Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Jösses Pelle!

 

Här ligger vi och vaxar propellrar och slänger svärmor i sjön för att

få en tiondel till!!

 

Tror du den kan göra 65 om du tankar Mac´ s V Power....

2.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kändes helt tillfredställande att åka 63 knop,så att V-Power får vänta lite :-)

Angående Svärmor så ska man välja en så liten som möjligt det ger två fördelar,ska man ha ett helvete så ska det vara så litet som möjligt och som sagt var liten dam ger högre fart i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej PellepaRyds,

 

Denna tråd handlar ju mycket om vaxade stålpropellrar, så jag hoppas att det är OK om jag tar upp en praktisk fundering kring dessa och Ryds:

 

Har blivit inspirerad av Vi Båtägares test i nummer 5/2007 (sidorna 99-104) att byta propeller på min 478GT -- fast Båtnytt lovar en mer utförlig test i det nummer som kommer 29 maj, så jag väntar...

 

Du skriver om en 24-tummare (!) som sitter optimerad, men det vore enklare för oss vanliga amatörer om Ryds publicerade en tabell med test-data för varje båtmodell med de 2-3 motorer som säljer mest och de orginalpropellrar som passar. Det kunde finnas med i instruktionsboken. Typ så här:

 

Ryds 568 GT med Mercury Optimax 90 ELPT:

                              16 tum    17 tum     18 tum

Maxvarv                         6000     5800      5600

Toppfart, knop                    36       36        37

Acceleration 0-25 knop, sek      8,1     10,3      13,7

Bränsleförbr 25 knop, l/dm      0,93     0,91      0,88

(att siffrorna inte stämmer exakt spelar inte så stor roll, så är det ju med bilar också, det viktiga är att lätt se vilket man vill prioritera, i mitt fall hellre acceleration än toppfart)

 

Så gör ju biltillverkare - varför inte Ryds och andra båttillverkare?

 

Senast ändrad av Jonas478 | 12 maj 2007 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas 478

 

Stigningen på propellerna kan man inte ändra hur som helst. Stigningen står i relation till den utväxling som växelhuset har och fel stigning kan ge kraftiga övervarv eller undervarv som följd. Stigningen kan även skilja från propeller till propeller beroende på antal blad, utformning, cuppning osv. Ex ett byte från 19 till en 17 på 568 med 115hk skulle leda till att motorn övervarvar kraftigt medan byte till 21 skulle göra båten slö. Toppfarten skulle även troligtvis bli lägre.

 

Oftast så brukar samma stigning som orginalpropellerna användas vid byte till stålpropp men till skillnad från orgianlproppen så får man mer grepp, bättre acc och i regel högre toppfart. Det skiljer väldigt mycket mellan olika propellrar vilket gör det svårt att göra en tabell som utgår från olika stigningar.

 

//Mac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAAA!! 63 knop!!!

 

Vad häftigt. Det måste ha varit en fantastisk upplevelse. jag måste säga att skrovet är så stabilt att båten utan vidare kan ha en större motor än 115. Dock har jag full förståelse för att ni inte sätter en högre maxgräns för motoreffekt med tanke på de risker som följer med högre farter. Det är faktiskt otroligt stor skillnad på 40 och 50 knop

 

Men detta leder ändå helt klart till ett litet önskemål. Gör en DC (21-22 fot) som har ett lika bra skrov som 568:an och tryck in en fet motor så lär jag garanterat byta upp mig.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mac,

 

Bra förklaringar och du har en bra poäng att det skiljer mellan olika märken/modeller/material/ på propeller.

 

Mitt förslag gäller bara det normala = orginalpropeller, med olika tum stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer verkligen detta?

Jag gillar planlösningen (med två säten på sidorna bak och snurrstolar bakom mittkonsoll) på 18 GTS bättre. 135 hk är 50% mer än 90 hk.

Vikten på en 568GT Optimax 90 = 695 plus 163 = 858 kg

18 GTS med innombordare = 970 kg = 13% mer

Stämmer det att 50% fler hästar inte ger mer drag?

