Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
IngemarE

Elbil är dyrt !

Rekommendera Poster

13 minuter sedan skrev Boanjohan:

Att verkstadsbesök en skulle bli färre med elbil baserat bara på att den drivs av el

Nu var det iofs inte det jag skrev. Jag jämförde ju min nya bil med en gammal bil. Har svårt att tänka mig att det är mer krångel med en ny bil än en gammal och om det nu skulle vara det så täcks det ju upp av garantin. Vad jag menar är alltså att i de 400 kkr jag betalar så ingår att jag är säker på att bilen faktiskt funkar som den ska i ett antal år (det ingick även service de första tre åren), köper jag en gammal skorv för 20 kkr så är jag ganska säker på att det inom ett år kommer att uppstå problem som jag näppeligen kan åtgärda själv utan kommer att kosta mig ganska många ytterligare tusenlappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, jag som förstod fel🙂 En gammal billig bil får man räkna med meka en del och att man gärna gör det själv för att få en bra ekonomi. Precis som med ny vs gammal motor i båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Ah, jag som förstod fel🙂 En gammal billig bil får man räkna med meka en del och att man gärna gör det själv för att få en bra ekonomi. Precis som med ny vs gammal motor i båt.

Precis, man får anpassa kostnaden efter vad man kan. Jag sparar en herrans massa renoveringspengar på att jag kan hantera cirkelsåg och spikpistol och en massa teknikpengar på att jag kan konfa en Linuxserver, men när det kommer till motorer är jag körd, då föredrar jag att pröjsa för något som bara funkar 🙂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-14 vid 11:24 skrev DanielMalmgren:

. En bidragande faktor i mitt fall är iofs också att vi har gratis laddning på jobbet, så den kostnaden blir i praktiken noll. 

Och när skattmasen kommer på att du har en förmån blir det inte billigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är intressant och lärorikt att vi har olika syn på det här med elbil.

Jag har en kompis som på sin fritid skruvar bilar och är riktigt duktig på det. Han hjälpte mig byta motor på en av mina bilar för en månad sedan tex. Trotts att han är en grym mekaniker så har han en elbil. Han brukar säga att service på dem fixar man själv "alla kan byta kupéfilter". Visst är det en överdrift, så enkelt är det inte men det är mindre jobb än på en ICE bil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite svårt att förstå detta med den fantastiska positiva ekonomin med elbil.

Nåt för Svensons i allmänhet?

Förklara gärna.

 

 

- Säg att jag endast har råd att köpa en begagnad elbil för 350 tusen kronor, 2 år gammal. Visst billig att tanka. Men däcken sägs vara dyra?

 

Men om typ 5 år till, dags att byta batteri. Äsch vi säger 10 år jämnt.

Har ingen aning vad ett sådant kostar. Kanske 50 000 kr?

 

Då är bilen 15 år gammal.

Inte tusan är bilen då värd 200 000 kr? Är den ens säljbar?

 

Köpte en Renault Megane för fem år sen, för 15 tkr. Den hade då gått 90000 km.

Hittills i dag påkostad typ 9 000 kr. Mätarställningen är 15 000 mil.

Säjer jag den i dag, får jag 15 kkr, nybesiktad.

Har lagt ut bensin 0.7 liter per mil.

Och 15 liter olja.

 

Undras bara vad elbilen kostat mig samma antal år. Och vad kan den tänkas säljas för...

 

Måste finnas annat att lägga surt förvärvade pengar.

 

- Och ja ja.  Försöker använda dagens prefix.

 

 

- ICE-bil? En sån man kör på frusen sjö?

Det är rätt kul.

Vi hade snökedjor runt om, på Saab 99:an.

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-01-12 vid 23:10 skrev Dava:

Läste imorse att det är svårt att sälja begagnade elbilar och en snabb koll på blocket gav att man får ganska mycket begagnat i elbilsväg för 250 000 kr. Fortfarande mycket pengar tycker jag som köpte en i princip krångelfri bättre begagnad Renault Clio för 10 000 kr 2018 och som 6000 mil senare fortfarande känns helt ok.

Aaaah samma pengabesparande som mig👍😉 

 

Fast kanske inte så modent.

