Stan 70 Postad 29 Augusti Jag tillhör de som åker båt för att det är trevligt. Men många har en TV i båten och en TV antenn i masttoppen eller liknande. Försvinner nu TV4 för alla båtägare med normal antenn? Borde vara något liknande för husbilsägare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 29 Augusti 10 minuter sedan skrev Stan: Jag tillhör de som åker båt för att det är trevligt. Men många har en TV i båten och en TV antenn i masttoppen eller liknande. Försvinner nu TV4 för alla båtägare med normal antenn? Borde vara något liknande för husbilsägare? Jag hörde precis om detta på radions nyheter. TV4 vill väl inte längre betala till Teracom. TV4 erbjuder istället sina tjänster digitalt via Internet. Så har man ingen Chromecast eller liknande och någon form av router ombord (eller i husbilen) är det dax att skaffa sådana. Sedan gäller det ju att det finns täckning också… 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 804 Postad 29 Augusti (redigerade) 27 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Så har man ingen Chromecast eller liknande och någon form av router ombord (eller i husbilen) är det dax att skaffa sådana. Sedan gäller det ju att det finns täckning också… Och inte bara det - det gäller att betala för tillräcklig datamängd också. Att streama TV drar mycket datamängd.... Men det är nog inte mest synd om oss båt- eller husbilsägare. "Ute i landet" finns väldigt många som faktiskt tittar via marknätet. För många är streaming via internet helt enkelt inte ett bra alternativ där de bor, men för främst äldre är det ett riktigt slag i ansiktet. För ingen kan säga annat utan att det är mer komplicerat att streama än att titta via marknätet (eller satellit) med TV:ns mottagare. När man streamar bör man ju veta vad man vill titta på (åtminstone vilken streamingtjänst), medan vi har en hel äldre (?) generation som faktiskt inte vill titta på TV på det viset. Man zappar snarare runt och ser om det finns något intressant. Jag tillhör dem. Och min svärmor på 80+ har TV:n som sällskap där hon bor själv, i en lägenhet utan fiberanslutning. När Boxer lämnade marknätet var det ingen enkel väg att hitta en lösning åt henne. Inte bara att med enkelhet kunna zappa som förr, utan också få till ett mobilt bredband med stor surfmängd/månad som inte kostade skjortan. Så nu har denna gamla dam flera fjärrkontroller, flera burkar att hålla koll på som hänger sig titt som tätt eller kräver programuppdatering o.s.v. För något som förr bara krävde en TV med sin egna fjärrkontroll och några enkla knapptryck.... Ser detta med att stänga marknätet nästan som diskriminering, inte minst av landsbygden och av en hel åldersgrupp. Men Allente (f.d. Canal Digital + Viasat) håller på med samma sak via satellit. Man lägger allt fler kanaler enbart åtkomliga för streaming, och slipper på så sätt betala för en satellittransponder. Rent krasst skyfflar man ju dock nu även överföringskostnaden på kunden, som redan betalar dyra pengar i uppkodningskostnad till kanalbolagen av det man tagit emot. För kunden måste ju vid streaming även stå för transportmediet, dvs bredbandet och datamängden till det egna hushållet. Något som tidigare var fritt att plocka ner (dvs dataströmmen i luften), en överföring vars kostnad sändande bolag stod för. I kanalbolagets ände kostar streamingen däremot i princip inget alls. En fiberuppkoppling med i princip oändlig kapacitet i en storstad har man redan sedan länge, och den kostar dem nästan ingenting i sammanhanget. Ren vinst för dem alltså. Men sänks priserna för oss tittare/abonnenter ? Nej, inte alls.... Redigerad 29 Augusti av IngemarE 7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 775 Postad 29 Augusti 6 timmar sedan skrev IngemarE: "Ute i landet" finns väldigt många som faktiskt tittar via marknätet. Fast det är ju inte väldigt många längre. Jag läste att det är 200 000 tittare som använder marknätet för att se TV4. Med det sagt finns det ju absolut de som kommer i kläm precis som du beskriver. TV4 är en kommersiell kanal som bör göra det som är bäst för kanalens lönsamhet, så jag förstår absolut att de väljer bort att sända via marknätet. De fåtal tittare de har kan aldrig generera tillräckligt mycket reklamintäckter för at täcka kostnaden för marksänd TV. "Och det handlar om en hel del pengar. 2023 betalade SVT 142 miljoner kronor för distribution i marken, medan SR fick punga ut med 268 miljoner." https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/25rg9B/tv4-behover-inte-marknatet-men-totalforsvaret-gor-det Hur mycket TV4 fått betala är inte offentligt, men ovan uppgifter ger en fingervisning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 775 Postad 29 Augusti (redigerade) 6 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Sedan gäller det ju att det finns täckning också… Mitt standardsvar är att när man hissar upp routern i masten (13 möh) så har man nästan alltid täckning. Tillägg: Med en snabb motorbåt kan man ju bara åka till en plats med bra täckning. Redigerad 29 Augusti av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 29 Augusti 8 timmar sedan skrev IngemarE: Och inte bara det - det gäller att betala för tillräcklig datamängd också. Att streama TV drar mycket datamängd.... Men det är nog inte mest synd om oss båt- eller husbilsägare. "Ute i landet" finns väldigt många som faktiskt tittar via marknätet. För många är streaming via internet helt enkelt inte ett bra alternativ där de bor, men för främst äldre är det ett riktigt slag i ansiktet. För ingen kan säga annat utan att det är mer komplicerat att streama än att titta via marknätet (eller satellit) med TV:ns mottagare. När man streamar bör man ju veta vad man vill titta på (åtminstone vilken streamingtjänst), medan vi har en hel äldre (?) generation som faktiskt inte vill titta på TV på det viset. Man zappar snarare runt och ser om det finns något intressant. Jag tillhör dem. Och min svärmor på 80+ har TV:n som sällskap där hon bor själv, i en lägenhet utan fiberanslutning. När Boxer lämnade marknätet var det ingen enkel väg att hitta en lösning åt henne. Inte bara att med enkelhet kunna zappa som förr, utan också få till ett mobilt bredband med stor surfmängd/månad som inte kostade skjortan. Så nu har denna gamla dam flera fjärrkontroller, flera burkar att hålla koll på som hänger sig titt som tätt eller kräver programuppdatering o.s.v. För något som förr bara krävde en TV med sin egna fjärrkontroll och några enkla knapptryck.... Ser detta med att stänga marknätet nästan som diskriminering, inte minst av landsbygden och av en hel åldersgrupp. Men Allente (f.d. Canal Digital + Viasat) håller på med samma sak via satellit. Man lägger allt fler kanaler enbart åtkomliga för streaming, och slipper på så sätt betala för en satellittransponder. Rent krasst skyfflar man ju dock nu även överföringskostnaden på kunden, som redan betalar dyra pengar i uppkodningskostnad till kanalbolagen av det man tagit emot. För kunden måste ju vid streaming även stå för transportmediet, dvs bredbandet och datamängden till det egna hushållet. Något som tidigare var fritt att plocka ner (dvs dataströmmen i luften), en överföring vars kostnad sändande bolag stod för. I kanalbolagets ände kostar streamingen däremot i princip inget alls. En fiberuppkoppling med i princip oändlig kapacitet i en storstad har man redan sedan länge, och den kostar dem nästan ingenting i sammanhanget. Ren vinst för dem alltså. Men sänks priserna för oss tittare/abonnenter ? Nej, inte alls.... Åldersdiskriminering. Jag har ett abonnemang hos Hallon, 20 GB per månad som ackumuleras de månader jag inte använder abonnemanget. Det har alltid räckt till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 29 Augusti 2 timmar sedan skrev Mackey: Mitt standardsvar är att när man hissar upp routern i masten (13 möh) så har man nästan alltid täckning. Tillägg: Med en snabb motorbåt kan man ju bara åka till en plats med bra täckning. Tja, jag befann mig i landets största sjö för en del veckor sedan, det var sämre täckning inom stora områden, värre än i Bohuslän. Inte bara för den marksända televisionen utan även för mobiltelefoni. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 586 Postad 29 Augusti 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Tja, jag befann mig i landets största sjö för en del veckor sedan, det var sämre täckning inom stora områden, värre än i Bohuslän. Inte bara för den marksända televisionen utan även för mobiltelefoni. Hallon använder Tres nät vilket är känt som ett mer stadsnät. På Vänern fungerar Telias nät bäst, på de flesta ställen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 233 Postad 2 September Tja...kul äre inte men vaddå..... vad tittar jag på? Nästan ingenting mer än nyheterna för att balansera mot de andra politiska färgade kanalerna som betalas via skatten. Sen dess har de försämrats avsevärt. Förlåt...osevärt..... Så på 4:an har de en massa tävlingar som jag är totalt ointreserad av varvat med koppleriprogram på hotell med lättklädda flickor å så några gamla filmer som man sett 100 ggr. Alltså, jag missar ingenting, nästan. Stänger de sedan ner 1:an å 2:an så får jag va utan de mä.. Jättekul att en lördagkväll se hur arbetardottern kom i onåd å fick pyskiska besvär å kämpade med den ensamma mamman mot jämlikhet när barnen blev mobbade i skolan men som blev duktig busscahufförer å vann tävlingen vem är bäst, eller var det nått annat? Kryddat med lite politisk tjafs om vad som helst men inte vad som är viktig. Det tiger man om, som en svensk Tiger..... Nyheter om debatt om våra lupiner å Parkslide, dem skall jag ha kvar. Polygonum Cuspidatum på er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad 2 September 4 timmar sedan skrev Ruskpricken: Tja...kul äre inte men vaddå..... vad tittar jag på? Nästan ingenting mer än nyheterna för att balansera mot de andra politiska färgade kanalerna som betalas via skatten. Sen dess har de försämrats avsevärt. Förlåt...osevärt..... Så på 4:an har de en massa tävlingar som jag är totalt ointreserad av varvat med koppleriprogram på hotell med lättklädda flickor å så några gamla filmer som man sett 100 ggr. Alltså, jag missar ingenting, nästan. Stänger de sedan ner 1:an å 2:an så får jag va utan de mä.. Jättekul att en lördagkväll se hur arbetardottern kom i onåd å fick pyskiska besvär å kämpade med den ensamma mamman mot jämlikhet när barnen blev mobbade i skolan men som blev duktig busscahufförer å vann tävlingen vem är bäst, eller var det nått annat? Kryddat med lite politisk tjafs om vad som helst men inte vad som är viktig. Det tiger man om, som en svensk Tiger..... Nyheter om debatt om våra lupiner å Parkslide, dem skall jag ha kvar. Polygonum Cuspidatum på er. Ja jag kommer inte att sörja TV4 om den försvinner från marknätet, jag tycker att nyheterna är politiskt färgade och ytliga. Möjligen har det förändrats då jag inte sett på kanalen de senaste tio åren. Men främst är det den förbaskade reklamen som jag stör mig på. Och det går inte heller att spola fram reklaminslagen i playtjänsten… Homo sapiens är väl för övrigt den mest invasiva arten av allihopa. Sen sades det ingenting om kanadagåsen, men det är en annan historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser