Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
brajzore

Nytt kapell till båten - kostnad?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Det är så att jag behöver ett nytt kapell till min Chaparral Signature 29.

 

Jag hörde av mig till en kapellmakare, och fick två stycken offerter. Den ena offerten gäller ett helkapell med sluttande plan där bak, och den andra offerten gäller ett helkapell där man sätter en extra båge bakom så man får full höjd hela vägen bak. Jag bifogar bilder så ni förstår.

 

Offert1 "sluttande kapell" -  45 900kr

  • Båge 22m Aluminum - 3 x 2000kr
  • Stöttor till båge - 1 x 900kr
  • Chaparral Signature 29 Kapell - 1 x 35 000kr
  • Resa till Kalmar - 1 x 4000kr

 

Offert2 "stort kapell" - 55 800kr

  • Båge 25m Aluminum - 4 x 2000kr
  • Stöttor till båge - 1 x 900kr
  • Chaparral Signature 29 Kapell - 1 x 42 000kr
  • Resa till Kalmar - 1 x 4000kr

 

Min fråga är helt enkelt om detta är rimliga kostnader för ett nytt kapell? Jag har ingen aning om vad det brukar kosta, då jag är relativt ny båtägare, så jag ville fråga er om det är rimligt?

 

 

stor.jpg

sluttande.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt orimligt är det inte, jag har själv inte köpt något nytt kapell men goda vänner har betalat något åt det hållet.

 

Typ 10% av kostnaden är en resa till Kalmar, finns det ingen lokal kapellmakare som kan åta sig jobbet så du slipper den kostnaden åtminstone?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Tristan_301:

Helt orimligt är det inte, jag har själv inte köpt något nytt kapell men goda vänner har betalat något åt det hållet.

 

Typ 10% av kostnaden är en resa till Kalmar, finns det ingen lokal kapellmakare som kan åta sig jobbet så du slipper den kostnaden åtminstone?

Okej, det låter ändå betryggande. Nej, tyvärr så finns det ingen lokal kapellmakare. Men jag ska höra med han och fråga varför det kostar 4000kr att ta sig till Kalmar från Blekinge. Kan vara så att han kommer att vara på plats hos Marinan och jobba, så att det inte bara är själva resan för att han sak dit och kolla en snabbis.

Redigerad av brajzore
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en hel del jobb med att mäta och sy upp för att sedan montera ett kapell när det inte redan finns ett kapell att malla efter. Efter montering kommer troligen några justeringar också.

Vad jag menar är att offerterna nog omfattar upp till tre besök innan det blir bra.

Jag har för några år sedan betalat ca 16.000 för ett nytt standard kapell till min båt som bara var att sätta dit då såväl bågar, alla fästen mm redan fanns på plats. Så lite dyrt kan jag nog tycka att kostnaderna för själva kapellet är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Det är en hel del jobb med att mäta och sy upp för att sedan montera ett kapell när det inte redan finns ett kapell att malla efter. Efter montering kommer troligen några justeringar också.

Vad jag menar är att offerterna nog omfattar upp till tre besök innan det blir bra.

Jag har för några år sedan betalat ca 16.000 för ett nytt standard kapell till min båt som bara var att sätta dit då såväl bågar, alla fästen mm redan fanns på plats. Så lite dyrt kan jag nog tycka att kostnaderna för själva kapellet är.

Okej, så du tycker priserna verkar rimliga? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev brajzore:

Okej, så du tycker priserna verkar rimliga? :)

Jag skrev att själva kostnaden för kapellet lite dyrt i bägge offerterna (men priset för resan tycker jag är OK).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag skrev att själva kostnaden för kapellet lite dyrt i bägge offerterna (men priset för resan tycker jag är OK).

Ah, missade det. Vad tycker du kapell-kostnaden borde ligga på? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalade 32' för ett kapell till min Maxi 680 DC för 3 år sen. Då drog jag båten till kapellmakaren som mallade av den, skapade 3d-ritningar. Tog några dagar sen hämtade jag den igen (Det var på hösten). Sen hörde han av sig framåt vårkanten och jag drog dit båten igen för montering.

Visst, det sved, men var helt klart värt det. Båten blev användbar i dåligt väder.

 

Kolla med norska tillverkare, de brukar ha lägre priser än de svenska. Det heter Kalesje på norsk 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellsömnad är skitdyrt, under höst och vinter är det något mindre dyrt.

Tag reda på vilken typ av väv som dom olika ”kapellmästarna” erbjuder,

även materialet i rutorna och i dragkjedjorna. Väven är dyr och varje stygn kostar.

Det finns en kapellväv som heter ”Markilux” den är bäst och säkerligen också dyrast, men den håller också länge. 
Men tag in fler offerter, och kom ihåg att billigt kan bli dyrt i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök hitta någon kapellmakare som har färdig mall till just din båtmodell. Då brukar kostnaden bli lägre. Är det en båtmodell där originalkapellen alltid har samma utseende så behöver kapellmakaren i princip inte besöka din båt, dom kan lite på att deras mall passar. 

Men detta förutsätter att man inte vill ha något specialbygge och att du vet att din båt har just ett originalkapell som funnits med sedan början.

Min killgissning är att ett originalkapell sytt enligt originalmall inte borde kosta mer är ca halva den peng du nämner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mambo:

Försök hitta någon kapellmakare som har färdig mall till just din båtmodell. Då brukar kostnaden bli lägre. Är det en båtmodell där originalkapellen alltid har samma utseende så behöver kapellmakaren i princip inte besöka din båt, dom kan lite på att deras mall passar. 

Men detta förutsätter att man inte vill ha något specialbygge och att du vet att din båt har just ett originalkapell som funnits med sedan början.

Min killgissning är att ett originalkapell sytt enligt originalmall inte borde kosta mer är ca halva den peng du nämner.

Sådana originalkapell skall levereras utan färdiga hål för knäppen. Man skall få låna hålpipor och stansar så att man kan slå hål i duken själv. Anledningen är den att två likadana båtar inte är identiska… det kanske låter motsägelsefullt. Men kapellvred och andra liknande beslag sällan hamnar på exakt samma ställe även på serieproducerade båtar.

Att använda det gamla kapellet som mall funkar inte heller så himla bra, då duken i dessa kan både ha blivit uttänjd eller om det är av en billigare väv kan det även ha krympt.

Den kapellmakaren jag anlitat har berättat om kapellvävar som krympt på ena hållet och blivit uttänjt  på andra hållet.

Så det gäller verkligen att se upp med kapell, att syna hela processen i sömmarna, om nu den liknelsen gillas i detta sammanhang.

Det finns även båtägare som själva syr sina kapell, och om man har kunskapen och verktygen kan ju det gå bra. Blandannat krävs det en kraftig symaskin. Och det går inte att använda vilken tråd som helst, det skall vara en tråd som sväller i instickshålen när den blir blöt, och alltihopa skall klara mycket UV-strålning. Särskilt rutorna tar stryk av denna strålning, dom i billigare kvalitet missfärgas och blir stela och spricker så småningom. Den plasten som efter flera år fortfarande är mjuk och helt genomskinlig är ju då bäst.

Om du vill fördjupa dig i vad det finns för utbud när det gäller väv, rutor, beslag och material till kapellbågar kan du besöka Asperö Handels hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Offerten stipulerar 1 resa till Kalmar. 4000 är inte orimligt. Milersättning tur och retur, timlön och kanske hotell? Det är inte gratis att betala någons resa i dennes tjänst.

 

jag betalade 17.000 kr för ett år sedan för ett nytt kapell till min Saga 27. Då var det ett lagerfört originalkapell från hyllan hos båttillverkaren. Inga bågar och fästen och inga resor och mallande. Kvalitet på material vet jag inte. Men om man tänker att säkert mer än halva jobbet är mallande och mätning etc så är det nog ett rimligt pris du fått.........tyvärr, för det är hutlöst mycket pengar.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl ingen anledning att spekulera?

Ta in flera offerter så får du svart på vitt.

Jag har gjort de flera ggr för både kapell och dynor.

Det skiljer enormt mycket (mest på dynorna faktiskt).

Sedan bör man ta referenser eller kolla omdömmen på annat sätt.

En av de första kapellmakarna vi anlitade var en total klåpare (på Värmdö utanför sthlm).

Lycka till oavsett.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett snille här som spekulerar, men det där ser ut att vara ett ”svårt” kapell att sy upp. Många och stora rutor. Att bara låta sy upp ett hamnkapell, utan rutor och ståhöjd borde bli betydligt billigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har betalat 20k för samtliga nya rutor, sömmar och allmän översyn av kapell till en Bayliner 2855. Sjukt bra blev det.

Nytt kostar till den 40-50k också.

 

Köp offert nr. 2 med stort kapell.

 

Saker får kosta till en båt. Snåla inte om du vill ha det bra utfört med hög kvalité.

Redigerad av Pilot83

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-25 vid 17:53 skrev Georg_Ohm:

Kapellsömnad är skitdyrt, under höst och vinter är det något mindre dyrt.

Tag reda på vilken typ av väv som dom olika ”kapellmästarna” erbjuder,

även materialet i rutorna och i dragkjedjorna. Väven är dyr och varje stygn kostar.

Det finns en kapellväv som heter ”Markilux” den är bäst och säkerligen också dyrast, men den håller också länge. 
Men tag in fler offerter, och kom ihåg att billigt kan bli dyrt i längden.

Tyvärr finns inte Markilux längre, nu används Sandatex eller Sunbrella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev vega1959:

Tyvärr finns inte Markilux längre, nu används Sandatex eller Sunbrella.

Det var ju himla obra. Men det finns firmor som fortfarande marknadsför den.

Ish is nicht så bra i tyska språket är, men det verkar ju som om väven fortfarande tillverkas...

Men det kanske rör sig om en nyare produkt som av miljöskäl inte är lika motståndskraftig...??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Knappast nån avgörande skillnad mellan kapellväv i samma prisklass. Dessutom är det mycket sannolikt att tillverkningsmetoder, materialförsörjning och annat förändras så mycket över nåt årtionde att samma produkt inte ens är jämförbar med sig själv i äldre version. Och där kan det så klart gå både åt det bättre och åt det sämre hållet. Sen kan ett inarbetat varumärke köpas upp och användas till en helt annan produkt. Det är inte alls ovanligt.
Man ska aldrig vara märkestrogen som konsument och blint köpa samma, utan inför varje köptillfälle kolla marknaden, läsa tester (om såna finns), kolla priser, leta omdömen och helt enkelt ta reda på vad som troligtvis är bäst för stunden.

 

Bra kapellväv verkar kosta mellan 350 och 400 kr/m vid bredd ca 150 cm.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...