Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
per_62

Induktionshäll via batterier ombord

Rekommendera Poster

Med tex LiFePO4-batterier känns det lockande att kunna ha en induktionshäll 230V ombord.
Men är detta en praktisk lösning då dessa hällar har en förbrukning på ca 350-2000W vilket kräver en inverter på ca 2000W. En inverter har även ca 85-90% verkningsgrad.

Hur mycket effekt på induktionshällen behövs för att tex koka vatten eller använda stekpannan?
I denna video steks det tex hamburgare med en TEFAL induktionshäll på steg 3 (ca 850W) och 4 (ca 1000W) vilket med en inverter på 1500W drar ca 84-97 A från batteriet. Är det tillräckligt att laga mat med max ca 1000W eller behövs det mer effekt ibland?

Vad händer om tex batteriet har en begänsning på strömuttag av ca 100A och man ställer upp induktionshällen som överstiger 100A. Slår bara BMS ifrån då eller kan batteriet skadas?

Samt batteriet lär behöva laddas en hel del efter varje gång induktionshällen använts.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske ett tråkigt svar.

Sannolikt inte det svaret du vill ha.

Det är ju stora effekter, stora strömuttag ur batteribanken, som sedan skall laddas tillbaka.

Det blir grova kablar som skall dras från batteribanken till spisen. 

 

Jag har en relativt vanlig modell av tvålågigt gasolkök ombord, jag vet inte hur många watt det ger.

Hemma i köket har jag en induktionshäll.

Båda två är snabba, det blir snabbt varmt, och när man slår av på effekten svalnar dom lika snabbt.

Detta är litet subjektivt, då jag inte tagit tiden på hur lång tid det tar att exempelvis koka upp en liter vatten i båda fallen, men det går 

Jag gör åt 2,5 tvåkilos gasolflaska (2012) varje säsong.

 

Om jag nu är lika tråkig så skulle jag tro att bara installationen med kabeldragning skulle bli dyrare än en extra gasolflaska och x antal meter gasolslang.

 

Sedan inverter? Finns det invertrar som klarar av sisådär 100 Ampere kontinuerligt och i så fall vad står det på deras prislappar?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske ett tråkigt svar.

Sannolikt inte det svaret du vill ha.

Det är ju stora effekter, stora strömuttag ur batteribanken, som sedan skall laddas tillbaka.

Det blir grova kablar som skall dras från batteribanken till spisen. 

 

Jag har en relativt vanlig modell av tvålågigt gasolkök ombord, jag vet inte hur många watt det ger.

Hemma i köket har jag en induktionshäll.

Båda två är snabba, det blir snabbt varmt, och när man slår av på effekten svalnar dom lika snabbt.

Detta är litet subjektivt, då jag inte tagit tiden på hur lång tid det tar att exempelvis koka upp en liter vatten i båda fallen.

Jag gör åt 2,5 tvåkilos gasolflaska 2012 varje säsong.

 

Om jag nu är lika tråkig så skulle jag tro att bara installationen med kaneldragning skulle bli dyrare än en extra gasolflaska och x antal meter gasolslang.

Hej,

 

Jag håller med om att det förmodligen inte är värt besväret då det kommer ta tid att "ladda tillbaks" den ström som spisen förbrukar. Dock bör inte kabeldragningen bli särskilt dyr då man väl oftast sätter invertern i närheten av batteribanken och för att köra 230V från inverter till spis kostar inte många kronor.

 

/Christian

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev MrMe:

Hej,

 

Jag håller med om att det förmodligen inte är värt besväret då det kommer ta tid att "ladda tillbaks" den ström som spisen förbrukar. Dock bör inte kabeldragningen bli särskilt dyr då man väl oftast sätter invertern i närheten av batteribanken och för att köra 230V från inverter till spis kostar inte många kronor.

 

/Christian

Njae… men även invertern skall ju försörjas på lågspänningssidan, och jag vet ju hur tjocka kablar min inverter på bara 300 Watt har. Det räcker ju knappast med ens 10 mm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

- - -

Vad händer om tex batteriet har en begänsning på strömuttag av ca 100A och man ställer upp induktionshällen som överstiger 100A. Slår bara BMS ifrån då eller kan batteriet skadas?

Samt batteriet lär behöva laddas en hel del efter varje gång induktionshällen använts.

Om BMS är inställd för en maxström 100A så bryter den utgående ström och induktionshällen stänger ner. LFP-celler och dropinbatterier är specade för en maximal strömstyrka. Om strömstyrkan överskrids "med måtta" och under kortare tid så blir det nog en skada i LFP-cellen som förkortar dess livslängd. Den totalhavererar sannolikt inte för smärre o kortare överskridanden av specen. (Å nu förutsätter jag att BMS inte finns eller är inställd på högre strömstyrka. Finns en fungerande o korrekt inställd BMS så ska strömstyrkan inte kunna överskridas.)

 

Sen handlar det inte bara om batteriets celler. Inne i ett dropinbatteri finns det förbindning mellan cellerna och ut till polskorna. Om dessa är klena så begränsar även de hur länge och med vilken strömstyrka batteriet kan belastas. Sen är nästa steg kabeldimensioner i båten. Även dessa måste vara dimensionerade för strömstyrkan. Tiden har en viss faktor, långvarig hög belastning ger värme som vid långvarig belastning kan "bränna isoleringen" och förorsaka brand.  LFP o hög belastning måste användas med måtta och försiktighet.

 

Hur mycket batteriet laddas ur och hur ofta o mycket det behöver laddas är inte bara beroende av strömstyrkan. Det är strömstyrkan(A) gånger tiden(h) som ger förbrukad effekt(Ah eller Wh om även spänningen blandas in i beräkningen).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten räkneoperation...

Ett kg gasol innehåller 12,8 kWh

Jag förbrukar ca 0,1 kg/dag dvs. 1,280 kWh

 

Mina 250Ah LFP-celler innehåller drygt 3 kWh energi.

 

Om jag skulle fixa all matlagning via LFP - inverter - induktionshäll så skulle jag tömma batterierna på nästan hälften av energinnehållet.

 

För "långkok" blir det nog inte optimalt att byta gasol mot induktionshäll. Att köra en vattenkokare (effektivt utnyttjande av energin) eller en snabb stekning (kort tid för induktionshällen som faktiskt är rätt bra att hushålla med energin) kan nog vara praktiskt men kostar så klart en del extra i investering av en robust elförsörjning. Å sen ska det även återladdas...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en stor batteribank så blir ju strömmen fördelad över flera batterier, så om ett enskilt batteri maxar på 100 A och man vill dra 100 A så kommer det bara bli 50 A per batteri om man har två. Eller 33 A om man har tre. Osv. En större batteribank ger också bättre marginaler för sånt här, så klart.

 

Om vi bortser från kostnaden för grova kablar, en inverter som klarar 1500-2000 W och en stadig batteribank, så kan man ändå räkna på ungefär hur mycket batterikapacitet som krävs för olika saker.

 

Batteri -> inverter -> 230 V: ~85 % verkningsgrad

Vattenkokare -> vatten: ~75 % verkningsgrad

Totalt ca 60-65 % verkningsgrad


Att värma en liter vatten från 20 till 100 grader (räknar att en typisk färskvattentemp sommartid är 20 grader) kräver ca 335 kJ. Totalverkningsgraden gör att det krävs 500-550 kJ, låt säga 550 för det blir en del ångbildning.

Vid 12 V nominell spänning motsvarar 550 kJ knappt 13 Ah.

På en induktionshäll skulle jag räkna upp det där med 20-30 procent eftersom förlusterna är större där. Och detta är bara för att koka upp vatten till kokpunkten, t ex för att göra te eller kaffe.

Effekten som behövs för att hålla kokande vatten kokande är svårare att räkna på, för en del av förlusterna är genom strålning från kokkärlets ytor och vattenytan och det mesta är från ångbildning. Men jag har hittat lite värden som jag räknat om till en liter kokande vatten i blank kastrull med lock på. Då handlar det, väldigt grovt räknat, om ca 70-100 W för att hålla koket igång (utan lock krävs det ca sex gånger mer effekt!). Ris, potatis och pasta kan man väl i snitt räkna behöver koka 20 minuter, så 100 W i 20 min innebär knappt 3 Ah.

Värma upp en stekpanna för att steka lite kött, fisk eller grönsaker kräver inte så mycket eftersom det är så lite värmekapacitet i metallen och relativt lite massa i maten. Här höftar jag bara, men 10 Ah bör räcka för normal stekning.

