Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026
Georg_Ohm

Att applicera stora dekaler, eller ”stripes”.

Rekommendera Poster

Dom gamla stripsen togs ju bort som jag beskrev i en annan tråd.

 

Förs applicerades fem bitar med 14 cm breda stripes på hytten, där inhämtades det en del erfarenheter.

 

Så satte vi på nya långa och breda stripes på båtens sidor. 6 meter långa och som mest 30 cm breda. Dessa på friborden ovanför avbärarlisten.

Det är ju inte säkert att vi gjorde på rätt sätt, men så här gjorde vi och det blev bra.

 

En rulle med 15 meter självhäftande dekalfilm hade köpts från firman Dekaltrim. Den filmen beställdes 10 mm bredare än den gamla dekalstripsen.

Mallar av den gamla dekalen/stripsen hade gjorts av smörpapper. Nya dekaler, spegelvända mot varandra klipptes ut, det hade varit bättre att skära efter en lång linjal. Detta gjordes hemma.
 

Båten förtöjdes vid en flytbrygga.

Vi var två personer.

Vi jobbade från höger till vänster, eftersom då vi båda är högerhänta.

 

Båten hade i förväg märkts upp med små bitar av maskeringstape några mm under och över där stripsen skall sitta.

Nya dekalen är litet bredare, döljer då att gelcoaten under och över dekalen har blivit förändrad under årens lopp.

En bit om ca 50 cm sprayas men en mild blandning av vatten och diskmedel, även spray på dekalens ovansida.

Den första biten sätts på plats, en person drar försiktigt skyttspappret åt vänster, medan den andra stryker ut dekalen med en speciell skrapa.

Ibland får man lyft litet för att få ut luftbubblor, det får inte bli några veck! 
Skyddapappret rivs av efter hand, det skall sprayas efter hand både på båten och på dekalen!

Dekalens placering kontrolleras hela tiden ordentligt.

Jag kom aldrig fram till om det är bäst att stryka ut delaken horisontellt eller vertikalt, eller om en kombination var bäst, min dekal eller stripes är rätt asymmetriskt, så det kan bero på dekalens bredd åt vilket håll man stryker ut.

 

Båttypens namn hade beställts i två exemplar, dessa sattes på uppepå stripsen, man hade kunnat beställa en tillskuren dekal med namnet på, men det hade blivit dyrt.

 

Sedan vändes båten och proceduren upprepades.

 

Några få luftbubblor blev det kvar, några gick att flytta under dekalfilmen mot dess kant, så att dom försvann, några gick inte att flytta, dom punkterades och trycktes ut med skrapan.

 

Erfarenhet, det går inte att jobba ensam med så långa dekaler, stripes.

Det gick bäst att jobba från höger till vänster.

Det måste vara blött under dekalen, och också ovanpå så att den kan justeras under gång och att skrapan inte skall skapa onödig friktion.

Det vick ju inte att ha några fendertar, eller fendertlinor över bordläggningen, så fendertarna bands fast på flytbryggan.

En välbehövlig fikarast togs halvvägs i arbetet, det går ju inte att avbryta mitt i en dekalering.

Svallvågor i hamnen var inte så bra, men det fick uthärdas.

En professionell dekalskrapa gjorde en del av jobbet, en vanlig isskrapa av plast hade lätt förstört dekalen.

Det blev rätt mycket dekalfilm över, bra att ha i reserv.

Bra om nya dekalen är bredare ön den gamla, då den kan täcka missfärgad gelcoat.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dom gamla stripsen togs ju bort som jag beskrev i en annan tråd.

 

Förs applicerades fem bitar med 14 cm breda stripes på hytten, där inhämtades det en del erfarenheter.

 

Så satte vi på nya långa och breda stripes på båtens sidor. 6 meter långa och som mest 30 cm breda. Dessa på friborden ovanför avbärarlisten.

Det är ju inte säkert att vi gjorde på rätt sätt, men så här gjorde vi och det blev bra.

 

En rulle med 15 meter självhäftande dekalfilm hade köpts från firman Dekaltrim. Den filmen beställdes 10 mm bredare än den gamla dekalstripsen.

Mallar av den gamla dekalen/stripsen hade gjorts av smörpapper. Nya dekaler, spegelvända mot varandra klipptes ut, det hade varit bättre att skära efter en lång linjal. Detta gjordes hemma.
 

Båten förtöjdes vid en flytbrygga.

Vi var två personer.

Vi jobbade från höger till vänster, eftersom då vi båda är högerhänta.

 

Båten hade i förväg märkts upp med små bitar av maskeringstape några mm under och över där stripsen skall sitta.

Nya dekalen är litet bredare, döljer då att gelcoaten under och över dekalen har blivit förändrad under årens lopp.

En bit om ca 50 cm sprayas men en mild blandning av vatten och diskmedel, även spray på dekalens ovansida.

Den första biten sätts på plats, en person drar försiktigt skyttspappret åt vänster, medan den andra stryker ut dekalen med en speciell skrapa.

Ibland får man lyft litet för att få ut luftbubblor, det får inte bli några veck! 
Skyddapappret rivs av efter hand, det skall sprayas efter hand både på båten och på dekalen!

Dekalens placering kontrolleras hela tiden ordentligt.

Jag kom aldrig fram till om det är bäst att stryka ut delaken horisontellt eller vertikalt, eller om en kombination var bäst, min dekal eller stripes är rätt asymmetriskt, så det kan bero på dekalens bredd åt vilket håll man stryker ut.

 

Båttypens namn hade beställts i två exemplar, dessa sattes på uppepå stripsen, man hade kunnat beställa en tillskuren dekal med namnet på, men det hade blivit dyrt.

 

Sedan vändes båten och proceduren upprepades.

 

Några få luftbubblor blev det kvar, några gick att flytta under dekalfilmen mot dess kant, så att dom försvann, några gick inte att flytta, dom punkterades och trycktes ut med skrapan.

 

Erfarenhet, det går inte att jobba ensam med så långa dekaler, stripes.

Det gick bäst att jobba från höger till vänster.

Det måste vara blött under dekalen, och också ovanpå så att den kan justeras under gång och att skrapan inte skall skapa onödig friktion.

Det vick ju inte att ha några fendertar, eller fendertlinor över bordläggningen, så fendertarna bands fast på flytbryggan.

En välbehövlig fikarast togs halvvägs i arbetet, det går ju inte att avbryta mitt i en dekalering.

Svallvågor i hamnen var inte så bra, men det fick uthärdas.

En professionell dekalskrapa gjorde en del av jobbet, en vanlig isskrapa av plast hade lätt förstört dekalen.

Det blev rätt mycket dekalfilm över, bra att ha i reserv.

Bra om nya dekalen är bredare ön den gamla, då den kan täcka missfärgad gelcoat.

 

En bild på den "nya" fina båten vore kul🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

En bild på den "nya" fina båten vore kul🙂

Kan fixa det i veckan, har nu under midsommarhelgen legat trångt i en gästhamn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20250515_112425.thumb.jpeg.cbea8e6dfcf10de33b41383584eaa520.jpeg

 

Före.

 

IMG_1414.thumb.jpeg.6e04c579b32e8db38d87731dde69167e.jpeg

 

Efter.

 

Bb-sidan blev bäst, typsnittet blev inte riktigt detsamma, men vad gör det.

Stripsens underkant skall jag skära rent senare i höst när båten står på land, och då med en väldigt lång tapetseringslinjal som stöd.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...