Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

nej absolut inte svårt. kan du montera en motor så kan du montera lift. ta bara och låssa motorbultarna och låt motorn hänga i en motorlyft eller liknande monera sen powerliften på båten och motorn på powerliften. bulthålen passar direkt. se till att motorn sitter som den gör orginal när hissen är längst ner dvs att kavitationsplattan är jäms med båtbotten eller något över.

Vill du ha hjälp så kan det gå att ordna beroende på vart du bor mm

Lycka till

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset ryds568gti!

Man får väl börja med att gratulera dig till ditt båtköp oxå.

Fungerar det (lagligt) att dra båt båtvagn på en biltrailer med B körkort?

Båtvagnen har ju två hjul bak och ett stödhjul fram...hur får man detta att stå tryggt på biltrailern?

Frågade ett par transportföretag och billigaste jag hittade var 4500kr för att få hem båten till Nacka från västkusten... så det är ju oxå ett alternativ, fast det spricker lite eftersom jag vill vara på plats hos båtfirman när jag köper båten.

//Schnicko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du får dra upp båtvagnen med aktern först för att få vikten rätt placerad över hjulen. Det följer med stoppblock som du säkrar båtvagnen med. Jag vet inte exakt hur tungt släp man får dra med B körkort men tror att det är 1600 kg,  (kolla på Transportstyrelsens hemsida)vilket du ligger under  med ditt ekipage. Lycka till

 

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan lätt dra en 568 med B-kort. Jag kör min 50mil varje år. Följande gäller:

1. Släpets angivna totalvikt och bilens angivna totalvikt får tillsammans inte överstiga 3500kg

2. Släpets angivna totalvikt (egenvikt-lastvikt) får inte överstiga bilens angivna tjänstevikt (står i regbevis)

3. Släpets totalvikt lastat och klart får inte överstiga biles max dragvikt (står i regbevis)

Ex: Audi a4xxmodell: Tjänstevikt 1510kg, max dragvikt 1500, totalvikt 1990kg

Då får du dra 1500kg (max dragvikt) men får ha ett släp med en angiven totalvikt på 1510kg (tjänstevikt 1510) (Totalvikt ekipage 3500kg-bilens totalvikt 1990kg=1510).

Dock får du aldirg dra mer än vad bilen klarar av. En 1500 kärra fungerar bra i detta fall. Problem uppstår dock om du har en för tung bil ex en xc90 som kanske har en totalvikt på kanske 2500kg då får du bara köra en 1000 kärra enftersom totalekipagets totalvikt bara får vara 2500kg.

Hoppas Ni blev klokare :)

En bra och prisvärd kärra till 568:an är Easyline 1300 bromsad.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 27 februari 2010 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det blir att hyra fordonstrailer på OK och köra 110mil i 80km/h.

Vill även fråga er om motoruppgraderingar, båten jag köpt har en 90hk Optimax 2007 och vad jag förstår så är den lite i klenaste laget om man ska åka wakeboard etc.

Jag har följt diskussionen om propellerbyte vilket kan vara ett sätt att få lite bättre prestanda men jag har även sett att ett byte till Power Reeds (bladventiler) gör mirakel för motorn (enligt tillverkaren). Power Reedsen förbättrar gång, sänker förbrukning, ökar varvtal, acceleration, effekt osv. (www.lundinsmarin.se) och kostar 1580:- till min motor. Bra/dåligt?

Ytterligare ett alternativ kan vara att uppgradera motorns PCM box för då förvandlas 90 hästarn till en 115 hästare. Kostar 4500:-. Bra eller dåligt? Omprogrammeringen till denna unika och kraftiga motoreffekt har ingen inverkan på varken motorns tillförlitlighet eller ECU:ns ID-kod som förblir orörd.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Nu äntligen lanserades Ryds 618 Gti som man spänt väntat på .....

http://rydsbatar.sitedirect.se/1/sv/temasida/temasida.php

http://www.rodinsmarin.se/batar/batmodpr/ryds/ryds/ryds618gti.htm

Men herregud vilket skämt! Vad har ryds gjort av badbryggan??? 568:ans badbrygga är bäst i klassen och påverkade helt klart mitt val av båt. Måste säga att jag blev väldigt besviken och kommer inte byta till denna. Har gått och spetsat in mig på 618 gti med verado 150 men så kom den här modellen!?!?!?