 

I runda slängar 20 Ah för en enklare måltid då, enligt mina antaganden, avrundningar och beräkningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaren!

Som seglare i Sverige på somrarna får jag nog lägga tanken på induktionshäll på hyllan. Istället får jag fortsätta att vara glad seglare och fylla gasolflaskan lite då och då. Man blir faktiskt förvånad hur pass länge gasolen räcker.

 

Men med motorbåt som körs några timmar per dag kan nog en induktionshäll vara ett alternativ då batterierna laddas upp dagligen. Det klart det även krävs tjocka 12 volt kablar för att det ska fungera med höga strömförbrukare via en inverter.

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tänker på den här diskussionen på Pacific Yacht Systems på tuben.

 

https://youtu.be/7-DeAy33QQY?si=yDOernQRZTbuZXXw

 

Ägg, tevatten, makaroner, nudlar och liknande fungerar nog bra. En induktionshäll drar en massa ström men du behöver bara använda den i några minuter för att värma något. Men glöm att du kan göra någon avancerad matlagning eller långkok.

Redigerad av Kalle-Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har just skaffat mig ett bra LFP-batteri funderade jag hur jag skall bygga vidare på systemet.
Har tittat på att skaffa en induktionshäll och inverter.
Jag skulle få lite mer bänkplats i pentryt och slippa riskerna med gasol. 
Jag har börjat med ett 304Ah battery baserat på denna cell,

https://eu.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch/eve-lf304-prismatic-304ah-lifepo4-3-2v-a-grade.html
Den kan normalt ladda ur 150A med rätt BMS. 

Med två sådana packet kan man lätt plocka ut 300A. 
Sedan skaffar man en potent inverter på 2400W,

https://www.victronenergy.se/inverters/phoenix-inverter-smart

 

och kopplar på en bra häll på 2300W

https://www.seasea.se/spis-ugn-grill/spisar-ugnar/induktionshäll-2-zoner-dometic-cvi152

 

Jag tror det här grejorna skulle fungera bra men till ett saftigt pris. Om man bortser från kostnaden för batterierna är det ca 20000kr för att slippa gasol.
Men det klart att en inverter kan ju använda till mer saker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har visserligen inte induktionshäll, men väl mikro, kaffebryggare, AC på 230V m.m. och en inverter som - när allt är igång - med lätthet kan dra 150-200A från 12V för att leverera de kW som förbrukas på 230V.

 

Kablarna är inget problem. Som nämnts sitter invertern precis vid batterierna, och de 50mm² som kopplar in den är gott och väl under 2x 1m i längd. Inte heller är prislappen på en bra "sinusinverter" av lite storlek ett problem idag - om man inte måste köpa de finaste fabrikaten från specialbutikerna förstås....

Batterierna (LiFePO4) är valda bl.a. för att kunna klara lite högre strömmar. Med 150A kontinuerlig urladdningsström per batteri kan de tre (teoretiskt) lämna 450A, och sedan ännu mer i kortvarig toppbelastning. Här är det akterpropellern som är dimensionerande, men det är klart - man vill ju inte skada batterierna eller riskera avstängning om mikron samtidigt råkar gå med förberedande måltid vid en tilläggning. Vilket är fullt möjligt. Därav lite "marginal".

 

Däremot skulle jag inte, trots motorbåt och lite "kraftresurser" både med laddning och batterier, överväga en elektrisk häll eller spis av något slag. Det tär enormt på batterikapaciteten, mycket mer än man tror (och blir tyvärr lätt mer än @raols förträffliga uträkning ovan).

 

Med 230V-bryggare och mikro löser man de korta, snabba behoven väldigt energieffektivt och billigt. Några koppar bryggkaffe eller en mugg te tar kanske som mest 5 min i bryggaren och ännu kortare i mikron. Värma gårdagens grillrester är gjort på några minuter och tar max 4-5Ah, vilket snabbt blir återladdat t.o.m. av solpanelerna. För mer långkok och konventionell matlagning används gasolhällen, men egentligen bara till det.

