Gå till innehåll
måndag 07 juli 2025
rejas

Störningar GPS/GNSS

Rekommendera Poster

Vi har bara hunnit vara ute en vecka. Utgår från Norrtälje och ligger just nu på Utö. GPS har fungerat väldigt dåligt för oss och många andra i år. Spåren blir sick-sack och flera gånger har vi kört på land. Fick ett brev från Svenska Sjö tror jag det var där de varnade för detta och uppmanade alla att ha papperssjökort ombord. Det är väl en bra sak, men det är ju inte sjökorten det är fel på. De digitala sjökorten blir ju inte sämre att att GPS inte fungerar. Uppmaningen borde vara att se till att du vet var du är.

Bifogar en bild som visar vårt spår in till Utö igår. Här handstyrde jag så klart men åkte rakt mellan prickarna.906835452_Screenshotfrom2025-07-0314-27-25.png.3f8506fb4b2652bfacc2430acf5ba49f.png

Hur hanterar vi då detta? Vi kör nästan alltid på autopilot om det inte är väldigt trångt eller vi väjer för andra båtar. Ibland har jag använt funktionen att gå till en waypoint men har inte gjort det i år och kommer nog inte att göra det heller. Cross Track Error kommer ju att fladdra en del med de ibland helt tokiga positioner man får. Däremot är det bra att använda Autopiloten för att hålla en kurs. Då vet man att den kör i en rak linje. Positionen har vi alltid koll på och stämmer av med de punkter man kan verifiera okulärt.

Antar att många fler känner av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev rejas:

Antar att många fler känner av detta?

Jag har inte märkt något alls i år (heller). Iofs första längre turen vi är ute nu - inblåsta i en gästhamn i Mälaren (prognos upp till 25m/s). Men spåret du visar ser ju klart mystiskt ut.

Jag ligger också ofta på autopilot som styr på rutt och det har funkat bra hittills. Får vara lite mer uppmärksam framöver. Tack för varningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ha... Snart finns det väl larm att köpa...

Eller en app att ladda ned.

Ska vi tro inom tre veckor?

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en del GPS finns flera olika positioneringssystem att välja bland. Jag vill minnas att min plotter har både GPS (USA), Galileo (EU) och Glonass (Ryssland). Om jag får motsvarande störningar (går söderut från Stockholmsområdet i nästa vecka) så ska jag testa att byta till Glonass eller Galileo eller en kombination av dessa.

https://navsystem.se/vad-ar-skillnaden-mellan-gps-glonass-och-galileo-satellitnavigeringssystem/

Problemet med GPS och störningar är att satelliterna har väldigt låg uteffekt i signalerna. Optisk kontakt med mottagarna utan störande föremål emellan medför att den svaga signalen når fram till mottagaren. Den svaga signalen från satteliten gör att det krävs rätt måttlig effekt för att "överrösta" den korrekta signalen med ovidkommande data.

Sen förstår jag inte vad ett larm kan tillföra. Det lär märkas om GPS-signalerna är utstörda på det sätt @rejas observerat. Jag läste även om en seglare utanför Gotland vars position plötsligt hoppade till inre delen av Finska viken....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev rejas:

Här handstyrde jag så klart men åkte rakt mellan prickarna.

Nähä, du var uppenbart allvarligt påverkad av något. ;) 

Det är ju skit att ryssarna ska förstöra för oss här i Östersjön också. Räcker det inte att de bombar Ukraina sönder och samman utan att nå framgång, utan att avancera mer mer än enstaka meter på marken.

FCK

PTN

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev ChristerN:

inblåsta i en gästhamn i Mälaren

Du ligger i lä för de ryska radiovågorna i alla fall.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick upp i Göta älv idag, ja alltså Trollhättekanal.

En av plottrarna förlorade signalen flera gånger, båda förlorade AIS, eller rättare sagt var det AIS transpondern som förlorade kontakten med omvärlden.

Tidvis visade en ena plottern att vi navigerade tvärs igenom odlingsmark och industriområden, medan den andra, en Garmin, visade rätt. Jag har erfarit att denna plotters GPS-mottagare ger felvärden eller inga värden alls då det förekommer en viss typ av molnighet, som idag, växlande molnighet.

Annars om man vill vara konspiratorisk så har det ju varnats i dagstidningarna om GPS-störningar i Östersjön, och spekulerats i vem som orsakar dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog upp ämnet med störningar tidigare i år, men fick bland annat svaret att det är ett "ickeproblem", men för säkerhets skull fortsätter jag personligen att hålla navigationskunskaperna uppe vilket jag tycker alla bör tänka på för hur bra tekniken än är kan den fallera (ett simpelt strömavbrott t.ex). och då är det bra att veta var man är...Och hur man hittar vidare. PS Självklart använder jag gps, men följer med på sjökortet också (hängslen och livrem)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev s841:

Tog upp ämnet med störningar tidigare i år, men fick bland annat svaret att det är ett "ickeproblem", men för säkerhets skull fortsätter jag personligen att hålla navigationskunskaperna uppe vilket jag tycker alla bör tänka på för hur bra tekniken än är kan den fallera (ett simpelt strömavbrott t.ex). och då är det bra att veta var man är...Och hur man hittar vidare. PS Självklart använder jag gps, men följer med på sjökortet också (hängslen och livrem)

Med tanke om hur det ser ut i världen kan det ju tänks att någon makt helt stör ut GPS-signalerna eller avaktiverar en eller annan satellit så att noggrannheten försämras, så visst, gamla beprövade kunskaper är ju aldrig fel att underhålla och praktisera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev s841:

Situationen har förändrats. Då var det så, nu är det lite annorlunda. Det finns indikationer på att Ryssland börjat med fartygsmonterade störsändare, som kör nära svenskt vatten. Det är nytt och kan, till skillnad från marksändare i Kaliningrad, påverka fritidsbåtar. Det verkar också som om störsändningarna utökats från att vara störsignaler (blockera korrekta signaler genom att "överrösta" med brus) till fejksignaler där man simulerar signaler från en satellit, men med data som förändrar positioneringen.

Personligen anser jag att man ska sänka de ryska fartyg som kör med störsändare. Det ska ses som en regelrätt krigshandling och besvaras med skarpa vapen. Militären vet mycket väl vad som pågår eftersom vi har enorma resurser för teknisk signalspaning i Sverige. Man vet garanterat exakt vilka fartyg som sänder och på vilka platser och tidpunkter som sändningarna sker. Men av nån obegriplig anledning vågar man inte peka ut Ryssland. Övriga länder i området gör det, utan att tveka. En feg jävla regering.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det fortfarande bara positioneringen som påverkas. En plotter med sjökort, utan positionering, är fortfarande ett mycket smidigare och bättre navigationsredskap än ett papperssjökort. Man kan enkelt sätta markörer, dra linjer och manuellt plotta sin färd. Det klassiska gamla sättet att kolla på omgivningen, hitta linjer eller skärningspunkter mellan linjer som bildas av uddar och vikar, eller bränningar eller små uppstickande stenar, eller master eller byggnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet är det inget NATO-land runt Östersjön som har sänkt något ryskt fartyg som stör GPS-signalerna. Det är nog ett klokt val även om man i affekt gärna skulle se det hända.

Regeringarna i Sverige, Norge och Finland har inte direkt pekat ut Ryssland,  men svenska myndigheter är tydliga. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det tydligen även blivit störningar för de om använder radar...
Om det finns störsändare för GPS/GNSS samt även för radar på vissa fartyg så borde man kunna ta dessa i beslag omgående.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/enorma-storningar-ryssland-pekas-ut/
Expressen 2025-07-03 
"Nu ser man att även fartygens radarsystem dras med störningar.
– Mig veterligen har vi inte haft någon observation av radarstörningar tidigare, säger Sebastian Wigmo, presstalesperson på Sjöfartsverket."

https://navvarn.sjofartsverket.se/Navigationsvarningar/Navtex
Sjöfartsverket - Gällande NAVTEX Varningar
Mellersta Östersjön
021100 UTC JUL
BALTIC SEA NAV VARN 026/25
SÖDRA, SYDÖSTRA, MELLERSTA OCH NORRA ÖSTERSJÖN, FINSKA VIKEN, RIGABUKTEN OCH ÅLANDSHAV.
STÖRNINGAR OBSERVERADE PÅ GNSS, AIS, RADAR OCH DGPS I OMRÅDET.
FÖRSIKTIGHET ANMODAS.

https://spacetechtimes.com/enormous-gps-interference-shakes-baltic-sea/
Spacetech Times 2025-07-04
 "Baltic Sea under silent siege—GPS interference spreads, radar blackout now hits ships at sea"

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Mackey:

Vad jag vet är det inget NATO-land runt Östersjön som har sänkt något ryskt fartyg som stör GPS-signalerna. Det är nog ett klokt val även om man i affekt gärna skulle se det hända.

Regeringarna i Sverige, Norge och Finland har inte direkt pekat ut Ryssland,  men svenska myndigheter är tydliga. 

Finland har. Svenska myndigheter är besvärande och irriterande otydliga. Man mumlar om "statsaktör". De får för fan tala ur skägget. Alla vet att det är Ryssland. Varför är de så sjukt fega att de inte kan tala om det?

Det är lite samma som för 11 år sen, när ryssarna lekte med ubåtar i Stockholms skärgård. Då skulle det daltas och mörkas. Nej, name and shame, säger jag! Ryssarna förstår bara makt och våld, och då är det bara det som man ska svara med.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

”Dessa störningar är naturligtvis allvarliga och kan ses som en del i ryskt hybridagerande riktat mot bland annat Sverige”, säger statsminister Ulf Kristersson

Det är inte bra att sprida desinformation om vad Sverige gör och inte gör.

• Svenska experter och myndigheter pekar på att Ryssland troligtvis står bakom GPS- och satellitstörningar.
  • PTS har formellt anklagat Ryssland inför FN:s teleunion.
  • Säpo och Försvarsmakten bedömer det som en del i Rysslands hybridkrigföring.
  • Sverige har valt att stå utanför ett separat EU-initiativ för GPS-skydd.

Några länkar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-drabbat-i-storsta-gps-sabotaget-i-ostersjon?utm_source=chatgpt.com

https://www.svd.se/a/dw3qqO/sabotage-mot-sverige-gps-system-slogs-ut?utm_source=chatgpt.com

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sapo-om-hybridhot-betydligt-fler

https://www.svd.se/a/rPamWm/ewa-skoog-haslum-ryssen-vill-verkligen-dra-ned-byxorna-pa-oss

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qQ7l1/ryska-signaler-slog-ut-tv-bilder-i-sverig?utm_source=chatgpt.com

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är tydligen i en extra stark fas av solaktivitet (solar maximum) och NOAA/NASA varnar för att fler solstormar kan påverka GPS under resten av 2025.

https://www.swpc.noaa.gov/products/alerts-watches-and-warnings

https://www.ndtv.com/science/nasa-warns-of-massive-solar-storm-that-could-trigger-blackouts-8469225?utm_source=chatgpt.com

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Det finns indikationer på att Ryssland börjat med fartygsmonterade störsändare, som kör nära svenskt vatten.

Vilka har rapporterat om detta? Läser gärna mer, googlade lite snabbt och slarvigt men hittade inget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Vilka har rapporterat om detta? Läser gärna mer, googlade lite snabbt och slarvigt men hittade inget.

Det mesta hag läst tyder på att stlrkällorna är landbaserade, men jag vet att jag läst något om at det kan vara då att ryska fartyd är utrustade med störsändare. Jag hittar inget om det senare just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Det finns personer som samlar in öppen data från olika källor och gör analyser av det, där mönster framträder. Ett sånt mönster är att man sett störningar på ytnivå nära svensk territorialvattengräns, där störningen rört på sig i låg fart men i stadig riktning. Jag tror inte det är tillräckligt tydligt för att helt slå fast att det är fartygsbaserade sändare, men det är den enklaste förklaringen.

Det är också oklart om vissa av störningarna är störd AIS-kommunikation, och inte primär navigering ombord, eftersom den öppna datan för just denna analysen baseras på AIS-historik för området. Och AIS går ju på marina VHF-bandet, så där kan troposfärisk spridning av signaler från en marksändare vara en möjlig förklaring, till skillnad från för GPS-störsignaler. Samtidigt undrar jag om man så selektivt kan störa kanal 87B och 88B, utan att ge märkbara störningar på närliggande frekvenser (framför allt kanal 27 och 28 som är 25 kHz bort).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fortsatta störningar. Nu är vi i Västervik. Vi har flera GPS-mottagare, i plottern, i AIS-en och i våra plattor och mobiler. Den i Plottern verkar ha mest störningar och den har en inbyggd antenn. Vår AIS har också störningar och den har extern antenn men den sitter under däck så ingen av våra enheter har en särskilt bra antennplacering. Men det har inte varit några problem alls tidigare år.

I Navigationsvarningen från Sjöfartsverket nämns också störningar på AIS. Det tror jag inte riktigt på då det är VHF-kommunikation lokalt mellan fartyg nära varandra. Däremot har jag sett att båtar nära oss också har fladdrat runt via deras AIS, men det är troligast ett följdfel av att deras GPS-mottagare får felaktiga positioner precis som vår skickar ut felaktiga data. Så störningen på AIS som nämns tror jag bara är ett följdfel på GPS-problemet. Att jag ser andra båtar drabbas av det tyder också på att det inte är lokalt på vår båt.

Jag har dock märkt det så extremt påtagligt i år så jag är förvånad att det inte pratas mer om det. Undrar om vi med våra dåligt placerade antenner är mer sårbara än andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att GPS-mottagare behöver få funktioner för att skydda sig mot störsändningar. Det finns grovt sett två åtgärder.

En metod är att mottagaren gör en analys av signalerna och "röstar ut" signaler som försämrar jämfört med positionen som resterande signaler ger, särskilt i kombination med integrerade accelerometrar (såna är billiga i dag och kan monteras in i flera exemplar som kan kolla varandra och ge redundans om en försämras eller faller bort pga tekniskt fel) som kan dubbelkolla förflyttningar över tidsperioder från bråkdelar av en sekund till flera sekunder och helt enkelt förkasta positionsberäkningar som inte matchar den uppmätta förflyttningen. Det innebär en degradering av positionsnoggrannheten, men tar bort hackigheten så den sämsta momentana positionen blir bättre än annars. Det skulle t ex helt omöjliggöra att man blir "förflyttad" tvärs över Östersjön pga en fejksignal.

En annan metod är att ha GPS-antenner som har skärmning mot horisonten, så en signal som kommer från en horisontnära vinkel helt enkelt försvagas kraftigt eller elimineras och inte räknas med. Det stoppar inte störsändningar från relativt närbelägna flygplan och inte heller satelliter (som är en möjlig störkälla, om än mindre sannolik just nu), men fartygs- och landbaserade störsändare skulle bli ett ickeproblem med den lösningen. Nackdelen är att inbyggda GPS-antenner, som i de flesta plottrar och mer moderna VHF- och AIS-apparater, inte funkar utan behöver kompletteras med en extern antenn som är monterad på en öppen plats högt upp. Den har förmodligen en form liknande en modern radarkåpa, fast lite mindre. Den lösningen är förstås möjlig redan nu, om man bygger en sån antenn själv.

Det fanns så klart färdiga.
https://safran-navigation-timing.com/product/8230aj-gps-gnss-anti-jam-outdoor-antenna/

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-05 vid 14:06 skrev Mackey:

”Dessa störningar är naturligtvis allvarliga och kan ses som en del i ryskt hybridagerande riktat mot bland annat Sverige”, säger statsminister Ulf Kristersson

Det är inte bra att sprida desinformation om vad Sverige gör och inte gör.

• Svenska experter och myndigheter pekar på att Ryssland troligtvis står bakom GPS- och satellitstörningar.
  • PTS har formellt anklagat Ryssland inför FN:s teleunion.
  • Säpo och Försvarsmakten bedömer det som en del i Rysslands hybridkrigföring.
  • Sverige har valt att stå utanför ett separat EU-initiativ för GPS-skydd.

Några länkar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-drabbat-i-storsta-gps-sabotaget-i-ostersjon?utm_source=chatgpt.com

https://www.svd.se/a/dw3qqO/sabotage-mot-sverige-gps-system-slogs-ut?utm_source=chatgpt.com

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sapo-om-hybridhot-betydligt-fler

https://www.svd.se/a/rPamWm/ewa-skoog-haslum-ryssen-vill-verkligen-dra-ned-byxorna-pa-oss

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qQ7l1/ryska-signaler-slog-ut-tv-bilder-i-sverig?utm_source=chatgpt.com

Tveksamt om det är hybridkrig riktat mot Sverige. En rimlig förklaring är att ryssarna vill störa ut eventuellt inkommande drönare från internationellt vatten i Östersjön.

Ukraina skulle t.ex kunna ge sig på Kalingrad med drönare från fartyg, utan att kränka annat territorium i Östersjöregionen. Liknade gpsstörningar ligger runt Moskva och St Petersburg, kontentan är nog kompass, gradskiva å papperskort tills vidare😄

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Thorberg:

Tveksamt om det är hybridkrig riktat mot Sverige. En rimlig förklaring är att ryssarna vill störa ut eventuellt inkommande drönare från internationellt vatten i Östersjön.

Ukraina skulle t.ex kunna ge sig på Kalingrad med drönare från fartyg, utan att kränka annat territorium i Östersjöregionen. Liknade gpsstörningar ligger runt Moskva och St Petersburg, kontentan är nog kompass, gradskiva å papperskort tills vidare😄

Dina slutsatser om att störningen används för att skydda viktiga Ryska territorier är nog korrekt. Men att bortse från att de även ingår i hybridkrigföring mot de nordliga NATO-territorierna (Baltikum, Finland, Sverige, Danmark och Norge) för att störa sjö- och flygtrafik är enligt mig att ha för mycket "god tro" till ryssarnas agerande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...