Pelle på ryds om du läser detta så är mitt råd att ni lugnar Er med lansering till Ni fått fram en båt som marknaden vill ha. Bolla gärna med oss här så kan vi få fram en riktigt konkurrenskraftig modell.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 17 mars 2010 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ma Cro jag håller med dig helt sjukt göra så! Hoppas Ryds tänker till den båten tror ja inte kommer bli samma storsäljare som 568:an. Sen till föregående talare att chippa 90 till 115 har jag hört flera som blivit avrådda att göra dels garantin kommer inte att gälla sen har 115hk optimax en annan utväxling mot 75/90 hk motorerna. Köp min 115 optimax som kommer bli till salu, jag har i ett  annat forum luftat tankarna att montera en 175 optimax på båten. Jag har sökt efter begagnad men tiden börjar dra iväg så jag kommer troligtvis beställa en fabriksny nästa vecka. 115 är perfekt till 568:an om man inte är lite fartglad vill åt knopen. Min motor har endast ca 70 drifttimmar har ett smartcraft instrument mm. Återkommer med det i andra forumet jag öppnat där kan ni följa hur det går// havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med dig angående aktern på båten. en klar försämring. Jag valde min 510gti som jag hade för några år sen just på grund av den smidiga passagen ut till badbryggan.

Men det mest skrämmande var endå när man bankade på båtarna och insåg att det senaste året har rydsarna genomgått en fruktansvärd kvalitetsförsämring. en båt på över 6 meter och ett bra skrov som talar för fart och prestanda men plasten är så tunn att man blir mörkrädd. desutom verkar det vara väldigt ojämt tjockt. Jag tryckte på en ryds i montern på mässan strax över relingslisten en bit akter ut och hela sidan sviktade som en hink ungefär. gör jag samma sak på nån av alla fyra finska båtar jag har står för vinterförvaring hemma hos mig så är det rejält med plast och sviktar inte det minsta. sen öppnade jag en lucka på en av dom och där var det slipade hörn utan gelcoat med vassa spröt av glasfiber mm.

Jag skulle aldrig våga köpa en sådan båt. Synd att dom inte satsar mer på kvalite när det förövrigt är jäkligt bra och snygga båtar.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,  Det är bara hålla med, vilken miss. Badbryggan- akterdäcket var en av 510/568 positiva sidor.  Men det kanske inte 510/568 ägare som är den tilltänkta målgruppen för 618. Det blir ingen uppgradering här heller i varjefall.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för larvig stege de satt INNE i båten längst bak på babords sida?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla 568 GTI kunder och även våra kära konkurrenter för era åsikter och som skriver på den här siten.

618GTI som stod på mässan var en prototyp, vilket också framgick av dekaler på båten. Båten saknade de förstärkninghar som kommer att finnas i produktionsbåtarna. Stegen som var monterad invändigt kommer att tas bort och ersättas med ett viksteg.

Angående den höga aktern och avsaknaden av badplatform,så är det så att DNV som certifikerar våra båtar, kräver den höjden på en båt av denna storlek och med större motorstyrka. Detta på grund av att inte bakvatten ska komma in i båten.

618 GTI är tänkt som en billig modell som tål lite tuffare vatten än 568GTI.

Nämnas kan också att vi på Stockholmsmässan och i Oslo sålde  14st 618GTI till konsument, så att det finns ett behov av modellen kan vi glatt konstatera.

Snart dags för sjösättning.

Ha en bra båtsommar.

 



Senast ändrad av pelleparyds | 18 mars 2010 | 12:27



Senast ändrad av pelleparyds | 18 mars 2010 | 12:30



Senast ändrad av pelleparyds | 18 mars 2010 | 12:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle

Är det inte så att certifieringen blir avsevärt mycket billigare om man utgår från en redan certifierad modell. I detta fallet 620. För att göra en helt ny modell måste hela konstruktionen testas om i alla steg vilket medför ökade kostnader.

Klart att det går att göra en båt med badbrygga och bibehållen styrka och motståndskraft, allt är en fråga om investeringar. Jag kan garantera att ni tjänat på att göra en helt ny modell trots att kostade lite mer initialt.