 

Detta är i alla fall den lösning och kombo i "köket" vi kommit fram till är den mest optimala för vår del.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anekdotvarning:

 

I sensomras, på Hönö, i Hönö Klovas gästhamn:

Intill oss låg det en större och högre motorbåt kanske omkring 40 fot lång "daycruiser". Ägaren var ensam med sin hund ombord. Efter tilläggningen kom den obligatoriska tilltrasslade landströmskabeln iland, därefter en kissenödig hund..

Han höll på att reda ut landströmskabeln när jag var på väg upp på kajen tillsammans med min hund, och båtägaren frågade mig om jag visste om det fanns spänning (ja han sade "ström") i bryggstolpen eftersom han inte fick ihop det. Jag hämtade en spänningsindikator och kunde konstatera att det fanns spänning i stolpen och vidare i hans landströmskabel.

När vi var tillbaka från hundpromenaden och skulle dricka kaffe och nyinköpta wienerbröd (samt en gammeldansk) på akterdäck, brummade det och luktade dieselavgaser från grannbåten. Jag knackade på och undrade om det var nödvändigt att köra elverket när han nu hade landström?

Jo han skulle ju bara koka potatis på induktionshällen, och då räckte tydligen inte landströmmen till (?). Om nu detta stämde eller om han inte läst den nylvererade båtens bruksanvinsningar låter jag vara osagt.

På kvällen kopplades då ytterligare en landströmskabel in till en annan bryggstolpe, jag vet inte varför.

Morgonen därpå startades elverket igen, det skulle ju kokas ägg till frukosten. Jag dolde inte min irritation på något sätt.

Än mer irriterad blev jag då denna båtägare hade gått iland för att duscha och lämnat sin hund ensam på fördäck, denna hoppade iland, kissade på en av mina förtöjningslinor och stod sedan och skällde på dobermannen som bor i villan bredvid hamnen (f.d fotoateljen).

-Du har aldrig funderat på en sommarvilla vid havet, eller en 18 meter lång husbil?

 

Det är rätt skönt att ha en gasolspis ombord, och hyfsat många solcellswatt (samt då en väluppfostrad hund).

Elverk, är elvärk!

  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har testat lite i förra sommaren, vi har en batteribank på 400 Ah, vanliga blybatterier, och en ren sinus Inverter som kan lämna 3600 W. Vi var på Bohuskusten i juni i och använde nästan enbart induktionshällen för matlagning. Trots att vi har en stor Inverter kan vi inte ta ut mer än ca 1500 W då spänningen blir för låg i batteribanken och Inverter slår ifrån. Koka kaffevatten, ångkoka ägg i en kastrull med lock och bara någon centimeter med vatten, rosta bröd och steka lite går väldigt bra. Koka potatis fungerade inte alltid, där blir tiden för lång och spänningen för låg. Vi har 230 W solceller, hade fint väder och vi gick för motor minst någon timma varje dag. Låg med landström någon dag och då är det ju inga problem. Erfarenheter, det skulle inte gå att bara ha Inverter och induktionshäll utan en bättre batteribank, en så stor Inverter som vår är meningslöst om man inte har mycket bättre batteribank, jag köpte den billigt sista dagen på båtmässan för många år sedan

Hälsningar Ove

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Vi har testat lite i förra sommaren, vi har en batteribank på 400 Ah, vanliga blybatterier, och en ren sinus Inverter som kan lämna 3600 W. Vi var på Bohuskusten i juni i och använde nästan enbart induktionshällen för matlagning. Trots att vi har en stor Inverter kan vi inte ta ut mer än ca 1500 W då spänningen blir för låg i batteribanken och Inverter slår ifrån. Koka kaffevatten, ångkoka ägg i en kastrull med lock och bara någon centimeter med vatten, rosta bröd och steka lite går väldigt bra. Koka potatis fungerade inte alltid, där blir tiden för lång och spänningen för låg. Vi har 230 W solceller, hade fint väder och vi gick för motor minst någon timma varje dag. Låg med landström någon dag och då är det ju inga problem. Erfarenheter, det skulle inte gå att bara ha Inverter och induktionshäll utan en bättre batteribank, en så stor Inverter som vår är meningslöst om man inte har mycket bättre batteribank, jag köpte den billigt sista dagen på båtmässan för många år sedan

Hälsningar Ove

Har du även ett gasolkök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har spritkök, som jag tycker fungerar väldigt bra.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kommer jag göra motsatta resan i mitt fritidshus, dvs ta bort elspis och ersätta med gasol. Liten huvudsäkring, små gruppsäkringar är skälet. Samt att vi maxat effektuttaget efter förbränningstoa installation.

Upptäckte i höstas att den gamla spisen var en 230V som var inkopplad på ett 3-fas uttag. Effekten på spisen är egentligen större än vad säkringen tål. Kontakten var härligt svedd och såg inte rolig ut. Samtidigt har det funkat sedan 80-talet utan brand och utan att säkring gått. Med tanke på hur kontakten såg ut så kändes det dock inte bra. 

Till min förvåning upptäckte jag att det är svårt att hitta en två plattors häll som är för 3-fas eller en 230V som kan/får säkras av med 10A säkring. Hade tänkt mig en induktion, men de finns tydligen bara i 230V utförande och då blir säkringen förliten. Och jag vill inte gå upp mer eftersom vi slår i taket ibland på vinterhalvåret.

 

Så nu blir det en tjusig gasolhäll istället.

 

Bara ett litet sidospår......🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag dolde inte min irritation på något sätt.

Det där hade jag velat se!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Dany_ms:

Det där hade jag velat se!!

Motparten tog det med jämnmod och bad om ursäkt. Till frukosten dagen därpå frågade han om det gick bra att starta el-ländet för äggkokningen.

Jag är ingen vän av sådana elverk. Men dom kan ju duga i olika nödsituationer, men knappsats i en gästhamn med många eluttag, klart bara enfas 230…. 

 

EN HELT ANNAN sak jag kom att tänka på, som egentligen inte har någonting med induktionshällens energiförbrukning. Det är ju den att man kanske också måste byta kokkärl och stekpannor. Aluminium och kopparkittlar funkar inte, om nu inte kopparkittlarna har en speciell botten. Men det kanske redan trådstartaren har tänkt på. En omniugn som man kan laga potatisgratäng, sockerkaka och muffins i funkar ju inte heller, då den är av aluminium.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra återkoppling på frågan och har därför lagt indiktionshällen på hyllan. Fortsätter med gasol för matlagningen.

 

Men det finns särskild mellanläggsplatta till induktionshäll om man vill använda sina gamla kastruller som inte fungerar på en induktionshäll.

 

Håller med om att det är riktigt irriterande när någon "behöver" ladda batterierna i en gästhamn full med båtar. Särskilt när man vill ha lugn och ro och njuta av en maträtt utomhus i den egna båten.

 

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant är ju att köpa en lös induktionsplatta och använda den när landströmmen är inkopplad. Kompisarna köpte en sån på 1500 W och den funkade toppen för mycket av matlagningen. De var nästan bara i gästhamn ändå, pga barn som inte trivdes i naturhamnsmiljö.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:

En variant är ju att köpa en lös induktionsplatta och använda den när landströmmen är inkopplad. Kompisarna köpte en sån på 1500 W och den funkade toppen för mycket av matlagningen. De var nästan bara i gästhamn ändå, pga barn som inte trivdes i naturhamnsmiljö.

 

Jag håller med om att kasta ut gasolen för att gå över till induktionshäll  tillför inte så mycket som det kostar. Det är till och med lite trevligt med den extravärmen som gasplattan skapar när man bryggar morgonkaffet.

 

Men det skulle vara kul att lösa problemet med att ta ut mer ström i 230V-systemet än vad som anslutningen på bryggan klarar.

Finns det något sätta att kombinera landströmmen och båtens inverter för att totalt sett få mer effekt. Jag har bara hittat den här transferswitchen från Victron,

https://www.victronenergy.com/transfer-switches/filax-2

Men då får man antingen landström eller inverter. Om man har valt landström som huvudkälla kräver den att landströmmen bryts för att tranferswitchen skall välja invertern och service batteriet. Inte särskilt smidig kombinering.

 

Det skulle var användbart att tillfälligt kunna köra en vattenvärmare eller ett värmeelement på en 6A anslutning utan att säkringen går på bryggan. Då slipper man också köra generatorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev anuba:

Finns det något sätta att kombinera landströmmen och båtens inverter för att totalt sett få mer effekt.

Teoretiskt ja, men praktiskt - nej.

 

Du behöver nämligen då en inverter som synkar sin fas/frekvens mot det fasta elnätets, som t ex en inverter för solpaneler på hus kan göra. Det är en mycket mer avancerad pjäs än de invertrar vi talar om här, och kräver också helt andra godkännanden eftersom de kommer fungera som "minikraftverk" som skall leverera in elkraft på det fasta nätet.

 

Och här blir det ju också ev. ett problem. Det är ingen självklarhet att denna invertern bara skjuter till ström till prylarna i din båt. Eftersom elsystemen på 230V blir ihopkopplade kan ju i värsta fall dina batterier bidraga till att försörja grannbåtens utrustning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Och här blir det ju också ev. ett problem. Det är ingen självklarhet att denna invertern bara skjuter till ström till prylarna i din båt. Eftersom elsystemen på 230V blir ihopkopplade kan ju i värsta fall dina batterier bidraga till att försörja grannbåtens utrustning.

Jag misstänkte just det. Hade hoppats på en marinversion av vad man monterar i hus.

Då blir det till montera en tillgänglig knapp som kopplar in och ur landströmmen när man vill köra diskmaskinen eller tvättmaskinen i båten. 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev anuba:

Jag misstänkte just det. Hade hoppats på en marinversion av vad man monterar i hus.

Då blir det till montera en tillgänglig knapp som kopplar in och ur landströmmen när man vill köra diskmaskinen eller tvättmaskinen i båten. 😉

 

Viktigt är att den i så fall kopplar om, inte bara bort den ena. För om båda 230V-källorna av misstag skulle "se" varandra så lär det sluta med i bästa fall blåsta säkringar och i sämsta fall vissa pyrotekniska effekter....:unsure:

 

Finns säkert "mininverter" eller liknande för mikrokraftverk som skulle kunna gå att montera i båt (har inte bra koll på dem). Men problemet med att du tappar kontrollen på om du försörjer någon annan i hamnen kvarstår ju.

 

Själv har jag ett kraftigt flerpoligt relä med 230V-spole i min elcentral, som kopplar om eluttagen i båten från inverterns utgång (=reläets viloläge) till landströmmen (=relä draget) med automatik när landström finns. Med en brytare på reläets kontrollspänning skulle man ju kunna uppnå det du vill, dvs kunna köra uttagen på inverter även om landström är inkopplad.

 

Men det är bara eluttagen som går via detta relä. Säkringsgrupperna för VVB, laddare m.m. ligger givetvis alltid på landström - om den finns.

 

Sedan är en sådan här inte dum att ha i elcentralen på inkommande (t ex direkt efter JFB) istället för en simpel kontrollampa. Då har man koll både på spänningen/kvaliteten på landströmmen och inte minst hur mycket man drar ur stolpen:

image.png.39f7af7913b76ca0957cfbfe6bdf9b75.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Viktigt är att den i så fall kopplar om, inte bara bort den ena. För om båda 230V-källorna av misstag skulle "se" varandra så lär det sluta med i bästa fall blåsta säkringar och i sämsta fall vissa pyrotekniska effekter....:unsure:

 

Finns säkert "mininverter" eller liknande för mikrokraftverk som skulle kunna gå att montera i båt (har inte bra koll på dem). Men problemet med att du tappar kontrollen på om du försörjer någon annan i hamnen kvarstår ju.

 

Själv har jag ett kraftigt flerpoligt relä med 230V-spole i min elcentral, som kopplar om eluttagen i båten från inverterns utgång (=reläets viloläge) till landströmmen (=relä draget) med automatik när landström finns. Med en brytare på reläets kontrollspänning skulle man ju kunna uppnå det du vill, dvs kunna köra uttagen på inverter även om landström är inkopplad.

 

Men det är bara eluttagen som går via detta relä. Säkringsgrupperna för VVB, laddare m.m. ligger givetvis alltid på landström - om den finns.

 

Sedan är en sådan här inte dum att ha i elcentralen på inkommande (t ex direkt efter JFB) istället för en simpel kontrollampa. Då har man koll både på spänningen/kvaliteten på landströmmen och inte minst hur mycket man drar ur stolpen:

image.png.39f7af7913b76ca0957cfbfe6bdf9b75.png

Produktnamn? Pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt generellt kan man ju säga som så att det är en dålig idé att skapa elektriskt alstrad värme ur ett lågspänningssystem som vi har i våra båtar. Det blir både elektriskt och ekonomiskt rätt så dyrt, många watt, ampere och kronor.

Som jämförelse med räkeneexemplen tidigare i tråden kan det ju gå åt lika mycket, eller mer ström, för att driva en induktionshäll, än vad  det krävs för att dra runt en startmotor vid kallstart av en normal sexcylindrig dieselmotor. Men startmotorn används i några sekunder, det tar ju längre tid all laga mat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Viktigt är att den i så fall kopplar om, inte bara bort den ena. För om båda 230V-källorna av misstag skulle "se" varandra så lär det sluta med i bästa fall blåsta säkringar och i sämsta fall vissa pyrotekniska effekter....:unsure:

 

Finns säkert "mininverter" eller liknande för mikrokraftverk som skulle kunna gå att montera i båt (har inte bra koll på dem). Men problemet med att du tappar kontrollen på om du försörjer någon annan i hamnen kvarstår ju.

 

Själv har jag ett kraftigt flerpoligt relä med 230V-spole i min elcentral, som kopplar om eluttagen i båten från inverterns utgång (=reläets viloläge) till landströmmen (=relä draget) med automatik när landström finns. Med en brytare på reläets kontrollspänning skulle man ju kunna uppnå det du vill, dvs kunna köra uttagen på inverter även om landström är inkopplad.

 

Men det är bara eluttagen som går via detta relä. Säkringsgrupperna för VVB, laddare m.m. ligger givetvis alltid på landström - om den finns.

 

Sedan är en sådan här inte dum att ha i elcentralen på inkommande (t ex direkt efter JFB) istället för en simpel kontrollampa. Då har man koll både på spänningen/kvaliteten på landströmmen och inte minst hur mycket man drar ur stolpen:

image.png.39f7af7913b76ca0957cfbfe6bdf9b75.png

Denna tekniska lösning attraherade även mig, men jag valde istället att sätta upp dubbla eluttag, ett för enbart landström, ett kopplat till invertern. Det blev ju litet mer kabeldragning och några fler eluttag, men det var billiga grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev raol:

Produktnamn? Pris?

Oj, det finns massor på nätet.

 

T ex denna: https://www.amazon.se/Voltmeter-Amperemeter-AC80-300V-4-siffrig-Display/dp/B0CFYRJ4KY/

 

(Finns många andra, framförallt även med bara 3+3 sifrror som är smalare och tar mindre plats i centralen. Googla på "Volt" "Ampere" "DIN rail" o.s.v.)

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Oj, det finns massor på nätet.

 

T ex denna: https://www.amazon.se/Voltmeter-Amperemeter-AC80-300V-4-siffrig-Display/dp/B0CFYRJ4KY/

 

(Finns många andra, framförallt även med bara 3+3 sifrror som är smalare och tar mindre plats i centralen. Googla på "Volt" "Ampere" "DIN rail" o.s.v.)

 

Jo, men vet man inte vad det heter är det inte så enkelt att leta upp. "DIN rail" är ett helt okänt begrepp för mig, t ex.

Tack för länken. Det var ett vettigt pris ändå.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Väldigt generellt kan man ju säga som så att det är en dålig idé att skapa elektriskt alstrad värme ur ett lågspänningssystem som vi har i våra båtar. Det blir både elektriskt och ekonomiskt rätt så dyrt, många watt, ampere och kronor.

Som jämförelse med räkeneexemplen tidigare i tråden kan det ju gå åt lika mycket, eller mer ström, för att driva en induktionshäll, än vad  det krävs för att dra runt en startmotor vid kallstart av en normal sexcylindrig dieselmotor. Men startmotorn används i några sekunder, det tar ju längre tid all laga mat...

Man blir inspirerad när man kollar för många DIY-husbil. Det är i princip ingen som installerar gasol i sina egenbyggda mobile homes.

Där är det LFP, inverter och induktionshäll som gäller.

Ett LFP-batteri mår inte jättedåligt att dra mycket ström. Kapacitet beräknas på 0.5C och databladen kan till och med tänka sig att ladda ur vid 1C. 
Det är lite annan än blysyrabatterier.

Men många Vanlife-personerna bygger system på 24V eller 48V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...