Jump to content
Friday 23 October 2020
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Recommended Posts


Men det var värst vilket känsligt ämne detta var. Jag lär knappast vara ensam om att anse att Ryds inte levererar den bästa finishen (ens prislappen beaktad) och det tycks många proffstyckare också anse.
 
En norsk båttidning: Ryds 23 DC - Kjøreglede med detaljbrister

 

En annan norsk båttidning: Svenske Ryds leverer nå sin største modell med innenbordsmotor. Båten har gode sjøegenskaper og er veldig tradisjonelt innredet, men finishen er noe lurvete.
 
Tyvärr har jag inte mina svenska båttidningar tillgängliga men jag vet att i de flesta tester har man anmärkt just på detaljkvaliten (minns särskilt ett test av en DC där nåten i teaklaminatet inte ens var anpassade efter varandra i skarvar. Detta var något år sedan)
 
Men som sagt, ni som valt Ryds ser naturligtvis på ert val med andra ögon, men försök se med lite mera objektiva ögon som bland annat båtpressen gör!  Men nu är det over and out som någon sa 

Share this post


Link to post
Share on other sites

511 fick följande omdöme
På minussiden noterer vi litt simple kantlister og beslag. Dette gjør båten skranglete og full av irriterende lyder ... Alt for ofte blir beslag o.l. festet med rustfrie karosseriskruer rett i plasten. Etter en tid graver skruene seg løs og må skiftes ut med gjennomgående bolter. Dette kunne like godt båtbyggeren ha gjort med en gang.
 
Kom igen nu, öppna ögonen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan jag ger mig ska jag väl tillägga att jag tycker Ryds ryckt upp sig på senare år, men smålänningen har fortfarande en bit att vandra ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Yammi vad har du för båt??

 

Jag är faktiskt nöjd med 568:an, klart bättre kvalitetskänsla än tidigare modeller. Jämför inte med 23 DC för den håller inte måttet när det gäller mina krav. Har du själv tittat på 568:an och provkört den?

 

Visst finns det detaljmissar som lister runt luckor, limraster runt skrovlisten. Men totalintrycket är väl godkänt.

 

Och du skall veta jag är kräsen.

 

Ni talade förut om Yamarin och Askeladden. ja vet inte om de är så fantastiska. Ex de flesta Askeladden ser ofta rätt sjaskiga och solblekta ut och Yamarin är i mitt tycke ganska plastiga och trista för att inte tala om dynorna och instrumenteringen.

 

Jag valde mellan Yamarin och Ryds och valet föll faktiskt på Ryds 568 pga av att den kändes mer komplett.

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med paradoxala Norrmän. 568 GT var med bland de nominerade till Årets Båt i Norge.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förtillfället har jag ingen båt, sålde den för ett par veckor sedan. Det var en Rib Unlimited 700 som jag köpte i våras då jag ville prova RIB-konceptet. Men det passade inte alls mina vanor och mina behov så det var en kortvarig förälskelse. Bland annat finns det ju inga ytor att smeka med en polermaskin 1.gif\ Och med tanke på att jag gillar att fiska vet jag inte riktigt vad man tänkte på den där soliga vårdagen då det blev affär  1.gif\ Men det var roligt så länge det varade och jag gick ju några tusingar plus på affären, alla kostnader inkluderade så det svider inte så mycket :) Med 150 4-takts kusar på akterspegeln sköt det på ganska bra.
 
En DC är det som står näst på tur att provas, aldrig provat det konceptet, men efter påtryckningar från familjen ska det nu bli det nästa sommar är det tänkt om vi hittar något prisvärt. Tyvärr har det på senare år varit ett ständigt båtbytande. Har varit nöjd med flera jag haft, men gräset är ju alltid grönare på andra sidan. Tror man innan man tagit sig dit.
 