Tycker bara det är synd eftersom jag tror att en ny innovativ och genomtänkt båt i denna storleksklass skulle kunna bli en nästan lika stor succé som 568:an. Det är små detaljer som avgör.

Tack i allafall för 568:an som är en väldigt fin båt!

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej havstulpan,

Vilket forum syftar du på? År det här på maringuiden eller någon annanstans? Följer ditt expriment med största intresse.  // magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Det finns många båtar av den storleken som har integrerad badbrygga i aktern. Jag kan bara ta min båt och flera yamariner som exempel. om 618 var en prototyp så undrar jag om alla båtar i montern var prototyper. det var inte bara 618 jag upplevde tunn utan jag upplevde det som att kvaliten rätt över kraftigt försämrats senaste året. exemplet med båten som sviktade i sidan och var ful i lådorna med vassa gasfiber strån som stack ut och slipade hörn var inte en 618 det var nån av dom andra.

som sagt jäkligt synd att dom sparar pengar och försämrar kvaliten. annars är det jäkligt fina båtar som går bra i sjön. Men jag personligen hade gärna betalat 10-20tusen mer för en båt om jag hade vetat att den var rejält byggd men folk kanske inte vill betala mer och då anpassar ju tillverkarna sig till detta för att få sälja båtar såklart. inget konstigt med det. väldigt många märken genomgår samma besparingar. Kolla tex på Uttern Örnvik Hr med flera. alla gamma kända svenska kvalitesbåtar. Idag hade jag inte köpt nån av dom då brunswick tagit över endel av dom och bantat kvaliten väsentligt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, mycket intressant projekt :) uppdatera oss

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skall du byta kablage också? 2008 och framåt sitter det ju ett mer smartcraft compatibelt kablage än de före det, jag antar att din båt är äldre än så eller?

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mac /

Alla nya modeller med förändringar eller ombyggnader måste om certifikeras. Det enda som inte behöver göras om är körprovet eftersom det är samma skrov,som på 620/20 modellerna

Givetvis går det att göra en båt med bibehållen styrka och det har vi gjort. Det jag pratar om är höjden av akterpartiet,som ska hålla ett visst mått på båtar av den här storleken och med större motorer. Detta gäller vid DNV godkännande och inte vid vanlig CE märkning.

Att uppnå de volymer som vi har med 568:an kommer att vara omöjligt med en motsvarande 620.e båt. 568GTI/GTS har i dag en volym på ca.400st/år medans 618 GTI/GTS har en volym av ca.100st/år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magne! Jo så är det det tydligen inte den blå kabeln som jag har dessutom tydligen annat kontaktdon i motorn så det blir dit med nytt och det gamla säljs tillsammans med min 115:a. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Daniel/

Eftersom du verkar vara ute efter att provcera och är totalt okunnig om skillnaden mellan CE regler och de cerifikeringar av DNV som Ryds,Linder och Crescent är ensamma om, så känner jag tyvärr inte för att överhuvudtage besvara ditt inlägg.

Två råd kan jag dock ge dej, läs på och sluta med larvandet, så ska jag svara dej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpan

Men det är nog värt besväret . Det sitter fler givare på 135hk antar jag, skall man ha trimläge ock fart digtalt behövs ju extagivare på en 115. den blå kabeln var inte billig och jag antog att givarna kostar några kronor, så jag har inte satt på det. bensingivaren är väl ännu krångligare att byta till digital? Berätta gärna om det var svårt att byta reglage och kablar längre fram.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Pelle,

Jag är absolut inte ute efter att provocera. Vad skulle jag vinna på det? Jag är en vanlig konsument och har inga kunskaper om hur ni certifierar era båtar och det har jag inte utgett mig för att kunna heller.

det enda jag tycker är att det är konstigt att man inte skulle kunna ha en integrerad badbrygga i aktern när många andra tillverkare har det. inget konstigt med det.

Sen är det så att om jag som konsument upplever kvaliten sämre på era båtar en vad den har varit så är det inte mitt problem utan erat. Jag har haft 4 olika rydsar genom åren och har varit nöjd med dom men på senaste tiden upplever jag att dom blivit sämmre i kvaliten på plasten.