Vad beror det isåfall på?
(kan det vara så mycket sämre vridmoment vid lägre varv att man måste ha en propeller med lägre stigning för att orka upp i plan...)

 

Senast ändrad av Jonas478 | 13 maj 2007 | 13:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jONAS 478

 

90 hk utombordare vs. 135 inombordare = jag tror att 130:an går snabbare men inte mer än ett par knop. Den kan bero på att inombordsversionen väger lite mer, viktfördelnignen är annorlunda (Utombordaren sitter längre bak), och att 135hk från Mercruiser är en rätt gammal konstruktion med förgasae osv. Dessutom så kan man inte trimma lika effektivt med inombordsdrev som man kan med utbordaren.

 

Detta är min teori...

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 13 maj 2007 | 12:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jooo...

 

Det skiljer väl också i möjlighet att hissa motorn och hur brett drevet är. Men jag skulle trott att allt detta är små detaljer, jämfört med skillnaden mellan 90 hk och 135 hk...

 

Det känns ju lite trist att betala ungefär 60.000 kronor extra för en 18GTS bara för att få en trevligare planlösning. Drar väl mer bensin också.

 

Jag har inte hittat någon tidning som testat 568 GT mot 18GTS, men konkurrenten Uttern S55 med 115 hk Optimax finns testad i Båtnytt 8/2005 jämfört med Uttern D55 med samma inombordare med 135 hk -- vid knappt 32 knop drar 115 hk Optimax 0,82 liter/distans medan inombordaren drar 0,98 liter/distans.

 

Fast å andra sidan ser den badbryggan man kan få bak på 18 GTS väldigt trevlig ut för barnen...

 

Och kanske lite tystare med en inombordare än en 2-takt utombordare?

(fast på de två Uttern står det 85 decibel för båda vid 32 knop -- men det tredje Båtnytt testar, en T55 med 115 hk Mercury 4-takt drar 0,76 liter/distans vid 31,5 knop och ger bara 82 decibel).

 

En tänkvärd skillnad (fast jag har bara kollat pris hos Huges) är att på Uttern S55 skiljer det bara 27.900 kronor mellan 90 hk Optimax och 135 hk inombordare (fast båda är klart dyrare), medan det skiljer 61.800 kronor mellan Ryds 568 GT med 90 hk Optimax och 18GTS med samma inombordare. Varför?

(ännu en fråga för PellepaRyds)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gubbar


Jäkligt trevligt med alla inlägg och tyckanden och några dagars frånvaro ger mycket med frågor, men vad tusan det är väl därför som man har lön från Ryds. Det får dock bli lite korta svar på grund av högsäsong.


Om vi börjar med propellrarna Så är det en hel vetenskap om man vill optimera farten. För 98% av alla båtägare så duger standard propellern väldigt bra, den är vald för att ge bästa allround effekt. Alltså så att båten kan utnyttjas till vad familjen vill ha ut av båten, typ fiske, vattenskidsåkning etc.


För racegubbar som bara vill ha ut maxfart så blir det lite mera komplicerat. Ska här nedan försöka vad som händer om man gör si och så.


Om en propp har stigning 20” så innebär det att båten skall teoretiskt drivas framåt 20” på ett varv, detta stämmer dock inte. En prop är uppbyggd som en automatlåda på en bil fast utan steg i den. Detta innebär att vid start så slirar den i vattnet och jobbar därefter in greppet i vattnet, vid maxvarv så har en standard alupropp jobbat in cirka 90% av greppet beroende på vattnets densitet, bergsjövatten har högre densitet än saltvatten alltså får man mindre slirning eller Slipp ju högre densitet vattnet har. Det som sker med en mera optimerad och därmed dyrare propp är att den oftast har betydligt större blad aria och större diameter. Detta ger effekten att proppen får ett bättre ingrepp och mindre slipp, runt 96% vid max. ingrepp. Vad man då kan göra är att hissa motorn och få mindre med växelhus kvar i vattnet och därmed mindre broms. Detta innebär också att oftast får gå ner någon tum i stigning för att nå maxvarv eftersom slippen är ca.5% mindre. För de som vill åka ännu fortare så finns det även ytskärandeproppar som jobbar med ett blad i taget i vattnet men då måste man börja bygga om båten också. Man kan fortsätta att diskutera proppar i all evighet och det görs också. Det senaste som jag såg var en 12 bladig propp för F1 båtar och då får man nog betrakta hyran som en oförutsedd utgift några år för att kunna lösa den.


En annan fråga var skillnaden mellan 18GTS och 568 GTI.


18 GTS,en är till största delen framtagen för Stockholmsregionen där försäkringspremierna är sky höga för utombordsmodeller. Det kan skilja upp till 60% på motsvarande modeller med samma motor effekt. Fördelarna är att båten går lugnare i vattnet tack vare lägre tyngdpunkt på motor, den går också tystare. Nackdelen är trailer möjligheterna, den blir tyngre. Annars så handlar det väl mest om tyck och smak. Kan väl bara inflika att 568an kommer under 2008 att finnas som GTS modell också.


Varför det skiljer i prissättningen mellan Uttern och oss handlar mest om standardutrustning vilket ni kan analysera på våra webbsidor.


Ha det Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan ser den badbryggan man kan få bak på 18 GTS väldigt trevlig ut för barnen...

 

Nu svävar tråden lite, men det är ju ändå 18 GTS som oxå luftas nu...alltså nästan samma båt som 568.

Jag är nöjd som bara den, men kan väl egentligen säga att 18 GTS är ju en klar konkurrent mot Utterns S55. Allt är ju smak och tycke, Utternbåten är aningen dyrare, men jag tycker Rydsen är snyggare och har modernare skrov.

Fördel Uttern är badbrugga och teakgolv standard. Tycker det är hutlöst av Ryds att ta ca 12000 kr för badbryggan. (man bara måste ha en)

Nackdel Uttern är ju den extremt 90 gradiga dubbelsitsen, som ligger hästlängder efter Ryds snurrbara ståstolar.

 

Jag skulle med glädje läsa en test mellan dessa, 18 GTS och S 55 med bägge inombordsmercruiser.

Allt snack om bränsleförbrukning lämnar jag därhän.... 0.80-0,98 l/distans, hur mycket gör det i mellanskilland på en båtsommar för en medelbrukare.. Inte alls !

 

/ S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefanius,

 

Kul att du är tillbaka i tråden. Har sett tidigare att du är supernöjd med din 18GTS. Hoppas MaCro accepterar att vi även diskuterar 18GTS, det är ju samma skrov som 568GTI, främst inombordaren som skiljer.

 

Har funderat vidare på skillnaden mellan 90 hk Optimax och 135 hk inombordare --- själv är jag mest intresserad av den take off som Thorax berättar om i denna tråd 16 augusti 2006 -- och det är väl fler än jag som inte gillar att ligga kvar några sekunder i en seg planingströskel...

 

Det som vore riktigt spännande vore alltså ett accelerations-test. Stefanius, har du någon gång testat ax mot en 568GT eller tagit tid på typ 0-25 knop?

 

Vi Båtägare testar 18GTS i nummer 8-2006 och skriver Bensinmotorn känns något rappare. Med dieselmotorn är planingströskeln högst närvarande. Sekunderna i väntan på att turbon ska skjuta till känns.

 

Har du en kommentar -- är din båt bara något rappare eller kanske i närheten av Thorax 568?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle,

 

Stort tack för svar om skillnaden mellan 568 och 18GTS. Du skriver:

 

18 GTS,en är till största delen framtagen för Stockholmsregionen där försäkringspremierna är sky höga för utombordsmodeller. Det kan skilja upp till 60% på motsvarande modeller med samma motor effekt. Fördelarna är att båten går lugnare i vattnet tack vare lägre tyngdpunkt på motor, den går också tystare. Nackdelen är trailer möjligheterna, den blir tyngre. Annars så handlar det väl mest om tyck och smak. Kan väl bara inflika att 568an kommer under 2008 att finnas som GTS modell också.

