Jump to content
Tuesday 27 October 2020
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Recommended Posts

Hej Mac!

 

Spanade in dina bilder,ser mycket bra ut.

Jag åkte till lindahls på lunchen och pratade lite,deras rekommendation

var 19 och hissa ett snäpp för en ryds 568.

Med 21 skulle jag teoretiskt hamna lite i underkant på varvtalsområdet så de trodde inte det skulle bli riktigt bra...?

Tänkte jag skulle pröva bägge alternativen men 19 känns i allafall helt riskfritt så jag kunde inte låta bli att beställa en.Tyvärr hade de varken den ena eller andra hemma just nu så jag får återkomma med resultatet som inte borde skilja sig alltför mycket mot det du redan informerat om

20.gif\

 

Thorax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad kul!!

 

Detta skall bli spännande. De har ju både 19 och 21 hängande på väggen. Hur mycket är din motor hissad idag. 1 steg eller? Om du köpt båten på VK Marin så brukar de alltid hissa ett steg från början. Som sagts innan så försök att testa med 21 proppen eftersom den torligtvis ger lite bättre mellanvarvsegenskaper.

 

När får du låna testpropellrarna?

 

Du måste informera mig när du testat. Nyfiken som ett barn på testresultaten.....

 

Kolla hur mycket varvskillnaden är med 19 vs 21.

 

//Mac

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jajamen,kul skall det bli.

 

Men de hade inga på väggen tillgängliga när jag var där...hmm ja ja det kommer så småningom i allafall.

 

Min motor är inte hissad,sitter i första hålet.

39 kts @ 5400rpm GPS 2 personer i lasten

 

 

//Thorax

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja det får man väl säga att den gör,ca 1 till 2 kts mer ser min ut att visa jämfört med GPSen beror lite på med och motström förstås.

Men det är väl ganska hyfsat för en trycklogg tycker jag.

 

//Thorax

Share this post


Link to post
Share on other sites


Hej allla!

 

Som framgår av inlägg tidigare i denna tråd har det rört sig en del om propellrar och varvtal,prestanda etc.MaCro har gjort mig såpass nyfiken att jag behöver verifiera läget för egen del.Tänkte jag skulle försöka skriva en del inlägg om detta så det kommer er andra till pass om ni funderar på att byta till rostfri propeller.

 

Målsättningen var att byta prop och hissa motorn ett snäpp,men vädrets makter var inte riktigt med på detta då jag kom hem igår.

Stört regn och åska.Fikade en stund och fick till sist hämtat båten och

satt på 1 st 19 ballistic

 

 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Nästa bekymmer var att hissa motorn,inte en helt trivial uppgift med en motor på 170 kg.Inhandlade en lyftögla,en väl värd investering om man tänker ge sig på att hissa motorn upp och ner eller för att ta av den.

post-19779-1394234748,2907_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vad blev resultaten av detta då?

Jo fantastiskt på alla områden,MEN varvtalet ligger nu på 5800 varv på varvräknaren och maxvarvet är 5750rpm på min 115 Optimax.

Motorn borde ha brutit här men kanke lite felvisning och jag låg där inte någon längre stund.

 

Accet är klart förbättrat även om det startar med ganska ordentligt slip

så är skillnaden mot förut mycket stor då det kändes som motorn segade upp båten i plan.

 

Geppet ivattnet är väldigt mycket bättre.Propellern biter sig fast så att risken att åka ur har ökat om man skulle var riktigt dum...

 

Toppfart 41 kts @ 5700 rpm GPS med 19 Michigan Wheel Corp. Ballistic

 

Nästa prov får bli att öka stigningen till 21 ...

 

Skall försöka lägga lite bilder i sjöboden..

 

//Thorax

 

 

post-19779-1394234748,3649_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe

 

Visst är det stor skillnad. Allt det sega är som bortblåst. 41 är då mätt med gps antar jag. Då har du fortfarande inte hissat motorn 2 hål eller? Min är hissad ett håln skall hissa et till. Känner inte du också den tappat lite fart på de lägre varven? jämfört med orginalproppen.

