Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Hej,

Nu är LaserII 19på och med låsmutter. Påtaglig skillnad mot aluminium proppen. 39,5 kn med 4,5 månaders sjögräs undertill och förhållanden som var sämre än när jag och MaCro testade hans Ballistic och laserII 20. jag har ett gäng PVS pluggar med olika storlek på hålen som skall testas. Men det får kanske bero till våren. för nu blir det allt färre tillfällen att testa på. Funderar på om en hissning ytterligare ett hål hjälper.

Jag tyckte dock att jag fick påtagliga vibbrationer vi mkt låga varv tal och att det lät klart skrammligare om motorn. Är det normalt för en RF propeller?

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Laser II:an vibrerar vid låga farter till skillnad från ballistic som går mjukare. I marchfart är det tvärt om Lasern går mjukt och Ballisitc hårt. Alla RF proppar går hårdare än alu så allt är i sin ordning :)

Kul att du fick någon knop till. Byter nog till en 19P Laser nästa år Cool

Hissa ett steg till avråder jag dig ifrån. Du kanske vinner någon halvknop om alla förhållanden är perfekta men du kommer tappa fart så fort du får lite motsjö. 568:an behöver stävlyftet som du tappar när motorn hissas två steg. Ett steg upp är optimalt.

/Mac



Senast ändrad av MaCro | 06 september 2009 | 21:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Det finns lite till att exprementera med så lite till skall det bli. Nästa år skall jag se till att spola av den undertill med jämna mellanrum. MaCro, hör av dig om du vill testa innan säsongen är tillända.

 

// magnus

post-27982-1394236088,0178_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har testat lite till i vad som mer liknar förutsättningarna i förra testet.

          Ballistic   Laser II    Laser II   Black max (std)
stig     19         20          19         19  
diam    13 3/8   13 1/4    13 1/4   13 1/4


max     5500      5400       5600*       5600     rpm
 
max     39,0       38,5        40,2          38,0      knop FÖG enl GPS

5000    34,0       36,0        37,0          34,0    
 
4000    24,0       25,0        27,0          27,5

 

 

observationer & frågor:

*Max varvet är svårt att bedömma, för på slutet ökar varvet pga den börjar dra luft utan att ge mer fart antar jag. inget definitivt släppläge längre

 

*Fortfarande standard PVS luftpluggar skall testa med mindre hål/inget hål, undra om det på verkar släppläget?

 

*den släpper i skarpa svängar mycket lättare än med black max, man måste trimma in rejält innan, det är som att köra en ny båt.

 

* båten känns betydligt vingligare, kan det verkligen bli så ??

 

* 4 månaders påväxt under båten, den gjorde 40,2 då den var nymålad i våras. första delen av testet gjordes efter 3 månader i sjön.

 

 (Ni får ursäkta mitt uttryck släpp läge men jag kan inte termerna på området)

 

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magne

observationer & frågor:

*Max varvet är svårt att bedömma, för på slutet ökar varvet pga den börjar dra luft utan att ge mer fart antar jag. inget definitivt släppläge längre

 

Svar: släppläget som du beskriver är väldigt markant med alu och uppträder gradvis med RF. Mina båda RF proppar beter sig likadant.

 

*Fortfarande standard PVS luftpluggar skall testa med mindre hål/inget hål, undra om det på verkar släppläget? 

 

Svar: Det kommer nog bara påverka accelerationen.

 

*den släpper i skarpa svängar mycket lättare än med black max, man måste trimma in rejält innan, det är som att köra en ny båt.

 

Svar: MYCKET märkligt. Båda mina greppar bättre än med alu. Dock så låter det och vibrerar det något mer men det fysiska greppet är bättre. Lasern greppar något bättre än ballisitic tycker jag.

 

* båten känns betydligt vingligare, kan det verkligen bli så ??

 

Svar: Vingligheten upplever du troligtvid bara i toppfart och beror nog på att du lite mer stävlyft som gör att båten kommer upp högre på skidan under. I marchfart eller runt 30 knop har du nog ingen vinglighet utan tvärt om.

 

Det hade varit intressant att jämföra 20 mot 19 igen. Årstid, luftfuktighet och vatten temp kan påverka en del.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Är det någon som har erfarenhet av en powerlift på en 568:a ?

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe

Powerlift!! Nu snackar vi fintuning...

Det finns fina liftar för 8-9000:-

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter du på en poverlift kommer du kunna gå upp i stigning men endå nå toppvarv därmed hägre fart. Gissar att det kan ge minst 2-3knop om du hittar en bra proppeller som matchar din båt med powerlift. du kommer garanterat få mera stävlyft. Har inte testat på 568 med på 510GTI och den har samma skrov fast lite kortare. har även testat på ett drös andra båtar och det har alltid blivit bättre. Den enda nackdelen är att du får lite mera vikt bak men det gör inget på din båt för den går bättre då. Jag hade först en lätt 90 hk 2taktare på min 510 och den gick nästan på näsan. satte därefter på en fyrtaktare på 100hk och då gick hela båten bättre i vattnet tackvare att den vägde va 50kilo mer så en powerlift är inget fel alls på en 568. men räkna med att du får byta propp.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu ligger hon upptagen på land. RynkarTog en sista sväng om och gasa på lite och snådde årsbästa. Med lite medvid kom hon upp i 41,9 Kn FÖG enl GPS och den analoga loggen gick till N:et. Glad

Till våren skall jag testa att sätta på flyttabara rails på steglisterna och överväga att sätta på en noskon på drevet. Båda åtgärderna kan, var försig, ge ett par knop.

Skall undersöka detta lite till och återkommer på tråden.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Magne

Nu ligger man i lä. Mitt rekord är o:et med Ballisitcen.  Men det där med noskon och steglister verkar intressant :)). Var kan man köpa detta?

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Steglistena sk speedrail:s som jag fått tips om säljs av Watski, se hemsida under motor- och trailer tillbehör. De skall tydligen vara självhäftande så man kan laborera med placeringen. Värt ett försök till våren. Jag har klistrat in från sidan och bilden separat, hoppas det funkar.

Jag återkommer med hur man kan fixa formen på riggen för att öka vattentrycket vid proppen.

 

// magne    45 knop ??

 

ROCA SPEED RAIL Speedrail
i70340.jpgROCA SPEED RAIL
Är det enklaste och billigaste sättet att vässa din båt. Listen som ger båten bättre manöverförmåga, stabilare och mjukare gång, högre marschfart vid samma varvtal och förbrukar därför mindre bränsle. Att listen fungerar som utlovats kan 1000-tals nöjda användare intyga. Samtliga tyckte att de fått en ny båt manövermässigt och att de behöll planing bättre. Några exempel: Flipper 575: planar fortare och är mycket stabilare. Ryds 470: Ägaren fullständigt lyrisk, ökade 5 knop, bättre grepp, snävare kurvor, allt mycket bättre. Ryds 600 GTS: som ovan, ingen planingströskel och mycket stabil även i grov sjö.

Art nr mini Ca lgd mm Båtstorl. upp till Pris 70340 Mini 960 1,0 ton 1395:- 100808 Midi 1500 2,5 1995:- Mer fart Grepp och balans Ger lyft och minskar den våta ytan Vattensprayen styrs neråt och stabiliserar print_SV.gif    tip_SV.gif    back_SV.gif forward_SV.gif

 

 

post-27982-1394236139,5175_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite skeptisk till detta. Om detta skulle vara så bra som dom säger så skulle nog båttillvärkarna göra steglister med den formen från början. Kan tänka mig att i vissa fall med dåliga skrov eller att man har övermotoriserat eller kör med tung last kan det kanske ge lite resultat men annars tror jag inte att det gör nån störra skillnad. Jag skulle gärna sätta dessa på min båt om det fukade. men är som sagt skeptisk. skall bli kul att höra vad du får för resultat.

