Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
per_62

Induktionshäll via batterier ombord

Rekommendera Poster

18 minuter sedan skrev anuba:

Man blir inspirerad när man kollar för många DIY-husbil. Det är i princip ingen som installerar gasol i sina egenbyggda mobile homes.

Där är det LFP, inverter och induktionshäll som gäller.

Ett LFP-batteri mår inte jättedåligt att dra mycket ström. Kapacitet beräknas på 0.5C och databladen kan till och med tänka sig att ladda ur vid 1C. 
Det är lite annan än blysyrabatterier.

Men många Vanlife-personerna bygger system på 24V eller 48V.

En väldigt stor skillnad är ju också att husbilar nästan alltid har "landström", så goda möjligheter att ladda. Dessutom har de flesta ett enormt tak som säkert rymmer 1500-2000 W solpaneler i normalfallet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Teoretiskt ja, men praktiskt - nej.

 

Du behöver nämligen då en inverter som synkar sin fas/frekvens mot det fasta elnätets, som t ex en inverter för solpaneler på hus kan göra. Det är en mycket mer avancerad pjäs än de invertrar vi talar om här, och kräver också helt andra godkännanden eftersom de kommer fungera som "minikraftverk" som skall leverera in elkraft på det fasta nätet.

 

Och här blir det ju också ev. ett problem. Det är ingen självklarhet att denna invertern bara skjuter till ström till prylarna i din båt. Eftersom elsystemen på 230V blir ihopkopplade kan ju i värsta fall dina batterier bidraga till att försörja grannbåtens utrustning.

Nja. Om jag har fattat det hela rätt så kan man med Victrons Multiplus och dess Power Assist köra med batteribanken som stöttning.

I det fallet handlar det alltså om att en laddare (Multiplus) laddar batterierna och samtidigt agerar växelriktare (Multiplus) till 240-enheterna ombord. Räcker inte ”strömmen från bryggan” tar Multiplusen ström från batterierna och ger därmed mer totalt än bara med landströmmen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Räcker inte ”strömmen från bryggan” tar Multiplusen ström från batterierna och ger därmed mer totalt än bara med landströmmen.

Ja, du har faktiskt rätt i att denna kombinerar funktionen med en mot nätet synkad inverter, 12->230V (om nät/landström finns) och "enkelriktning" av landmatningens effekt genom att den passerar invertern, så det man ev. skjuter till bara kan förbrukas på den egna båten.

 

Men så kostar den också > 20.000:- 😵

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

En väldigt stor skillnad är ju också att husbilar nästan alltid har "landström", så goda möjligheter att ladda. Dessutom har de flesta ett enormt tak som säkert rymmer 1500-2000 W solpaneler i normalfallet.

Jag menade inte husbil i största allmänhet. Det finns en community som som gör en grej av att bygga off-grid husbilar med mycket solpanel, DC/DC-omvandlare, LFP-batterier och inverters. Sedan gör de reklam för det prylar som de sätter i och får pengar om man köper prylarna via deras hemsida. 

Här har du ett bra exempel. Jag tror inte hans mål var att ligga på campingplats,

 

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Jag misstänkte just det. Hade hoppats på en marinversion av vad man monterar i hus.

Då blir det till montera en tillgänglig knapp som kopplar in och ur landströmmen när man vill köra diskmaskinen eller tvättmaskinen i båten. 😉

 

Solcellsväxelriktare för fast installation kan hantera både 240V från nätet, solceller och batteri samtidigt.

Grundutförandet för dem kräver att de är har matning från 240V (egentligen 400V för de är trefas). Har du en solcellsinstallation och 240-elen bryts så stannar växelriktaren om den inte kompletterats med "offgrid-komponenter" som bland annat hanterar fassynkningen vid återanslutning till elnätet.

 

Sen är jag inte så säker på att en sådan mobil enhet får anslutas till fasta nätet. Elnätsägaren ska ge tillstånd för att ansluta fast installerade solcellsväxelriktare till nätet. (Tar normalt den maxtid de har på sig enligt lag för att utfärda tillståndet för så fort den anslutits så minskar deras intäkter från överföringsavgifter så du hinner lämna bryggplatsen innan tillståndet är klart... )

 

Men nu pratar vi om lite större, dyrare och komplexare system än en enkel inverter du köper på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev ChristerN:

Nja. Om jag har fattat det hela rätt så kan man med Victrons Multiplus och dess Power Assist köra med batteribanken som stöttning.

I det fallet handlar det alltså om att en laddare (Multiplus) laddar batterierna och samtidigt agerar växelriktare (Multiplus) till 240-enheterna ombord. Räcker inte ”strömmen från bryggan” tar Multiplusen ström från batterierna och ger därmed mer totalt än bara med landströmmen.

Där var ju den prylen jag letade efter! Det ju här man få de bra tipsen.

Jag hade missat att den hade Power Assist. Sedan visste jag  visste jag inte att jag behövde Power Assist förrän idag. 😉
När jag tittade på Multiplus II 12/3000/120-32 för ett tag sedan försökte jag förstå om det hade bra stöd för LFP-laddning. Då manualen gav ett rätt diffus information. Priset för en separat laddare och inverter är också lägre än 20 000kr. Så valde jag bort Multiplus.

Det blev en Victron Phoenix Smart ip43 12/50 . Med den kan man tydligt använda VictronConnect och VE.Smart Networking för att låta laddningen styras med strömshunten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...