Gå till innehåll
torsdag 03 juli 2025
yodabaggins

DC-transformator till plotter?!

Rekommendera Poster

Ibland blir man sådär ställd att man inte ens vet hur man ska förhålla sig. Så känner jag nu när jag köpt min första ”riktiga” GPS-plotter, en Lowrance Elite FS9, och inser att det inte följer med någon 220-12V DC-transformator till vägguttaget.

Googlar runt och inser vidare att detta inte ens verkar vara någonting som överhuvudtaget existerar, eller någonting som folk ens efterfrågar. Ingen verkar heller dela min perplexitet inför hur fullständigt bonkers detta är. Jag fattar ingenting.

Jag hade tagit för absolut givet att det skulle följa med en sådan transformator, eller allra minst att det skulle finnas som tillbehör. Hade det varit 2001 nu så kanske jag inte blivit fullt lika paff (även om det varit anmärkningsvärt redan då). Men nu, 2025, när plottrarna har inbyggd WiFi och Bluetooth, och man kan ladda ner sjökort från internet?! Och så följer det inte med någon strömadapter för att man ska kunna sitta hemma och testa plottern, ladda ner uppdateringar, utforska den, navigera runt i menyer o.s.v., innan man installerar den i båten?? 

De enstaka båtägare som efterfrågat en lösning på nätet har fått hitta på olika ”workarounds” med krokodilklämmor till ett båtbatteri hemma, gamla modifierade DC-transformatorer där änden på kabeln klippts och skalats och sedan tillfälligt kopplats till de lösa ändarna på plotterns strömkabel. Riktigt osköna lösningar m.a.o. Och *ingen* verkar tycka att det är anmärkningsvärt att det inte helt sonika skickas med en strömadapter (till en svindyr produkt som kostar 10 k och uppåt).

Alltså…detta känns verkligen helt obegripligt för mig. Är det ingen som tycker likadant? Är det inte helt självklart att man vill utforska sin nya, dyra GPS-plotter hemma i lugn och ro?!

Någon som har tips på någon smidig (eller osmidig) lösning som funkar?

Tack på förhand!

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, det är verkligen inte självklart. Väldigt få skulle använda en sån, och nästan ingen av dessa få skulle använda den mer än en mycket kort stund när produkten var ny. Det skulle vara ett groteskt slöseri att skicka med en sån klump med varje exemplar, och skulle fördyra betydligt. Man skulle kunna jämföra med att det följde med hemkörningsdäck till en ny bil, som sen aldrig mer användes.

Den som vill torrsimma med plottern kan köpa en valfri 12 V batterieliminator från närmaste elektronikkedja för några hundralappar, och sen koppla röd tråd till plus, svart tråd till minus. Gärna en som klarar minst 2 A.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså…jag köper verkligen inte det där överhuvudtaget. Det är bara extremt jättekonstigt.

Vill ingen annan än jag kunna sitta hemma och skapa rutter etc innan man drar ut?

Och WiFi-funktionerna? Vad är de till för om inte för att kunna koppla upp plottern mot ett WiFi-nätverk iland? Eller är de till för ngt annat?

Oavsett - bara möjligheten att skapa rutter hemifrån (som för mig förefaller som något helt skälvklart att vilja ha möjlighet till) motiverar en AC-adapter. (Resursslöseriet torde vara försumbart i sammanhanget…vi snackar ju ändå fritidsbåts-branschen, som väl ändå måste ses som en nästan destillerad orgie i resursslöseri som det redan är. 😏)

Det känns som detta mest är ett symptom på att det är en ”båtgrej”. Då ska det varken vara billigt eller särskilt logiskt. 🤪

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först när jag läste tråden så trodde jag att du skulle köra navigatorn på 230 volt i båten, alltså på samma sätt som man kör en kaffebryggare på 230 volt med hjälp av en inverter. Det kändes som en onödigt omständlig lösning.

Vissa CTEK laddare har ju ett supply läge som ger en konstant spänning ut hela tiden. Jag vet inte ifall det går, och om man vågar, koppla en sådan laddare direkt till en navigator utan att ha ett batteri inkopplat dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev yodabaggins:

Alltså…jag köper verkligen inte det där överhuvudtaget. Det är bara extremt jättekonstigt.

Nej, det är inte jättekonstigt.

Vill ingen annan än jag kunna sitta hemma och skapa rutter etc innan man drar ut?

De flesta har nog plottern fast i båten, i alla fall på större båtar.

Och WiFi-funktionerna? Vad är de till för om inte för att kunna koppla upp plottern mot ett WiFi-nätverk iland? Eller är de till för ngt annat?

De flesta har en mobil eller annan portabel enhet med trådlös anslutning, som man använder för att koppla dem. Dessutom finns det trådlös anslutning i många marinor, småbåtshamnar och gästhamnar.

Oavsett - bara möjligheten att skapa rutter hemifrån (som för mig förefaller som något helt skälvklart att vilja ha möjlighet till) motiverar en AC-adapter. (Resursslöseriet torde vara försumbart i sammanhanget…vi snackar ju ändå fritidsbåts-branschen, som väl ändå måste ses som en nästan destillerad orgie i resursslöseri som det redan är. 😏)

Det är inte nån liten skruv extra du begär, utan en ganska rejäl och resurskrävande apparat. Inte på nåt vis försumbart. Tillverkaren kan bara ta ansvar för de egna produkterna, inte vad köpare gör i övrigt.

Det känns som detta mest är ett symptom på att det är en ”båtgrej”. Då ska det varken vara billigt eller särskilt logiskt. 🤪

Mycket knas blir det för att saker är "båtgrejer", som att priserna är 2-10 ggr högre för samma sak, men detta är definitivt inte en sån grej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev yodabaggins:

Jo, kanske.

Men du har ju redan fått lösningen från @raol. En 12V nätadapter är väldigt standard och kostar inte mycket, samt kan köpas på Kjell, Clas Ohlson o.s.v. Så vanlig att många sannolikt har en eller flera liggande hemma redan. Skulle jag aldrig betala extra för.

Och rutterna samt planeringen gör jag i båten. Tar lika lång/kort tid som att göra det hemma. Åk ner till båten en kvart tidigare bara 😉

25 minuter sedan skrev yodabaggins:

Har du inte WiFi i båten....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog alltid gjort som du beskriver. 
Jag har kört min Garmin 922 med en extra DC-kabel där jag har monterat en kontakt för 12V-cigarettändarkontakt. Den kopplar jag till en 230V/12V med dyligt uttag. Jag använder den mest för uppdatera firmware och sortera ruttet. 
Men då Garmin har sin ActiveCaptain-app på paddan är det enklare att göra all sjökortsplanering där.  
Är du säker på att inte Lowrance har liknade app?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

De flesta har nog plottern fast i båten, i alla fall på större båtar.

Möjligen. Jag har dock en ganska liten DC (Yamarin 6110) som saknar låsbar hytt, så jag kommer nog att ta med mig plottern hem varje gång. (Om det inte finns något väldigt bra sätt att säkert låsa fast själva plottern.)

2 timmar sedan skrev raol:

Det är inte nån liten skruv extra du begär, utan en ganska rejäl och resurskrävande apparat. Inte på nåt vis försumbart. Tillverkaren kan bara ta ansvar för de egna produkterna, inte vad köpare gör i övrigt.

Jag tycker npg trots allt inte att det är någon jättegrej, särskilt inte som plottern kostar 10k. En  transformator kostar ett par-tre hundra.

Men visst, jag kan möjligen köpa att den inte ska ingå. Särskilt när det kommer till båtprylar får man ju sannerligen inget extra på köpet. Men det borde åtminstone finnas som tillbehör, utan att man ska behöva lappa ihop en McGyver-lösning på kammaren. 

Men...jag kanske är ensam om att vilja planera rutter och botanisera runt i menyer hemifrån. Det känns dock märkligt att så gott som ingen annan vill ha den möjligheten.

Kanske finns det en iPad/iPhone-app där man kan göra allt sådant iofs? Men hur gör man isåfall det, om själva sjökortet ligger på ett fysiskt SD-kort? Då måste det ju isåfall finnas en app till Mac/PC, som man kan planera rutterna med i datorn, med SD-kortet i? 🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev anuba:

Är du säker på att inte Lowrance har liknade app?

Nej det är jag i och för sig inte. Det kanske finns.

Men hur gör man isåfall det (planerar rutter i en separat app på en iPhone/iPad), om själva sjökortet ligger på ett fysiskt SD-kort? Då måste det ju isåfall finnas en app till Mac/PC, som man kan planera rutterna med i datorn, med SD-kortet i? Hur får man annars in sjökortet i iPhone/iPad för att kunna göra rutterna? 🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det inte följer med en laddare när man köper en iPhone för 15 papp är något märkligt, men att det inte följer med ett 230 nätaggregat till plottern som är avsedd för montering ombord på båt, och ska kopplas mot ett lågvoltssystem, tycker nog de flesta inte är så konstigt. Men det går ju att lösa som forumkamraterna skriver, hoppas du får glädje av din nya plotter👍

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev yodabaggins:

- - -
Kanske finns det en iPad/iPhone-app där man kan göra allt sådant iofs? Men hur gör man isåfall det, om själva sjökortet ligger på ett fysiskt SD-kort? Då måste det ju isåfall finnas en app till Mac/PC, som man kan planera rutterna med i datorn, med SD-kortet i? 🤔

Jag kan inte Lowrance-systemet då jag främst använder Garmin. 

Garmin har en app "ActiveCaptain" som laddas ner på mobil eller padda. Sedan kan man kopiera över sjökorten från plottern, planera i appen och överföra till plottern.

Ett annat alternativ är att stoppa in minneskortet med sjökortet i en PC, planera i ett PC-program "BaseCamp" och därefter flytta planeringen mellan PC-plotter på ett minneskort.

Du får forska och se om Lowrance har något liknande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova appen, den kanske fungerar på samma sätt som för Garmin:
"The Lowrance App allows you to create, store, edit and share your waypoints and fishing spots anytime, anywhere."
https://www.lowrance.com/lowrance-app/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tror inte det är så att alla plottertillverkare förbisett möjligheten att lägga med en nätadapter för 150:- kronor (eller troligen 500:- kronor eftersom det blir en specialanpassad produkt), utan jag tror att alla gjort samma bedömning. Det ökar inte försäljningen av produkten.

Med det sagt så kan man ju möjligen tycka att det borde kunna finnas en nätadapter som tillbehör, men eftersom den inte blir en standardprodukt (måste ha en kontakt som passar i plottern) blir det låga volymer och därmed blir den så dyr att ingen skulle köpa den.

Tillägg: Jag skulle bli imponerad om det levererades med en nätadapter, men jag skulle ändå inte köpa en till plotter och jag skulle troligen inte lyckas sprida info om hur imponerad jag blev till någon som just skulle köpa en plotter. Sedan är det mycket annat som gissningsvis är viktigare för nästan alla vid ett plotterköp.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag letar runt på nätet så hittar jag flera filmer som visar att du kan göra förändringar i filerna på minneskortet med hjälp av en vanlig dator.

Det borde vara fullt möjligt att ta ut minneskortet från båten, stoppa in det i en dator som kör till exempel OpenCPN, göra nya rutter och waypoints på datorn och stoppa in minneskortet i båten igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...undrar om en sådan här bilbatteriladdare skulle kunna funka för att driva plottern? Den bör väl fungera i princip som en vanlig DC-omvandlare? Och volt och ampere är ju rätt...

Batteri.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen bra att låta batteriladdaren först vara kopplad till ett 12 volts batteri, alltså vanligt MC, klippar, skoter eller bilbatteri.

Funkar som en mycket stor kondensator som jämnar ut likspänningen. Sen koppla plottern till batteriet.

Enbart en Batteriladdare kan mycket väl lämna en likspänning med både rippel och annat. Alltså störningar på lämnad likspänning, som förmodligen kan störa känslig elektronik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev yodabaggins:

Hmm...undrar om en sådan här bilbatteriladdare skulle kunna funka för att driva plottern? Den bör väl fungera i princip som en vanlig DC-omvandlare? Och volt och ampere är ju rätt...

Sannolikt inte, men kolla databladet/manualen för laddaren.

Batteriladdare måste oftast anslutas till ett batteri med ungefär rätt spänning för att ge någon ström.

Det finns laddare som har "supply-läge". Den funktionen/inställningen fungerar för att ansluta 12V-prylar utan att även ha med ett batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Men varför inte satsa på ett rent likspänningsaggregat avsedd att drivas med 230 V AC, från ett vägguttag , som ger 12 V Likspänning och den ström som ansluten utrustning kräver?

Aggregat finns med fasta spänningar, t ex 12 V likspänning eller variabla.

Det finns mängder av sådana. Vissa kallas labbaggregat.

Bara för att vara korrekt. Det finns ingen likspänningstransformator ö h t!

En transformator kan endast omvandla växelspänning.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Förstår innebörden med rena DC-omvandlare.

Men då är vi inne på nåt annat.

Att driva utrustning med t ex 24 Volt från fordon med 12 V system

Så gör jag med min CPAP ombord på segelbåten, när jag ligger i tält o s v.

I båten har jag 12 V AGM-batterier.

I skogen använder jag ett 12 litiumbatteri, som väger 1,8 kg.

Omvandlaren jag använder kostar dryga 400 kr med obetydlig värmeförlust.... Förluster ger sig tillkänna som värme.

Just Resmed CPAP senare modell har en speciell DC-kontakt med tre anslutningar.

Tidigare använde jag bl a Biltemas runda omvandlare 230 V AC till just 12 V DC.

Med den blev onödigt varm och slog tidvis ifrån sig.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev yodabaggins:

Nej, risken är stor att plottern far illa.

Spänningen som är angiven på laddaren är inte en exakt utspänning utan för vilken batterispänning den är avsedd att ladda (12V). En laddare är per automatik inget nätaggregat, den lämnar alltid en högre utspänning än den angivna batterispänningen för att laddning överhuvudtaget skall kunna ske. Hur mycket högre är svårt att säga, men utan den last som ett batteri är för laddaren kan det bli rejält mycket högre.

Labba inte med detta om du är rädd om din plotter !

Men har du ingen 12V-nätadapter (på någon A eller mer i utström) liggande ?  Om inte, köp en på Kjell eller liknande butiker. Kostar som sagt bara en hundralapp eller två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev yodabaggins:

Batteri.jpg

Fungerar troligen inte så bra. Har man tur så går skadan på garantin. Fråga inte hur jag vet det

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...