Noskon fungerar det vet jag men det gör inte flera knop men lite gör det allt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det funkar med en Brenderup 8018 trailler till 568an? 8018 tar 850 och 5,5 m och båten väger in på 850 och är ju 5, 8 meter lång... Jag har 4,3 km till hamnen och ska ställa båten på tomten över vintern.

 

Sen undrar jag hur man söker med två sökord...tex 568 och brenderup...

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,  Din kommentar på rails låter rimmlig, men i jakten på en knop kan det ju vara vär ett försök.Det låter som Powerlift är det som ger mest effekt, Behöver man göra några större ingrepp på akterspegeln tro?  Det måste bli trixigt att trimma båten 40 kan ju vara lite skakigt samtidigt som man skall optimera tilt och lift. Beträffande propp byte pga powerlift, hur menar du då, till en med annan stigning tex från 19 till 20 eller?

/Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du behöver inte göra några ingrepp alls igentligen. det ända du gör är att bulta powerliften i samma hål som motorn sitter i idag och sen bultar du motorn i powerliftens färdiga hål. det du skall tänka på är att styrvajern måste kunna röra sig uppåt en bit utan att den knäcks. det bästa är att ha hydralstyrning för dom slangarna är oftast mjuka och följer med lätt men jag har haft powerlift med teleflex och det funkar det med. Ang propeller så är det så att ju mer du hissar ju mer kommer motorn varva. därav kan du välja en proppeller som har lite högre stigning en den du har normalt men endå få samma toppvarv. därav går båten fortare och billigare vid marshfart. behåller du din propp du har idag finns det en risk att du övervarvar när du börjar hissa.

Med powerlift behöver du inte tilta ut lika mycket som idag för att båten skall gå fort och lätt.

ha motorn rakt ner och bara lite upptiltad så kan du lyfta lyften mer utan att du tappar grepp. tänk på att ju mer du andvänder tilten ju mer kraft går åt att lyfta nosen istället för att trycka båten framåt. Det är en balansgång.

Motorn kommer även längre bak med powerlyft vilket ger en högre toppfart men det är väll marginellt men på tävlingsbåtar har man motorn bakflyttad en bit samt att dom är hissade som fan med ytskärande propellrar och mycket lite tilt.

Tänk också på att kolla att du har kylvatten genom skvallerstrålen när du lyfter så att motorn inte blir varm.

Att köra med lift är inte svårt. först gasar du upp båten i den fart du vill åka tex full gas sen trimmar du ut motorn lagom mycket. sen är det bara att lyfta den och titta på knopmätaren.

på min båt har jag samma knappar till liften som till tilten dvs. de på gashandtaget. jag har en knapp på instrumentpanelen precis framför gashandtaget där jag väljer om knapparna på reglaget skall gå till trim eller lyft.

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 27 oktober 2009 | 21:57



Senast ändrad av Yammamoto250 | 27 oktober 2009 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick upp från 22 till 24tum på min när jag satte på powerliften men det kan ju skilja lite på olika båtar och motorer.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har sökt en längre badstege till Ryds 568

Nu har Ryds tagit fram en förlängningsdel till badstegen

den går att beställa direkt från Ryds kontakta Peter Nilsson

// Draw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade en sommaren 08, båten gick lite halsegt tyckte jag. Bak satt en 90 hk opti. Men den har ju visat sig gå hem hos många yrkesfiskare då det är en trygg båt att ta upp nät ifrån. Om du köper en så tycker jag att man ska sätta på Watskis targabåge på den. det ser jkligt snyggt ut då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag upplever att jag inte får min LaserII 19 att varva ut helt på min 115 optimax, så detta kanske göra susen. Vilket märke hade/har du på din powerlift? Jag har sett CMC på blocket

(CMC hydraulisk powerlift PL65 lyfter 5 tum klarar 300 hk utombordare)

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter toppen, jag var snubblande nära att byta ut min stege i våras. Då slipper man en massa ny hål också.  En sådan skall jag fixa.