Dock känner jag mig inte utfryst. Bor i en skogskant.

 

Om en månad blir det att börja vårrusta båten. Den är inte eldriven.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ändå lyfta på hatten för ett forum där inte alla går all in med att "mitt val är det enda rätta", och försöker få alla andra att inse att det är så.

 

Vilken tur att vi bor i ett land där man kan få välja vilken bil (eller båt) som passar just dina premisser.

Oavsett vilken plånbok/intresse/kunskap/skostorlek/postnummer/favoritfärg etc. eller kombination av dessa som styr just ditt val.

 

Glad påsk (eller valfri hälsningsfras)

Yoppheidi

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta i den här tråden handlar om ekonomi och jämförelser mellan kostnad för el- respektive Bensin/dieselbil.

Men orsaken till att vi har elbilar är att vi vill skona miljön, så långt är det bra tänkt.

Sedan har olika länder olika förutsättningar och politikerna stöttar med skattesubventioner. Vi i de Nordiska länderna har hygglig tillgång på elkraft och därmed oftast låga priser. Men nu tillhör den svenska fordonsflottan endast någon liten promille av den globala och i mängder med andra länder har man större problem med att få fram billig och grön el. T.ex vårt grannland Tyskland eldar kolkraft för fullt för att producera el. Så att bygga hela klimatomställningen på att allt ska gå på el kommer inte att fungera, elen kommer inte att räcka. Inte i Sverige och inte globalt. En del bilproducenter har förstått detta( ex Toyota, Skoda) medans andra (Volvo?) är lamslagna av att försöka ställa om sin utveckling till enbart elbilar. Men den svenska påverkan på de utländska bilfabrikerna är tyvärr pytteliten, det är  de stora ekonomierna/länderna/bilfabrikerna som kommer att styra utvecklingen av fordonens framdrift. Förhoppningsvis med miljötänk.

 

Vart vill jag komma med detta? Jo, jag tror att rena elbilar inte tillhör framtiden! Möjligen hybridbilar. Det forskas flitigt idag på alternativa bränslen, alltså ersättningar till fossila, och vårt HVO100 är ett bra exempel. Jag tror vi kommer att ha förbränningsmotorn kvar men med snällare avgaser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mambo:

Det mesta i den här tråden handlar om ekonomi och jämförelser mellan kostnad för el- respektive Bensin/dieselbil.

Men orsaken till att vi har elbilar är att vi vill skona miljön, så långt är det bra tänkt.

Sedan har olika länder olika förutsättningar och politikerna stöttar med skattesubventioner. Vi i de Nordiska länderna har hygglig tillgång på elkraft och därmed oftast låga priser. Men nu tillhör den svenska fordonsflottan endast någon liten promille av den globala och i mängder med andra länder har man större problem med att få fram billig och grön el. T.ex vårt grannland Tyskland eldar kolkraft för fullt för att producera el. Så att bygga hela klimatomställningen på att allt ska gå på el kommer inte att fungera, elen kommer inte att räcka. Inte i Sverige och inte globalt. En del bilproducenter har förstått detta( ex Toyota, Skoda) medans andra (Volvo?) är lamslagna av att försöka ställa om sin utveckling till enbart elbilar. Men den svenska påverkan på de utländska bilfabrikerna är tyvärr pytteliten, det är  de stora ekonomierna/länderna/bilfabrikerna som kommer att styra utvecklingen av fordonens framdrift. Förhoppningsvis med miljötänk.

 

Vart vill jag komma med detta? Jo, jag tror att rena elbilar inte tillhör framtiden! Möjligen hybridbilar. Det forskas flitigt idag på alternativa bränslen, alltså ersättningar till fossila, och vårt HVO100 är ett bra exempel. Jag tror vi kommer att ha förbränningsmotorn kvar men med snällare avgaser.

