Hybro 1 322 Postad 2 Mars (redigerade) Jo då, jag seglar för det mesta. Eventuellt blir denna kommande 20:e säsong den sista. Har med åldern att göra och rätt så långt, 11 mil till hamnen. Inte för driftens skull, motorn är snål. Typ 0.8 l / distans. Undrar om värdet på gamla segelbåten ökar inför förmodade högre kommande bränslepriser, p g a världsläget? Redigerad 2 Mars av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 616 Postad 2 Mars Jag tror inte att värdet kommer att öka p.g.a världsläget. Möjlig målgrupp är för bekväm för att vilja ha en liten gammal segelbåt, tyvärr. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 322 Postad 3 Mars (redigerade) Tänkte köpa en längre skuta, men intresset har bleknat efter 19 säsonger. Blir troligen en plåtis som komplement. Och avyttring av Cumulusen. Redigerad 3 Mars av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 94 Postad 5 Mars Minns när jag betalade nära 30:-/liter vid båtmacken under förra styret. Tror många sväljer och accepterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 926 Postad 5 Mars 5 timmar sedan skrev -PLM-: Minns när jag betalade nära 30:-/liter vid båtmacken under förra styret. Tror många sväljer och accepterar. Som seglare bryr man sig inte om bränslekostnaden så mycket. Det har liten betydelse om man betalar 15:- eller 30:- kr/l när man tankar 50 eller 100 liter per säsong. Vår motor drar 1 - 1,5 l/timme och på en timme kommer man utan vidare 5 M, så max 3 dl/M. Med det sagt föredrar jag att bränslepriserna håller sig i den lägre skalan så att de som bor i glesbygd inte får allt för höga kostnader för sina biltransporter som ofta inte går att ersätta med något annat. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 88 Postad 5 Mars Jag håller med Mackey om att seglare inte upplever bränslepriset som någon större kostnad per säsong. Att segla är dock heller inte gratis, vi räknade med en avskrivning på våra segel på ca 10 000:-/säsong. Nu har jag sålt min segelbåt och blir motorbåtsägare och därmed får vi se hur jag kommer att uppleva det, bränslekostnaden blir helt plötsligt en faktor att räkna med. Men man måste se helheten i båtägandet och också jämföra med alternativa semesteraktiviteter som t.ex husbil, hotellkostnader, Mallorcaresor mm. Billigast är förstås att sitta hemma och inte göra någonting och alla människor är ju inte så lyckligt lottade att de har ekonomi för en fritidsbåt. Men för att återgå till frågeställarens tråd så tror jag inte världsläget och bränslekostnaderna är det största problemet för båtlivet. Det är snarare att vi behöver en tillväxt av båtintresserade som upplever kopplingen mellan båt och friluftsliv som intressant. Inte bara ser båten som ett snabbt färdmedel till, och från, en badholme. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 926 Postad 7 Mars 2026-03-05 vid 17:59 skrev Mambo: Att segla är dock heller inte gratis, vi räknade med en avskrivning på våra segel på ca 10 000:-/säsong. Nej verkligen inte! För oss skulle det bli billigare, eller lika dyrt kanske, att inte köpa segel och lägga pengarna på diesel istället. 70 000:- kronor räcker till 14 000 M för oss. Våra nuvarande segel verkar funka några år till tycker segelmakaren, så totalt 18 år blir det nog. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 88 Postad 7 Mars 9 timmar sedan skrev Mackey: Våra nuvarande segel verkar funka några år till tycker segelmakaren, så totalt 18 år blir det nog. Vi bytte segel ungefär var 10-e år, kostnaden var ca 80-100 000:- per gång. För en motorbåt kan det bli aktuellt med motorbyte efter ett antal år och det är absolut inte billigt, ibland så pass dyrt att det inte ens är ekonomiskt försvarbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 098 Postad 7 Mars (redigerade) 6 timmar sedan skrev Mambo: Vi bytte segel ungefär var 10-e år, kostnaden var ca 80-100 000:- per gång. För en motorbåt kan det bli aktuellt med motorbyte efter ett antal år och det är absolut inte billigt, ibland så pass dyrt att det inte ens är ekonomiskt försvarbart. Även segelbåtar behöver väl byta motor ibland verkar det som här i vissa trådar. Själv har jag en 55 år gammal Penta diesel i min ena båt en 63 år gammal Ford bensinare i den andra båten och räknar med att bägge skall starta som dom brukar göra även denna vår. Bägge är motorbåtar. Har inte råd att segla inser jag när jag läser vad segel kostar😎 Redigerad 7 Mars av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 926 Postad måndag kl 21:18 2026-03-07 vid 20:33 skrev Rascal: Har inte råd att segla inser jag när jag läser vad segel kostar😎 Du kommer att kanske tvingas omvärdera det du just skrev, om USA:s och Israels krig mot Iran fortsätter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 098 Postad måndag kl 22:39 1 timme sedan skrev Mackey: Du kommer att kanske tvingas omvärdera det du just skrev, om USA:s och Israels krig mot Iran fortsätter. Jag förstår och fruktar att bränslepriserna kan stiga, men inser också att man kan köpa en liten dunk bränsle och åka en liten tur. När det gäller segel måste du ut med hela summan annars kommer du ingenstans. Dessutom anar jag att även segelduk består av petroleumprodukter nuförtiden som kan påverka prisbilden. Så låt oss hoppas att möjligheten till båtliv kommer att kvarstå i den form vi vill ha den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 294 Postad tisdag kl 21:59 23 timmar sedan skrev Rascal: Jag förstår och fruktar att bränslepriserna kan stiga, men inser också att man kan köpa en liten dunk bränsle och åka en liten tur. När det gäller segel måste du ut med hela summan annars kommer du ingenstans. Dessutom anar jag att även segelduk består av petroleumprodukter nuförtiden som kan påverka prisbilden. Så låt oss hoppas att möjligheten till båtliv kommer att kvarstå i den form vi vill ha den. Man kommer långt med gamla segel om man inte ska tävla eller steka sig i glansen. Just nu är ekonomin god och man kan unna sig nya segel, men det finns inget som hindrar en från att ta sig fram med originalsegel som är 40-50 år gamla.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 098 Postad tisdag kl 23:13 1 timme sedan skrev Dava: Man kommer långt med gamla segel om man inte ska tävla eller steka sig i glansen. Just nu är ekonomin god och man kan unna sig nya segel, men det finns inget som hindrar en från att ta sig fram med originalsegel som är 40-50 år gamla.. Även dom gamla seglen har väl köpts och betalats någon gång i tiden. Jag bara retas lite med seglarna som tror/ påstår att det är gratis att segla. Min motorbåt drar ca 3 liter i timmen så jag kommer långt innan jag är uppe i kostnaden för segel och kan sprida kostnaden hur jag vill och under lång tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 294 Postad onsdag kl 08:47 9 timmar sedan skrev Rascal: Även dom gamla seglen har väl köpts och betalats någon gång i tiden. Jag bara retas lite med seglarna som tror/ påstår att det är gratis att segla. Min motorbåt drar ca 3 liter i timmen så jag kommer långt innan jag är uppe i kostnaden för segel och kan sprida kostnaden hur jag vill och under lång tid. En båt med gamla segel i 6-7 metersklassen kostar mindre än en veckolön idag så även om de kostade det dubbla på 70-talet skulle jag vilja påstå att det är i princip gratis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 098 Postad onsdag kl 09:24 26 minuter sedan skrev Dava: En båt med gamla segel i 6-7 metersklassen kostar mindre än en veckolön idag så även om de kostade det dubbla på 70-talet skulle jag vilja påstå att det är i princip gratis Gamla båtar är "gratis" av en anledning, ingen vill ha dom för folk tror att allt måste vara nytt och gärna med en halv elektronikbutik ombord för att man ska våga lämna bryggan för en badutflykt ett par helger om året. Vad hände med det enkla avkopplande båtlivet?🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 322 Postad onsdag kl 09:42 Nu på ålderns höst, kvittar det om det tar en halvtimme längre att segla till nån av favoritöarna. Jag tävlar inte, inte ens mot mig själv. Njuter av sjön så som den är den dagen jag är ute. Och då duger det segelställ jag har. Visst ny Genua med UV-skydd, underlättar hanteringen betydligt. Inget onödigt kutande på däck. - Det som jag typ extra kostat på är ett Garmin framåtseende ekolod. Fantastiskt hjälpmedel när man tråcklar sig in på grundare vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 294 Postad onsdag kl 10:04 20 minuter sedan skrev Hybro: Nu på ålderns höst, kvittar det om det tar en halvtimme längre att segla till nån av favoritöarna. Jag tävlar inte, inte ens mot mig själv. Grattis till pensionärslivet. Här är det tvärt om. I det stressade småbarnslivet är allt en tävling och det är knappt att det finns tid att försöka ta sig till favoritön ens på en bra dag.. Som tur är har jag inte någon annan dyr hobby att lägga pengarna på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 75 Postad onsdag kl 13:05 13 timmar sedan skrev Rascal: Även dom gamla seglen har väl köpts och betalats någon gång i tiden. Jag bara retas lite med seglarna som tror/ påstår att det är gratis att segla. Min motorbåt drar ca 3 liter i timmen så jag kommer långt innan jag är uppe i kostnaden för segel och kan sprida kostnaden hur jag vill och under lång tid. Kättare! Nu håller du tyst och slutar locka över oss seglare som är less på att ligga och skvalpa i stiltjen på spegelblankt hav till att byta till motorbåt istället! 😅 Nämenalltså, jag seglar ju för att jag gärna slipper buller och avgaser i sittbrunnen men motorbåtarna har förstås sina fördelar. Främst att man kan åka var man vill när man vill bara det finns soppa i tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 194 Postad onsdag kl 14:06 53 minuter sedan skrev Till_havs: Kättare! Nu håller du tyst och slutar locka över oss seglare som är less på att ligga och skvalpa i stiltjen på spegelblankt hav till att byta till motorbåt istället! 😅 Nämenalltså, jag seglar ju för att jag gärna slipper buller och avgaser i sittbrunnen men motorbåtarna har förstås sina fördelar. Främst att man kan åka var man vill när man vill bara det finns soppa i tanken. Moderna segelbåtar går faktiskt att köra för motor. De har rätt väl tilltagna motorer som inte är speciellt törstiga. Å de har rätt väl tilltagen bränsletank. De går visserligen lite långsammare för motor än en motorbåt men inte så dåligt att det behöver hindra någon från att slippa ligga i stiltje. Å när/om det är stiltje så drar de exceptionellt lite bränsle. Å normalt slipper man bullret o avgaserna. Å inte minst att förglömma minskad miljöbelastning. Å så uppskattar jag att inte behöva göra någon budget för hur mycket/långt vi kan åka. Jag tycker mig se att segelbåtar är ute mer och åker längre sträckor än motorbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 766 Postad onsdag kl 15:03 51 minuter sedan skrev Lintott: Å så uppskattar jag att inte behöva göra någon budget för hur mycket/långt vi kan åka. I min sammanställning på kostnaderna för vår båt ligger bränslekostnaden på ca 14%. Detta om man inte räknar in kapitalkostnaderna. De stora posterna är vinterförvaring och försäkring. På sommaren ligger jag vid egen brygga som iofs kostar multum att bygga. Men den tjänstgör för så mycket annat också så den räknar jag bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser