Jump to content
Tuesday 27 October 2020
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Recommended Posts

Hej

 

Jag kom hem idag och har tyvärr inte kunnat svara dig. Visningen var nu i helgen den 25:e - 27:e aug.

 

Annars.. är du nöjd med propellern?

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Jag har väntat på GTI modellen och med 90ELPTO. Man får några knop extra med GTI. På platt vatten gör det ingen skillnad. Vid krabb sjö blir det större skillnad.

 

 

Sedan blir det en stålpropp. Jag föredrar ett varvtal högre än rekommenderat. Bättre acc och mindre känslighet för trim. Jag för min del brukar trimma upp så det släpper och sedan ner så det riktigt greppar. Man bibehåller acc:et, vilket jag tycker är viktigt. Plus att jag inte gillar när det släpper oavsett om det går aningen långsammare med lite mer nedtrimmning. Man kan ju alltid jaga en knop med maxtrim och riskera skrikande motor vid nästa stora våg.

 

 

Jag kör sällan fullt. Den ideala för min del är när man via trim, rätt hissning (ofta är den rätt vid leverans) och i lagom bra fart har en våtyta på 1 meter med bibehållet grepp i acc:et. Det enklaste är att kolla upp våtytan på platt vatten. Man lutar sig över relingen14.gif\ Det blir en bra gång med 1 meters våtyta. Det känns och går lätt och luftigt. Gillar inte när man dra på och som på många båtar stäven sänker sig. Blir det hård och kanske väldigt krabb sjö finns det marginaler att ta emot sjön med stäven om man har 1 meter våtyta. I kraftig motsjö kan man med fördel trimma ner stäven. Man slipper kraftiga slag.

 

Stäven på 568:an är suverän. Många tittar på v-botten. Stäven kan ibland vara viktigare. Första gången jag tittade på en 568:a såg jag direkt att den är var bra för hög sjö. En vass stäv möter vågorna suveränt. Det är bara att kolla på racerbåtar.

 

 

Ofta ser man båtar gå i kypfart även fast de är ansedda som riktiga kvalitetsbåtar och det är när det går riktigt hög sjö. De klarar inte av att möta sjön. I regel av den enkla anledningen att de har trubbiga stävar!

 

Åter till propen. När man har en prop som ger ett varvtal över det rekommenderade eller maxvarv så gör det ingen jätteskillnad i acc och gång med fler personer ombord.

 

Det ska bli härligt med 568:an, får den i slutet av vecka 43. Vissa omständigheter har gjort att jag inte kunnat plocka ut den innan. Surt! Det har varit trevligt och kul att kolla in eran sträng 568-diggare1.gif\ Jag sällar mig gärna till gänget.

Mvh

Peaky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jag tror i princip inte att det är någon skillnad mellan GT och GTI. Jag tror att de bara ändrat modellbeteckningen för att det skall passa in bättre till det övriga modellprogrammet 510 gti osv... Det kommer även en 568 GTS med mittpulpet 2007.

 

Hoppas att du blir nöjd med båten...

 

Själv har jag tagit upp båten för vintern.. zzzz 6 månaders väntan.

 

Köp en Ballistic stålpropeller när du fått båten, det gör mellan 2-3 knop på topp.

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

MaCro!
Det är skillnad. Ett laminerat skrov buktar in vid högre farter och bromsar farten. Ett vacuuminjicerat skrov med samma tjocklek i laminatet är mycket styvare och går fortare. Jag kommer med rapport. Det lär dröja. Med tanke på att motorn är rå.
Mvh
Peaky 

Share this post


Link to post
Share on other sites

MaCro!
Den motor jag refererade till var gamla 115hk 4-takt d.v.s. samma motor som Yamaha. Den väger 200kg. Din väger 175kg enl. info. Så det var nog inte fel motorval. Jag skulle ha kollat upp bättre.
Mvh
Peaky 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

VA!!!

 

Enl. de uppgifter jag fått så är även Gt.n vakuumtillverkad.

 

Läs här ut ryds magazine. 2 utklipp ur artikeln

 


De nya modellerna byggs på ett skrov som är 568 cm långt med en bredd på 220 cm. Det som i dag används till Ryds 568 GT. Nu blir det ytterligare sex modeller.

 

De här sju modellerna kommer att ingå i vårt bassortiment, vilket ökar möjligheterna att producera i ännu större volymer. Skroven tillverkas enligt tekniken med vakuuminjicering. Det gäller även luckor, tanklådor och konsoler för instrument.

 

//Mac 

Share this post


Link to post
Share on other sites

MaCro

 

Jag blir inte riktigt klok på artikeln i Ryds Magazine de skriver ju även:

Inför 2007 lanseras de tre varianterna med utombordare.

 

Betyder det att 568 GTI är en ny/modifierad modell av 568 GT? Varför byter de annars modellbeteckning om de inte gör nån förändring?

 

En annan sak jag undrar över är vikten och längden på 568 GT:n, i Ryds katalogen från 2005 står det att den väger 550 kg och är 568 cm lång och 225 cm bred i katalogen från 2006 väger den helt plötsligt 695 kg och är 574 cm lång och är endast 218 cm bred.

Längderna är väl inte så svåra att verifiera men vikten??

Nån som har nån förklaring, 145 kg är ganska stor skillnad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

GTI I:t står för injicering. Man hade båten klar men började tillverkningen efter semestern. Det finns -06:or GTI. De som tillverkas nu är -07:or.

 

Du ska inte vara orolig. Ryds har tillverkat laminerade skrov i evigheter.

Mvh Peaky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klangbros!
Det som gäller enl.killen som supportrar återförsäljarna är 2,2m och 550kg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Enligt samtal med Ryds så är vikten 695kg. Anledningen till detta är ökad plastmängd och olika förstärkningar mot tidigare 550 skrovet. 550 Gt vägde 550. Jag tror att ryds gjutit in in någon form av vikt bak i skrovet för att förbättra balansen i båten. Som sagt tidigare så var 550:n framtung.

 

//Mac

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter väldigt mycket. En Buster XL väger 590kg och en Uttern S55 väger 690kg. Den om inte annat ser den ut att väga betydligt mer än 568:an.
 
Jag ser det som en fördel. En lätt båt går sämre i hög sjö.
 
När det gäller normala segelbåtar är priset på båten per kg. Tyng båt = dyr båt.
 
Så... Varför inte!
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Ryds har genom åren inte gjort sig kända för att leverera båtar med tillräckligt mycket plast och laminat i (har flera trollingfiskarvänner som på sina 610 Big Fish fått sprickor i bla fören så att båten tog in vatten!), men någon gång borde även denna tillverkare vakna och inse att man inte kan tumma på kvaliten (genom att göra skrovet i epoxi kan man självklart hålla ner vikten rejält, men det är ju mest segelbåtstillverkare som pysslar med).
Tycker inte 695 kg är anmärknningsvärt mycket för en båt som är 2,20 bred och över 5,5 m lång. 550 kg tycker jag är en betydligt mycket mer anmärkningsvärd siffra! Som jämförelse väger en Askeladden 525 660 kg, och den är bara 5,2 m lång. Det är kvalité de.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Jag har aldrig haft problem med tunna skrov på någon av de 9st Ryds jag har/haft.

 

660kg för en Askeladden 525....

240kg extra o släpa på...

 

Och nu när du skriver det, påminner det mig om 2st provkörningar med just en sån 525-05:a.

 

Ryds 510 Gt väger 420kg.

Och där vet jag ingen som kört sönder några skrov....

 

Vet du??


post-14775-1394234820,3551_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, min avsikt var inte att hänga ut Ryds som märke, utan bara att berätta om mina egna erfareneter.
 
Nej, jag vet inga som har haft problem med 510 GT, men känner ingen som äger sådan. De Ryds jag genom bekanta har erfarenhet av är 610 Bigfish och 510/511 GTS. Trollingfiskare kör sina båtar mer och hårdare än de flesta och om dessa fel någon gång uppträder så är det när båtarna körts hårt under längre tid.
 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja! Man hade problem ett tag och det blev skriverier. Efter det tog man tag i problemen.

 

Då var båtarna heller inte Norsk Weritas-godkända (inte helt hundra).

 

En kompis till mig köpte en Askeladden 485 (inte hundra där heller på båtmodellen) utan att ha provkört den.

 

 

Den gick fruktansvärt dåligt i sjön. Återförsäljaren vägrade att ta tillbaka båten. Inte ens som inbyte till ett lägre pris. Fast den var kraftigt nerprutad.

 

Så även solen har sina .......

 

På Askeladdens Norska hemsida refererar man till en test. Den är mellan Ryds 510 GTI, Yamarin ? och Askeladden 525 Excel. Varför jämföra sig med en båt som kostar 85,000kr och 450kg när man själv kostar 152,700kr och väger 660kg. Skillnad är 67,700kr. Askeladden har fast tank, huva över pulpeten, och dynor som standard, vilket Rydsen saknar. Hydraulstyrning för Askeladden, är jag osäker på. Rydsen har transportkapell. Askeladdens kostar 3,800kr.

 

Till Askeladden finns trimplan i Tillbehörslistan. Det får man köpa externt till Ryds 510 och 568. -Det kanske inte behövs på Rydsen. F.o.m. Ryds 620 finns trimplan som tillval.

 

Skanstull Marin har nu kampanj på 199,000kr på Askeladden med 90 optimax inkl. teaklaminatdäck. En rabatt på 37,700kr. Nästam 28% prut. Absolut prisvärt. Men... Vad säger gamla Askeladdenkunder. På blocket vill en ha 215,000kr (optimax 90 och teaklaminat, plotter m.m.) nypris 250,000kr och uttagen i juni -06? Varför säljer han den fina kvalite´ n?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Om det är 485 Intruder du syftade på vet jag att den gick som skit. Kanske en anledning till att de lade ner tillverkningen av den. Den var rejält svårplanad och krävde rejäla maskiner för att nå några högre farter.
 
Tja, vet inte vad man ska jämföra med. Är väl som i biltester där man jämför Volvo med Audi ... Tycker det är relevant att jämföra Ryds med motsvarande modeller från Askeladden, Uttern och Yamarin och i flera tester påtalas det ju just att Ryds är prisvärda båtar. Bra för dem det är viktigt för, för andra spelar 68 000 mindre roll bara de blir nöjda. Slutsatsen är att det är tur att det finns tillverkare som vänder sig till olika kundgrupper. Om det bara tillverkades båtar av tex Nimbus tvivlar jag på att jag hade haft råd att bedriva båtliv 1.gif\
 
Angående problemen så är det som du säger, de fall jag refererar till är båtar som tillverkades 2001-2002 (lite osäker på exakta år) och det kanske var annan ägare då (?). Hur som helst är det ju utmattningsskador som tar en tid innan de uppstår så man ska nog inte ropa hej ännu, men visst håller jag med om att Ryds kraftigt ryckt upp sig de senaste åren! Och en annan sak de ska ha cred för är att alltid ha bra skrov (gamla DL, FC modeller mfl kanske undantagna 2.gif\)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns nog flera anledningar till att en del väljer att sälja sin båt redan efter en säsong
 
Båtlivet kanske inte var något för denna familj
Tvärtom, båtlivet kanske var bättre än de föreställt sig och att de därför genast vill ha en större båt (mkt vanligt att första båten blir en storlek för liten)
Flytt till annan ort kanske omöjliggör båtliv
Ändrade ekonomiska förhållanden
 
Ja listan kan säkert göras lång på varför man vill sälja redan efter ett par månader och det behöver således inte bero på bristande kvalite! Vore det kvalitesproblem har man på en ny båt garanti (i askeladdens fall tex 5 års skrovgaranti!) att åberopa 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fick känna på min 568 GTI (idag torsdag). Jag får den på måndag. Vilket skrov. -WOW!
 
Det stog en Askeladden Z intill. I jämförelse var Rydsen betydligt stummare i skrovet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Och hur fasen kände du att skrovet var stummare? Stod du och tryckte in skrovsidorna?

 

Men grattis till ett bra båtköp, du blir säkert nöjd! Synd bara att det är så långt till nästa sommar

 

Jag kör själv inte askeladden (men det är bra båtar) och har ingen erfarenhet av Z-modellerna. Men skulle gärna ha en, speciellt om de fanns i annan kulör. 5 års skrovgaranti säger en del om vad kvaliten är (ungefär som med Volvos elektronik ,,, skulle vilja se dem ha någon längre garanti på dessa prylar 1.gif\)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

 

Yammi!

Ja det är väl klart att jag tryckte in skroven. Nästan alla plastskrov buktar in om man trycker till ordentligt. Vissa segelbåtar är enormt styva.

 

Många springer på mässorna och knackar på skroven. -Kanske musiker som är ute efter en viss tonart?

 

Ut med fingrarna och in med handflatan. Gör det inte på en Linder 440, för då kanske du inte får ut handensmiley-smile.gif\.

 

Mitt (på måndag) skrov är vaccuminjicerat. Det är betydligt starkare än ett handrullat dito.

 

Norsk Veritas har krävt en utvärdering av skrovet under 6 år. Under den tiden får Ryds inte tillverka ett tunnare skrov än den handrullade varianten. Man är tvingad att ha samma tjocklek för att få sätta på Norsk Veritas skylt.

 

Läs och lär, för att få förklaringen http://www.rydsbatar.se/magazine_2005/sid11.asp

 

Mvh Peaky http://www.rydsbatar.se/magazine_2005/sid11.asp\' />

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok att det går att trycka in skrovsidan en bit upp under relingen, men på min båt (inte askeladden) kan jag lova att du inte trycker in ytan från kölen upp en bra bit över steglisterna.
 
