Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

jpknutsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jpknutsson

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Tack för svar o ursäkta detta dröjsmål. OM jag uppfattar saken rätt bör problematiken sitta baksida varvräknare. "Lirka" lite på polomkopplaren så kanske det löser sig. Försiktigt med konttaktspray också. Om inte så leta i motorn vid/på spänningsregulatorn/likriktaren. Skall man räkna med att den är kass eller kontaktfel? Tack.
  2. Tack Nej samma för mig men kanske lite för pedant o vill att allt skall fungera. Skall testa med ny givare.
  3. Hej Problem. Motorn fullt nedtrimmad, mätaren står nedanför sista vänstra strecket, dvs i botten. Trimmar upp, vid andra vänstra strecket, där normalt båten går bäst, slår mätaren helt plötsligt upp i topp, längst till höger. Går alltså inte att se längre var trimlkäget befinner sig. Fel? Givaren som gett upp eller mätaren? Trim o tilt fungerar utmärkt.
  4. Hej Problem. Motorn fullt nedtrimmad, mätaren står nedanför sista vänstra strecket, dvs i botten. Trimmar upp, vid andra vänstra strecket, där normalt båten går bäst, slår mätaren helt plötsligt upp i topp, längst till höger. Går alltså inte att se längre var trimlkäget befinner sig. Fel? Givaren som gett upp eller mätaren? Trim o tilt fungerar utmärkt. /tack
  5. Hej Har en Mercury 2002 - 90 ELPTO. Går som en dröm men har fenomen med varvräknare. Startar motorn o tomgång visar 12-1300rpm. Ger då på fullgas ca 6400rpm vilket är på tok för mkt. Stänger av. Startar igen, då är tomgång ca 8-900rpm Vid full gas blir det då ca 5400-5500rpm vilket är helt okej enligt bok. Varvtalen upplevs likadana ljudmässigt... Åker 550GTS. Vad beror fenomenet på? /tack
  6. Hej alla Ny i denna tråd. Mycket intressant läsning. Tack för alla inlägg och kommentarer, mkt trevlig/kul läsning. Äger en 568 GTI -08 115 Optimax sedan 3 månader. Supernöjd. Hade en 510 GTI före detta, går inte o jämföra. Har läst allt och kan konstatera det andra skriver att båten/motorn är extremt känslig med original 19 prop Black Max. Kavierar extremt tidigt och känslig på trimmen. På gränsen till att det släpper får man ligga (ca 1/4 på mätaren), annars blir det framtungt och risk för överplaning. Båten ålar sig i vattnet. Detta trots all last bak, 1-2 personer (tunga). Vid sjösättning i Maj gjorde båten 39,5 vid ca 5500-5600 varv. Motor hissad 1 hål. Trim på gränsen till att den släppte. Nu lite segare då det finns lite påväxt. Skall nu testa 19 Ballistic och Laser II. Vill gärna marscha runt 30, få betydligt bättre klipp vid start och lyft vid fart. Om det sedan ökar nån knop gör inget men inget krav. I övrigt är jag extremt nöjd med båten. Den modifiering jag gjort är att hela rutbågen är avtagbar då jag behöver komma under låga broar. Några extra stag i nederkant som håller rutan i bågen, sedan enkla muttrar att lossa så är det fixat. Superlösning. Allt i rostfritt, utfört av proffs. Ha en go båtsommar. Senast ändrad av jpknutsson | 14 juli 2011 | 10:45 Senast ändrad av jpknutsson | 14 juli 2011 | 11:50
  7. Hej Har sett i en annan tråd här (kan vara i den om provkörning 568) att någon fick skruva bort hela hållaren och sätta i skruvstäd för att få loss o byta. Tror de hade använt oljfilter tång typ band. Tror Pellepåryds tipsade om att smörja den nya o-ringen med lite olja sedan och dra det lite lagom. Precis som på bilar. Håll dock koll på så att det inte släpper = stor olycksrisk. /JPK Senast ändrad av jpknutsson | 14 juli 2011 | 10:31
  8. Hej på Er. Behöver lite tips... Har ekipage enligt rubrik, årsmodell -08. Har läst en hel del i forumet om andra som bytt propeller från alu till stål. Jag vill ha mer lyft fart. Det jag har fått fram är Ballistic 13 3/8x19. Detta dock på 568 GT som är ca 150 kg lättare än min båt (568 GTI = 145kg) Jag har idag std aluprop, 19. Båten gör ca 39 - 39,5 knop (vid sjösättning i våras) nu ngt långsammare pga påväxt... Aluprop är ej bra, släpper för tidigt, får dåligt noslyft kraftig kaviering. Kommer max till strax innan 1/4 sträcket på trimmätaren, sen släpper det. Passar jag mig inte och trimmar till beskrivet läge överplanar båten och ålar sig igenom vattnet = obehagligt. Motorn hissad ett (1) hål. Jag kan ej låna/testa från någon där jag bor och har ej möjligheter att köpa 2-3 olika för att testa ut. Någon här på forumet bör ha samma typ av ekipage som jag har och kunna tipsa vad som är / fungerar bra. Någon som vill dela med sig av vad ni har för stålpropeller på ert ekipage och hur ni upplevde skillanden? Vill gärna gå på tidigare inlägg (Ballistic) men har även fått lite tips om Laser II. Tar tacksamt emot kommentarer. Jag står i begrepp att köpa ny, sommarn har ju precis börjat /JPK Senast ändrad av jpknutsson | 05 juli 2011 | 16:15
  9. Hej på Er Måste rapportera, fattar ingenting. Bakgrund, Ryds 510 GTI, Johnson 70. Hade Propulse, varvade ca 5500 rpm, fart 28 knop (gps) Har testat 13x19 johnson original, ca 5000 varv, fart knappt 30 knop. Fick tips att prova 13,25x17, detta är nu gjort. Varv ca 5200 max (bara 200 mer än 19), fart ca 28,5 knop. Generellt kan jag säga att båten kändes och gick bäst med 13x19. Kan motorn ta skada om den EJ orkar varva ut till t.ex 5500rpm? Fattar ingenting, varför blir det så här? Någon som har tips? :-( /J
  10. Hej Min motor sitter som sagt i översta hålet, dvs kommer ej längre ner. När jag måttar så ser allt ok ut med skeddarns höjd i förhållande till v-bottens djupaste punkt. Mäter fart med GPS. Motorn går mkt fint, drar perfekt, kavierar dock kraftigt i svängar, måste trimma in hårt. Ej haft detta fenomen tidigare på båtar, i alla fall inte så markant i svängar. Rakt fram eller vid pådrag inga problem. Med tanke på kavieringen tror jag inte den bör sitta högre. Som jag skrev tidigare har jag nu testat med 13x19 propeller. Resultatet var en ökning i knop men motorn orkar inte varva ut. Har nu beställt en 13,25x17. Hoppas på bättre resultat men troligen inte... :-( Hur går era båtar respektive vad har ni för motorer? /J Senast ändrad av jpknutsson | 04 juni 2010 | 11:58 Senast ändrad av jpknutsson | 04 juni 2010 | 11:59
  11. Hej Kollade oxå med Ryds, fick pris 7500.- för allt. Mailade till Hjertmans, de svarar dock inte. Vill nog inte sälja...? Frågade om de kunde sammanställa vad man behöver så inget missas, men.... nej. Letar vidare. /J
  12. Hej på er. Har nu testat o kollat enlig lite tips. Fortfarande fel... :-( Fick låna en Johnson orignal propeller 13x19. Varvar nu knappt 5000 rpm. Bör ligga på 5500 rpm. Toppar ca 30, dvs en ökning med ca 3 knop. Fortfarande långt ifrån vad andra säger att deras likadana båtar toppar... :-( Ljuger dem eller vad är det för fel på min båt/motor? Ny fin och slät bottenfärg. Motorn går som en dröm, mjukt o fint, varvvillig, stark. Kavierar kraftigt vid snäva svängar. Motorn sitter i första hålet, dvs översta, så längre ner kommer den inte. Skeddarn ligger väl under v-bottens lägsta nivå, dock inte för lågt, max någon cm. Med tanke på att den kavierar ganska kraftigt vid sväng bör den nog absolut inte höjas mer..... Fått tips att pova 13,25x17 istället. Bör då varva mer, frågan är om den går fortare? Råd eller tips någon därute? Vilsen! /J Senast ändrad av jpknutsson | 02 juni 2010 | 22:11 Senast ändrad av jpknutsson | 02 juni 2010 | 22:12 Senast ändrad av jpknutsson | 02 juni 2010 | 22:14
  13. hej Tack för svaret, återkommer om vilket hål motorn är monterad i, ej tänkt på det. Precis den uppfattnign du har om propellern har jag fått, troligen att den är för mjuk o flexar. Skall kolla, fler får gärna ge sin synpunkt på detta ämne. /J
  14. Har en 510 GTI med Johnson 70, toppar endast 27 knop.! Motor årsm. -00. Till saken hör att föregående ägare monterat ProPulse propeller. Har testat alla justeringar, hjälper inte. Motorn är urstark, nu varvar den 5500rpm (bok säger 5000-6000) på topp. Vid olika stigningsjustering ökar eller minskar varet men båten går ej fortare. Behöver absolut EJ vara så stark. Vill nu få tag på en originalpropeller och konfiguration. 3 bladig? Vad jag kan läsa mig till i forumet bör båten iaf göra 32-33 knop med denna motor. Omöjligt idag. Vad skall det vara? Någon som har samma konfiguration men med original prop? Bör enligt mina beräkningar ligga på en 13x17-19? Stämmer detta? ProPulse jag har kan justeras mellan 15-21 därav mina angivna värden. Mycket tacksam för tips och svar. Svårt att köpa en prop som sedan kanske visar sig vara fel stigning? /J Senast ändrad av jpknutsson | 24 maj 2010 | 14:18 Senast ändrad av jpknutsson | 24 maj 2010 | 14:19 Senast ändrad av jpknutsson | 24 maj 2010 | 14:20
  15. Hej Har en Ryds 510 GTI, trött på att slabba med jeepdukar i båten. Har idag 2 lösa dunkar. Har en funderng om att montera en fast tank, ca 50-60 liter med anslutning / påfyllning ifrån den inbyggda badplattformen. Någon som har gjort motsvarade på liknande båt? Något speciellt man bör tänka på som är lätt att missa när man beställer alla delar? Tänker mig en tank i plast. Tacksa för svar. /J
×
×
  • Skapa nytt...