 

/ Magnus

Ännu mer vikt akter över....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte varvar ur fullt nu så kan det nogg bli bra med Liften. Vad har du för toppvarv idag? hur många hundra varv fattas det till ditt rekomenderade toppvarv?

Jag har en CMC Lift. Funkar kanonbra. den är kraftig och rejäl så jag känner att motorn sitter säkert. har haft en billigare variant en gång till min 150hk jag hade på en båt förut och den liften var också bra men den känndes vek trots att den var godkänd för 300hk Tror att jag har en PL65. Jag kan inte bettäkningarna på dom men det finns bara den och en till som har mera setback dvs att motorn sitter enu längre bak och det är nog inte att rekomendera.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yammamoto250,

1) Jag hamnar på 5500-5600 (optimax 115) det är lite svårt avgöra för med en laserII får jag inget tydligt släppläge det känns som att varven kommer av att den drar luft då jag trimmar för högt

2) Hur gör man med motorlåset behöver man dubbla ?

/Magnus  (siktet på västkustens snabbaste 568) Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte exakt koll på vad en optimax 115 ska varva men jag gissar som med dom flästa andra runt 6000rpm så då borde det bli bra med liften.

Det motorlåset du har kan du andvända mellan liften och båten. mellan motorn och liften kan du köpa ett som är kortare. kolla bara så att du sätter låsen på ett sådant sät att du kan höja liften untan att det tar i.

Låter som ett kul projekt. ksn nog bli en kul båt att köra. jag hade en 510GTI och den gick fint i sjön. 586an lär ju inte gå sämre direkt.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Är det svårt att montera en Power lift ?  // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kunde inte låta bli utan köpte i veckan en 568 GTI! Det känns självklart väldigt bra och jag längtar tills att få sätta på kapellet och dra ut på fiketur så snart isen lättar.

Mitt problem är att båten ligger på västkusten på en 30-kärra och jag bor på andra sidan av landet, i Nacka utanför Stockholm.

Har ni något tips på hur man får hem båt och kärra utan att lägga en vecka på att köra småvägar i 30 km/h eller att betala 10.000kr till transportfirma.

Fördelen jag har är att jag kan vara flexibel men i början på april är nog senast då jag vill få hem båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hyr en riktig kärra i Nacka. Kör tom till Västkusten. Lyft över 568:an till din inhyrda kärra och sälj därefter 30- kärran på Blocket. Behöver du en 30-kärra i Nacka har du ju pengarna till att köpa en lokalt.

Glad

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Grattis till en underbar båt först. Jag hade nog väntat några veckor det kommer ge sig vädret fast det känns tungt. sen hade ja offrat hemta dem kört hitta vägar som man får köra på och visst 30 känns segt ja själv hämtade min 568:a långt härifrån men ja hade ögona i backspegeln sen gasa ja lite extra för att sen ta det lugnt, om du ha 50 mil att åka kan ja tänka mig det tar närmare ett dygn få den i Nacka igen inkl nerfärd för hämtning. Sen har du ju allt hemma slipper nya kostnader för köp av ny kärra....den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge. Isen här i Östersjön där jag bor brukar gå mellan 25 Mars-20 April jag följt det under hur lång tid som helst och det oavsett det pendlar på ca 1 månad max...så du hinner inga problem. Lycka till med nya båten. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det bästa sättet att få båten till Stockholm är att du hyr en biltransportkärra på Ok eller Statoil. Kostar ca 500 kr per dygn. Det är inte svårt att få på båtvagnen på bilkäran eftersom den går att tippa för att sedan kunna vincha upp båtvagnen. Gå in på bensinbolagens hemsidor så ser du hur kärrorna ser ut. Lycka till.

Ps. Jag hämtar min nya 568 GTi den 20 mars i Tranås

 

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...