Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

FM75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    50
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Trovärdig

Om FM75

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tror priskänsligheten påverkas mycket av vilken typ av båt det handlar om. Nya större flådiga båtar och äldre riktigt billiga båtar köps kanske mindre ofta med lånade pengar medan båtarna prismässigt däremellan är mer belånade/priskänsliga. Den svaga kronan borde väl göra dyrare båtar mer attraktiva som exportobjekt vilket kanske medför att dessa paradoxalt står sig bättre i pris än billigare båtar. Min gissning är att priserna stått sig hyfsat i år men att det skett mindre antal affärer.
  2. Lågsäsong är det ju väldigt lugn i hamnar vilket åtminstone jag tycker är en stor fördel när man bl a ska klura ut hur man enklast lägger ut o till. Mer svängrum och plats plus mindre folk o båtar tar bort en hel del stress när man är grön. Planerar man efter vädret tror jag inte seglingen är något problem.
  3. Köpte första motorbåten i våras i ungefär samma prisklass som du räknar på. Jag hoppas kunna hålla praxis-siffran på 10% av båtens värde/pris i årlig budget men det är avhängigt av att inte större havererar. I mitt fall kommer jag en lägga större del på vinterförvaringen (och lite lulllull runt detta) första året och en mindre del (jämfört med din kalkyl) på räntor.
  4. Lite OT men vad ingår i de 16200 kronorna? Har två D4 260 i båten o tänkte serva själv till en betydligt lägre peng.
  5. Kanske Ocqueteau 975 Fly skulle passa. 3 hytter om man bäddar i salongen. //F
  6. Patrick Laine är en amerikansk youtuber som har seglat en Bavaria 40 single handled runt Atlanten, Sök på namnet o sailing så hittar du nog rätt. Vet inte mycket om seglingsegenskaperna men har varit ombord på en Bav 40 och den är mycket spatiös och trevlig rent interiört. //F
  7. Ja det blir att höra med försäkringsbolag i veckan hur det ligger till. Får inte finnas några oklarheter runt den biten om olyckan är framme. Det här med att utkräva ansvar av tidigare ägare. Har det hänt någon gång och vilken typ av ärende skulle det kunna handla om? Läste på nån hemsida att CE-märkning kunde göras för 25-30 ksek. Innebär det att båten måste återställas till någon form av originalskick? Bort med alla eftermonterade elinstallationer och varenda slang o rör märkta med korrekta serienummer?
  8. FM75

    CE-märkning?

    Precis varit och tittat på en US-båt från början 2000-talet. Fin båt, väl underhållen och har det mesta som skulle täcka våra behov. Men båten är inte CE-märkt. Googlat och kollat lite gamla trådar men blir inte riktigt klok på hur man ska förhålla sig till detta. En tolkning från Transportstyrelsen verkar vara att den knappt får användas överhuvudtaget?? Är det helt hands off och omöjligt att få sålt grejerna den dagen man vill byta eller är det mest frågan om en riskpremie man kan pruta bort? Måste väl finnas rätt många som grötat runt i samma problematik de sista åren.
  9. Härligt! Hur är stickkojen för en fullvuxen man? Får det plats två personer i förpiken?
  10. Gratulerar till en tjusig båt! Fick du någon klarhet i hur lämpliga Finnmastern och Askeladden P79an kändes för vuxna+barn (ett i vårt fall)?
  11. Stortriss var även min första båt. Mastas lätt av och på av två personer. Många år sedan nu men vill minnas att vi började ta av akterstaget och sedan fällde masten framåt. Omvänd ordning vid påmastning.
  12. Borde väl vara en Tejst från Götet. https://www.lunne.se/lunne/Tejst.html
  13. Om inte kappsegling är det primära så finns ju några varianter som kan transporteras i en vanlig kombi för att sedan snabbt (enligt reklamen i alla fall) monteras för segling. Tänker på Tiwal (www.tiwal.com) och Reverso (www.sailreverso.com).
×
×
  • Skapa nytt...