Beträffande Yamarin så stod det i vi båtägare eller om det var båtnytt för en tid sedan att det var den småbåtsbyggare som levererade högst kvalité och finish på sina båtar. Säger experterna så så ... Askeladden är sannerligen inte mycket sämre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har förresten inte kört en 586 GT och vad jag vet har jag aldrig anmärkt på dess sjöegenskaper. Men jag har sett den på mässor utan att höja på ögonbrynet

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Höjer du verkligen på ögonbrynen för en yamarin då :)

 

Rib unlimited. Var glad att du blev av med den. Här kan vi snacka om brister. Jag har några vänner som alla sålt dem efter något år och inte varit speciellt nöjda. hemmabyggekänsla sa en av dem.

 

Vilken Dc har du kikat på??

 

Jag går själv och funderar på en Nimbus 230R men den är tyvärr i dyraste laget än så länge. Nordkapp Noblesse är också en fin båt se länk nedan.

 

http://www.nordkapp-boats.no/baat_noblesse.php

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, har också hört att RIB Umlimited inte är de bästa ribb-båtarna. Jag var grön på området då jag inhandlade den, men under sommaren jag ägt den har den skött sig utmärkt. Men annat än skitkvalité är väl inte att vänta sig av grejor som byggs i Götet (volvo ,,, etc) 2.gif\
 
Som jag skrev i något annat inlägg finns det betydligt vassare båtar än Yamarin och således bättre saker att stå och skryta för båtgrannen om, men 7 dagar av 7 i veckan väljer jag att skryta om Yamarin/Askeladden framför Ryds. 
 
Har inte hunnit så långt i DC-planerna ännu, men de båtar jag tidigare gillat är bland andra Askeladden 605, Yamarin 64, Ibiza 22/24 Touring (dessa finns det dock tydligen ett väldigt begränsat beg. utbud av. Då jag är van vid att gå plus på mina båtaffärer är nyköp inte att tänka på. Även om jag en gång i tiden gick plus på en ny Uttern båt), Nidelv XXX och Windy XXX (kommer tyvärr inte ihåg exakt modellbeteckning. Båda är fina båtar, men tyvärr bara med inombordare vilket jag inte riktigt gillar). Även kollat på Nimbus 22 Spectra, men de börjar bli lite till åren
 
Som sagt är jag inte så insatt i DC-konceptet ännu och har inte hunnit fara runt till olika handlare/marinor. Favoriten ännu så länge är dock Ibizorna följd av Yamarinen. Som gammal fiskare är WA egentligen mera mitt element, men det hinns med för lite fiske nuförtiden för att det ska vara befogat. Blir mer när kottarna är större 21.gif\ 
 
Nimbus 230 R är jädra fina. Min bror har en 250 R och den går gudomligt fint. Riktigt bra byggen, men familjen tillåter inte sådana utsvävningar ännu :)  (troligen inte plånboken heller) 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Nordkapen har jag aldrig sett, men den ser fin ut. 760 Är dock troligen lite för stor för min del (misstänker att de är rätt dyra också)
 
Noblesse 610 tog stryk av Yamarin 64 i ett test för ett tag sedan. Men det ser ut att vara fina byggen. 1500 kg på den längden*bredden vittnar om kvalite (även om det är med motor inräknat)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Nu kommer vi in på ämnet finish igen. Ibiza ser fina ut när de är nya men efter ett par år så bleks de av solen. Yamarin 6420 är ju en riktigt fin båt som dessutom går kanon i vattnet. Med en 200hk gör den väl uppåt 45-48 knop. Där ligger man i lä med sin 568 som bara gör dryga 40.

 

Nidelv har också några fina DC ex 690 men de kostar som en Nimbus.

 

En 568:a med hytt kanske :))

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites


Solblekning är inget större problem för mig då jag har haft som vana att köra med helkapell på båtarna, det vill säga ett kapell som täcker hela överdelen ner till avbärarlisten. Skroven har aldrig blivit blekta, men de har vårdats minitiöst :) Min erfarenhet är att det är överdelen där regn ansamlas som bör skyddas. Skrovet blir sällan blött, annat än vid körning, och klarar sig därför mycket bättre (Pärleffekten i många vax är bla anledning till att skroven bleks. Vattendropparna blir som små brännglas i stark sol! Kan rekommendera Lahega Brightguard som är tilverkat just för att man inte ska få denna pärleffekt!)
 
Lärde mig detta med kapell då jag bodde i södra Europa. Alla båtar ligger täckta på det viset när de inte används. Troligen pga den starkta solen.


 
Var Nidelv 690 jag syftade på, och ja den var dyr och inte många begagnade finns det heller. Jag är dock beredd att slanta för kvalite då det lönar sig i längden (RIBs var jag helt grön på. Idag kanske man skulle köpt en Rupert eller liknande om kulorna och intresset fanns)
 
Blir nog ingen 568 med hytt iaf 1.gif\ 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yamarin 64DC / 6420 går gudomligt i vattnet. Var i Stholm och provkörde ett exemplar med 250 HPDI Vmax. Det gick undan kan man säga!
 
Dock aldrig aktuellt med affär då den tydligen bara är godkänd för 200. Provåkte under sommaren även deras styrpulpet på samma skrov, minns inte modellbeteckningen. Den var bestyckad med 300 HPDI (Just HPDIn på 300 har ju fått en massa skit i amerikansk båtpress för att inte leverera, men kan lova att den producerade tillräckligt med effekt för att kännas som en hästspark 1.gif\). Aldrig varit så rädd även om den betedde sig exemplariskt i vattnet :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Lahega Brightguard  tack för tipset. Var köper man det??

 

Förresten har du någon erfarenhet av Hydrolift F23. Verkar vara en kul båt som man kan hitta för vettiga pengar.

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites


kolla på Lahega.se vilken återförsäljare som är närmast dig. Mekonomen kedjan säljer det vet jag, men de brukar inte ha det på hyllan då det inte säljs så många så det gäller att vara ute i god tid. 37 A B kostar ca 500 kronor och räcker till ca. 20 bilar, vet inte vad det blir i båtar, men jag brukar klara mig ett bra tag på en flaska.
 
Brightguard är lackförsegling till bil, men fungerar utmärkt även på båt (finns beskrivning på Lahegas hemsida). Segrar i princip alltid i vaxtester för bilar. Som sagt är en av de stora fördelarna att man slipper pärlingseffekten (som för en lekman säkert är något positivt eftersom de uppträder som värst tiden efter en vaxning. En tid då man känner sig nöjd över det arbete man lagt ner 1.gif\). Fram till ett par år sedan var det endast utbildadae bilrekondare som fick köpa brightguard. Idag finns dock något som heter Toughguard som ska vara ännu bättre och därför säljs nu Brightguarden i butik (Toughguard går att köpa på nätet. Aldrig provat det själv då jag inte funnit det nödvändigt eftersom Brightguard ger ett så bra resultat. Toughguard ska även vara lite rävig att arbeta med ...)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aldrig kört en Hydrolift, knappt aldrig sett en heller live. Men det verkar vara riktigt trevliga båtar och ska ju vara av bra kvalité. Andrahandspriserna verkar heller inte vara allt för blodiga. Kanske beroende på att de är ganska extrema ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min kompis hade en F23 med 300 hk. Den gjorde 65 knop. Det är nog det roligaste jag kört på vatten. Accelerationen är brutal!

 

De skall enligt uppgift vara svårsålda. Men kul verkar det.

 

Vi får väl se vad det blir i framtiden....

 

//Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, är det styrpulpet man är ute efter är ju Hydroligt F23 bland det ballaste man kan föröja vid bryggan. Synd att de inte finns med utombordare

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Yammi!

Ryds ska utöka med 7 st modeller baserade på 568-skrovet. Det kommer säkert en DC modell som passar dig.

 

Beste jeep for barn

Som ren skjærgårdsjeep falt vi for ryds 568 GT. En båt som virker utrolig solid og gjennomtenkt. I tillegg er den veldig barnevennlig med utrolig høyt fribord. Prisen er også sympatisk - omlag 187.000 kroner med bra motorvalg.

Ønsker du en mer fancy jeep, med teakgulv og moteriktige seter, bør du kikke på Morgans nyeste modell. En Morgan 5200 med en 70 hk firetakter. Båten gjør 33 knop i følge forhandler. En nydelig båt med flotte proposjoner og greit utstyrt.

Ble du fristet? Se bildene av vinneren og de andre kandidatene her.

 

 

Du kanske ska bli en Rydsägare26.gif\

Share this post


Link to post
Share on other sites


 

MaCro!

Suck! T.o.m. jag blev sugen på en Cormate.

 

 

320hk diesel i Cormate och 50 knop är helt OK.

 

 

Men gasreglaget! Jag klickade på länken. Hänger det i luften?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Vill bara lägga till lite i diskussionen, har haft Ryds: 470GT, 510GTS, 511GTS och min syster med familj 568GTi. Själv har jag nu en Bella och vilken skillnad, Ryds har inte en chans i finish. Visst Ryds är billiga och det är därför jag valt Ryds tidigare, går bra i sjön, trygga praktiska mm. Men de håller helt enkelt inte måttet jämfört med konkurenterna när det gäller finish och jag tycker det är viktigt att inte skruvarna lossnar efter 3 säsonger etc.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peaky,

 

Hur har det gått med båten idag då?

Inget vidare väder här i Sthlm första dagen med nya båten va?

Har du den i sjön eller var det direkt upp för vinterförvaring?

Share this post


Link to post
Share on other sites


Hej

 

Får man inte vara nöjd och varför skall en del hela tiden hålla på och prata om alla problem osv. Vi började denna tråd för att diskutera 568:ans egenskaper och prestanda. Jag har skrivit mycket positivt om min 568 eftersom jag är grymt nöjd. De flesta som har en 568:a är nöjda.

 

Det är så typsikt Svenskt att ingen skall få vara helt nöjd utan det är alltid något fel eller problem som skall diskuteras. Det kanske är bättre och vara halvnöjd.

 

//Mac

 

Nöjd båtägare :)

 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Smaken är som baken, delad och ett forum är till för att åsikter och erfarenheter ska luftas. Då jag själv köper båt baserar jag oftast (inte alla båtköp som varit så genomtänkta) mitt beslut på
1) Egna erfarenheter i från provkörning
2) Testresultat
3) Erfarenheter från andra. Denna punkt är kanske den viktigaste eftersom en båts verkliga uppträdande/värde inte uppdagas förrän efter lite användande. Även en ful fluga kan putsas till inför en mässa!
 
Därför ser jag det som självklart att det på ett forum som detta ska vädras åsikter, bra som dåliga. Säkerligen läser flertalet Rydsspekulanter denna tråd och baserar sina inköp på dem. Är det då bra om endast en åsikt för förekomma? Självklart är det sedan upp till var och en att tro på det man läser ... Inget, i alla fall inte ifrån min sida, är menat som osakliga påhopp utan det rör sig om olika erfarenheter samt tycke och smak. Det är ju som med bilar, vissa gillar sin volvo, andra åker hellre kollektivt än sitter bakom ratten i en bil av det märket (inkl undertecknad 2.gif\)


 
... och visst är det typiskt svenskt att vara avundsjuk, varför tror ni annars socialdemokraterna har fått styra detta land nästan oavbrutet sedan jag vet inte när?! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var inte menat som varken avundsjuka eller att nåt annat från min sida. Som jag skrev så tycker jag Ryds båtarna går underbart i vattnet och på de flesta plan är en jättebra båt. Men för de som funderar på att köpa, speciellt begagnat, tycker jag att man skall granska båten för kvalitén är varierande. Så det var bara i all välmening till de som är ute efter en Ryds, alla är inte lika fina som din :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy