Axelzander 0 Postad 16 Juli Seglade mycket som barn och tonåring (runt millenieskiftet och 10 år framåt). Jag vill komma ihåg att det va mycket olika storlekar på båtar på den tiden. Men nu när vi skaffade en Maxi 68 och tog oss ut några veckor så känns det som att man är rätt ensam med liten båt i både natur och gästhamnarna, samt när man är ute och seglar. Men man ser fortfarande många mindre båtar ute i marinorna, åker inte dess ägare ut längre eller har jag missat något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 55 Postad 16 Juli (redigerade) Jag tänker att båtlivet inte är lika folkligt längre. Numera är båtägande främst för människor med mycket pengar och mycket fritid. Då blir det stora, nyare båtar. Därtill så ska dagens unga vuxna ha bekvämlighet, hög komfort och hög standard på tillvaron när man är hemifrån. Gamla 26-fotare från åttiotalet har inget varmvatten, elektriska ankarspel, rullstor, knappsegling, obegränsat med el, Starlink och annat modernt joks så då får det vara. Det syns på beg.priserna. Har väl aldrig varit så förmånligt att köpa en äldre segelbåt som idag? Motorbåtarna vet jag inte hur det är med, följer inte den marknaden men det är förmodligen lika där. Det där med att båtarna ligger oanvända i hamnarna under det mesta av sommaren har jag också undrat över. Men det är kul att ha båt, oavsett om jag använder den eller inte! Kanske andra resonerar likadant? Redigerad 16 Juli av Till_havs 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 272 Postad 16 Juli (redigerade) Fortfarande nöjd med min Albin Cumulus, med namnet Aurora. Ligger ute 70-80 nätter varje säsong. företrädesvis på Vänern. Inne på 19:e nu. Mycket som jag inte har på båten som t ex ankarspel, sidledesförlyttare, frys, rattstyrning, rullstor etc, etc. Inte ens Litiumbatterier. Strävar inte att maxa hastigheterna vid olika vindstyrkor och riktningar. Mår bara gott att guppa omkring i min mer än 40 år gamla skuta. Njuter av att vara nära vatten och vind. Till hjälp har jag plotter och framåtseende ekolod för att leda mig fram och även vanligt sjökort. Redigerad 16 Juli av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad 16 Juli (redigerade) 36 minuter sedan skrev Hybro: Fortfarande nöjd med min Albin Cumulus, med namnet Aurora. Ligger ute 70-80 nätter varje säsong. företrädesvis på Vänern. Inne på 19:e nu. Mycket som jag inte har på båten som t ex ankarspel, sidledesförlyttare, frys, rattstyrning, rullstor etc, etc. Inte ens Litiumbatterier. Strävar inte att maxa hastigheterna vid olika vindstyrkor och riktningar. Mår bara gott att guppa omkring i min mer än 40 år gamla skuta. Njuter av att vara nära vatten och vind. Till hjälp har jag plotter och framåtseende ekolod för att leda mig fram och även vanligt sjökort. Tja… i Vänern har vi observerat en 21 eller på din höjd en 25 fots segelbåt med polsk flagg och två, ev tre personers besättning. Jag tror bestämt att det är den enda polskflaggade fritidsbåten jag nånsin sett. Å andra sidan kommer ju polackerna hit på bilsesemester i Polskifiat 125… Nu nästan intill oss, ligger det en 26 fots mahognysegelbåt, två personers besättning, med tysk flagg. Men det är nog dom enda små fritidsbåtarna bland alla övriga slagskepp. Jo det finns flera sportfiskebåtar, typ Uttern 600 med djupriggar och massvis med spöhållare, men det är nu en annan sak. Albin Cumulus har jag sett några stycken i Vänern… dock ingen som heter Aurora. Redigerad 16 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 653 Postad 16 Juli 11 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag tror bestämt att det är den enda polskflaggade fritidsbåten jag nånsin sett Här på ostkusten är det väldigt många polskflaggade segelbåtar. Skulle helt ovetenskapligt säga att de är flest från Polen, sedan Tyskland, Finland och några andra länder till bland de utlandsflaggade båtarna. De polska båtarna är ofta ganska gamla och inte speciellt välskötta, men man kan trivas på sjön ändå. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad 16 Juli 5 minuter sedan skrev ChristerN: Här på ostkusten är det väldigt många polskflaggade segelbåtar. Skulle helt ovetenskapligt säga att de är flest från Polen, sedan Tyskland, Finland och några andra länder till bland de utlandsflaggade båtarna. De polska båtarna är ofta ganska gamla och inte speciellt välskötta, men man kan trivas på sjön ändå. Lika ovetenskapligt och föga förvånande är norskflaggade båtar de vanligaste i norra Bohuslän, och det finns även en hel del i Vänern. Tyska och Nederländska följer därpå och en och annan dansk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 272 Postad 16 Juli (redigerade) Lämnar Mörudden / Hammarö i morgon. Siktar på viken "Bäck" strax söder om Gaperhult. Eller vi kanske glider vidare mot Ekenäs eller nåt. Stenar har rasat ned på västsidan av piren vid Gaperhult. Blev besvärligt när jag en gång skulle lämna. Vinden vred från SV till SO. Drog av nån tamp och bräckte ett järn som jag förtöjt i. Vågorna blev allt högre ju närmare piren de kom. Rak vind from ost eller no, är nog inte hälsosam trots stabil pir. Redigerad 17 Juli av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad 16 Juli Södra Torsö kan det bli i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 653 Postad 16 Juli 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Lika ovetenskapligt och föga förvånande är norskflaggade båtar de vanligaste i norra Bohuslän, och det finns även en hel del i Vänern. Tyska och Nederländska följer därpå och en och annan dansk. Just det. Nederländerna glömde jag i min uppräkning. De norska båtarna förekommer även här men de är inte många. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LRZ 15 Postad 16 Juli Fördriver dagarna med skrota/ återvinna båtar, och varje dag nya samtal om vad det innebär att låta skrota sin båt.... och visst firman lever ju på detta men ett visst vemod infinner sig ju... Dock så är det ändå skönt att känna att när en dröm är över så lever den ändå på ett sätt vidare när de delar vi tar till vara säljer till båtfolk som seglar vidare... Men vissa båtar lyckas vi förmedla, troligen kommer jag att ro iland detta imorgon... visst, vi kanske tjänar mer på skrotandet, men känslan när man får en hygglig båt att segla vidare är underbar... Och 70 talsbåtar som ägaren gett upp att försöka sälja saknas det inte, i synnerhet nu när det står pandemibåtar över hela landet.... Fair winds S 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 445 Postad 17 Juli Att folk inte hade bekvämligheterna förr hade ju inget med att man inte ville ha dem att göra, utan att de inte fanns (diodbaserad belysning, mycket elektronik, mer moderna material), eller var tekniskt nästan omöjliga (mycket som har med el att göra) eller på tok för dyra. Precis som på alla andra områden har "prylar" (generellt begrepp) blivit ofantligt mycket billigare, pga storskalig, billig tillverkning i låglöneländer med bristande hänsyn till hälsa, miljö och moral. En del tillverkas under bättre förhållanden, men är trots det mycket billigare än för 40-50 år sen. Man kan inte sakna det man inte vet finns, eller som inte ens finns. När mormor och morfar byggde hus 1947-1948 kunde de välja mellan två tomter. En uppe på en bergkulle, och nere vid foten av kullen, i samma höjd som vägen. Morfar tyckte det skulle bli förtvivlat tungt att släpa upp allt kol för värme och varmvatten, så de valde den lägre tomten. Några få år senare kom oljepannan, och det var bara att dra en slang från tankbilen för att få hem bränslet. Det finns en konstig idé om att folk förr var nöjda med det som fanns, jämfört med vad som finns nu. Men så var det ju inte, utan det var det som var normen då, och det var bara att acceptera. Man var liksom tvungen att vara nöjd, eller så fick man vara missnöjd. Vår segelbåt är ritad i mitten av 70-talet, så skrovet är helt och hållet anpassat efter dåtidens mätregler, trots att det ju handlar om en trög familjebåt, med en på tok för insvängd aktersektion och därmed nästan obefintlig innervolym akter båtens bredaste punkt. Ett komplett vansinne att prioritera tävlingsegenskaper framför komfort och vett och sans, men så gjorde nästan alla på den tiden. Inredningen är uppfräschad i designen runt början av 80-talet, men är ändå obegripligt efterbliven bitvis. Men det är den när man ser på den med dagens ögon. Då var det normalt att ha en toalett som man nästan behöver krypa in i - det var lyxigt att alls ha en toalett för 50 år sen. Moderna båtar har självklart toan där båten är som högst invändigt (och enstaka klokare konstruktörer gjorde så redan då). Så naturligtvis väljer folk större och modernare båtar i dag, när det alternativet finns. Vi är (som kollektiv, inte jag!) generellt betydligt rikare i dag jämfört med för 40-50 år sen, så det finns större utrymme för att köpa större båtar. Det finns enstaka som ser det som en dygd att ha det torftigt, obekvämt och trångt. Samma typer brukar vilja bo i dragiga, murkna torp med flagnande papperstapeter, skeva väggar, fönsterglas som får vyn att likna en LSD-tripp, och en gammal järnspis så man verkligen får kämpa för att få mat på bordet (jag känner såna typer). Det står dem fritt. Jag väljer själv att ha det så bekvämt som jag har råd med (tyvärr inte särskilt mycket i mitt fall, relativt fattig som jag är). 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 49 Postad 17 Juli Jag tippar att många som har dessa båtarna har ett personligt segelintresse medans familjen gärna prioreterar andra saker under sommaren, men kan tänka sig åka ut ngn helg el weekend när prognosen visar högtryck och den svenska skärgården visar sig på sin bästa sida. Båten kostar inte många kronor att ha kvar, man får inget när man säljer dom så man behåller dom tills man är så pass gammal då man får kasta i handduken. På båtklubb kan man säkert komma under 5000:-/total årskostnad och det kommer man inte långt med om man vill åka bort på hotell, hyra stuga etc. De som verkligen vill spendera sommaren i båten kan idag oftast köpa större/modernare på en vanlig "svensson" lön, sen tippar jag att arbetsmarknaden har ändrats lite så "industrisemestern" finns inte i samma utsträckning och därför sprids båtfolkets båtveckor ut jämfört med tidigare då många va lediga på exakt samma veckor. Brukar bli en helg per/varannan säsong i mina trakter då jag blir förvånad över hur många som kommit ut till lokala badön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 306 Postad 17 Juli Jag har suttit i marinan i Mindelo, Kap Verde i några säsonger och sett hur det ser ut hos de som seglar lite längre. Det är förvånansvärt många yngre seglare i små båtar, d v s under 30 fot. De är ofta 3-4 personer ombord, sysslar med yoga, lagar vegansk mat, vita hippies med dreadlocks. Folk som seglar iväg innan karriär och barn kommer in i bilden. De som är äldre har oftast rejält välutrustade båtar, 40-55 fot och sitter hela dagarna och putsar på den vita plasten, lägger mycket pengar på reparationer av diverse utrustning. Själv har jag en båt på 39 fot och det är väl medelstorlek, det är trots allt en hel del som seglar iväg långt med äldre 40-fotare. Å andra sidan är nog 50% fransmän, väldigt få svenskar. Många båtar har polsk flagg precis som i Sverige men det beror inte på att polacker är ett väldigt seglande folk utan snarare på att Polen är det land i Europa som har billigast och förmånligast regler för att registrera sin båt. Ca hälften av de polskflaggade båtar jag ser har polsk besättning. Det är oftast en annan flagga under babords spridare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 758 Postad 17 Juli 6 timmar sedan skrev Gaidin: Många båtar har polsk flagg precis som i Sverige men det beror inte på att polacker är ett väldigt seglande folk utan snarare på att Polen är det land i Europa som har billigast och förmånligast regler för att registrera sin båt. Ca hälften av de polskflaggade båtar jag ser har polsk besättning. Det är oftast en annan flagga under babords spridare. Vad händer vid en olycka när det uppdagas att båten är "bekvämlighetsflaggad"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 306 Postad 18 Juli 15 timmar sedan skrev Mackey: Vad händer vid en olycka när det uppdagas att båten är "bekvämlighetsflaggad"? Det är inget som behöver "uppdagas", det är helt lagligt och enligt reglerna. Det som händer är nog samma som alltid, försäkringsbolagen rycker in. I Sverige måste huvudägaren vara svensk medborgare för att n båt skall kunna flaggas där, i Polen behövs det inte. Som svensk medborgare skulle jag nog ändå säga att vi har det väldigt enkelt i Sverige med knappt några regler. Många länder har återkommande besiktningskrav, krav på utrustning o s v, sådant slipper ju vi. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
engblom 3 Postad 29 Juli Och här drömmer jag om att skaffa en mindre och riktigt billig segelbåt. Men jag måste först få min nuvarande såld. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 10 Augusti 2025-07-16 vid 15:22 skrev Axelzander: Seglade mycket som barn och tonåring (runt millenieskiftet och 10 år framåt). Jag vill komma ihåg att det va mycket olika storlekar på båtar på den tiden. Men nu när vi skaffade en Maxi 68 och tog oss ut några veckor så känns det som att man är rätt ensam med liten båt i både natur och gästhamnarna, samt när man är ute och seglar. Men man ser fortfarande många mindre båtar ute i marinorna, åker inte dess ägare ut längre eller har jag missat något? De små båtarna stod & skrotade på uppställningsplatserna, läste jag förr. Men uppåt Skokloster i Mälaren kom det diverse småbåtar, t.ex. Misil 2 och jag var där senast 2004. I min hemmahamn finns Maxi 68, Furioso & 4 st. Max i 77 t.ex. De verkat bara ta dagsturer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 290 Postad 10 Augusti Tror att det är en kombination av många saker. Framförallt har båtarna blivit löjligt billiga - både monetärt och relativt lönerna. När jag köpte min första båt kunde jag välja mellan en stortriss eller PoP2 för 10 000 kr. Maxi 68, Viggen eller Ohlson 22 för 20-30 000, maxi 77, 50 000 kr, HR26 eller Sunwind 26 för kanske 100-120 000. En Ballad eller Comfort 30 kostade mellan 200 000 och 300 000 kr. Större båtar som Comfort 32 kostade runt 500 000 kr. Samtidigt tjänade jag ca 20 000 kr per månad (före skatt). Man kan säga att man nöjde sig med mindre för att man inte ville lägga mer pengar! På den tiden var det mesta väl underhållet.. folk hade sin Maxi 77 som en investering man underhöll för att den skulle bevara sitt värde. ... Idag är allt upp till Maxi 77 i princip gratis. Bra skick och man behöver kanske lägga 20 000 kr. Sunwind och HR26 kostar 30-50 000 kr, en Ballad eller Comfort 30 ligger på mellan 40 och 70 000 kr. En Comfort 32 kostar drygt 100 000 kr. Samtidigt har lönerna minst dubblats! Sen är ju folk i allmänhet ganska dumma, man vill ha större för större är "bättre" och ger mer status. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser