Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Hej Magne!

Ok, AIS.

Ang kapell och fäste. Jag har ett Glomex GXRA125 fäste med snabbreglering med handtag så jag fäller helt enkelt ner antennen mot relingens ovansida och kan på så sätt få på kapellet.

Se bild

 

post-10005782-1394236319,6493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MTU-V20,

Snygg lösning, jag trodde inte att en så pass lång antenn skulle få plats. Men det blev ju perfekt! Jag kommer nog att skaffa en radio om jag dristar mig till att genomföra mitt stolleprov, nämligen att om det blir vacket väder i sommar dra över till skagen med 568:an.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, MTU-V20

När jag ändå har dig på tråden. Hur/var monterade du din VHF?  // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magne!

Radion har jag monterat på en teakplatta som jag sikat fast i sidan vid passagerarplatsen en bit ner (mellan styrpultpetens slut och sittbänkens början). Inte i vägen och lätt att dra fram kablage från undersidan pulpeten (satte fast kablage i bytulgummi i kanten mellan innerline och pulpet)

Tyvärr inga bilder tillgängliga

Ha det bra // MTU-20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar havstulpan och MTU-V20!

Jag skall testa att tilta ut när jag når planing nästa gång jag är ute.
Var nere idag och kollade förtöjningarna... sugen är man men med snöblandat i luften avtar den känslan. Till helgen for sure! Cool

Min propeller är jag lite osäker på, det är dock originalet på. 19 kan nog stämma.
Men jag väntar nog tills nästa säsong för en eventuell ändring på det. Jag får lära mig båten fullt ut innan.

Däremot blir jag lite orolig över larmet jag fick sist vid max gas... det pep till två gånger och jag drog ner direkt. Jag trodde det var ett larm för att man körde för länge på max varv. Men jag tolkar era erfarenheter att man kan köra på max och motorn klipper ifall den övervarvar?! Jag märkte dock inget på varvet att motorn gick ner... utan bara två pip.

havstulpan, du skrev något om impellertätningen, vattentryck och temperatur.
Är det något man kommer åt från båten eller är det landgöra?
Kan det vara det som utlöste larmet... jag har inga smartcraft ins.

Jag återkommer när jag har kört nästa gång! Skrattande

Tack för hjälpen!

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, titta i instruktionsboken för din optimax på sidan 25 i den svenska upplagan. Där framgår vad de olika pip signalerna betyder.

MVH magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Då du inte har smartcraft så gäller detta enligt min beskrivning (säkert lika på din motor). Kontinuerligt larm vid: låg-låg nivå i oljetanken, oljepumpsproblem, övervarv och sedan något som kallas sensorn är utom sitt område samt om du har problem med kylsystemet ex.vis impeller. Fyra tonsignaler varannan minut får du: Låg nivå i oljetank, vatten i bränslet. En varningssignal får du: Vid nyckelvridning till ON = normalt, eller om inte motorn kommer upp i rätt temperatur(ex.vis termostatfel). Arbete med impeller är inte svårt på Optimax, det är ett jobb man gör på landbacken, vad har du för gångtid på din motor? Har du någon vetskap när det gjordes om inte så föreslår ja du gör det om inte nu så senast till nästa säsong...nu förstår jag att det är mest åka som hägrar i dina tankar, själv har jag båten helt klar för sjösättning gör det ev imorgon Fredag om detta förbaskade regnande slutar. Lycka till med din felsökning. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det var ett intressant inlägg du hade.

Jag själv har en ny Optimax och behöver förhoppningsvis inte byta impeller på ett antal år men skulle vilja lära mig hur man gör.

Jag förstår att man behöver lossa de bultarna som sitter och håller fast växelhuset. Det jag undrar över är om det är något mer som skall lossas för att få loss växelhuset från riggen.

Är axeln bara instucken i motorn med splines?

Tacksam för svar.

Bertil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har kommit hem efter en tur, återigen den går för jäkla fint! Flört
Börjar tilta lite mer och testa mig fram och man märker verkligen skillnad när den går jämnt över vågorna. Det gick lite sjö ett tag och jag märkte att proppen kavitera lite i vågdalarna men med lite justering igen blev man av med det.

Antal h på motorn är inte mycket, 10-15h. så att en impeller tätning är dålig efter den tiden låter lite konstigt. Men klart, tiden tar ut sin rätt oavsett kör timmar.
I vilket fall fick jag ett pip en gång vid mycket sjö och höga varv, tror jag hade tilt upp 1/4.
Sen när jag kom in i lugnare vatten testade jag igen med plattan i mattan... inget pip.
Vet inte riktigt vad det kan vara...

Havstulpan, fick du i båten? Här runt stenungsund ser prognosen bra ut för helgen.
Det blir mer åka imorgon, men då lite fin åka med sambo och dotter för första gången. :)

Ha det!

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bertil: kolla denna länk på en 90 hk Optimax så ser du hur det är uppbyggt pos 34 är impellern. Du gör så här: Fäll upp motorn, lägg växeln i framläge. Lossa alla synliga bultar som håller växelhuset mot motorn, lossa pos (7) styrskäddan under denna sitter en dold bult. Nu kan du försiktigt dra ut hela nederdelen inkl drivaxel (20) och växelaxel (36). När detta är borta lossa de 4 bultarna (31) som håller impellerhuset (29) i impellerhuset så ligger nu impellern (34). OBS! Kolla nu hur vingarna är vikta så du får den nya impellern i samma vinkel, det är möjligt det rätar till sig automatiskt vid körning men jag brukar lägga den direkt lika. Det finns en liten axelkil (33) håll reda på denna. När du ändå byter impellern byt packningarna (24 och 28) inspektera tätningarna (32 och 42) Det var pos 42 som var för glapp då jag hade kylproblem det läckte för mycket genom denna så vattentrycket blev inte tillräckligt upp till motorn. Du kan lika gärna byta dem för dem kostar så lite. Nu sätter du dit allt i omvänd ordning se till att den lilla axelkilen kommer i rätt läge annars blir det inget bra de är den som gör att impellern sitter fast på drivaxeln. Jag gissar du gör detta jobb på ca 1-1.5 timma har du gjort det några ggr så kommer det gå ändå fortare.

http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0021516&path=MM~A0000001~M0000951~M0000958~C0021516&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Patrik101: Roligt du nöjd! 10-15 timmar det nya motorn ju. Då gissar jag att det är oljenivån i oljetanken som ligger på gränsen att det larmade fick skvalp i den vid högre sjö. Jag sjösatte min båt i går kväll var först kanonväder för att sedan bli riktigt busväder. Men det kommer bli turer både idag och imorgon i förhoppningsvis bättre väder. Jag går nu och väntar på att min nya motor som jag beställt ska komma hem från USA, ska om allt stämmer vara här om 2-3 veckor. Den utvecklingen har jag i ett separat forum då detta stora beskriver innehar allt om 568:an.

Lycka till med allt //Havstulpan

Lycka till med allt// Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ett utförligt svar. Jag vill lära mig och kan med din utförliga beskrivning ge mig på att byta impellern när det bli dags.

Jag har sjösatt min nya båt i dag och det var en fantastisk känsla att få komma ut på sjön.

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 568 GTI fans,

Nu var det sjösatt.  41,9 Kn på premiärturen. Tangering av det gamla rekordet. Trodde att nymålad botten skull ge något.Rynkar Men det var långt ifrån ideala förhållanden. Jag måste prova mina olika PVS pluggar till LaserII:an, jag kör med standard vilket jag tror är de största.

Är det någon som har något projekt på gång förutom Havstulpan och hans 175 HK Optimax?

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magne! Grattis till sjösättningen och du har bra snurr på motorn, eftersom jag ska få mitt ekipage så fort den blir securmärkt, motorn instrument mm är klart monterat på plats,  så är ja lite intresserad av ditt propeller val. Har du 19 Laser II normal hissning dvs 1 hål fritt upptill? Vilket varvtal får du ut på max fullt uttiltad ? Du pratar om pluggarna finns det olika storlekar på dem? Påverkar inte bara de i accelerationen? Ja misstänker jag har hålen öppna på min nya motor. Jag valde flytta ner motorn från 2 till normal hissning inbillar mig att det ger bättre stävlyft. Jag valde prova med 23 propeller. Innan jag tog upp båten så uppnådde  ja 38,5 knop med std 19 alu propellern, hissat 2 hål och varvtal 5600 varv, jag kunde inte tilta speciellt mycket fick inget stävlyft innan motorn börja ta tjyvluft.  Kul höra ditt resonemang. //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Havstulpan,

Jo det är en LaserII 19, som jag montera på sent i höstas efter att provat Macro:s Balistic och Laser II 20, så föll valet på en Laser II19. Min motor sitter upp ett hack från bottenläget och har lurat på om ett till ger något. Jag har under vintern lurat på en sk Powerlift vilket medger att man kan lyfta motorn under gång och på så sätt optimera höjden.

Något som jag upplever som påtagligt mellan Laser och Alu proppen är att det blir inget lika distinkt släppläge vid hög tilt. Jag kan få upp min motor så att tiltgivaren står mittför toppläget (rakt upp). LaserII ger helt klart mer varav men jag har inte blivit klok på om det kan bero på att den bara jobbar lättare halvägs upp i luften.

Jag satte in en smartcraftmonitor förra året så jag kan följa varvtalet mer precist och det händer att varvet kommer upp i hela 5800rpm korta stunder men jag ligger ofta på 5700. Fart noteringarna är gjorda i lätt medvid skall noteras men o andra sidan har det var en del sjögång vilket leder till att båten aldrig får någon stabil gång. Måste bara hitta den där perfekta sommar morgonen med total stiltje.

Beträffande PVS hålen så sitter det pluggar i från början med relativt stora hål. jag har inte plockat fram dem ännu, men om jag inte minns fel så finns det large medium och small samt solid. Man kan ju skippa dem helt och då får man XL hål. Det är hel riktigt att det främst accet som det skall påverka, men jag har läst någonstans att det även kan ge viss fart förbättring genom att laborera med hål storleken - neråt. Båten acc:ar så det räcker jag kan ju ändå inte hålla mig stående.

Om jag vore  du så skulle jag faktiskt överväga en fyrbladig prop både för att det ger en jämnare gång och att du i högt trim läge har en prop som jobbar effektivare. (tror jag)

// Magnus

post-27982-1394236338,3458_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info Magne! Jag vet att detta första år sommar med nya motorn kommer bli ett prövoår för att till nästa år ev köpa annan propeller om inte de 21 resp 23 som jag har att laborera med i år. Tack så länge. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, testat med solida PVS pluggar på LaserII  19, klart bättre. Återkommer när vädret blir gott nog för att testa toppfarten.

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja tror att solida är perfekt på den typ av båt som vi har. Ja trodde ja kunde hålla mig men beställde en Enertia 21P propeller denna ska enl experter göra ca 200 varv extra testar den sen får de göra om den om det behövs kanske till en 22P ? Enertian ska ha annan konstruktion mot Lasern den ska lyfta hela båten inte bara stäven... Båten motorn går för övrigt kanon jahg nu kört ca 45  timmar och den svarar bättre o bättre det är en njutning att köra äga. //Havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Enerita!, härligt kommer nog gå som ett troll och varva ut utan problem.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Är det någon testat en 4 bladig RF prop på en 568:a?  jag nyfiken på en Trophy plus till min 115hk optimax

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Trophy Plus passar bara 135hk och uppåt stora trumman. Har själv kikat lite på 4-bladiga men gå ner i stigning till 18p. Kanske tappar man 1 knop på topp men i gengäld en båt som går snabbare med mer last och bra mycket bättre grepp.

De propellrar som jag funnit som passar vår motor är Turbo 2 2 samt Powertech Tro-4.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej är du säker på det med stora trumman? När jag kör mercurys propeller selection program kommer den upp som ett förslag jämte lasern, då har jag uttryckligen angivet motorn.

Prop Selector Results Your Setup Boat Type: Aluminum - Console Usage: Top Speed / Low Altitude Engine Manufacturer: Mercury Engine Type: Outboard Engine Year: 2009 Number of Engines: Single Drive Engine Family: OptiMax Engine: 2009 Mercury 115 3cyl (1526cc) Drive/Gear Case: Mid Outboard 2.07 Gear Ratio Details
  • Calculated Boat Speed: 49.5 MPH
  • Calculated Pitch: 19.5
  • Calculated Engine RPM: 5562.5 RPM
Printer-Friendly Version Recommended Props (3 results) PropellerMaterialBladesDiameterPitchRotationPart #U.S. Customers only Laser II Features SS 3 13.25 19.0 RH 48-899004A46 Buy it Now Laser II Features SS 3 13.5 20.0 RH 48-16990A46 Buy it Now Trophy Plus Features SS 4 13.75 19.0 RH 48-825932A46 Buy it Now The propeller selection(s) offered on this web site are merely suggestions based on Mercury Marine's previous testing experience. Due to the many variables inherent in any particular boat, motor and propeller combination, there can be no guarantee as to performance in a particular application or configuration. The best way to determine the best propeller for your particular application is to try out a propeller on your vessel before you buy. An authorized Mercury Marine dealer participating in our propeller demo program should be able to assist you in this process. See our dealer locator elsewhere on our web site to find the authorized Mercury Marine dealer nearest to you. Mercurylogo-footer-print.png © 2010 Mercury Marine. All Rights Reserved.
Reproduction in whole or in part without permission is prohibited. usa.png Switch Countries // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Each boat and its use is slightly different, and sometimes different propeller lines could provide similar benefits. The propellers identified below will allow you to make a final decision based on either further research on our Web site or on recommendations from your dealer.

Current Boat Performance

Options based on your current setup.

Current Propeller Pitch: - Select One -10111213141516171819202122232425262728 help-icon.png Wide Open Throttle RPM: - Select One -4000410042004300440045004600470048004900500051005200530054005500560057005800590060006100620063006400650066006700 help-icon.png Current Top Speed: - Select One -383940414243444546474849 help-icon.png   Watch:
Step 5 Explained
Update Results Don’t Have This Information?
If you don’t know your current boat’s performance, you can
jump back to Step 4 and pick another option. Current Boat Weight Boat Weight With One Engine: help-icon.png People & Gear: help-icon.png Fuel Capacity: help-icon.png   Watch:
Step 5 Explained
Update Results Don’t Have This Information?
If you don’t know your current boat’s weight, you can
jump back to Step 4 and pick another option. Current Boat Length Boat Length:   Watch:
Step 5 Explained
Update Results Don’t Have This Information?
If you don’t know your current boat’s length, you can
jump back to Step 4 and pick another option. Compare Selected Products Printer-Friendly Version Recommended Props (3 results) PropellerMaterialBladesDiameterPitchRotationPart #U.S. Customers only Laser II Features SS 3 13.25 19.0 RH 48-899004A46 Buy it Now Laser II Features SS 3 13.5 20.0 RH 48-16990A46 Buy it Now Trophy Plus Features SS 4 13.75 19.0 RH 48-825932A46 Buy it Now The propeller selection(s) offered on this web site are merely suggestions based on Mercury Marine's previous testing experience. Due to the many variables inherent in any particular boat, motor and propeller combination, there can be no guarantee as to performance in a particular application or configuration. The best way to determine the best propeller for your particular application is to try out a propeller on your vessel before you buy. An authorized Mercury Marine dealer participating in our propeller demo program should be able to assist you in this process. See our dealer locator elsewhere on our web site to find the authorized Mercury Marine dealer nearest to you.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, detta blev inte bra!!  Lägger in det som en bild istället hoppas att det funkar bättre.

 / magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Den finns dels från 75-125 Optimax och från 135 och upp med stora trumman.//Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Intressant!

Läste runt lite på olika forum och det verkar som att Turbon får lite bättre kritik. Letar vidare efter fartjämförelser...:)

Tillägg: Stiletto verkar också ha en del ok propellrar som ger bra fart.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 16 augusti 2010 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har kikat runt nu. Känns nog som att en Trophy Plus skulle passa fint. Funderar nog på en 17p så att man kan lasta rejält utan att tappa fart. Ger tydligen väldigt bra stävlyft.

Tyvärr så finns inte denna propeller i 18p. Skall även kolla lite på powertech Tro-4 som skall finnas i 18p.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Man behöver nog inte gå ner i stigning på Trophy plus. Men, den har en stor nackdel..... priset 12.000:-  (var inne hos LG Marin i går).

 Är det någon som vet var man kan testa en innan köp?

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Propellertrim där köper man en propeller man och de beräknar fram sen har du rätt att byta tills du finner en du blir nöjd med. Man ska tydligen inte ändra på stigningen när man väljer Trophy Plus. 12000 i Sverige är dyrt. Köper du en i USA så kostar den max 500 USD 92 USD i frakt. Inklusive tull moms och införningskostnader så hamnar du på ca 6000kr mycket roligt du kan köpa för 6000kr lite extra smartCraft kanske...Jag köpt massor från USA och det fungerar klockrent. Lycka till //Havstulpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det låter intressant. Du får gärna beskriva hur du går tillväga, i ett mail. Halva priset låter mer lockande. Alternativet är annars en apollo för c:a 6.000. jag var inne hos lindahls igår, där jag fick priset 12.000 för en trophy plus bekräftat. Dom skall förövrigt lägga ner upplägget med att prova proppar.  Det är synd att man inte kan prova något som kostar så mycket.

 

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla 568:a fans!    Jag såg till min stora glädje att Ryds designat om den nya 618 GTI

Nu har den samma typ av akterparti som 568 GTI, kanske lägeatt byta upp sig lite.....

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...