 

Det är nog inte omöjligt att det skulle funka bra med en 21 då motorn är hissad 2 hål. Då får man ju lite högre fart vid mindre varv. Mitt toppvarv ligger också runt 5800 vilket är i högsta laget tycker jag. 5500 varv med 21 skulle teoretiskt sett ge 44,1 kts mot 5800 med 19 = 42,1 kts.

 

3 frågor:

 

Hur mycket trimmar du ut riggen nu (trimmätaren) med den nya propellern?

 

Hur långt passerar knopmätaren 40 strecket?

 

Hur länge har din båt varit i vattnet? algväxt, snäckor mm.

 

//Mac

 

Go Ballistic....Go...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Thorax

 

Sitter din trycklogg vid sidan av motorn eller är det ett ekolod man ser på bilden?

 

Min sitter i motornriggen

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Jepp det sega e väck,men det retar mig lite att jag har ett ganska stort slip nu från stillastående helt intrimmat och gasen i botten.

 

Jag tänker pröva med 21aren utan att hissa mer just nu.Med två hål upp hamnar ju kavitationsplattan nästan 2 cm över botten på båten ,känns som man tappar en hel del generella prestanda då jag i så fall måste trimma motorn långt ut!!

 

Jag trimmar till hälften på mäteren,längre går ej

Propellern greppar men motorn övervarvar vilket inte e så kul

Jag håller helt med dig WOT @ 5500 rpm borde vara målet

 

Tryckloggen är placerad i riggen på motorn,ekolodsgivare på akterspegeln

Jag ville egentligen inte sätta den där,men det går ju inte att komma åt bottenskrovet på en 568 utan att såga upp plasten och det kände jag inte heller för på en ny båt

När jag hade 41 knop på gps var tryckloggen nästan tillbaka på 0.

Den verkar inte må så bra av att åka 40 2.gif\

 

Tror jag hämtade den nån vecka efter dig,kolla högre upp i denna tråd.

Inget under båten men det hade växt en hel del på motorfästet.

 

 

 

post-19779-1394234748,6826_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Optimalt hissat läge är när vattnet passerar precis under plattan (den undre plattan). Gå bak och kika när du kör. Sprutar det vatten på båda sidorna av riggen så tar vattnet i lite över den undre plattan. Det finns en spets på riggen precis ovan för att miska motståndet men vid max fart så skall inte denna komma i kontakt med vattnet. jag fick hörde det av en annan fartdåre som brukar rekommendera max hiss och sänk vid behov :)

 

Men om det är det så att plattan med 1 hissat hål inte hamnar över botten så sitter den för lågt. Jag tror at den skall ligga omkring 18 mm över botten för högsta prestanda men det är kanske som du säger att trimfunktionen försämras då?

 

Jag kände också att den inte greppar riktigt när jag trimmar in max vid start. Testade då att trimma upp lite och då greppade det till. Körde då med ganska lite gas för att känna var det greppar bäst.  Det känns som om propellern funkar bättre vid start om jag inte trimmar helt vid start. Lite märkligt?

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

ja,jag tycker också att det är lite märkligt.

Skumt är också att varvtalet ökade så mycket med tanke på att det var samma stigning.Jag hade räknat med ca 150-200 rpm upp men fick 400 rpm.

 

Jag måste säga att hissa en motor är inget man gör mellan turerna precis.

Skall du hissa din till andra hålet med 19??

 

Exakt hur mycket man kommer att sänka med 21 blir nu väldigt intressant att notera i verligheten.Tumregeln säger väl 2-300 rpm per steg men med det resultatet jag fick så vill jag i allafall testa och se vad som händer.21 kanske greppar ännu mer vid take off och minskar slipet i allafall teoretiskt om snurran bara orkar.Innan bytet tog det ca 9 sek till plan och efter ca 5 sek så skillnaden är redan högst markant.

 

Försökte filma lite på egen hand då jag var ute....det är inte så jäkla lätt i 40 knop, blev mer av durken än något annat

 

//Thorax

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hahaha!!

 

Har du också försökt och filma. Det blir lite skakigt :) Jag lät även min tjej sitta på bryggan och filma så jag kunde se hur den gick i sjön. Min dotter på 5 år tyckte jag var lite knäpp som lät dem sitta på bryggan när jag körde fram och tillbaka som en galning :))

 

Japp jag skall hissa. ett hål upp till. (tot. 2 hål upp) Har dock ingen travers eller motorlyft så jag tänkte göra det vid service.

 

Jag tror att varvet kommer sjunka med 400v med 21. Men med ett extra hål upp på akterspegeln så hämtas nog dryga 100 varv till. Borde hamna runt 5400-5500. Men jag vet som sagt inte.

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Hämtar 21 imorgon,sen får vi se vad det blir för väder....

Återkommer efter provkörning senare i veckansmiley-laughing.gif\

 

//Thorax

Share this post


Link to post
Share on other sites



Det skall bli intressant.......

Chansen är väl att det funkar bättre och jag måste köpa en propeller till.....Men det är det värt... 
Har du smartcraftinstrument till din motor?

Det hade varit intressant och se om förbrukningen förändras /-.

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

nej jag har inget Smartcraft,tycker inte det jag får till en 115 ger riktigt valuta för pengarna.Lite småfräckt är det ju endå..

Det jag verkligen skulle vilja ha är ju Smarcraft DTS.Digitala kontroller det hade vart riktigt FETT.

Kolla här http://www.mercurymarine.com/smartcraft_made_easy du har allt redan via sum alarm.

 

Vad gäller förbrukning så kan jag ju koppla en flödes sensor via GPSen NMEA 2000 bussen.Men ärligt talat om vi riktigt brydde oss om detta så skulle vi nog inte kasta tusentalskronor på blänkande proppar heller även om det sägs att bränsleförbrukningen går ner så måste det vara i en ganska försumbar nivå.

 

Thorax

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det är sant.  Knop går före förbrukningsmätare :)

 

Kör även med V-power. Det gör väl kanske 0,3 knop??!! 2.gif\

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Just hemkommen från att ha legat och skruvat av och på propellrar samt upp

och ner med motorn kan jag konstatera följande gällande Mercury 115Optimax/Ryds 568 och Michigan Wheel Balistic rostria propellrar.

 

Med 21 monterat får båten tillbaka den slöa take offen som man har med orginal alu proppen.Även om motorn är hissad 2 snäpp så sker ingen bättring på detta området.

 

När det gäller toppfart med 21 så når jag 40kts@5200 med ett snäpp hissat och 40,5@5300 med två snäpp hissat.MEN båten känns kuslig här med överplaningskänsla,vill liksom stå på näsan.Alltså 2 snäpp hissat var ingen höjdare alls enligt mitt tycke och smak.

 

I mellan registret fungerar 21aren alldeles underbart faktiskt.Den håller båten i plan vid ganska låga 2800rpm och totalt sett fungerar den otroligt mycket bättre i mellan registret.

 

För egen del har jag beslutat att behålla 19 på och ett snäpp hissat.Jag kan helt omöjligt skiljas från den take off som denna propeller ger för att inte nämna att toppfarten faktiskt är högre 41.5 kts

Nackdelen är ju att denna prop faktiskt övervarvar vilket får motorn att bryta,men det kan jag ju leva med för det händer bara när man försöker trimma ut det sista greppet på propellern.

 

Hoppas att detta kan ge andra med samma båt/motor kombination lite hjälp på vägen om ni funderar på en rostfri propeller.

 

MaCro jag tror inte du behöver fundera över ytterligare en rostfri investering utan jag är ganska säker på att du redan sitter på den bästa kombinationen.EFIn är ju långsammare till plan än Optimaxen,så klarar du att byta ner dig på detta område???smiley-cool.gif\

 

//Thorax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Thorax

Tack för en mycket bra reportage (Det är ju nästan som klippt ur en artikel fårn en båttidning :))

Det blev alltså för mycket med 21:( Den tog alltså över 400 varv men utan högre toppfart. Hissningen blev jag lite förvånad över. Du menar att den blir vinglig öch överplanar med 2 hål upp? Det får nog räcka med ett hål så att man inte tummar på säkerheten.

Båten gör ju ändå knopmätaren ut med råge. Dessutom så är ju accelerationen helt fantastisk nu mot innan och det gamla sega vill jag inte ha tillbaka.

Måste verkligen tacka dig för den info som du gett mig angående 21 propellern och hissningen. Det hade ju kännts lite surt om jag nu hade köpt en till och fått lägre toppfart.

Jag var ute ikväll och testade greppet lite. Trimmade ner motorn och svängde kraftigt ett par gånger. Vilket grepp! Måste nog börja köra med död mans grepp snöret  Helnöjd!

Vad varvade motorn vid 41,5?? (gps)

//Mac

Go Ballistic >>>>>>>>>>

Share this post


Link to post
Share on other sites

You are welcome!

 

Ja ,115 vilda hästar räcker inte till för en 21 ballistic och det är surt att det inte finns 20 för det hade antagligen vart helt perfekt.

 

Sänkningen av varvtalet stämde ju nu faktiskt bra mot teorin men att ligga strax under nedre varvtalsgränsen tilltalar mig inte alls.

Resultatet med hissningen förvånade mig också,men å andra sidan blev jag ju väldigt överraskad av resultatet att bara byta till rostfri med samma stigning.

 

På det hela är jag mycket nöjd med att ha lagt ner allt jobb,för jag e just nu jä-l snabb på att byta propellrar och hissa optimaxar upp o nersmiley-wink.gif\

 

Vid 41,5 så är det precis att motorn går innan den bryter för övervarv

således 5750 rpm.(Två gubbar med 100 i lasten)

Jag fick ju de varv jag efterlyste nånstans i mitten av denna tråd med råge2.gif\

 

Detta är ju inte helt lyckat MEN med lite folk i båten och när den legat i en hel säsong o det växer skal här o där så kommer nog några extra rpm väl till pass.

 

//Thorax

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Thorax

Ja det kan vara bra att ha lite extra varv när snäckskalen kryper fram lite här och där. Var ute och körde igår efter att båten legat still ett par dagar och det börjar kännas att det tar emot lite. Jag har tappat 1 knop på en vecka :)

Vad skall du köra för bottenfärg??

Har du fått några bra tips?

.Det kanske finns någon färg som ger några knop..

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Nu måste det vara dags att ta upp båten då vi e inne på att diskutera bottenfärg..hehe

 

Vad båten en målad med nu har jag faktiskt ingen aning om??

 

Förut har jag använt International Trilux som är en hårdbottenfärg för snabbgående båtar.

Generellt sätt tycker jag all miljöbottenfärg suger ganska ordentligt nuförtiden och har faktiskt inte hittat något som funkar riktigt bra.

 

För att få några knop till så skall man nog inte ha någon färg alls och istället vaxa med teflon komponent inblandning4.gif\

Men då får jag nog ta upp båten på trailer efter varje tursmiley-tongue-out.gif\

Jänkarna gör väl så?Parkerar båten i garage när den inte används

 

//Thorax

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Martin,

 

Fina bilder. Är det fäste för vattenskidstång man skymtar på bilden ut-pa-havet.jpg?

 

/Bo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thorax och alla andra från GBG

 

Missa inte Nimbus och Rydsvisningen i Långedrag GBG.

 

Testa Ryds 20 Gts.. F..n vad den går....  

 

 

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy