Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

5 kg bruce kopia räcker med råge. är det lera på botten så sitter ankaret som berget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten utanför Kungsbacka och kommer att ha 50-50 med sand / sten. Ska shoppa lite förtöjning idag och ankaret senare i veckan. Draggens fördel är ju storleken när den är infälld...Det ska bli kul att bli båtägare och speciellt till den uppenbarligen kompetenta 568an med en vit i baken..;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på en sak (har läst igenom hela tråden) Min 568 med 90 hk Optimax är nu inkörd och man har provat att krama ur den. Med 2 st vuxna i båten och bästa trim så kan den ibland varva över (c:a 5900-6000v) på varvräknare med varningssignal som följd. Nuvarande prop har nr 77344A45P17 dvs 17`tums stign (orginal aluminiumpropeller). Om jag ändå vill ha tillgång till en reservpropeller och köper på mig en xtra.... Förväntas då en 19`fungera bättre med tanke på toppfart och maxvarv? Toppar idag 34knop på gps. Stigningen är ju en sak men vilken diam är det på orginalprop eller finns det olika där med?

Någon här som gjort det bytet och har erfarenhet?



Senast ändrad av P968orsche | 08 juli 2009 | 09:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var till min servicekille idag och frågade igen om Laser II och han visade mig att det börjar på 20 och det är den som jag har, ingen annat hade för mig det var 21. 20 och uppåt för mellanväxelhuset till Optimax dvs upp till 115hk. Optimax 135hk och uppåt är de som har stora växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag tyckte det verkade konstigt med 21. Överallt står det att det skall finns 20 till mellanväxelhuset. Hur som helst så fick jag tag i en Laser II 20P i början av veckan. Tyvärr så stämde inte navbrickan som jag hade utan jag fick beställa en ny lite mindre bricka från mercury. Imorgon så kommer brickan och då skall propellern på.

Propellern är en LaserII 13 1/4 x 20 med de gamla små avgashålen på sidorna. Förhoppningsvis gör dessa små hål att accelerationen blir bra trots att det är en större propeller.

Passade dock på att hissa motorn ett steg till. Har inte hunnit testa fullt ut pga. blåsigt väder men det kändes som båten gick avsevärt mycket lättare i vattnet. Motorn hamnade mer rätt i vattnet. Jag tror att de extra kilona som min 4-taktare har behöver hissas mer en de lättare optimaxerna.

Återkommer imorgon efter testet.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag toktestat i flera dagar och har kommit fram till följande:

Laser II propellern är en väldigt fin propeller med mest positiva egenskaper för 568:an. Toppfarten är i princip samma som med Ballistic men det viktigaste av allt är att marschfarten ligger en bra bit högre. 27-30 knop är en perfekt fart med lagom varv.

Accelerationen är i startögonblicket faktiskt bättre än Ballistic med när den väl greppar så är den aningen seg upp till plan. Detta beror till stor del på avgashålen som finns längst in på propellern. Dessa hjälper till i startögonblicket men när det tar fart så greppar det rejält.

Denna lilla seghet som upplevs är väl propellerns enda nackdel. Jag kan tänka mig att de som kör 115 optimax inte kommer känna av den lilla tröghet som uppstår precis innan planing. 4-taktaren är lite slöare av naturliga skäl. Greppet vid svängar är också något bättre än Ballisitic och gången i sjön är klart mjukare.

Vilken propeller kommer jag att välja då?

Svaret blir just nu LaserII framför allt för att den presterar bättre i marschfart, är snabb och går mjukare. Ballisiticen är lite mer aggressiv och behöver upp i varv för att fungera bra. Kul som bara den men lite jobbigt om man skall åka lite längre turer. Båda är bra så vi får väl se vad som sitter på om några veckor :)

Nästa test var att hissa motorn ett steg till men detta funkade inte alls bra. Först så tyckte jag att båten gick lite lättare i vattnet men när jag skulle börja testa toppfarten så lyfte aldrig båten riktigt ur vattnet. Det tendrade att gå lite på näsan vilket gjorde att den faktiskt gick långsammare både med laserII och ballisitic. Monterade sedan tillbaka motorn till andra hålet och samma gamla båt var tillbaka. Med en powerlift monterad så tror jag att det går att får ur båten ur vattnet och sedan hissa upp motorn men detta känns lite overkill på en ryds :)

Skall också tillägga att jag våtslipade hela botten i samband med andra upptagningen vilket säkert gjorde någon exta knop.

Sammanfattning:

LaserII Hissad motor ett steg upp i kombination med en 115 hästare och Laser II 13 1/4 x 20 är en riktigt trevlig kombination om du gillar en mjuk gång, grepp, snabb toppfart och bra marschfartegenskaper. Aningens trög i starten med 4-takt.

Ballistic Samma motor och inställning men en Ballistic 13 3/8 x 19 propeller ger en rapp och aggressiv båt som kräver höga varv. Propellern greppar bra med gången blir lite mer hoppig om du inte gasar på hårt. Kul alternativ.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 18 juli 2009 | 15:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaCro, lysande test!

Det får bli en Laser II 20 , synd bara att man inte kan låna en på prov ..

Tappade du varv? Jag får inte upp inte upp min 115  optimax i mer en 5500-5600,trimmar jag ut mer släpper den. Du skrev iföresten nte heller hur fort det gick..

Glad

// Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Ett 568 Ankar tips,  jag kör med en traditionell ihopfällbar 5,5kg dragg. Den får precis plats i facket där bak under akterdäck. 5,5 kg är nog i minsta laget till en så stor båt och är det sand botten så är ju en vanlig dragg inget vidare. Men om det är bad- turer så kan man oftast leva med det.

Jag har monterat en Ankarolina mot skottet vilket har löst platsproblemet för draGglinan.

 

// Magnus

post-27982-1394236025,5489_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kommer antagligen inte nå max varvtal med 20. Som jag sagt tidigare är 19 det rätta alternativet då du kommer förlora varvtal med stålpropeller. Du kommer antagligen också få högre topfart med 19

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det du skriver mange75 är vad jag befarat, men Laser II finns inte mindre än 13 1/4 x 20 till 115hk. Den finns som 14 x19, men den proppen är avsedd för 135-250hk. I varjefall vad jag kan utläsa av min katalog något gamla katalog från 2005/2006.

Det verkar trixigt, man vill ju inte chansa, de kostar ju många tusen. Macro:s test verkar vara bästa rekomendationen hittills. Finns det någon handlare i Gbg trakten som lånar ut laser proppar på test, som Lindals gör med ballistic?

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har inte kunnat testa fullt ut efter jag sänkte motorn. Var uppe i nästan 40 knop men fick sedan dra av pga för mycket båtar i viken.

Men motorn hissad två steg upp så fick den inte tillräckligt med stävlyft. Jag kom precis över 40 både med Laser och ballisitc. Båten kräver ordentligt stävlyft för att komma över 40. Detta riktiga stävlyft får jag med endast med motorn monterad ett steg upp.  40 knop nåddes ganska snabbt i detta läge sedan fick jag som sagt dra av. Återkommer.

Mange om du vill så kan du testa med min propeller. Maila telenr.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 20 juli 2009 | 01:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Som jag tidigare sagt så börjar LaserII på 19 tum till optimax, 4takt Mercury 115hk.

Har tidigare skrivit artikelnummer och länk så du kan se att den finns. Har själv en 19 så jag vet att den finns.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Härligt test Mac!

Var fick du tag på LaserIIan?

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag satt inne med en gammal katalog, så mange75 har helt rätt. Dessutom beskräftade Lindals motorverkstad i GBG (snacka med dem lite i går) tesen att man inte skulle få ut max med en 20 utan snarare gå ner från 19 till 18 , för att inte tappa varv. Men en sådan laser II finns inte. men Thorax och macros tester pekari en annan riktning.  En laser II hos dem går loss på c:a 6.200:- .

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Max fart får Ni inte ut med en 18 möjligtvis bättre acceleration. Problemet är bara att det tokvarvar med 18. Ni med 2-takt kan nog lätt slå in övervarvsskyddet med dessa proppar.

En 17-18 4-blad skulle dock vara intressant att testa. Drar man mycket vattenskidor är nog detta ett klart bättre alternativ. Själv kör jag längre turer och föredrar låga varv runt 25-30 knop. För detta ändamål är LaserII 20 ett bra alternativ.

Det optimala är att ha 2 olika propellrar för olika ändamål. En högfart (19-20 LaserII eller Ballistic) och en bottenstark (17-18 4-blad Trophy plus eller Powertech tro-4).

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många undrar över ökade varvtal med rostfri propeller.

Att få upp 568:an i högre hastigheter kräver att stäven kommer upp och båten lyfter ur vattnet annars är det kört. Jag tror och hävdar att den stora orsaken till att varven ökade med rostfri propeller trots bättre grepp beror på följande:

1. Tunnare propellerblad 

2. Propellern gav bättre stävlyft som skapade mindre vattenmotstånd = högre fart och varv.

Titta på 568 GTS. Denna båt har lägre angiven toppfart (35 knop) än GTI. Jag tror att detta till stor del beror på att tyngdpunkten ligger längre fram och att samma stävlyft inte uppnås. Samma fenomen uppstod när jag hissade min motor ett steg till. Båten gick lite på näsan och kom inte ur vattnet. Ni som testat att sätta två vuxna i fören och försöka nå toppfart förstår nog vad jag menar.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du 19 Laser2 måste du höja 1steg för att hålla någorlunda samma varvtal som aluminium 19. De extra varven du får mellan19 och 20 hjälper till att hålla upp stäven för att uppnå max topfart. Det är dock viktigt att man fortfarande lastar mycket bak.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett steg upp så klart. Jag menade att två steg upp är för mycket (3:e hålet). jag sänkte tillbaka min till ett steg upp vilket passar min båt med 115hk 4-takt bättre. Bottenläget har jag aldrig testat och kommer ej göra.

Här kommer art. nr på 19 proppen.

pixel.gif Laser II 19 Pitch (13-1/4x19) RH SS 3 BL Mercury Propeller 899004A46

Mercury/Mariner 40-50 Bigfoot Four Sroke, 60 Bigfoot-75-115 TwoStroke/FourStroke 125

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 22 juli 2009 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att hissa upp ett steg mot aluminium. DVS hål 2 för Ryds 568. Hål 3 för Ryds 510. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaCro, fick du mitt mail?   // magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ska raportera lite om propellerbyte som gjordes idag! Jag skrev lite tidigare om min 568 med 90 hk Optimax som ibland övervarvade med 2 i båten och Blackmax orginal alupropp 13,25 x 17 (drygt 6000v om man pinade lite) 34GPS-knop som bäst. Provade idag en 13 x 19 (fortf Blackmax alu) tycker inte att man tappade ngt nämvärt i respons och styrka och nu gör den 36-37 GPS-knop. Fortf kan jag få övervarvsvarning om jag pinar. Vad är nästa steg? 21 tums stign? Någon som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propeller test
 
I jakten på rätt propeller till en 568, fick jag stor hjälp av MaCro här om dagen, ett stort tack! Lite fräckt med två 568 på test bänk. Cool
Förhållandena var kanske inte de mest optimala med kanske lite mycket vind och sjö, vilket innebär att det går nog att nå bättre farter än utfallet i testet.
Min Ryds 569GTI har legat i sedan maj och har nog en hel skog undertill, vilket nog tar minst en, om inte två knop av på topp fart.
Hoppas att jag fått till alla dimensioner rätt på stigningar och diametrar osv.
 
Motor: Mercury Optimax 115 hk (modell 2009)
Båt: Ryds 568 GTI  (tillv. hösten 2007 uttag 2008)


          Ballistic   Laser II   Black max (std)
stig     19         20         19  
diam    13 3/8   13 1/4    13


max     5500      5400       5600     rpm
 
max     39,0       38,5       38,0      knop FÖG enl GPS

5000    34,0       36,0       34,0    
 
4000    24,0       25,0       27,5

not:
Ballistic har diameter 13 3/8  vilket är något större än LaserII och BlackMax
Ballistic och LaserII skulle kunna få något bättre resultat på 4000 resp 5000 rpm vid en ev mer optimal trimning
LaserII av äldre model med kvadratiska ventilationshål (öppna)

 

 


Av detta har jag kommit fram till följande: Förvånad
 
Om det skall bli en stålpropeller så får det bli en 19 LaserII
 
// magnus
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ett bra test!!

Jag har faktiskt bytt tillbaka till min gamla Ballistic efter vår test och ser att den faktiskt nästan loggar 1 knop mer på topp. 20P blir för tufft för motorn på toppvarv. I marchfart och skarpa girar så funkar det klockrent med LaserII. Bättre grepp och en högre marchfart runt 4200 varv.

Not. Jag tror dock att LaserII 20p kan passa en trimmad optimax 90 hästare perfekt eftersom utväxlingen på denna motor är lägre än 115hk.

Slutsats: Den optimala propellern för 568:an med 115hk (2,07utväxling) tycker jag i dagsläget är LaserII 19p tätt följt av Ballistic 19P. Vi får väl se när Enertia kommer i mindre storlek.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 07 augusti 2009 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det finns pluggar till kvadratiska hål på Laser II också. Hör med LG marrin jag talade med dem om det, här om dagen.  / magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har sagt tidigare är det 19 tum LaserII som är det som passar bäst. Dock måste det sägas att man bör hissa motorn 1 steg för att inte tappa varv mot orginal aluminium propeller. Det är viktigt att man försöker komma nära max varv på motorn, samt att LaserII 18 ej finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant test.

Undra om std alu proppen är ändrad (2009) då de resultat jag körde fram tidigare (2006) gav ett högre varvtal med en Ballistic än med aluproppen med samma trim och hiss?

Om detta stämmer, så ser det ganska meningslöst ut att byta från std alu tycker jag.

Varför nöja sig med 5500rpm när en 115 Optimax först bryter vid 5800?

300 rpm e nåra goa kts på topp!

Go Ballistic!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Förhållandena var inte optimala och i slutet på säsongen. Jag fick inte upp min båt i mer än dryga 40 på loggen denna dag och varvade max 5500. Manges båt hade legat i hela säongen vilket nog påverkade c:a 2 knop. Jag själv har tappat ungefär 200 varv efter massa strul med ojämn bottenmålning.  Har inhandlat ny färg nu och skall göra en riktig slipning och målning vid upptagning.

Det som står klart är att Ballsiitc fortfararde är snabbast men detta är inte allt. Andra fördelar med rostfritt är GREPPET ex. vid tvära girar. Här är Laser 2:an en en helt annan division följt av Ballistic och på sista plats Alu.

//Mac

 



Senast ändrad av MaCro | 08 augusti 2009 | 21:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag beställde en LaserII 19 här om dagen. Jag får den på måndag, men frågan är bara när jag skall få tid att skruva på den. Snacka om impulsköp, men kunde inte leva med tanken att inte provat. 20:aren är för stor, men en RF med samma stigning måste ju rimligen ge något. Jag köpte till ett gäng pluggar med olika hålstorlekar till PVS hålen, då det är med dessa man klibrerar ax resp toppfart.  MaCro, prova kvadratiska pluggar till din 20 ( jag såg dem in katalogen) och se vad som händer. Dom kostar ungefär 3x20 kr.

 

// Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul!! Ser verkligen fram mot ett litet reportage Skrattande

Jag åker ner imorgon och beställer pluggar. Tack för tipset.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...