Den senaste Jag hade var en 510GTI 2005 års modell. det var en toppen båt på alla sätt förutom kvaliten. då jag haft den i en halv sommar uppmärksammade jag en massa blåsor i sittbrunnen när man pillade på dem så var det ett tunnt lager gelcoat och inget lamminat under. jag fixade dessa men alt eftersom kom det bara fler och fler. När jag sen tog upp båten så var hela vattenlinjen full med små svarta porer och små blåsor ungefär som böldpest. detta uppstod altså efter mindre en en sommar i vattnet (Sötvatten) Efter att ha reklamerat båten men inte fått hjälp så bytte jag in båten och köpte en ny. Man sa till mig att detta är den kvaliten man kan förvänta sig.

Att sen gå på mässan och se det ni ställt dit i år var skrämmande. Jag hade problem med min 2005a men den var det i allafall tjockt lamminat i. Dessa båtar kändes riktigt tunna och jag skulle inte våga köpa en.

Mina kunskaper erfarenheter om att bygga båtar är inte i närheten av dina det vet jag men lite plastkunskaper besitter jag och  det är fortfarande såna som jag som ska köpa båtarna och upplevs dom inte kvalitativa så kommer inte jag köpa nån mer i allafall.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magne! Du har rätt det är flera givare från 135 och uppåt då det ingår dubbla smartcraft i motorköpet. Jag har dessutom köpt på mig 2st extra instrument givare för logg att montera logg krävs desutom en extra kabelhärva som jag köpt, denna kabelhärva är förberedd för andra givare med, bla bränslemätare. För att bränslemätare ska funka så måste givaren i tanken bytas ut mot en med rätt ohmtal. Det som jag köpte har liggandes är helt nytt, dvs 2 kompletta instrument, blå kabel, logg mm kommer jag att sälja framöver (ny priset var runt 14000kr). Jag måste dock se hur mycket jag får med i givare mm på den nya motorn. Att montera smartcraft är inte krångligt eftersom det är färdiga kontaktdon på kabelhärvorna och det krävs bara den blå kabeln fram till instrumenten, har man 2st instrument så lägger man in en sk junkingbox i mellan. Men som sagt var detta han ja inte koppla in utan på min 115 har jag endast smartcraft tach. Motorn beställer jag på måndag om vi kommer överens om priset tyvärr är leveranstid början av Maj månad.//Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 568:or

Var monterar man en VHF antenn för AIS alt även VHF radio?

Jag tänket skaffa en AIS mottagare för att koppla in på min garmin plotter. Frågan är bara var jag skall placera VHF antennen ? Givetvis så högt som möjligt, men för en AIS är räckvidden inte lika avgörande 2-3Nm kanske räcker. Men det ligger ju nära tillhands att skaffa en VHF radio när men ändå har antenn...  En antenn bör helst inte sitta allt för nära passagerare om man sänder på full effekt, antar jag.  Det är ju igentligen två frågor, bara mottagning för AIS:en och en annan om man skall ha en VHF.

Har ni några bra idéer, eller är jag kanske den förste som kommer på iden att montera en antenn på en 568:a

 

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan 568 ägare!

Jag har införskaffat mig en 568 gti med en 90 hk optimax - 07 (alu propeller)

Jag fick sjösatt i helgen och trots 10m/s blev man inte ens blöt, känns verkligen stabil för en båt i den klassen.

Men jag undrar lite hur ni andra har för kör stil när det gäller varvtal och tilt. Jag körde lite igår och var tvungen att maxa den såklart. Vet inte riktigt vad loggen stod på, kolla mest på varvtalet. I vilket fall har jag nog tilten nere i botten hela tiden. När jag maxa fick jag ett pip efter ett tag, om jag inte misstar mig varnar den för att jag låg för länge på max varv?!

Betyder detta att den övervarvar för enkelt? skall man byta till en stålpropp som många ovanför mig i denna tråd har gjort?

Hur kan jag påverka körningen med hjälp av tilten? kör ni upp motorn strax innan proppen släpper? ...jo jag vet, jag måste ut och testa lite själv. Men man är ju lite extra försiktig i början med nya grejer. Glad

Vet som sagt inte riktigt vad jag skall fråga men tankar och ideer börjar snurra uppe på kommandobryggan! Cool

Ha det gôtt!

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Och grattis till ett bra ekipage du kommer garanterat bli nöjd. Angående tiltningen gör jag så här, jag startar fullt intiltad för att snabbt få upp den i planing, när den precis börjar att plana tiltar jag samtidigt ut motorn till ett läge nivå som jag testat mig fram till är bäst. Jag lärde mig det genom mycket testande dels kolla triminstrumentet, varvtalet, knopmätaren sen ett bra tips kör med full gas ha samtidigt kontroll akterut när du der att det börjar svätta vatten åt sidorna då har du tiltat ut för långt tilta in lite och kolla knopmätaren så ser du att du ligger på max. Propellerval är bland det svåraste tar lång tid hitta rätt dels med stigning, alu eller stål, motorns höjd på akterspegeln och sen hur mycket personer i båten, om du är ute efter fart eller mera vrid/ax. Vad har du för storlek på propellern nu? 115hk har 19 som original jag gissar 90hk har det med men osäker, har du original så ska den inte gå på övervarv fullt intilltad. Har du smartcraftinstrument så är det mycket enklare hitta på vad larmet beror på. Det kan även bero på vattentrycket/temperaturen vid full gas hade samma symptom var då impellertätning som var orsaken. Den motorn jag haft i två år är en 115hk den har jag haft 17 stålpropeller hissad 2 steg (2 fria hål upptill) den varvade över presis innan jag nådde full tiltning. Nu ska denna motor säljas skulle ja haft den kvar skulle jag sänkt motor till original höjd (1 hål fritt upptill) då är jag säker jag kommit helt rätt. Denna propeller är en Ballistic 13 1/2x17 en kanon propeller. Denna kommer jag att sälja så fort nya motorn kommer hem. Men som sagt var ut och prova notera värden och kolla upp vad du har för propeller för den ska inte övervarva fullt intiltad. Lycka till med nya båten. //Havstulpan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik !

Tillägg till magnes utförliga svar, olika gear ratio på 115 och 90, 90 har 2,33 och 115 2,07 vilket gör att din förmodade 19 inte borde varva över speciellt inte med riggen max intiltad.

Med 90hp och 19 borde din båt göra cirka 34-36 knop (GPS)

Själv kör jag chippad 75 med 21 Alu med 37,5 knop vid 5700 Har provat 17 och 19 Alu samt  19 ballistic och 20 laser rostfritt, gav några extra knop på topp men sämre fart på cruise speed så jag valde en beg 21 för 1000:-. (4200rpm 26knop) Om du inte måste ha max fart skulle jag inte lägga 4-6 lök på en stålsnurra (möjligen en från USA för 2000:-). Det finns ju andra nackdelar med stål också, stöld samt större risk för skador vid bottenkänning

Grym båt annars, går som ett skott i bra sjö med, var försiktig så du inte tiltar nerför för mycket om du kör i sjö 1,5-2m bara.

Ha en bra 568 sommar //MTU V20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta Havstulpan, missade att det var du och inte magne som svaratGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mangne

Ang VHF antenn placering, jag monterat min antenn på styrbord sida av, på den vertikla den av det rostfria räcket runt rutan, lite sämre höjd än om man placerar den längst upp, men i vägen betydligt mindre. se bild

 

MTU- V20, nyss hemkommer från årets andra 568 tur.

post-10005782-1394236319,5732_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MTU- V20,

Det var kul med ett svar på frågan, jag trodde för en stund att jag var den ende som kommit på idén med VHF antenn på en 568. Jag har tänkt mig den i första hand till en AIS mottagare men ev i en förlängning till en radio. Jag har under tiden införskaffat en liten kort antenn på watski för RIB båtar. Denna kommer jag att montera på ett noa fäste som jag låter sitta lagom hårt, så att jag kan vrida ner det varje gång jag sätter på kapellet. Det medger att jag kan sätta antennen uppe på bågen längst till styrbord. Jag var inne exakt din lösning ett tag men jag tyckte att antennerna för det montaget vag ganska stora och grova.

 

/ Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...