Gå till innehåll
torsdag 20 november 2025
Karljohansson

Vintertäckning - Råd inför köp?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska täcka över segelbåt för första gången, står på land nu, vill ha nån ställning som är modulär där jag kan byta båt i framtiden och ev. behålla ställning om det ger mening ekonomiskt (alternativt bara köpa sälja vid behov)

Har en albin scampi 30 segelbåt, relingen är i metall och känns stabil antar där är mest lämpligt att montera ställningen

har inte så mycket plats hemma så måste vara nått som kan monteras ned och ställas i förråd till lägenhet helst 

Båten kommer stå i Göteborg centralt (ringön) 

gärna nån flexibel lösning antar jag kanske nångång i framtiden vill kunna göra jobb på båten under presenningen 

började titta lite och såg detta 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/varme-kyla/tackstallningar/noa-stallningar/noa-dackstallning/noa-dackstallning-9m

Några tips här? vad är det jag borde tänka på som jag inte vet nu?

Verkar finns lite olika material och välja på aluminium är ovan, men såg även i plast

Om man köper begagnat, vilka kitt/modeller/märken är enkelt att komplettera i efterhand? 

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Noa eller Press och Son är snarlik, och såvitt jag vet kompatibla med varandra iom. att dom använder 35mm rör. Så det går bra att blanda delar om man så vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 10m NOA till 29-fot segelbåt (ej utriggare)
Tycker den fungerar bra. Har en NOA-väska till.
Upplever att det underlättar att ställningen är lite längre än båten, speciellt när pressenninge när lite längre. Blir lite mer plats när man skall klättra in i öppningen bak i sittbrunnen.

Hänger ut fendrar horisontellt längs med relingen i en lång tamp från akterknape till förknapen. 
Då får jag ut presenningen så inte smutsvattnet rinner ner på skrovet och smutsar ner (polerar på hösten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har en gammal Press o Son till min Cumulus.

Modellanpassad. Kostar i dag 17 000, köpte begagnad för 10 år sedan till 1/10 del av priset, med presenningar!

Mycket skruvande för att få på plats.

Monteras i fästena för mantågsstöttorna och pushpit o pulpit.

Bygger upp när båten ligger i sjön, ifall jag skulle dratta ned. Då blir jag bara våt.

Vet om två olyckor där båtägare ramlat ned och förstört sig illa.

Går fint att lyfta med vår stora platsbyggda kran. Som alltid gäller det att lägga lyftbanden på rätta platser, för att inte förstöra givare och propelleraxeln

Har märkning vid relingskanten var banden ska ligga.k

River på land, då det är lättare.

Lägger tre långa linor tvärs över ställning o presenning, som jag spänner stadigt nedåt.

Har klarat flera stormar.

Tjockare presenningar från t ex BT funkar.

Begagnade lastbilspresenningar är för tunga.

- Tidigare byggde jag täckställning av 2x3". Skruvade ihop med vanliga byggskruvar och skruvdragare.

Billigare och duger gott.

Lägger då en taknock / överliggare hela väggen som man stöttar och lägger snedsträvor mot, i nederänden innanför relingslisten, med fällda mantångsstöttor.

Viktigt är att överliggaren ligger överst, annars skavs presenning sönder rätt omgående.

Om presenningen inte är helt tät spelar ingen roll. Båten tål vatten även på vintern.

Är mest till för att förhindra att större mängder med snö blir liggande.

IMG_20251112_103126.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I hamnen har vi exempel på en som byggt med begagnad Burton byggnadsställning.

Funkar finfint. Den får stå uppmonterad året runt.

Byggde Burton som resemontör i två år. Tills jag drattade med från 7 meters höjd.😐

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I valet mellan Press & Son eller NOA så är min uppfattning att NOAs monteringsdelar har högre kvalitét.

NOA vet jag är lätt att komplettera när båten växer. Hur det är med Press & Son vet jag inte.

Rören är likvärdiga till båda så eventuell krökning av vind- och snötryck är nog likvärdigt.

Jag började med en NOA till 7,5m båt 1985 (fäst i mantågsfötterna och med utliggare), de grunddelarna används ännu 40 år senare. 1990 växte båten till 9,5 och ställningen kunde lätt kompletteras med rör och fästen till mantågsfötterna. 2012 blev båten ytterligare en meter längre och framförallt bredare så det blev en ny kompletteringsrunda. Under dessa 40 år så har något enstaka rör krökts (utliggarrören är lite klenare och utsatta vid hård vind) men inte värre än att det fortfarande används. Jag har en akterrunda för att lättare komma upp i båten utan att knyta om presenningen, det röret gick av ett år och har ersatts. Numera stagas akterröret bättre och tål hårdare vind utan att krökas.

Monteringstips som nog fungerar både på Press & Son och NOA:

Köp lite längre överliggare (eller köp en kompletteringsbit) som sticker ut utanför presenningen så går det inte hål i den.

Köp ett par överliggarfästen extra och montera utanför presenningen så kan pressen sträckas upp längs överliggaren och knörvlar inte ihop sig.

Vid mycket snö kan mantågsfästena pressas utåt så fästena dras upp ur däcket (jag har klarat mig men en kompis fick plasta om fästhålen). Dra en stadig lina (jag hittade billiga stuvbitar av kevlar på en mässa) tvärs över båten som knyts upptill i pinnarna för mantågsfästena så du håller samman pinnarna (du kan även fästa linorna i grabbräcken o motsv.).

Edit: Jag såg @Hybro s märkning av rören. Det underlättar vid sortering nästa säsong. Jag har motsvarande med olikfärgade tejpmärkningar.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min ställning är inte generellt. Modellanpassad till just Albin Cumulus.

Så om man köper nytt eller begagnad bör man kolla om det verkligen passar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Lintott:

I valet mellan Press & Son eller NOA så är min uppfattning att NOAs monteringsdelar har högre kvalitét.

NOA vet jag är lätt att komplettera när båten växer. Hur det är med Press & Son vet jag inte.

Rören är likvärdiga till båda så eventuell krökning av vind- och snötryck är nog likvärdigt.

Jag började med en NOA till 7,5m båt 1985 (fäst i mantågsfötterna och med utliggare), de grunddelarna används ännu 40 år senare. 1990 växte båten till 9,5 och ställningen kunde lätt kompletteras med rör och fästen till mantågsfötterna. 2012 blev båten ytterligare en meter längre och framförallt bredare så det blev en ny kompletteringsrunda. Under dessa 40 år så har något enstaka rör krökts (utliggarrören är lite klenare och utsatta vid hård vind) men inte värre än att det fortfarande används. Jag har en akterrunda för att lättare komma upp i båten utan att knyta om presenningen, det röret gick av ett år och har ersatts. Numera stagas akterröret bättre och tål hårdare vind utan att krökas.

Monteringstips som nog fungerar både på Press & Son och NOA:

Köp lite längre överliggare (eller köp en kompletteringsbit) som sticker ut utanför presenningen så går det inte hål i den.

Köp ett par överliggarfästen extra och montera utanför presenningen så kan pressen sträckas upp längs överliggaren och knörvlar inte ihop sig.

Vid mycket snö kan mantågsfästena pressas utåt så fästena dras upp ur däcket (jag har klarat mig men en kompis fick plasta om fästhålen). Dra en stadig lina (jag hittade billiga stuvbitar av kevlar på en mässa) tvärs över båten som knyts upptill i pinnarna för mantågsfästena så du håller samman pinnarna (du kan även fästa linorna i grabbräcken o motsv.).

Edit: Jag såg @Hybro s märkning av rören. Det underlättar vid sortering nästa säsong. Jag har motsvarande med olikfärgade tejpmärkningar.

Ja att sträcka upp presenningen lägst överliggaren är bra för att förhindra att pressen veckar sig och därmed slits onödigt mycket, jag har skruvat fast en öglebult i vardera änden av överliggaren.

Jag trär även på rörisolering längs hela överliggaren för att även på såvis minska slitaget på pressen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställningen i inlägg no1 ser bra ut, och är prisvärd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft NOA och har numera Press & son. 
Jag upplevde att Noas ”låsringar” eller vad dom kan tänkas heta, alltså beslaget som låser dom teleskopiska benen, det var en dum konstruktion med små lösa bitar som lossnade om man skruvade ut låsratten för långt. P&S har i takåsens rör en väldigt stabil skarv med en standard M8 med 13 mm sexkantskalle, man kan hantera ett spärrskaft med 13 mm hylsa med handskar på… För att låsa teleskopsbenen finns det en greppvänlig ratt med skruv, utan smådelar, som också kan hanteras ned handskarna på.

Jag misstänker att min P&S är litet modifierad av förre ägaren, då benen skruvas fast med avgasrörsklammer runt en slangbit i båtens räckverk, så det finns inga ben som står på marken.

Sedan presseningen… kanske utanför frågan??

Men jag brukar inte rekommendera lättviktspressenningarna, dessa har en förmåga att blåsa sönder.

Jag har Julas presseningar på 600g/m2, och då har jag tre sådana i olika storlekar som ligger med överlappning. Jag hade en gång en kraftig lastbilspresenning på 9x6 meter, den var väldigt tung och svårhanterlig… så köp hellre flera mindre presenningar än en stor, om du inte är ev vältränad styrkelyftare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra med input kring presenningar, var säkert nästa kommande fråga utan att jag visste det hela

Jag såg även att det ska finnas en ställning i plast, tänker är den bra byggd bör ju även den fungera bra, såg väldigt smidigt ut att installera

https://www.seasea.se/uppläggning/täckställning/täckställning-easytec-komplett-med-presenning-240gr-m

ska finnas för båtar upp till 9 meter och sen i kombo med två av nedan

https://www.seasea.se/överliggarrör-2m-easytec

Köpa noaställning kommer väl kräva att man börjar kapa till ben osv ´förstår det som att den inte kommer helt "färdig" 

Bor i göteborg så snö i stora mängder känns osannolikt

Är det nån som testat ovan ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ovan i plast känns inget bra så det kommer jag passan på, tänker det kan blåsa rätt bra, bättre och ha nått lite tyngre

Gällande pressening, vad finns det för prisvärda alternativ där? Flera presenningar förstår jag är bäst att ha, om möjligt gärna en genomskinlig så man får lite underhållsladdning via solcellen, alternativt om jag bara kopplas ut denna och ladda några gånger, har 3 st agm batterier nya för i år 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Karljohansson:

Bra med input kring presenningar, var säkert nästa kommande fråga utan att jag visste det hela

Jag såg även att det ska finnas en ställning i plast, tänker är den bra byggd bör ju även den fungera bra, såg väldigt smidigt ut att installera

https://www.seasea.se/uppläggning/täckställning/täckställning-easytec-komplett-med-presenning-240gr-m

Köpa noaställning kommer väl kräva att man börjar kapa till ben osv ´förstår det som att den inte kommer helt "färdig" 

Går det inte att beställa Noaställning till specifik båtmodell på samma sätt som man gör med ställning från press och son via sökfältet högst upp på sidan?

https://press-son.se/butik/produkt-kategori/battillbehor/sokresultat/?sb=Scampi+30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I början av tråden visas en principskiss på en NOA-ställning.

Där är bl a samtliga stödben justerbara, och behöver inte kapas.

Press o Son har en ställning med anpassade fasta stödben till var o en båtmodell.

Bästa svaret på din fråga får du om du kontaktar NOA direkt.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Karljohansson:

- - -
- - -

Jag tror inte NOA har några "modellanpassade" ställningar.

Deras ställningar har justerbara ben. Ett grövre rör och ett klenare att stoppa i å så låses de med en klämma. Benlängderna är lite olika beroende på vilken totallängd ställningen har (längre båtar är bredare och kräver längre ben).

Överliggare och utliggarrören (för att pressen ska komma ifrån skrovsidan) har fasta längder. Jag har aldrig kapat dessa utan de får sticka ut i änden.

Första gången den ska sättas upp är det en massa rördelar att para samman och klämmor som ska skruvas ihop. Sen behåller man benbitarna hopskruvade så går det snabbare näst år (märk dem så du vet var de ska placeras).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta 10-metarn, då kan rören gå lite utanför presenningen.

Som presenning kör med baltäckningsduk eller TopTex eller liknande.

Fladdrar inte i vinden, ventilerar, lätt. Håller i typ 3 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om du väljer mellan dom två skulle jag ha köpt 9-metersvarianten, jag menar det verkar ju bara var överliggaren som skiljer.

Så en meter aluminiumrör kostar ca. 1500kr, det är i saftigaste laget måste jag säga.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minutes ago, Janne_G said:

Ta 10-metarn, då kan rören gå lite utanför presenningen.

Som presenning kör med baltäckningsduk eller TopTex eller liknande.

Fladdrar inte i vinden, ventilerar, lätt. Håller i typ 3 år.

Håller presenning så kort? Är det typ nedan? 8 x 12 meter kanske är rimligt? 

https://erlandsonsbrygga.se/batpresenning-toptex-boat-cover-8-x-12m-160g-gra/

Finns det några mer budgetalternativ som ändå håller ok bra? 

Börjar fundera lite om man skulle köpa krympplast av varvet bara, ska man byta pressening var 3e år för 5000 kr, sen en täckställning (den håller väl iofs många år), behöver ju nästan veta att jag ska ha båten långsiktigt innan man köper på sig för mycket

finns det några stora nackdelar med krymplast? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baltäckningsduk är i princip samma sak som de båtdukar som säljs under annat namn. 

De släpper igenom regn men det blir betydligt mindre och det ventileras bort genom att det blåser igenom duken.

Här är en länk Baltäckningsduk 9,8 x 12,5 där duken är dubbelt så stor som du behöver. Klipp den på mitten så har du 9,8 * 6,25. Och så behöver du en rulle med kardborreband, de har nån speciell sort som är billig.

Köper du Biltemas 600 g presenningar 5*7 m så håller de troligen i 8-10 år. Men de är tunga så tänk inte ens tanken på 6*10 m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Karljohansson:

Om du går in o kikar på innehållsförteckningen så ser du att "benen" är längre i 10m-satsen. Du får högre höjd på täckningen så snön har lättare att rasa av om du väljer den längre varianten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Lintott:

Om du går in o kikar på innehållsförteckningen så ser du att "benen" är längre i 10m-satsen. Du får högre höjd på täckningen så snön har lättare att rasa av om du väljer den längre varianten.

Jag ser ingen skillnad förutom överliggarrören, som i 9-metersvarianten är 2x2m + 2x2,5m.

I 10metersvarianten är det 4x2,5m.

Förövrigt är allt samma om jag inte är totalblind. Så får man som sag betala ca. 1500kr extra för en meter aluminiumrör

9m.

image.thumb.png.6242174c605b9408c90da4cd694c3f7a.png

10m.

image.thumb.png.61724986e5ad8048d8cbf58f2ec0907b.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev No_jah:

Jag ser ingen skillnad förutom överliggarrören, som i 9-metersvarianten är 2x2m + 2x2,5m.

I 10metersvarianten är det 4x2,5m.

Förövrigt är allt samma om jag inte är totalblind. Så får man som sag betala ca. 1500kr extra för en meter aluminiumrör

9m.

image.thumb.png.6242174c605b9408c90da4cd694c3f7a.png

10m.

image.thumb.png.61724986e5ad8048d8cbf58f2ec0907b.png

Läs dokumentet i den här länken. Där finns innehållsförteckning (med NOAs logga på) med mått på samtliga delar för de olika längderna på täckställning och där anger NOA olika längder på benen. Enligt innehållsförteckningen är benen 20-35cm längre på de olika benparen. Vilken dokumentation som är korrekt vet jag inte, men jag litar nog mer på NOAs "innehållsförteckning" än Hjertmans säljsida. Om köparen vill vara helt säker så får han väl ställa frågan till NOA eller Hjertmans.

https://www.hjertmans.se/sv/file?id=47022995-46de-49cc-900c-b1a900831924

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev Karljohansson:

Blötsnö och en massa vind i Göteborg.

Dimensionera täckningen efter det!

NOA och P&S har ju teleskopiska ben, så det skall ju egentligen inte behöva kapas.

Ett tips till, jag använder billiga spännband för att förankra presenningen med. Men om man spänner för hårt lossnar öljetterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ett tips till, jag använder billiga spännband för att förankra presenningen med. Men om man spänner för hårt lossnar öljetterna.

Ett annat tips är att använda 8 mm gummirep istället för något stumt rep eller band. Den är betydligt skonsammare mot presenningen och tar upp slack på ett bra sätt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 timme sedan skrev anuba:

Ett annat tips är att använda 8 mm gummirep istället för något stumt rep eller band. Den är betydligt skonsammare mot presenningen och tar upp slack på ett bra sätt.

Bra tips👍

Köp inte på lågprisvarusen, de håller en förmiddag ungefär och klarar inte väder och vind.

Finns hos båttillbehörsaffärer som dessa t.ex:

https://www.seasea.se/linor-förtöjning-förankring/övriga-linor/gummilinor-tillbehör

Det är bara att googla på gummirep eller gummilinor så kommer det upp massor av alternativ.

Finns säkert hos din lokala båttilbehörsbutik...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, anuba said:

kör man gummirep runt om pressenning bara nedtill eller även över hela? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Karljohansson:

kör man gummirep runt om pressenning bara nedtill eller även över hela? 

Nedtill för att hänga tyngder i så den inte blåser bort eftersom man inte ska knyta fast presenningen i stöttorna. Men tips kan ju vara att ta en titt på hur andra på ditt varv/uppläggningsplats gjort och sedan anpassa till din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, att fästa prtesenningen i stöttorna är big no no eftersom det kan gå riktigt illa om vinden får tag i pressen och rycker bort stöttorna. 

Jag har hört att dom på en del marinor skär av tamparna om man fäst dom i stöttorna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om stöttorna rycks bort för att man knutit presenningen i dem så har man placerat stöttorna felaktigt och/eller inte spänt upp stöttorna ordentligt längs o tvärs båten!

Jag har knutit min presenning i stöttorna i flera år och den som vill kan försöka rycka bort någon enda av mina stöttor genom att dra i presenningsrepen. Jag har visserligen åtta stöttor så jag kan placera dem på ett stabilt sätt. Å så är mina stöttor fastspända både tvärs (kätting) och längs båten (kätting mellan de yttersta paren och spännband mellan de mellersta). Placeringen av stöttorna är också viktig, de ska ställas så de inte kan vältas in under båten (stödplattan tillräckligt långt upp mot vattenlinjen så båt o kätting håller emot varandra).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...