 

Särskilt intressant att det kommer en 568 GTS -- det är ju perfekt!

 

Men argumentet försäkring tycker jag är överdrivet. Jag gick nyss in på Atlanticas hemsida och för området Nyköping-Öregrund (Stockholm) med 10.000 kr självrisk så kostar en 568 med 90 hk 4600 kr per år -- en 18 GTS med samma självrisk kostar 3200 kronor per år.

 

Om vi översätter det till bensin (där Stefanius tycker att en skillnad på 0,2 liter per sjömil är försumbar) så betyder det med 14 kronor/liter hos sjömacken att jag kan tanka 100 liter extra bensin i min 18GTS. Men skulle jag åka mer än 500 distans under sommaren (vilket är lätt gjort i 30 knop, det blir bara 17 timmars åkning) så tjänar jag på att ha en dyrare försäkring och göra av med mindre bensin.

 

Lägg därtill att 18GTS som sagt är 61.800 kr dyrare än 568GTI (som man kanske får igen när man säljer, kanske bara delvis?) som åtminstone ger en räntekostnad efter skatt på över 2000 kronor (om man lånar på huset, eller så). Det verkar galet att betala 61.800 kronor för att sedan tjäna 1400 kronor per år som sedan försvinner i dyrare bensin.

 

Så jag väntar glatt på en 568 GTS -- tack för tipset Pelle!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen Pelle,

 

Kan inte låta bli att kommentera ditt svar om propellrar:

För 98% av alla båtägare så duger standard propellern väldigt bra, den är vald för att ge bästa allround effekt.

Kan det bero på att folk inte har sett diagrammen i Vi Båtägare nummer 5-2007, som visar extremt stor skillnad i acceleration (eller take off som Thorax kallar det).

 

Jag misstänker att allt snack om små skillnader i bensinförbrukning (Stefanius har en poäng) gör att båtfirmorna prioriterar den propeller som ger lägre bensinförbrukning -- medan folk som jag och  Thorax hellre vill ha bra take off. Och vi är nog fler än 2 procent...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra 510:a testade jag flertalet propps.

 

O lik förbannat blev standard alu bäst,

 

Inte snabbast, inte bäst fäste, men bäst kompromiss när man vill allround använda båten, dom högfarts jag testade så gick visserligen båten upp till 3knop snabbare men tappade runt marsh fart ,20-25knop.

 

Prop för en standard båt blir oftast en kompromiss.

 

Ang förbrukning så spelar det mindre roll för min del, 5 eller 6 tusen per säsong , det skall ändå tas från nöjeskontot..21.gif\

 

 

 

Senast ändrad av B400 | 15 maj 2007 | 13:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när vi ändå pratar propellerar vilken stigning anser ni vara bäst på en 90 optimax? nu sitter det 17 tum  på orkar motorn med 19 tum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas 478:

Det är möjligt att det kan vara något fler än 98% som köper optimerade propellrar, så jag kanske tog i lite där, men om man går till hur många samtal vi har per år, så är det mindre än så.

Din matematiska beräkning är ju i sak också intressant, men väldigt teoretiska, då jag tror att det är mera tyck,smak och plånboksstorlek som avgör.

 Prisskillnaden mellan modellerna kan jag förklara med hur båtarna är standardutrustade samt att en inombordsmotor kräver en mycket dyrare installation. Balkar, brandsläckningssystem, monterings tid av motor etc.

Att det skiljer mindre mellan olika Uttern båtar beror på att utombordarversionen, av deras, har en högre standardutrusningsnivå än vår, samt att de inte använder sig av DNV utan själva CE märker sina båtar, detta innebär bland annat att du inte behöver ha full flytvärdighet vid vattenfyllning ej heller behövs det brandsläckningssprinklersystem på inombordarmodellen.

Take off, yes,visst är det roligt med ax och toppfart, efter att ha raceat med båt i 25 år så är jag den första att hålla med dej, men jag vidhåller att vi bara är 2-3% som är intresserade av det. Resten av våra vänner på sjön prioriterar andra saker. 


 


Bopat:

Det går att använda 19” om du hissar upp motorn 2 hål och ger tusan i att svänga för hårt samt att du bara tar med dej väldigt lätt svärmor i båten, men varför ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jaru Pelle du nog rätt min båt används som familje båt med 2 barn 2 hundar packning osv.så orginalproppen får vara kvar.Tack för råden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter här och funderar, man är lite skadad som tekniker och när man hör att folk kompromissar så försöker man ju då fundera lite på vad man skulle kunna göra... Vad jag då funderar på är ju varför vändar man inte på propellern på utombordaren och sätter propellern framåt. Det ger ju uppenbart fördelar och problemen har man ju löst med IPS så även utombordare borde gå att lösa på detta sätt. Vet att det inte har något med Ryds 568 att göra men diskussionen förs ju här med intresserade människor så ville bara flika in. Nästa fundering är ju hur mycket effekt tar skäddan som går längst ner. Visst är det ett bra skydd för propellern och drivaxel etc. men hur mycket effekt tar det igentligen. Kanske måste räkna lite på det där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla 568: fans!!

 

Måste bara flika in lite i propeller diskussionen. En Rostrfi propeller gör otroligt skillnad på acceleration och kraft. Framförallt då man sitter mer än två i båten. Dock så tappar man lite fart i marchfart men det gör inget då kraften alltid finns ovasett varvtal. Med min standardprop så fick jag alltid trimma ut riggen till proppen släppte för att få bra drag.

 

Men det är klart att de flesta nog inte bara är ute efter fart. Själv håller jag nu på att slipa bort alla ojämnheter på skrovet för att båten skall gå lite snabbare. Lite galet kanske men är man perfektionist så är man :). Någon som har bra tips på snabb bottenfärg föresten?? smiley-cool.gif\

 

/Mac

 

 

 

Senast ändrad av MaCro | 16 maj 2007 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De första som gjorde en båtmotor med så kallad dragande propeller var Crescents utombordsbordsmotorfabrik,som senare köptes upp av Penta. Konstruktionen var igentligen väldigt inovativ.Man lade helt enkelt i kull en utombordare med motordelen inne i båten (som en inombordare) riggen stack sedan ut genom akterspegeln och ett bakåtvänt specialdrev som var dragande och stumt infäst i motorenheten.Det största problemet var vid svängning,då man var tvungen att även kunna svänga motorn inne i båten. Principen används även i dag på  Chinesika flodbåtar men där står det minst två stycken cineser och knuffar på en V8 för att kunna svänga.

IPS från Volvo och Mercruisers Tender drev har vissa fördelar på vissa båt modeller,men är ingenting för båtar under 30 fot,vi har testat på systerbolaget Nimbus. Priset på drevet och motorpaketet är också avskräckande motsvarar väl ungefär 10st 568 GTI.

Skäddan är ju till för att båten skall styra (roderfunktion) alltså inte  för att skydda proppen. på en normalt hissad 90 hk,s motor ger skäddan cirka 6kg,s motstånd vid 40 knop. Du kan känna det ungfär om du stoppar ner handen ca.12cm med längssidan av handen i vattnet vid motsvarande hastighet. Faktum är att om du har en GPS så kan man se att man tappar ca.1,5knop då man för ner handen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle

 

Hur mycket tycker du att man skall hissa motorn på en 568:a. Jag kör nu med en 115 EFI fyrtakt med en Ballisitc stålpropeller. Motorn är hissad ett steg men jag funderar på att hissa ett steg till. Enl. Thorax så blev båten lite vinglig när han hissade två steg. Jag funderar ändå att hissa et steg till och samtidigt lämna in proppen bearbetning (mer greppcupp). Vad tror du om detta?

 

Motorn varvar idag 5750 vid WOT men den klarar enl spec 6000. Teoretisk fart vid 5900 tror jag var omkring 43 knop sist jag satt och räknade och det är ju inte helt fel :)

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat så mycket med Ballistic propparna (den som är bra på dem är Lala på Duells han finns på 0706 727010),men vad jag kan se av schemana på dem,så har de något mindre diameter än vad Merc,s orginal Lasern (som vi testat ganska mycket) har vid samma stigning..Mindre diameter ger sämre ingrepp vi hög hissning så jag är lite orolig för att du får en båt med dåliga trimegenskaper (den släpper tidigt vid uttrimning).Tänk också på att om du Kuppar den så minskar varvet med ca.100varv/mm slutkupp som du slår upp.Lite vinglighet får man alltid räkna med vid hög hissning.Det beror på att båtens våtyta minskar samt att man flyttar upp tyngdpunkten på motorn.

Som jag sagt tidigare så är det jag skriver om proppar teorier, man kan få in andra faktorer i spelet som påverkar.

Ta på stora flytvästen,kraschhatten och lämna svärmor och familjen på land, vad tusan har man inte provat så vet man ju inte om det fungerar

 

Senast ändrad av pelleparyds | 17 maj 2007 | 23:36

 

Senast ändrad av pelleparyds | 17 maj 2007 | 23:42

 

Senast ändrad av pelleparyds | 17 maj 2007 | 23:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

bevakar denna smått fantastiska tråd med stort intresse, kul med så många engagerade båtägare. Är själv ägare till en Ryds 510GTI -06 med 75 hk 2-takt Mercury, fantastisk båt, men mycket vill ha mersmiley-cool.gif\. Är sugen på att byta upp mig till 568, och har hittat ett ex. från -05 med 135hk OptiMax. Någon som har någon kvalificerad gissning hur båten beter sig med en sådan motor? 30kg / 20hk på akterspelgeln utöver vad många utav er kör med idag... Blir båten allt för baktung, andra konstiga beteende? Bränsleförbrukning? Drömmen är en 115hk OptiMax, men dom tycks vara svårfångade på begagnat marknaden...

 

En annan fråga; jag har styrpulpet kapell monerat på min 510:a, och får en härlig pöl när det regnar längst bak vid dörren till badbryggan, någon annan som upplevt detta? Såg dessutom att Ryds ändrat konstruktionen på detta kapell till 2007, och att det nu täcker endast styrpulpeten och bänken. Kan det månne vara ett resultat av ovanstående problem? Någon som reklamerat, resultat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle,

 

fantastisk service, jag ringer på studs. Hade du någon åsikt kring 135hk OptiMax?

 

/MrKrille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mer än att du får svårt att sälja den på grund av att båten inte är CE märkt för mer än 115hk. Han som säljer den till dej gör sig skyldig till ett lagbrott när han säljer en kombination som inte är godkänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varenda gång (öh...tre) som jag varit ute med båten har jag glömt av att kolla vilket verktyg och storlek som behövs för att justera trimfenan på Mercury 90 elpto. (drar höger även i plantimmat läge) Någon som vet?
Också: Vad är det för styrningstillverkare och modell till 568:an? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle

 

Det var med orginalproppellern som trimmningen var känslig. med Ballisitc så kan jag timma ut riggen mycket mer och den släpper aldrig helt.

 

Ang hissning: Jag skall testa med att hissa ett steg till om det bara gör att båten blir lite vinglig. Mindre våtyta borde väl även minska förbrukningen?

 

tack för svaret

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 20 maj 2007 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mac jag uppfattade att du hade problem STD proppen.

Vad jag menade är att om du hissar så kan du även få problem med Balistican.Med Laser proppen så menar jag Mercurys orginal rostfria propp.

Ju mindre våtyta (skrov som ligger i vattnet) desto mindre uppförsbacke och mindre bränsleförbrukning,yes.

Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...