Gå till innehåll
lördag 20 september 2025
NordstromAnders

Erfarenhet av dieseltillsats?

Rekommendera Poster

Hur har vi det med erfarenhet av dieseltillsatser? Själv brukar jag slå i en skvätt Sta-bil men nu har jag drabbats av alger i bränslesystemet. Någon som testat Tri-pak? De finns massor med omdömen på deras hemsida men jag ser inget om hur den funkar i marinmiljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har använt Bio-Protect 2 och det verkar funka. Vi har under åren tankat lite vad som helst från land- och sjömackar, gärna med RME eller annat som minskar CO2-utsläppen, och inte fått några problem med växtlighet i tanken (som vi märkt).

 

Ganska dyrt och priset varierar kraftigt, så det kan löna sig att leta om man behöver mycket.

Ska man snåla så är det väl bäst att ha så lite bränsle i tanken som möjligt när man bekämpar angriparen.

 

Jag hittade för några år sedan en 500 ml förpackning för runt 600:- kronor. Minns tyvärr inte var.

Den räcker nog resten av livet för oss som seglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av Tri-pak men det viktigaste är att man tankar RME-fri diesel eller, om motorn klarar det, HVO100. Tankar man på landmack så råkar man alltid ut för dieselbakterier förr eller senare.

Förr om åren fyllde jag Sta-bil på hösten enligt doseringsanvisningen på flaskan men de senaste åren har jag inte gjort det och har inte heller då haft några problem. 

På tal om bränsle så bör man inte tanka 95-oktanig bensin i bensinmotorernas tankar. Den innehåller lite för mycket etanol vilket brukar ge problem i förgasare och insprutningssystem. Bättre då med 98-oktanig bensin som inte innehåller lika mycket etanol.

Ett alternativ för bensinmotorer är att köra motorn med alkylatbensin på hösten så att det inte står vanlig bensin i bränslesystemet under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

det viktigaste är att man tankar RME-fri diesel

...

Tankar man på landmack så råkar man alltid ut för dieselbakterier förr eller senare

 

12 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har under åren tankat lite vad som helst från land- och sjömackar, gärna med RME eller annat som minskar CO2-utsläppen

Vi använder som sagt Bio-Protect, så då funkar den nog.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

 

Vi använder som sagt Bio-Protect, så då funkar den nog.

Ja, en del verkar klara sig ett tag men jag vet en man som tankade land-diesel i 20 år innan det kläggade ihop sig, och det ordentligt!

Sen spelar det såklart roll hur stor omsättning man har i tanken. Låg omsättning - högre risk.

Jag har utvecklat en viss skepsis mot alla mirakelmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har använt Bio-Protect 2 och det verkar funka.

Ja detta är nog det mest effektiva på marknaden.

250 ml räcker till 1250 L vid förebyggande behandling.

Dubbel dos vid bekämpning, alltså 250 ml till 625 L.

Man bör suga upp bottenslammet som bildas om man vill undvika framtida problem.

Man kan ju gå in med en oljesug genom givarhålet och se vad man får upp.

 

Här finns bra info om produkten:

https://kf-maritim.se/produkt/bio-protect-2-dieseltillsats-500-ml/

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankar numer B0 till min Yanmar YSB12 och Eberspächer värmare.

 

Funkar fint.. 17 kr litern.

 

Går åt 70 - 100 liter per år.

 

Tidigare hällde jag i Biltemas goja och ibland lite bensin. Tror det hjälpte.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga tillsatser och inga problem. 
Tankar dock alltid helt RME-fritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev Peter_K:

Inga tillsatser och inga problem. 
Tankar dock alltid helt RME-fritt. 

Jag tankar likadan DIESEL i mina tankar, inga problem.

 

När det gäller den utspädda bensinen har jag en hel del att förtälja

Visserligen från veteranbilshorisonten men ändå. 
Jag har nu hjälpt flera klubbkamrater att renovera förgasare och bränslepumpar.

Nu har jag ingen bild att visa,  en om ni visste vilken etanolbaserad klegga som bildas i förgasarnas flottörhus och munstycken, liksom hur det förstör bränslepumparnas membran och backventiler.

Om man tankar 98 oktan blir problemen litet mildare, men inte blir det bra.

De flesta i klubben tankar säsongens sista tankning med akrylatbensin och kör några mil på den bensinen eller så tömmer man nogsamt tank, bränsleledningar, pump och förknasare innan vinterupphållet. Detta är ju direkt översättningsbart till er med bensininombordare eller utombordare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tankar likadan DIESEL i mina tankar, inga problem.

 

När det gäller den utspädda bensinen har jag en hel del att förtälja

Visserligen från veteranbilshorisonten men ändå. 
Jag har nu hjälpt flera klubbkamrater att renovera förgasare och bränslepumpar.

Nu har jag ingen bild att visa,  en om ni visste vilken etanolbaserad klegga som bildas i förgasarnas flottörhus och munstycken, liksom hur det förstör bränslepumparnas membran och backventiler.

Om man tankar 98 oktan blir problemen litet mildare, men inte blir det bra.

De flesta i klubben tankar säsongens sista tankning med akrylatbensin och kör några mil på den bensinen eller så tömmer man nogsamt tank, bränsleledningar, pump och förknasare innan vinterupphållet. Detta är ju direkt översättningsbart till er med bensininombordare eller utombordare.

Det talas mycket om att den nya bensinen inte tål lagring och ger avlagringar, som motvikt kan jag berätta om att jag för några veckor sedan hämtade hem en gammelbil som stått uppställd i en ouppvärmd lada i fem år med halv tank (98 oktan).  Hade med ett nytt batteri och det enda som krävdes för att den skulle starta var att jag snurrade lite på säkringarna så gick den igång och vi kunde köra dom elva milen hem

. Så jag har inget att klaga på vare sig på bensinen eller Lucas och hans elsystem:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...