GÄ till innehÄll
söndag 25 januari 2026
Mackey

Reklam överallt! đŸ˜«

Rekommendera Poster

Peter_K har ju pÄpekat ett par gÄnger att det hamnar reklam lite kors och tvÀrs, men inget hÀnder. 

Om vi lÀgger in exempel pÄ det vi ser kanske @admin / @stavhammarförstÄr problemet.

HÀr Àr mitt första bidrag.

God fortsÀttning!

Screenshot_20251228-114012_Chrome.thumb.jpg.20fe1a813e863c975dd7e970d2a348a2.jpg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Genast kom ett nytt reklamkaos.

Screenshot_20251228-114947_Chrome.thumb.jpg.87d7347f9026a5b01d032c2a5d1e18d7.jpg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Konstigt, jag fÄr inte en massa annonser men det kan ju bero pÄ att jag inte tillÄter nÄgra cookies mer Àn absolut nödvÀndiga och rensar cookies varje dag samt alltid surfar i privatlÀge.

NÀr jag rensat cookies mÄste jag göra ett val för Google Ads och dÀr Àr det bara att neka allt.

Börja med att rensa cookies pÄ era enheter och leta upp instÀllningar för Google Ads.

Neka alltid alla cookies och finns det ingen möjlighet till detta, avsluta sidan direkt och rensa cookies för att slippa deras "tracking cookies".

Finns vissa sidor som Àr extremt jobbiga dÀr man mÄste vÀlja bort 1 miljon cookies manuellt.

Klicka pÄ symbolen vid röda pilarna, dÄ öppnas ett fönster frÄn Google Ads och man kan lÀmna feedback genom att klicka pÄ en ruta. Man kan Àven komma vidare till instÀllningar för Google Ads men frÄga mig inte hur, Àr analfabet pÄ datorinstÀllningar och speciellt PC.

Är sĂ€kert skillnad mellan MAC och PC, anvĂ€nder inte telefonen till sĂ„nt dĂ„ den inte Ă€r ansluten till internet men det Ă€r samma instĂ€llningar i min MAC och iPad.

GÄr att hindra Google Ads frÄn att skyffla in annonser via instÀllningar utan att man behöver ladda ner nÄgon app, bara man hittar instÀllningarna pÄ sin enhet.

1287807911_Skrmavbild2025-12-28kl_12_45_37.png.d4879c88f5f13f1b671478a3b2d36e09.png

//PĂ€r

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jo, det GÅR att lĂ€gga ner en massa jobb för att fĂ„ mer drĂ€glig tillvaro pĂ„ t ex MG (och andra sajter).

Men sajten Àr ju beroende av oss "kunder" genom att vi surfar hÀr (sÄ de skall ha en anledning att ta bra betalt för annonserna), och dÀrför kan vi mycket vÀl stÀlla krav pÄ att annonsmÀngden, innehÄllet och placeringen skall vara rimlig. Det Àr ju inte vi (som MG i slutÀnden lever av) som dessutom skall lÀgga ner en massa extrajobb....

Detta problem Ă€r f.ö. tyvĂ€rr inget nytt - frĂ„n tid till annan under mĂ„nga Ă„r har det inte bara plötsligt kommit annonser som skymt inlĂ€gg, utan de har Ă€ven t ex varit av typen NSFW. Även att man kommit till nĂ„gon helt annanstans nĂ€r man klickat pĂ„ vissa av MG:s standardknappar, dĂ„ "tjĂ€nsten" man anvĂ€nder tydligen Ă€ven fĂ„r applicera en overlay (?) och omdirigera.

TyvÀrr har MG dÄlig kontroll över dessa "annonstjÀnster", och ofta tar det bÄde tid att fÄ det drÀgligt igen och Äterkommer ibland ganska snabbt. Verkar som att @stavhammar mest bara kan "rapportera olÀmpliga annonser" till tjÀnsteleverantören/Google....

Sedan Àr det ibland olika utseende pÄ dator, app, telefon o.s.v. hur annonserna hamnar. Det Àr inte alltid konsekvent, och kan vara en av anledningarna till att vi upplever det olika.

EDIT:

2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Klicka pÄ symbolen vid röda pilarna, dÄ öppnas ett fönster frÄn Google Ads och man kan lÀmna feedback genom att klicka pÄ en ruta.

Jo, den funktionen kÀnner nog de flesta till. Men den har jag aldrig upplevt har haft nÄgon som helst funktion för annonsmÀngden eller placeringarna. Vare sig hÀr eller pÄ andra sajter.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
17 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Är sĂ€kert skillnad mellan MAC och PC, anvĂ€nder inte telefonen till sĂ„nt dĂ„ den inte Ă€r ansluten till internet men det Ă€r samma instĂ€llningar i min MAC och iPad.

Det Àr just i mobilen problemet finns, inte i dator eller surfplatta. Mobilen anvÀnder en annan plattform som Àndrats för en dryg mÄnad sedan. 

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det Àr just i mobilen problemet finns, inte i dator eller surfplatta. Mobilen anvÀnder en annan plattform som Àndrats för en dryg mÄnad sedan. 

Jag har inte "reklamproblemet" i min Samsung S23 med Google Chrome som weblÀsare.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
6 timmar sedan skrev micke_102:
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har inte "reklamproblemet" i min Samsung S23 med Google Chrome som weblÀsare.

Jag har tÀckande reklam bÄde i Samsungtelefonen (Samsungs webblÀsare som Àr nÀstan Chrome) och i Samsungplattan (med Chrome), men inte i ASUS-datorn med Windows 11 och Edge.

Jag har absolut inget emot reklam, nÄgon/nÄgot mÄste ju betala för det vi gör pÄ nÀtet, men jag vill inte ha reklamen överallt.

Jag anmÀler mitt inlÀgg sÄ fÄr vi se om det hÀnder nÄgot.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har tÀckande reklam bÄde i Samsungtelefonen (Samsungs webblÀsare som Àr nÀstan Chrome) och i Samsungplattan (med Chrome), men inte i ASUS-datorn med Windows 11 och Edge.

Och jag har problem i min iPhone men inte i min iPad som jobbar pÄ samma grÀnssnitt som datorn. 

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Gissa vafför jag inte anvÀnder google Ä facebok Ä annat samt microsoft mfl osv.

Kör Linux. Sökmotor Duckduckgo, Firefox browser Ä dessutom Àr allt som gÄr Àr avstÀngt, allt frÄn coockies till historik mm Ä sÀkerhetsnivÄn stÄr pÄ det högsta.

SÄ nÀr jag nyss lÀste om Ekoln i MÀlaren sÄ kom det inte upp nÄtt alls. Samma plats pÄ MG.

Sen Àr det sÄ att jag kan tÀnka mig att betala sÀg en femtilapp om Äret pÄ MG Ä slippa all reklam, om det tÀcker omkostnaderna beror lite pÄ hur mÄnga "vi" Àr. 

Det jag reagerar hÄrt mot dÀremot Àr hur info om sjÀlva surfandet anvÀndes utan att man knappt vet om det ens. DÀrav min aversion mot drakarna, Vanlig reklam kan ju gÄ an men det finns grÀnser. Sen Àr jag ju en Ruskig prick för jag köper inte det jag behöver utan det jag inte kan undvara, för att spetsa till det. DÄlig kund. Men inte sÀmre Àn att jag kan fÄ önska ett Gott Nytt Är nÀr jag nu har er pÄ trÄden.

😇

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag ser sjÀlv nÀstan aldrig reklam hÀr i mobilen. Trots att jag inte har nÄn reklamblockerare eller nÄt liknande i den. Det brukar vara lite instucket mellan inlÀgg, ibland. Bara nÄn gÄng tÀckande reklam, och det var mÄÄÄnga Är sen det hÀnde.

Har en Android-enhet och minns inte vilken webblÀsare jag anvÀnder i den, kanske Chrome. Jag anvÀnder mobilen sÄ lite för sÄnt sÄ jag lÀgger ingen stor vikt vid det. AnvÀnder bara mobilen nÀr jag Àr utomhus och inte kör bil eller jobbar, sÄ det blir inte mÄnga minuter per dag.

PÄ datorn Àr det flera blockerande saker parallellt, sÄ hÀr slinker inget genom.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag upplever inga större problem med reklam, ser relativt lite reklam tycker jag.

Kör Samsung mobil och Samsung internetbrowser, inte gjort nÄgra instÀllningar vad jag kan minnas.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Vore ÀndÄ rÀtt skoj att höra vad @stavhammar sÀger. 
Finns han fortfarande, eller nÄgon admin öht?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

AnvÀnder bÄde iPhone och iPad via Safari utan problem med annonser

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
21 timmar sedan skrev Peter_K:

Vore ÀndÄ rÀtt skoj att höra vad @stavhammar sÀger. 
Finns han fortfarande, eller nÄgon admin öht?

hallÄ @admin !

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev Mackey:

hallÄ @admin !

Jag har dessutom rapporterat/flaggat mitt eget inlĂ€gg för nĂ„gra dagar sedan

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev Mackey:

hallÄ @admin !

@stavhammar har dessutom varit inloggad pÄ MG efter att trÄden startades och hans uppmÀrksamhet pÄkallades - pÄ en helt vanlig arbetsdag/vardag. Men ÀndÄ utan att kommentera i trÄden.

Hoppas nu bara vi slipper höra samma förklaring som vi brukar fĂ„ höra - att admin minsann ocksĂ„ behöver ha lite "ledigt". Visst, men MG Ă€r faktiskt en kommersiell sajt och inget privat ideellt projekt 😠.

(SjÀlv har jag just nu inga problem med reklamen pÄ mina plattformar, men frÄn tid till annan vet vi som varit med ett tag att det Àr olika beteende pÄ olika plattformar och sÀkert ocksÄ beroende pÄ vad reklamroboten uppfattat som speciella intressen hos olika medlemmar).

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Jag blir sĂ„ himla trött
 det Ă€r en massa reklam (om det nu Ă€r just reklam) för SÖMNAPNE
.

Och ibland fastnar eller webblÀsaren i den reklamrutan.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Rensat webhistorik frÄn denna sida, godkÀnner INTE cookies frÄn denna sida. Har varit reklamfri lÀnge nu.

Bara ett tips.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Nu Àr reklamen borta för mig, har inte gjort nÄgot sjÀlv. Hur Àr det för dig, @Mackey..?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nu Àr reklamen borta för mig, har inte gjort nÄgot sjÀlv. Hur Àr det för dig, @Mackey..?

Samma hÀr!

Nu finns det bara reklam dÀr man kan stÄ ut med den.

• Tack 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Sen kan man ju undra vad det Ă€r för j...a skitreklam som visasđŸ€”

Allt som inte har med bÄtliv att göra, det Àr annonser för "köbe kagor", anti-snark kuddar, ögondroppar, nÄgon som dreglar pÄ en kudde mm.

Hade det inte varit bÀttre att sÀlja annonsplatserna till företag som har med bÄtliv att göra, den enda som Àr relevant nu sÄ Àr det Oljemagasinet som ligger fast.

Reklam och annonser idag Àr bara skit och David Ogilvy lÀr vÀnda sig i graven.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Nu Àr det dags igen!

Reklamen breder ut sig lite överallt!

1994528733_Screenshot_20260119-203909_SamsungInternet.thumb.jpg.f84a3034cfcfac210867c48cd368cf0a.jpg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
22 minuter sedan skrev Mackey:

Nu Àr det dags igen!

Reklamen breder ut sig lite överallt!

Har samma problem

IMG_5458.jpeg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
2026-01-19 vid 21:05 skrev Peter_K:

Har samma problem

IMG_5458.jpeg

Jag anmÀler ditt inlÀgg sÄ fÄr vi se hur lÄng tid det tar den hÀr gÄngen.

• Tack 1

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
14 timmar sedan skrev Mackey:

Jag anmÀler ditt inlÀgg sÄ fÄr vi se hur lÄng tid det tar den hÀr gÄngen.

Tack, alltid en bra metod att fĂ„ uppmĂ€rksamhet. I alla fall tidigare đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž

IMG_5463.jpeg

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Postad (redigerade)

HÀr var en riktigt fin reklambild dÀr reklamen delar upp Àmnessammanfattningen i tre delar.

Screenshot_20260123-040012_Chrome.thumb.jpg.43b085fe7b098468bea191e5e94b7c72.jpg

SnÀlla nÄgon, anmÀl mitt inlÀgg för jag skriver jÀvl.. k..k forum.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
3 timmar sedan skrev Mackey:

SnÀlla nÄgon, anmÀl mitt inlÀgg

Fixat!

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...