Oavsett vilket tycker jag inte man ska jämföra det tillhyvlade intryck som en Ryds ger i jämförelse med tex dyrare båtar som askeladden och yamarin. Men som vi konstaterat kostar de mer och Ryds är prisvärda. Det var ju dock inte det denna tråden handlade om så ja tycker vi lämnar det därhän. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oavsett vilket tycker jag inte man ska jämföra det tillhyvlade intryck som en Ryds ger i jämförelse med tex dyrare båtar som askeladden och yamarin

 

Skämt humör idag??

 

Askeladden 525 var ju isåfall rejält tillhyvlad i körkänslan/intryck.

Ser ut som en GTI-bil men beter sig som en Volvo 240.

 

Askeladden o Yamarin är väl ändå inget man skryter med för polarna på bryggan...Eller?

 

Till o med Skoda funkar ju som bil trots att det fortfarnade finns folk som envisas med att det är en billig skräpbil.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Syftar du på Askeladden 485 när du talar om dåliga sjöegenskaper, eller menar du verkligen 525 Excel ... den är grym på vattnet kan jag i så fall meddela och det finns det åtskilliga tester som styrker
 
Om det däremot var 485 du syftade på så håller jag med, men denna modell togs ur produktion får många år sedan, och det finns en och annan Ryds med plump i protokollet under senare år också!

 

Och ja, om valet står att stå och skryta om en Ryds eller om en Askeladden  eller Yamarin så väljer jag de senare två  7 dagar i veckan och de flesta  ofärgade  tyckare lär  hålla med. Men jag är den första att hålla med om att det finns märken av än högre kvalite, har till exempel Rocad högt upp på min egen önskelista om jag skulle köpa mig en WA,  men tyvärr är de nog lite för dyra för min plånbok.
 
Men som sagt, det var inte det denna tråden handlade om och jag tycker vi avslutar detta innan det slutar i ren smutskastning 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Yammi!

Jag tycker du har fel i ditt resonemang. Vad är kvalite´ och hur uppfattar man kvalite´ . Är det kvalite´ att ha fasta dynor som är ruttna och ser sunkiga ut efter tio år. Är det kvalite´ att ha teak eller teaklaminat som lossnar efter sex år. Är det kvalite´ att krypa på durken med en pincett och tandborste för att plocka skräp och rengöra mellan durkskivorna. Är det kvalite´ att ha en snygg mittmonterad och fastskruvad pulpet som lossnar efter 5 år. Är det kvalite´ att ha ett snyggt blått skrov som är repat efter 3 år.

 

 

Hur uppfattar man kvalite´ ? Einsteins relativitets teori? Om ett föremål ger infrån sig på skala 1-10 ett uttryck på 9 så är mottagligheten/sökandet bara 1. Jmfr. tidigare Japanska bilar med digitala instrument som blippade och for och var väldigt störande. Ger föremålet infrån sig 5 blir mottagligten 5 (alltså harmoni) typ Mercedes. Ger den ifrån sig mindre, får man leta efter upplevelsen/intrycket. Resonemanget kan verka minst sagt flummit. Men vad är kvalite´ ?

 

Min kvalite´ är att gå ner till båten. Lyfta av en egenkonstruerad huva som täcker pulpeten. Där har jag placerat sittdynan mellan ratt och vindruta. Den lyfter jag upp och placerar på sittplatsen. Monterar på plottern, startar motorn, lossar på tamparna och åker iväg. Det motsatta när jag kommer hem och är trött. Jag slipper stå och balansera på ett skarndäck, för att knäppa på ett kapell, trött som jag är. Jag kanske dristar mig till att fatta vattenslangen för att spola av allting. Allting finns under huvan så inga vitala kan ta skada.

 

568:an är enligt mina kvalitetskriterier: En båt med ett harmoniskt intryck. Snygg helt enkelt. En båt med ett bra skrov. En båt som går bra i sjön. En båt som är lätthanterlig/lättanvänd och lagom stor. Slutligen en båt med de basfunktioner jag eftersträvar.

 

Askeladden Z7 t.ex. är enormt omtalad och har ett väldigt bra rykte. Men... Jag skulle aldrig vilja ha en. Jag vill inte gå omkring i båten och leka Lego med inredningen. Jag vill att allt ska sitta där det sitter. Vissa tycker att det är kvalite´ . Inte jag. Bastasmiley-yell.gif\! smiley-wink.gif\

 

Mvh Peaky

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy