Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Hej MrKrille!

 

Jag vill avråda dig från att göra den affären.

Klart bättre att satsa på något av paketen som är godkända.

Dessa bör också förvalta dina investerade pengar på ett bättre sätt.

Risken att sitta fast med Opt135 kombinationen när du skulle vilja sälja är ganska hög

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sitter din GPS plotter monterad?

 

Jag har handlat mig en plotter och har lite fudneringar över montering.

Var är sladden dragen på era plottrar? Har ni genomborrade hål i pulpeten och dragit den här? Eller finns det något annat snyggt sätt att komma ner med sladden till plintarna på undersidan? Ser gärna installationsbilder om någon har. Också: Känner någon till laminattjockleken i området där er plotter sitter? Funderar på förborrat/självgängat (ej genomgående). Någon som har detta? Kör ni med plåtskruvs gänga? Något annat att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, visste inte att den fanns med dubbla motorer. Men jag har själv kört en båt utan skäddan och styrförmågan märkta jag ingen skillnad på, fungerade klockrent. Men vill samtidigt säga så ingen går hem och sågar av den att jag provade inte jättemycket. Men det skulle öka c:a 1,5 knop alltså beroende på båt och hastighet såklart.

Vad händer med IPS på småbåtarna? Rent teoretiskt borde ju en framåtvänd propeller vara bättre ut fast och acceleration oavsätt storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angående propp.På min optimax 90 sitter det som jag nämnde tidigare org propp 17.motorn sitter fast i de näst översta hålen.

När jag trimmar ut motorn så att båten går lätt i vattnet visar trimmätaren nästan mittenläge

knopmätaren visar 36 knop motorn varvar 5900 varv och övervarvningsskyddet slår till. Trimmar jag då ner motorn lite sjunkar farten direkt till 34 knop det känns att det går mycket tyngre i vattnet.

Då jag är novis ner det gäller proppar och stigningar söker jag råd.

 

Jag får bytta proppen till en ny om jag vill utan extra kostnad.

Jag är ingen fartfantast men man vill ju att grejorna ska fungera otimalt. Normalt serr är vi 2 vuxna 2 barn ner vi åker.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du ska kalibrera trimmätaren. Givaren är justerbar,gör så här. Lossa justerskruven på givaren (sitter vid sidan av den fasta riggpinnen) trimma sedan in motor max och ljustera så att visaren står på noll,obs att du måste ha tändningen på.

Annars verkar det som om du har rätt propp för allroundkörning.

Visst kan du kosta på en Qucksilver Laser propp också Ca.8.000:- men om du inte är ute efter de sista 2-3 knopen så bjud ut frugan på en trevlig middag i stället.

 

Senast ändrad av pelleparyds | 21 maj 2007 | 21:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 okey när du skriver noll menar du att mätaren ska vara i mitten läget? eller i botten läget? fattar jag rätt eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

misstänkte att svaret skulle bli något i den riktningen, båten med 135hk OptiMax har varit till salu en längre tid. Till rätt pris var jag intresserad, men säljaren vill inte lyssna när jag resonerade precis som ni, man får inte tillbaka pengarna på en för stor motor.

Jag avvaktar rätt båt (568 med 115 OptiMax alt. 115 EFI) beror på pris och tillgänglighet. Återkommer med affär, när det nu blir.

 

Tack för era svar.

//MrKrille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Då förstår jag. Jag behåller nog motorn i nuvarande läge alltså hissning 1 steg upp.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtnytt kom i brevlådan i dag (nummer 7-2007) och på 8 sidor testas 7 olika stålpropellrar på en 100-hästars motor, jämfört med orginal aluminium och ProPulse komposit.

Slutsatsen av tabellen på sidan 83 tycke jag främst är att allt snack om högre fart mest är snack. Standard 21 tum aluminium ger 34,1 knop toppfart -- medan den allra bästa av stålpropparna ger 34,9 knop. Två av stålpropparna ger lägre toppfart!

Däremot ger några (Michigan Apollo och Yamahas egna) mkt lägre slip vilket betyder att båten drar lite mindre bensin och/eller får bättre grepp/acceleration.

Men är det HÖG FART du vill ha så är det viktigare med rätt tum stigning än att betala 3-9 gånger mer för att materialet är stål...
(det finns väl billigare sätt att tjäna 0,8 knop, t ex att vaxa botten ibland)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inkluderade hissning av motor etc. som du kan göra om du sätter dit stålpropeller pga. bättre grepp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sidan 79 i Båtnytt står det att de

1. kontrollerade stigning och justerade

2. hängande bladtoppar justerades av en kille på Propellertrim

3. testade olika höjd för propellrarna och slutsatsen: Stålpropellrarna gick bäst när motorn hissades upp 20 mm.

4. Alla proppar valdes ut o monterades av dess generalagent

5. Samma person körde alla, på samma ställe, samma dag, samma båt

 

Verkar mkt seriöst... ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas 478

 

o,8 knop verkar ju helt meningslöst. Vlika proppar testade de och på vilken båt?

 

Här har jag bara pratat om skillanden mellan Mercury orginal Alu och Michigan Ballistic på en 568:a. Skliinaden är stor! Det kan nog Thorax intyga som kör med samma propp som mig. Men det beror helt klart på vliken motor man har. Vi kör med 115 hk med en utväxling på 2,07:1 och fick inte ut maxvarv med en std propeller vilket gör att skillnaden i dessa fall blev mycket stor.

 

Varför köpte jag en ny propeller:

 

1 Bättre grepp i svängar

2 Bättre acceleration (i hela varvtalsregistret)

3 Klart mycket snyggare :)

4 Bättre fart

5 Styrka vid last

 

Som sagt allt är inte fart men 2-3 knop är ju inte fel

 

//Mac

 

Kolla detta test: (finns högre upp i tråden) http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0

 

Senast ändrad av MaCro | 27 maj 2007 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MaCro,

 

Vilka proppar testade de och på vilken båt?

Aluminium: Yamaha, Solas Amita 3

Komposit: Pro Pulse

Stål: Michigan Apollo, Yamaha standard, Michigan Ballistic, Power Tech, Yamaha Performance 3, Yamaha Performance 4, Yamaha PRO

Båt: Anytech 622 SP med Yamaha F100 DETL, totalvikt 1300 kg

 

Mer diskussion kring propellertestet i Båtnytt finns i slutet av tråden

 Generellt rostfri propeller?:

 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161859

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De borde ha testat med en annan motor är en lätt trimmad 80 hk vilket 100hk faktiskt är (Samma utväxling). Atytec är ju godkänd för 150 hk vilket gör att båten inte kommer till sin rätt med en 100 hk.

 

Jag tror att en 568:a med 75 hk inte heller blir så mycket snabbare med en stålprop. Det kanske gör en halv knop. Mer effekt = större skillnad.

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 28 maj 2007 | 22:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt trimmad --- förstår inte argumentet. Ungefär som att en 115 hk Optimax ELPT är en lätt trimmad 75 hk Optimax ELPT, för att båda har 1526 cc cylindervolym?

 

Valet av propeller påveras av att Optimax 75 och 90 har utväxling 2.33:1 medan Optimax 115 har 2.07:1 --- men varför skulle samma utväxling visa att bara Optimax 90 är trimmad? Påstår du att Optimax 115 inte är trimmad för att den har en annan utväxling?

 

Nej, tror inte det ;-) 

 

Och hästkrafterna stämmer förstås ändå.

 

 

En 568GT har rekommenderad motor 75-115 hk. Väger 695 kg.

Anytech 622 har rekommenderad motor 70-150 hk. Väger enligt Båtnytt 720 kg.

 

Skillnaden är bara 25 kilo. Så om 100 hk är OK på en 568GT så är det även OK på en Anytech 622.

 

 

Senast ändrad av Jonas478 | 29 maj 2007 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är Macro som är ute och cyklar...
 
Om man ska tala i termer av att den ena motorn än en trimmad variant av den andra så förs det enda rimliga resonemanget som så att till exempel Mercury F80 och F100 är nedtrimmade varianter av Mercury F115 (motsvarande för Yamaha F100 och F80 även om ej F115 har exakt samma block (?), vilket är fallet med Mercury F115.). Samtliga har 1732cc om jag minns rätt ...


 
Ett bra mått på en motors trimning är följaktligen antal uttagna hästkrafter per kubik i cylinervolym och det är en stor fördel att ha mycket cylindervolym per hästkraft eftersom det är volymen som genererar moment (Fråga alla som åker jänkar V8a! De har ett saftigt drag trots att antalet hästkrafter inte är uppseendeväckande många!)! Litet antal HK per volymenhet säkrar även en längre livslängd på motorn (i genomsnitt) eftersom motorn är mindre hårt trimmad ...


 
Jag är ingen vän av modern 2-takt, men gissningsvis gäller samma förhållanden för Mercury Optimax, det vill säga 75, 90 och 115 bygger på samma block men med olika effektuttag.
 
Macro, åker du själv en toktrimmad F75? (eller Optimax 75, minns inte vad du hade för teknik på akterspegeln) smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammi och MaCro,

 

Ni är väl egentligen ganska överens, förutom om F80 och Optimax 75 ska kallas otrimmad eller nedtrimmad :-)

 

Men efter att ha läst din förklaring Yammi, så tycker jag faktiskt att MaCro har en poäng i diskussionen om hur hästar/motorvolym påverkar valet av propellrar, eller skillnaden mellan stål och aluminium --- för en nedtrimmad motor med bättre vridmoment borde väl ha mer nytta av en stålpropeller för att få bra acceleration?

 

Fast i så fall skulle kompisarna med Optimax 90 har mer nytta av sin stålpropeller än MaCro har med Optimax 115... ;-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK nu tar vi det igen

 

Med trimmad menade jag att F80 och F100 är byggda på samma block 1596cc och de har SAMMA! utväxling. Det som skljer är annan programmering i styrboxen och troligtvis annat insug Eftersom 100 hästaren har mer effekt så kan man hänga på en propeller med högre stigning och då få mer fart = billig lösning. Går vi över på F115 så är denna byggd på ett 1741cc block och har en helt annan utväxling. Med andra ord F100 är ingen nedtrimmad variant av 115.

 

På Mercurys 4takts motorer så är skillnaden följande:

(obs 2006 års yamaha tillverkade modeller, 2007 års modeller är byggda av mercury själva och då har de använt samma block = billig lösning)

F100  Utväxling 2,33:1  1596cc (F80 har samma spec)

F115  Utväxling 2,07:1  1741cc

 

Stor skillnad på utväxling

 

När du säger att det bara skiljer 0,8 knop jämfördes en 21 orig. alu med en ballisitc 19 vilket är fel jämförelse. Rätt jämförelse skall vara 19 alu mot 19 Ballistic. Det bodre skilja drygt en knop mellan dessa. Går vi sedan upp i effekt och med en annan utväxling som 115 har så blir skillnaden större som vi mitt och thorax fall 2-3 knop.

 

Jag har inte en Optimax 115 utan en 115 EFI 4-takt (2006 års yamaha tillverkade motor).

 

//Mac

 

Senast ändrad av MaCro | 29 maj 2007 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej, nu är ni ute och cyklar lite... men på rätt spår. En enkel beskrivning av fysiken bakom effekt moment behövs.

Antal hästkrafter/cylindervolym har inget med saken att göra, den enda som spelar roll är effektkurvan på motorn.

Om vi förutsättar att propellern har samma verkningsgrad oavsätt stigning/diamter, för det skiljer väldigt lite, så har inte heller utväxlingen i motorn någon betydelse.

För att få effekten får man blanda in vridmomentet och multiplicera med varvtalet.

För att få max acceleration skulle man alltså i teorin vilja att motorns varvtal var konstant där vridmomentet är som högst och sedan variera utväxlingen istället för varvtalet. Men eftersom det inte fungerar på det sättet vill man istället ha en så bred momentkurva som möjligt. Läser man om motordata står ofta bara det maximala vridmomenten vilket isig inte säger något alls.

Man hör ofta uttrycket angående bilar att det är ingen idé att växla eftersom det är så högt vridmoment redan på låga varv. Detta är i stort sätt aldrig sant, man tjänar alltid på att varva så mycket som möjligt med motorn.

För att summera:

Acceleration på båten=Bäst resultat ger den motor mest mest area under en graf över effekten. Utväxling/propeller har inget med saken att göra.

Toppfart=Detta är klurigare eftersom en båt kan kraftigt minska sin friktion om man passerar en viss hastighet, men tar vi inte hänsyn till detta så ger den motor med max effekt även max hastighet oavsätt kurvans utseende.

I min text tar jag inte hänsyn till förluster. Exempelvis inre friktion, förlusterna i propellern eller motorernas olika motstånd i vattnet. Stålpropeller har ju generellt mindre förluster än en aluminium ex. vis.

 

 

Alltså skall man inte jämföra med samma propellrar utan man skall jämföra så att båten hamnar på maxeffekt på fullgas. Det är 2 faktorer som avgör: 1. Motorns vartalsområde/maxeffekt 2. Motorns utväxling. Med vetskapen av dessa två faktorer kan man sedan välja en gynsam propeller.

 

Senast ändrad av pebbenp | 30 maj 2007 | 10:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra förklaring Pebbenp,

 

Jag håller med. Om diskussionen gäller skillnaden i toppfart mellan propeller i aluminium och propeller i stål --- då ska man förstås jämföra vardera propeller med den stigning som ger högst toppfart.

 

Skillnaden i optimal stigning beror om jag fattat rätt på att aluminium ger större slip och därför med samma stigning som stål når (a) högre max varvtal och (B) lägre fart vid samma varvtal. Större slip gör att en högre stigning är optimal, eftersom denna delvis kompenserar slippet.

 

(i den Mercury broschyr jag har står inget alls om max vridmoment, och kurvor med moment vid olika varv finns förstås inte. Biltillverkare ger betydligt bättre info...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, aluminiumpropellern slirar och därför ökar varvtalet. Men kan helt enkelt säga att en aluminium respektive stål inte har samma stigning trots att de i siffror har det. Dock orsakar slirningen friktionsförluster som gör att ju mer en propeller slirar desto mindre effektiv blir den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag skall säga men jag menar att jag tycker det är fel att säga attt en rosfri propeller bara gör 0,8 knop. Då jämför man äpplen och päron. Jag läste testet och det skiljer ju mer än 0,8 knop mellan Orig alu och rostri ballistic med samma stigning.

 

Nu var i och för sig motorn en yamaha med en yamaha std propeller som är en bra propeller enl. de tester jag läst. Jag tror att mercuryproppen är sämre vilket också kan göra skillanden större. De flesta 568:a ägare har väl Mercury.

 

I mitt fall så varvade båten 5500 varv med orginal propellern och drygt 5800 med rostfri ballistic. Då blev skillnaden mer än 0,8. närmare bestämt 2-3 knop enl loggen.

 

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju så många faktorer... Ser man på en rostfri propeller så har den generellt bättre verkningsgrad. Men pg.a. att den även är bättre på att inte dra ner luften så kan man höja motorn lite vilket i sin tur gör att motståndet i vattnet minskar.

Det är nog väldigt få som inte får en fartökning med en RF propeller men för att det skall vara värt det måste man vara lite idioter som oss :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äpplen och päron --- jag tror att jag förstår hur du tänker.

 

Men för mig som båtägare, så har jag från början en standardpropeller. Sedan kan jag försöka få bättre prestanda genom att köpa en annan propeller och då är ALLA andra propellrar äpplen. 

 

Du kunde ha testat en aluminium med en annan stigning eller av ett annat märke = äpplen. Du köpte istället en stålpropp = ett annat äpple.

 

Fast det mest intressanta i valet mellan aluminium och stål är väl att ställa nummer 1 mot nummer 1 = bästa stål mot bästa aluminium.

 

Lägre varv -- Låter konstigt att aluminium med samma stigning gav dig lägre maxvarv (högre slip med aluminium ska ge högre varv än stål). Kanske något fel på din orginalpropp? 

 

Eller kanske går det inte att trimma upp fören på en 568GT tillräckligt med aluminiumpropp?

 

Mercury aluminium sämre --- mycket möjligt. När jag köpte hos Propellertrim så rekommenderade de Solas istället. Fast vem vet, de kanske inte hade någon original hemma ;-) 

 

Nåja -- denna tråd ska handla om 568GT, mitt fel att en diskussion om Båtnytts test hamnat här (ville bara tipsa), vi kanske ska avsluta detta stickspår?

 

 

Senast ändrad av Jonas478 | 31 maj 2007 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är i alla fall NÖJD

Loggen fungerar inte så bra i det här området14.gif\

post-19779-1394235085,2767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej 478

 

Det är alltid trevligt att diskutera propellrar men jag tror att alla som kör 568:a med 115 hk Mercury kommer att uppleva en stor skillnad om de byter ut sin originalprop.

 

Tittar du högre upp i tråden så ser du bra inlägg om propellrar som Thorax gjort. Hissning, stigning, varvtal mm.

 

Full gas alla 568:or!! :)

 

//Mac


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha

 

Fin bild Thorax!!

 

Återkommer med lite bilder när jag fått i min båt i vattnet.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...