Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
Marcuss90

Försäljning av båt

Rekommendera Poster

Hej på er, jag har tänkt sälja en äldre motorbåt i 8meters klassen som har bytts motor på.

Jag skulle vilja höra med er om jag är helt fel ute på prissättningen baserat på vad jag tror är rimligt pris på motor och drev.

Motor: Volvo Penta ad41b -95 med relativt låga "uppskattade"drifts timmar baserat på när de byttes och tidigare ägares körning. Ca 1500 timmar. Årligen servad och bra skick.

Drev: Vp-290 med rostfria proppar, nyligen bytts alla bussningar på, anoder mm. Enda anmärkningen, drevet sjunker när det är upptiltat.

Bara motor och drev tycker jag bör vara värt 70'+ och det är det jag begärt för en äldre motorbåt med dessutom en ordentlig vagn.

Har fått bud från 40' som jag tycker är för lågt och då kan jag lika gärna behålla.

Hur är era tankar kring eventuell värdering utav motor och drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på det bud du fått så låter det tyvärr som att båt utan motor och drev är näst intill bortskänkes. Tror det är svårt att säljs utan motor och drev, köparen måste beakta kostnad för motor+drev samt jobbet att montera etc och då ska det vara rejält kraftigt rabbaterat om man ska hitta köpare. Den prisklass du ligger i innebär det typ bortskänkes eller 5000 kr eller så....låter det som i alla fall.

Tyvärr får man mycket sällan tillbaka pengar för ny/nyare motor rller andra dyra investeringar. De gör dock båten mer lättsåld, men sällan till något överpris jämfört konkurenterna.

Det är i alla fall mitt intryck av marknaden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En motor från 1995 är en gammal motor, bringar nog inte särskilt mycket högre värde än en liknande båt med original-motor. 

Jag köpte 2020 en båt från 1996 med motor från 2015, den var dyrare än motsvarande men inte särskilt mycket. Då var det fortfarande garanti kvar på motorn. För att ha något att jämföra med.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är köparens marknad idag och båten är bara värd vad marknaden är villig att betala. Men kan du vänta med att sälja till våren är chansen större att du får ett bättre bud.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Marcuss90:

Hej på er, jag har tänkt sälja en äldre motorbåt i 8meters klassen som har bytts motor på.

Jag skulle vilja höra med er om jag är helt fel ute på prissättningen baserat på vad jag tror är rimligt pris på motor och drev.

Motor: Volvo Penta ad41b -95 med relativt låga "uppskattade"drifts timmar baserat på när de byttes och tidigare ägares körning. Ca 1500 timmar. Årligen servad och bra skick.

Drev: Vp-290 med rostfria proppar, nyligen bytts alla bussningar på, anoder mm. Enda anmärkningen, drevet sjunker när det är upptiltat.

Bara motor och drev tycker jag bör vara värt 70'+ och det är det jag begärt för en äldre motorbåt med dessutom en ordentlig vagn.

Har fått bud från 40' som jag tycker är för lågt och då kan jag lika gärna behålla.

Hur är era tankar kring eventuell värdering utav motor och drev?

En 41a från 95 med tillhörande drev 290 dp med RF Proppar har ett marknadsvärde på mellan 100 till 120 sek beroende på skick. Skrota båten sälj motorn drevet skölden för 3 gånger pengarna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev kossor:

En 41a från 95 med tillhörande drev 290 dp med RF Proppar har ett marknadsvärde på mellan 100 till 120 sek beroende på skick. Skrota båten sälj motorn drevet skölden för 3 gånger pengarna. 

Jo lite den uppfattningen hade jag med, har sett 41or på säljas kring 65-85' ganska nyligen och blev lite fundersam på om det kan vara värt mödan.

Båten i sig är fin men lite skönhets skavanker. ETT annat alternativ är att ta lite tid och fixa den och kanske få bort rubbet för kanske samma peng.

Tacksam för alla era svar 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...