåt vårkanten kommer det finnas ett större utbud. Å andra sidan brukar en 568 med rätt motor och utrustning säljas snabbt. Runt 130-160 för en årsmodell 2006-2009 anser jag är rimligt om det sitter en fyrtaktare 80-115. Skick och utrustning påverkar såklart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej, har letet som en galning efter förlängningsdelen till badstegen utan framgång, ryds verkar inte vilja vara behjälpliga. Är det någon som har några uppslag? eller kan ta några mått/bilder så man kan göra en egen eller modifera någon standard som går att köpa och utgå ifrån.

Skärmklipp.JPG

Edited by 3emer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag har sett en Ryds 568 på blocket till salu som har "den förlängda badstegen" på.

 

Kanske att du kan höra av dig till denna personen och få lite information.

 

/Jörgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ingen aning om din fråga men sett att det finns teleskopiska utvikbara nedre delar till badstegar, bla hade uttern båtar sådana. Kanske kan passa om det är liknande avstånd mellan fästena. Ev kan båtsystem ha sådana. Har för mig de fanns med olika många steg också. Hade nämligen en Uttern d55 med sådan stege där jag ibland funderade på att byta den nerfällbara delen för att få flera steg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passar även på att skicka ut frågan i denna otroligt givande tråden, finns det några kvar från början som har kvar sina fina Ryds 568 båtar..? ( fortfarande nöjda😎) Jag kan glatt erkänna att man är DUKTIGT  sugen på att handla en... antingen nu i höst  / alt till vårkanten 😁👌

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skepp o hoj😃, fanns det någon som har kvar eller vill dela med sig av hur dem upplevt 568.

 

Tycker den (568) verkar vara en perfekt båt för mina planer om skärgårdsliv, bad, fiske lite längre turer i skärgården.

 

Ombord 2vuxna samt 2barn alt någon extra (kompisar med ut) 

 

Tjingeling badring😁

 

 

 

Tack på förhand / Jörgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ägde en Ryds 568 GT under tio år och jag var väldigt nöjd med den båten. Gott om sittplatser, hög fribord, gick bra i sjön mm. Köp😀!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en sedan 3 år. 2-takt 75 häst. Funkar hur bra som helst. Bra till bad, fiske, lek, transport. Dricker dock en del (när barnen har båten). Annars helt ok 🙃

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att den här tråden är igång igen, den gav massor av kul läsning när jag själv hade min första motorbåt (en Ryds 478 såklart) och funderade på att byta till större 🥰

 

Tack MaCro !!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det verkligen ingen som har någon information eller bild på förlängningsdelen till badstegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy