Jump to content
Thursday 13 June 2024
excel319

Skumt elfel

Recommended Posts

Under hösten hadde jag ur generatorn för att komma åt att byte kylvattenslang. Jag tog kort på baksidan generator för att alla kablar skulle hamna rätt vid återmontaget. Vid sjäsättningen igår så började panelen larma, så jag stoppade motorn och började en snabb undersökning. När jag strömsätter panelen så börjar larmet för hög motortemp att blinka efter ca 5 sekunder och larmet tjuter. Inga problem att starta motorn men generatorn laddar inte utan systermet dra 0,5A i stället. Som tur är så är motorn en gammal VP 2020B, så den går utan ström, så jag kan bryta panelbrytaren och köra vidare men kommer då inte att få några andra larm heller och det känns inte bra. Varvräknaren visar inget på tomgång men börjar visa vid ca. 1500 rpm, men den gör några hopp då och då. Jag ska plocka ur generatorn imorgon men tänkte att jag kunde få några smarta tips på vägen.     

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motortempgivaren går väl att ohma, mäta resistansen mellan stiftet på givaren (utan kabel ansluten) och jord i motorblocket.

 

Har inte inga direkta tips när det gäller generatorn, generellt få bort oxid och kanske lite vaselin på kontakterna.

W är uttaget för varvräknaren.

 

http://svantesbankbord.se/bavaria/instruktinsbok.pdf

elschemor börjar på sid 41

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom felet kom efter ur/inkoppling av generatorn, varvräknaren spökar, generatorn laddar inte och givare ger felaktiga signaler, så låter det ju som något kontaktfel relaterat till din operation mer än flera individuella och oberoende fel (även om det är där det visar sig). Eller återinkoppling som inte blivit riktigt rätt eller bra.

 

Börja därför med det mest sannolika, dvs med att dubbelkolla allt du haft isär,. Dels mot dina foton men även mot elscheman.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det en svart box uppepå den motorn? eller någon multikonkakt mellan motorns kablage och kabelstammen mot instrumenttavlan?

Om så är fallet skulle jag börjat att felsöka där, glapp i den anslutningen kan generera flera olika sorters mystiska fel.

 

Men generatorn och varvärknaren... 

Väldigt generellt kan man säga att varvräknaren egentligen mäter generatorns varvtal, den får sin signal från generatorns anslutning "W". Så det kan ju även vara generatorn som inte ger någon signal ut på W på låga varv, eller kanske mer sannolikt, kan det vara glapp i den anslutningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte så att du glömt plus matningen till generatorn,eller att den inte levererar.Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
59 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Det är inte så att du glömt plus matningen till generatorn,eller att den inte levererar.Ronnie

Det skulle kunna vara så enkelt men tyvärr inte. Den spänningen driver också ett relä som jag har till solcellen och den kopplas bort när jag spänningssätter. Solcellen är inte inkopplad vid motordrift. Jag ska plocka ned generatorn i övermorgon och kolla alla anslutningar.

När jag plockade ut generatorn första gången så hittade jag en gul kabel med en nummerlapp som det står 15 på samt en brun som det satt en flatstiftshona som det står AMP på. Den gula ser jag inte var den tar vägen och den bruna var inte ansluten. 

Edited by excel319

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev excel319:

När jag plockade ut generatorn första gången så hittade jag en gul kabel med en nummerlapp som det står 15 på

Rent allmänt har jag för mig att en gul kabel på en generator brukar vara en sense-kabel och ska kopplas till batteriet. Bör dock inte ge de effekter på annat du har hittat tycker jag. (Rent amatörmässigt gissat.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

15 märkning betyder att du har spänning när tändningen är påslagen, eller bäst och säga ska ha.Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle börja med att felsöka laddningen och sedan ta eventuella kvarvarande fel. Gul brukar vara sense-kabeln som Christer säger, och i vart fall min generator vägrar ladda om inget är anslutet till den. Se figuren nedan: när den gula sitter på B+ på generatorn mäter den spänningen där, om man i stället kopplar den till batteriet mäter den spänningen där. Och är den lös vägrar den ladda - jag har testat det och lagt tid på felsökning... Men det finns generatorer som klarar sig utan att den är ansluten så det behöver inte vara fel.

 

Kanske ett långskott, men du har ju en lös gul kabel som kan vara värd att kolla. Kanske sitter den på generatorn och bara väntar på att bli ansluten?

 

image.png.4e02333467587add727f6fb2a9c070e2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite återkoppling. @Georg_Ohmhade rätt angående dålig kontakt i multikontakten, men inte vid motorn utan vid instrumentpanelen. Det åtgärdade fellarmet och den blinkande lampan. Generatorn laddar fortfarande inte. Plockade ned den och konstaterade att det var rätt kopplat. Den gula (15) kabeln kommer ut ur laddregulatorn och går in i burken för batteriövervakning. Jag tog hem generatorn och kopplade in den på ett batteri. Jag får dock inte laddlampan att lysa. Jag använder en spollampa 12v 4W. Nu har jag lagt ned för i kväll men kom att tänka på om höljet på generatorn behöver minusanslutning? Det ska den väl inte eftersom jag har en B- anslutning. Jag har också plockat ur laddregulatorn och den såg fin ut med avseende på kolen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slutresultat. Nu har generatorn plockats isär och allt har provmätts. Inga avvikelser kunde noteras. Allt återmonterades och sedan provkörde jag i bänk med borrmaskin och jippie nu fungerar den igen. Nu är den återmonterad i båten och allt fungerar som det ska. Undrens tid, eller vad det är, är inte förbi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2024-05-08 vid 20:05 skrev excel319:

Lite återkoppling. @Georg_Ohmhade rätt angående dålig kontakt i multikontakten, men inte vid motorn utan vid instrumentpanelen. Det åtgärdade fellarmet och den blinkande lampan. Generatorn laddar fortfarande inte. Plockade ned den och konstaterade att det var rätt kopplat. Den gula (15) kabeln kommer ut ur laddregulatorn och går in i burken för batteriövervakning. Jag tog hem generatorn och kopplade in den på ett batteri. Jag får dock inte laddlampan att lysa. Jag använder en spollampa 12v 4W. Nu har jag lagt ned för i kväll men kom att tänka på om höljet på generatorn behöver minusanslutning? Det ska den väl inte eftersom jag har en B- anslutning. Jag har också plockat ur laddregulatorn och den såg fin ut med avseende på kolen. 

 

2024-05-10 vid 18:32 skrev excel319:

Slutresultat. Nu har generatorn plockats isär och allt har provmätts. Inga avvikelser kunde noteras. Allt återmonterades och sedan provkörde jag i bänk med borrmaskin och jippie nu fungerar den igen. Nu är den återmonterad i båten och allt fungerar som det ska. Undrens tid, eller vad det är, är inte förbi.

Ordet "återkopppling" känns ju väldigt adekvat här.

Sisådär 75-90% av alla elfel ombord beror på dålig kontakt. 

Ja multikontakten ser likadan ut i andra ändan av kabelstammen, ibland finns det fler, om du som jag har en förlängning, och dessutom en Y-förgrening om du har fler än en styrplats ombord.

 

Jag köpte en ny hobbybil, ja ny och ny, det är en 71:a, halvljuset lyste knappt upp sig självt, det var bara 9 volt där. I andra ändan av bilen satt det en likströmsgenerator, den gav 12, 5 volt när motorn varvades. Då detta fordom har en militär historia bakom sig så sitter det diverse mystiska regulatorer och radioavstöringsfilter i elsystemet, då dessa kopplades förbi ökade spänningen endast med 0,5 volt. 

Jag hade två växelströmsgeneratorer liggandes hemma, monterade in en av dessa. Jo det laddade bra men den lät som ett tröskverk, lagren är kassa. Växelströmsgenerator två var tyst och gav exakt 0,0 volt... Så jag beställde en ny växelströmsgenerator, och när den var monterad funkade den bra i fem minuter... en ny efter reklamation, och den fungerar felfritt...

Alla som vet hur en luftkyld VW-motor ser ut förstår att det är svårt att byta generator när motorn sitter kvar i bilen, främst därför att det sitter en stor fläkt inne i en fläktkåpa på generatorns utgående axel på baksidan... eller det blir på framsidan, på baksidan sitter remskivan.

Resten av elproblemen var ju kontaktproblem, oxid i diverse kontaktpunkter, taskig chassijord här och där, halvljuset är fortfarande svagt, men vindrutetorkarna går mycket snabbare iallafall.. När det gäller all el till belysningen passerar ju den en megastor omkopplare som helt reglementsenligt skall kunna bryta bort allt (synligt) ljus till förmån för avskärmad belysning, även blinkers, bromsljus, instrumentbelysning och spänningen till kontrollamporna släcks då denna vridomkopplare vrids i olika lägen, en källa till spänningsfall.

Dessa biljobb har ju då försenat jobbet med båten, som jag nu blir smått tokig på. Kontaktproblem, jag fixar ett problem och upptäcker två nya. Det började med att drevlyften inte funkade, reläsocklarna hade lossnat, sedan var ju motorn elektrisk dåd, min multikontakt är trasig... så fixade jag det, och nu blev det spänningslöst igen, hade plusspänning, men inte minus i godset, så fixade jag det, och nu finns det ingen plusspänning, mätte mig bakåt i systemet och då var det huvudbrytaren/batteriavskiljaren som först var glappig sedan helt kass. Och när det var fixat så funkade inte takbelysningen, och radion går inte att stänga av....dessa grejerna kanske jag kan felsöka i morgon.

 

(F.d. militär hobbybil... en VW-modell som Svenska Volkswagen aldrig importerade, en VW181, jag har letat i 15 år efter en sådan, och klart att den var svår att finna då den är kamoflagemålad...)

Edited by Georg_Ohm
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ordet "återkopppling" känns ju väldigt adekvat här.

Sisådär 75-90% av alla elfel ombord beror på dålig kontakt. 

Ja multikontakten ser likadan ut i andra ändan av kabelstammen, ibland finns det fler, om du som jag har en förlängning, och dessutom en Y-förgrening om du har fler än en styrplats ombord.

 

Jag köpte en ny hobbybil, ja ny och ny, det är en 71:a, halvljuset lyste knappt upp sig självt, det var bara 9 volt där. I andra ändan av bilen satt det en likströmsgenerator, den gav 12, 5 volt när motorn varvades. Då detta fordom har en militär historia bakom sig så sitter det diverse mystiska regulatorer och radioavstöringsfilter i elsystemet, då dessa kopplades förbi ökade spänningen endast med 0,5 volt. 

Jag hade två växelströmsgeneratorer liggandes hemma, monterade in en av dessa. Jo det laddade bra men den lät som ett tröskverk, lagren är kassa. Växelströmsgenerator två var tyst och gav exakt 0,0 volt... Så jag beställde en ny växelströmsgenerator, och när den var monterad funkade den bra i fem minuter... en ny efter reklamation, och den fungerar felfritt...

Alla som vet hur en luftkyld VW-motor ser ut förstår att det är svårt att byta generator när motorn sitter kvar i bilen, främst därför att det sitter en stor fläkt inne i en fläktkåpa på generatorns utgående axel på baksidan... eller det blir på framsidan, på baksidan sitter remskivan.

Resten av elproblemen var ju kontaktproblem, oxid i diverse kontaktpunkter, taskig chassijord här och där, halvljuset är fortfarande svagt, men vindrutetorkarna går mycket snabbare iallafall.. När det gäller all el till belysningen passerar ju den en megastor omkopplare som helt reglementsenligt skall kunna bryta bort allt (synligt) ljus till förmån för avskärmad belysning, även blinkers, bromsljus, instrumentbelysning och spänningen till kontrollamporna släcks då denna vridomkopplare vrids i olika lägen, en källa till spänningsfall.

Dessa biljobb har ju då försenat jobbet med båten, som jag nu blir smått tokig på. Kontaktproblem, jag fixar ett problem och upptäcker två nya. Det började med att drevlyften inte funkade, reläsocklarna hade lossnat, sedan var ju motorn elektrisk dåd, min multikontakt är trasig... så fixade jag det, och nu blev det spänningslöst igen, hade plusspänning, men inte minus i godset, så fixade jag det, och nu finns det ingen plusspänning, mätte mig bakåt i systemet och då var det huvudbrytaren/batteriavskiljaren som först var glappig sedan helt kass. Och när det var fixat så funkade inte takbelysningen, och radion går inte att stänga av....dessa grejerna kanske jag kan felsöka i morgon.

 

(F.d. militär hobbybil... en VW-modell som Svenska Volkswagen aldrig importerade, en VW181, jag har letat i 15 år efter en sådan, och klart att den var svår att finna då den är kamoflagemålad...)

Ja, hur illa man tycker att man har, så finns det alltid någon som har det värre.🥴

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-05-14 vid 17:26 skrev excel319:

Ja, hur illa man tycker att man har, så finns det alltid någon som har det värre.🥴

Det är inte värre än vanligt. Men irriterande.

Hur nu en bra och stabil huvudbrytare/batterifrånskiljare från Hella kan ge intermittenta fel förstår jag inte, men nu sitter det en ny likadan på plats. Bara det att jag tappade lusten att fortsätta.

Takbelysningen fungerar nu eftersom jag hittade en anslutning som var urkopplad av nån anledning.

Radion går helt plötsligt att både sätta på och stänga av, utan att jag åtgärdat någonting.

Drevlyftens relän skall jag säkra med buntband, likså den trasiga multikontankten, jag borde ju egentligen köpa en ny kabel med kontakt... men dom är ju svindyra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är inte värre än vanligt. Men irriterande.

Hur nu en bra och stabil huvudbrytare/batterifrånskiljare från Hella kan ge intermittenta fel förstår jag inte, men nu sitter det en ny likadan på plats. Bara det att jag tappade lusten att fortsätta.

- - -

Jag trodde inte heller att en huvudbrytare plötsligt kunde sluta fungera - men vad fel jag hade...

 

Motorn var provstartad före sjösättning (hade ju tillfälligt ett gammalt batteri efter mina ombyggnationer av batteriboxen). Gamla batteriet var jag ju osäker på så jag hade tagit med en startkabel om jag behövde hämta startström från förbrukarbanken.

 

Sen skruvade jag lite till bland kablarna och en timme före sjösättningen en sista provstart av motorn.    Heldött!!!     Nu var det inte tid för någon längre felsökning förutom att kolla att det fanns bra med kräm i batteriet. Fram med startkabeln som kopplades över huvudbrytaren för startbatteriet o fick igång motorn. Efter sjösättningen provade jag att dra tillbaka lite på muttern till batterikabelanslutningen och då blev det kontakt.

 

Senare felsökning av brytaren (BlueSea) visade att jag förmodligen fått en rörkabelsko snett vid återmontering av batterikabeln ("rördelen" var vänd mot frånskiljaren). När muttern drogs fast så drogs ena stiftet ur ett par mm så att "kopplingsblecket" inne i frånskiljaren inte fick kontakt. Stiften är bara fastgjutna i plasten så det gick att trycka tillbaka det men det blir lite osäkert så huvudbrytaren kommer att bytas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Lintott:

Jag trodde inte heller att en huvudbrytare plötsligt kunde sluta fungera - men vad fel jag hade...

 

Motorn var provstartad före sjösättning (hade ju tillfälligt ett gammalt batteri efter mina ombyggnationer av batteriboxen). Gamla batteriet var jag ju osäker på så jag hade tagit med en startkabel om jag behövde hämta startström från förbrukarbanken.

 

Sen skruvade jag lite till bland kablarna och en timme före sjösättningen en sista provstart av motorn.    Heldött!!!     Nu var det inte tid för någon längre felsökning förutom att kolla att det fanns bra med kräm i batteriet. Fram med startkabeln som kopplades över huvudbrytaren för startbatteriet o fick igång motorn. Efter sjösättningen provade jag att dra tillbaka lite på muttern till batterikabelanslutningen och då blev det kontakt.

 

Senare felsökning av brytaren (BlueSea) visade att jag förmodligen fått en rörkabelsko snett vid återmontering av batterikabeln ("rördelen" var vänd mot frånskiljaren). När muttern drogs fast så drogs ena stiftet ur ett par mm så att "kopplingsblecket" inne i frånskiljaren inte fick kontakt. Stiften är bara fastgjutna i plasten så det gick att trycka tillbaka det men det blir lite osäkert så huvudbrytaren kommer att bytas.

Sannolikt samma typ av fel, då det uppkom  efter att jag flyttat en del kablar från brytarens terminal till en separat kopplingsplint.

Men med brytaren i handen och med multimeterns och dess pip-funktion inkopplad blev det inget resultat, hur hårt eller löst jag än ansatte muttrarna. Men den är ju bara 21-22 år, så var lämnar jag in reklamationen?

 

En eller att par startkablar är ju bra att ha ombord, inte bara för hjälpstart, utan även för att koppla förbi trasiga huvudbrytare/batterifrånskiljare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sannolikt samma typ av fel, då det uppkom  efter att jag flyttat en del kablar från brytarens terminal till en separat kopplingsplint.

Men med brytaren i handen och med multimeterns och dess pip-funktion inkopplad blev det inget resultat, hur hårt eller löst jag än ansatte muttrarna. Men den är ju bara 21-22 år, så var lämnar jag in reklamationen?

 

En eller att par startkablar är ju bra att ha ombord, inte bara för hjälpstart, utan även för att koppla förbi trasiga huvudbrytare/batterifrånskiljare.

Det var lite meckigt att dela BlueSea-brytaren. Jag fick komplettera bits-sortimentet med fyrkantiga tappar, det är nog inte meningen att kontakten ska delas.

 

Startkabeln (en) fick ligga kvar o den har redan kommit till användning igen. Jag kopplade generatorn via en Victron OrionXS DC/DC till LFP-batteriet men batteriet fick ingen ström. Jag provade alla upptänkliga inställningar utan att lyckas få fram ström. Nu är Orion XS på väg till leverantören för garantiutbyte (andra bytet, första enheten hade en kontakt som inte var fastlödad och limmad,  jag verkar ha otur med Victronprylar). Under tiden får startkabeln göra tillfälliga inhopp för laddning av förbrukaren.

Edited by Lintott

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ibland kan det vara extra bra att hänga på MG...
När jag läste den här tråden som bla handlar om huvudbrytare med glapp drog jag mig till minnes att jag upptäckte lite mekaniskt glapp på M10 bulten vilket jag hade glömt bort tills nu.

 

Inköp av ny Hella gastät huvudbrytare står på att göra listan imorgon.
image.png.dc3283b03479b2e5c720f60e1a4a9018.png

Edited by skippeer
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

För sent satt svara--- felet är åtgärdat. Men mig veterligen har alla generatorer, startmotorer,  jord genom godset å bultarna som håller det.

 

Du har monterat bort å återmonterat å det funkar. Så enkelt kan det vara.

 

Påminner mig om en resa. 100 meter hemifrån kunde jag inte återstarta bilmotorn. Det var bara att skruva loss startmtorn å så undersöka, inga fel. Återmonterade, hur kul var det... å så funkade det. Men jag skrapade noga rent alla kanter där det skall ge kontakt å bultskallarna å brickorna å motorns gods. Samma gäller för generatorer.

 

På båtar har man inte chassit som återledare så motsvarande minus-tråd är viktig att den har jord-kontakt mot motorns gods. Ofta är felet där.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

För sent satt svara--- felet är åtgärdat. Men mig veterligen har alla generatorer, startmotorer,  jord genom godset å bultarna som håller det.

 

Du har monterat bort å återmonterat å det funkar. Så enkelt kan det vara.

 

Påminner mig om en resa. 100 meter hemifrån kunde jag inte återstarta bilmotorn. Det var bara att skruva loss startmtorn å så undersöka, inga fel. Återmonterade, hur kul var det... å så funkade det. Men jag skrapade noga rent alla kanter där det skall ge kontakt å bultskallarna å brickorna å motorns gods. Samma gäller för generatorer.

 

På båtar har man inte chassit som återledare så motsvarande minus-tråd är viktig att den har jord-kontakt mot motorns gods. Ofta är felet där.

Det är vanligt att det är som på bilar med minus i motorns gods. Det kan även vara så att generator, startmotor och annat elektriskt på motorn är helt isolerade från godset, man talar då om ett tvåpoligt system. Sedan finns det en variant där startmotorn har minus i godset men allt annat är tvåpoligt, 1½-poligt.

Jag har enpoligt, jag misstänkte länge att batteriminus och minus i motorns gods var avskilt från varandra, jag kopplade så en startkabel från batteriminus till motorns gods, i samma veva hade jag vridit på den trasiga huvudströmbrytaren, och då funkade det. Men en stund senare var motorn och tillhörande hjälpsystem såsom drevlyften spänningslösa igen, så då kopplade jag batterplus till en plusplint uppe på motorn och se då funkade det. Då förstod jag att det var plusspänning som saknades och kopplade förbi huvudströmbrytaren. Allt fungerade då förutom drevlyften, eftersom jag ryckt i en del kablar och då ryckt ur socklarna till drevlyftens reläer. Och när det var fixat funkade inte temp- och oljetrycksinstrumenten... då var det multikontakten igen.

I lördags fungerade allt elektriskt i båten, återstår at se vad som funkar idag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...