Elen räcker utan problem i Sverige, så länge bromsklossarna inom militären, högerpartierna och kommunhövdingar slutar motarbeta vindkraftsutbyggnaden. Det är det enda praktiskt möjliga och det snabbaste sättet att kraftigt öka eltillgången på kort (<15 år) sikt. Får man också till anläggningar nära vindkraftsparkerna för att göra vätgas av överskottsproduktion som sen används i bränsleceller när produktionen är lägre, så kan man öka totalproduktionen kraftigt, samtidigt som det blir jämnare över tid. Men för det krävs investeringar från statligt håll, och där saknas tyvärr viljan just nu.

Elbilar kommer att ta över. Förbränningsmotorer som drivs med bättre bränslen har fortfarande många problem, som lokala utsläpp av partiklar, kväveoxider och andra föroreningar i lokal skala, plus buller. Elbilar är på inget vis ljudlösa (som många felaktigt tror - tvärt om låter de i 25-30 km/h och uppåt nästan lika mycket som andra bilar), men motorbullerkomponenten försvinner, och det gör skillnad i tät bebyggelse.

 

Volvo säljer bara svindyra, vräkiga och närmast vulgära premiummodeller i dag, och siktar in sig på den välbeställda övre medelklassen i västländer. Där är elbilar nästan det enda som är intressant i dag. De vinner inget på att tillverka förbränningsmotorbilar. Många andra tillverkare har en bredare produktportfölj med allt från enkla småbilar till stora minibussar, och siktar även mot länder och befolkningsgrupper utanför den övre medelklassen i Europa och Nordamerika. Där fyller förbränningsmotorbilar fortfarande en funktion.

 


För tunga landfordon och fartygstrafik är el inte rimligt på kort sikt (några årtionden), om inte nån fantastisk upptäckt görs inom batteritekniken. Där fyller renare bränslen som HVO100 och liknande en bra funktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en myt idag att om man bara bygger tillräckligt många vindkraftverk så är problemet löst . 

Tycker att man bör studera följande begrepp :

Svängmassa , den brukar de flesta förbise .

Planerbarhet 

Livslängd , talas idag om att verket har 10-15 års livslängd samt värre , betongfundamentens livslängd.

Div kommuners motstånd mot vindkraftbyggande .

Vindkraft är bra men se det som ett bra komplement .

Ex man kan inte montera ur motorn i en bil och tro att man kan ersätta den med 11 turboaggregat 

 

Och Nej . elen räcker inte idag , bara kolla din elräkning sista 2,5 åren så ser den mest enögde att det är en bristvara .

Förstår att det gått politik i frågan fast det egentligen är ett tekniskt problem som måste lösas .

önskar er en trevlig helg.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev elektrikarn:

Det finns en myt idag att om man bara bygger tillräckligt många vindkraftverk så är problemet löst . 

Tycker att man bör studera följande begrepp :

Svängmassa , den brukar de flesta förbise .

Planerbarhet 

Livslängd , talas idag om att verket har 10-15 års livslängd samt värre , betongfundamentens livslängd.

Div kommuners motstånd mot vindkraftbyggande .

Vindkraft är bra men se det som ett bra komplement .

Ex man kan inte montera ur motorn i en bil och tro att man kan ersätta den med 11 turboaggregat 

 

Och Nej . elen räcker inte idag , bara kolla din elräkning sista 2,5 åren så ser den mest enögde att det är en bristvara .

Förstår att det gått politik i frågan fast det egentligen är ett tekniskt problem som måste lösas .

önskar er en trevlig helg.

Ja, okunskapen är stor. Sverige är stor nettoexportör av el. Det råder nästan aldrig brist, ens när det är som kallast. Ungefär 30 procent av all el som produceras i Sverige exporteras. Och där finns också anledningen till att det varit dyrt - den gemensamma elmarknaden. Brister på andra håll leder till att priserna sätts utifrån det, inte utifrån lokala förhållanden eller lokal efterfrågan. Priserna i Sverige har alltså inte varit höga pga elbrist här, mer än möjligen några enstaka dygn per år.

Svängmassa är relevant, men kan i dag emuleras på elektrisk/elektronisk väg, så det funkar fint även med produktion utan turbiner, som t ex bränsleceller.

Planerbarheten är inte så relevant som många inbillar sig. Det är för det första nästan aldrig vindstilla överallt samtidigt, och i synnerhet till havs blåser det för det mesta, och både starkare och stadigare. Men när vindkraften producerar mycket behöver inte vattenkraften släppa genom lika mycket från magasinen, så där sker en indirekt energilagring av vindkraftens produktion, och den skapar en mycket bättre "planerbarhet" än vad det skenbart verkar.

Livslängd, tja, många verk har stått mycket längre än 10-15 år, så det argumentet håller väldigt dåligt.

Kommunernas motstånd ja, där har vi ett av grundproblemen. Det kommunala vetot måste självklart avskaffas helt och hållet. En liten småpåve i en kommun ska inte få stjälpa viktig energiproduktion för ett helt land. Det är verkligen helt galet att det tillåts fortgå! Kommuner borde bara få ha nån som helst konsultations/beslutanderätt inom 300 m från strandkanten. Resten av havet ska anses vara helt och hållet statligt, utan kommunal tillhörighet.

När till och med den elintensiva industrins företrädare desperat ber regeringen om att satsa på vindkraft, och det snabbt, så tycker man nog att regeringen borde lyssna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Ja, okunskapen är stor. Sverige är stor nettoexportör av el. Det råder nästan aldrig brist, ens när det är som kallast. Ungefär 30 procent av all el som produceras i Sverige exporteras. Och där finns också anledningen till att det varit dyrt - den gemensamma elmarknaden. Brister på andra håll leder till att priserna sätts utifrån det, inte utifrån lokala förhållanden eller lokal efterfrågan. Priserna i Sverige har alltså inte varit höga pga elbrist här, mer än möjligen några enstaka dygn per år.

Svängmassa är relevant, men kan i dag emuleras på elektrisk/elektronisk väg, så det funkar fint även med produktion utan turbiner, som t ex bränsleceller.

Planerbarheten är inte så relevant som många inbillar sig. Det är för det första nästan aldrig vindstilla överallt samtidigt, och i synnerhet till havs blåser det för det mesta, och både starkare och stadigare. Men när vindkraften producerar mycket behöver inte vattenkraften släppa genom lika mycket från magasinen, så där sker en indirekt energilagring av vindkraftens produktion, och den skapar en mycket bättre "planerbarhet" än vad det skenbart verkar.

Livslängd, tja, många verk har stått mycket längre än 10-15 år, så det argumentet håller väldigt dåligt.

Kommunernas motstånd ja, där har vi ett av grundproblemen. Det kommunala vetot måste självklart avskaffas helt och hållet. En liten småpåve i en kommun ska inte få stjälpa viktig energiproduktion för ett helt land. Det är verkligen helt galet att det tillåts fortgå! Kommuner borde bara få ha nån som helst konsultations/beslutanderätt inom 300 m från strandkanten. Resten av havet ska anses vara helt och hållet statligt, utan kommunal tillhörighet.

När till och med den elintensiva industrins företrädare desperat ber regeringen om att satsa på vindkraft, och det snabbt, så tycker man nog att regeringen borde lyssna.

 

Förstår att du redan har tagit en ståndpunkt  som du inte tänker rucka från , undrade just när favoritargumentet ” nettoexportör ” skulle komma , man kan ju studera Danmark som gått all in på vindkraft , de ( få ) gånger  de exporterar så är det näst intill minuspriser . 

Rekomenderar att man följer Svenska kraftnäts ” kontrollrummet ” en längre tid så man inte bara ägnar sej åt ” cherrypicking ” 

Kolla gärna upp vindkraftverks drifttid mellan renoveringarna , framför allt de nya stora verken . 

Sant är följande:

Vi hade en av världens bästa elförsörjning ,

Totalt självförsörjande med reservkraftverk i händelse av brist .

vettiga priser , låga priser till industrin ( även skattebefrielse ) för att svensk industri skulle vara konkurenskraftig .

Vi styrde över folk till att satsa på elvärme för att minska oljeberoendet .Det var det stora argumentet 1980 när vi röstade om kärnkraftens vara.

Idag är vi i läget att folk/ industri går på knäna av elpriserna samt industrier kan inte etablera sej på grund av elbrist ( Kolla gärna med Uddevalla kommun ) .

Nu är det även hetsjakt på vattenkraften som har varit vår ryggrad i nästa 100 år .

Läs gärna på mera om svängmassans betydelse .

Studera gärna svks löpande data om vad frekvensen på elnätet är och vad som kan påverka den negativt o vad det får för följder .

Inser nu att det här blivit en ideologisk diskussion som egentligen inte har på ett båtforum att göra så jag väljer att tacka för mej .

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du har helt enkelt inte hållit dig uppdaterad. Det du skriver stämde för 20-30 år sen. Men så är det inte i dag. Ny teknik gör att gamla sanningar inte längre är sanningar. Det gäller t ex svängmassa, som i dag ganska enkelt emuleras på elektrisk/elektronisk väg så att man inte är beroende av stora roterande turbiner och liknande.

 

Kul att du nämner just Uddevalla. En kommun som väldigt aktivt motarbetat den vindkraft som är en del av lösningen på problemet. Ironin är enorm!

 

Våra reservkraftverk är i dag utomlands. Det är det upplägget vi har i dag, där vi tidigare behövde ha massa kostsam överkapacitet inhemskt. Med en större elmarknad blir vi mindre känsliga för lokala produktionsavbrott. Kostnaden för att ha reservkraftverk och stor överkapacitet är garanterat mångfalt större än det extra som elen kostar pga prissättningen på den större marknaden. Enstaka år kan det vara sämre, men inte över tid. Fördelen med en större elmarknad är att det stora överskottet vi har i Sverige kan säljas för en bra förtjänst utomlands, och dessutom som bonus minska koleldningen där, för det är Polen och Tyskland vi i första hand säljer till. Det finns nästan bara fördelar med det upplägget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Nej, du har helt enkelt inte hållit dig uppdaterad. Det du skriver stämde för 20-30 år sen. Men så är det inte i dag. Ny teknik gör att gamla sanningar inte längre är sanningar. Det gäller t ex svängmassa, som i dag ganska enkelt emuleras på elektrisk/elektronisk väg så att man inte är beroende av stora roterande turbiner och liknande.

 

Kul att du nämner just Uddevalla. En kommun som väldigt aktivt motarbetat den vindkraft som är en del av lösningen på problemet. Ironin är enorm!

 

Våra reservkraftverk är i dag utomlands. Det är det upplägget vi har i dag, där vi tidigare behövde ha massa kostsam överkapacitet inhemskt. Med en större elmarknad blir vi mindre känsliga för lokala produktionsavbrott. Kostnaden för att ha reservkraftverk och stor överkapacitet är garanterat mångfalt större än det extra som elen kostar pga prissättningen på den större marknaden. Enstaka år kan det vara sämre, men inte över tid. Fördelen med en större elmarknad är att det stora överskottet vi har i Sverige kan säljas för en bra förtjänst utomlands, och dessutom som bonus minska koleldningen där, för det är Polen och Tyskland vi i första hand säljer till. Det finns nästan bara fördelar med det upplägget.

 

??????? Suck ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ICE = internal Combustion Engine.

Exempelvis en vanlig bensinmotor.

 

Dyra däck på elbilar. Ja så är der säkert på vissa av dem men långt ifrån alla precis som på alla bilar så skiljer utrustning åt. Normalt har så kallade premium eller prestandabilar dyrare utrustning. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev FIATX19:

Dyra däck på elbilar. Ja så är der säkert på vissa av dem men långt ifrån alla precis som på alla bilar så skiljer utrustning åt. Normalt har så kallade premium eller prestandabilar dyrare utrustning.

Tydligen slits däck mycket snabbare på elbilar pga att motorerna har mycket mer vridmoment och orsakar mer spinn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Tydligen slits däck mycket snabbare på elbilar pga att motorerna har mycket mer vridmoment och orsakar mer spinn.

Mmm, är det bara det det handlar om så är det ju i så fall en fråga om körstil. Bara för att man har tillgång till bra vridmoment så är det ju inte säkert att man utnyttjar det speciellt ofta. Det är inte så att det också är en fråga om fordonets vikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm, är det bara det det handlar om så är det ju i så fall en fråga om körstil. Bara för att man har tillgång till bra vridmoment så är det ju inte säkert att man utnyttjar det speciellt ofta. Det är inte så att det också är en fråga om fordonets vikt?

Vad jag läst om detta så är det inte körstil utan att bara det faktum att det är starka elmotorer som driver hjulen som ger det högre slitaget. Elbilar är kanske lite tyngre, men en vanlig Volvo med diesel väger väl ändå en bra bit över två ton som det är. Mycket mer tror jag inte en typisk elbil väger. Ja, batterier är tunga, men å andra sidan är en förbränningsmotor, drivlina och bränsletank också det, så skillnaden är nog rätt liten. Moderna bilar är så extremt överbyggda att det mesta ändå är annat än det som ger framdrivningen som väger.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Vad jag läst om detta så är det inte körstil utan att bara det faktum att det är starka elmotorer som driver hjulen som ger det högre slitaget. Elbilar är kanske lite tyngre, men en vanlig Volvo med diesel väger väl ändå en bra bit över två ton som det är. Mycket mer tror jag inte en typisk elbil väger.

Ok. Ska bli intressant att se. Jag väntar på en elbil som vägar under två ton (EX30) och är inte känd för att köra speciellt aggressivt, får rapportera tillbaka mitt däckslitage om ett par år 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev DanielMalmgren:

Ok. Ska bli intressant att se. Jag väntar på en elbil som vägar under två ton (EX30) och är inte känd för att köra speciellt aggressivt, får rapportera tillbaka mitt däckslitage om ett par år 🙂

Jag skulle tro att biltillverkarna förbättrar detta genom bättre styrning av drivningen så däcken inte mikrospinner lika mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett problem med tunga bussar med eldrift just med tanke på däckslitage (partiklar). Busschaufförer kör inte direkt mjukt och med högt vridmoment direkt från start så slits däcken hårt. Nu får ju ofta busbolagen böta om de inte håller avgångstider så inte enbart chaförens fel.

Många elbilar har sportbilsprestanda (acceleration åtminstone) och har därför ofta däck för att möta den prestandan vilket blir dyrt när de skall bytas.

 

Det är märkligt hur bilarna förvandlas de senast 40 åren.

1980 var en bil som vägde 1200kg och hade 100 hästar en stor och stark bil  idag väger en bil 2000kg och har över 200 hästar. Men hastigheterna på vägen har minskat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit en betydligt mer intensiv tråd än vad trådskaparen nog tänkte sig då han hittade annonsen med skrivfelet.

Det har varit kul att följa den och det är ett ämne som engagerar. 

Det svåra med ämnet miljövård i allmänhet och elbilar som är ämnet just här är att som amatör veta vad som är korrekt. Det finns massor av information att hitta i media med var kommer den från och vilket är syftet med budskapet? Sedan har vi läsare förmågan att tolka det som vi finner intressant och passar in just i vår världsbild, Confirmation Bias. Om jag t.ex brinner för tron att 2 hål i väggen löser alla miljöproblem så letar jag information som styrker min tes. Viss information säger att våra flygplan bara står för 3 % av alla CO2-utsläpp medans andra menar att det står för 50%. Vilket är rätt?

Man tycker att det känns meningslöst att lilla jag i Sverige ska betala dyrt för att att skaffa elbil när stora USA och Kina bara tänker på pengar och struntar i miljön. 

Det vi kan bara hoppas på är att våra ledare, såväl lokalt som globalt, vet vart dom styr oss. Vi har ett 1,5-graders-mål som en sorts ledstjärna men hur ska vi nå dit när våra politiker suboptimerar sina handlingar för att kunna vinna nästa val?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mambo:

Man tycker att det känns meningslöst att lilla jag i Sverige ska betala dyrt för att att skaffa elbil när stora USA och Kina bara tänker på pengar och struntar i miljön. 

Fast det är en väldig tur att inte alla resonerar så. Visst, Donald Trump är en gigantisk idiot och han kan förändra världen väldigt mycket mer än vad jag kan göra, men jag kan ändå dra mitt strå i rätt riktning och om alla människor gör det så BLIR världen till en mycket bättre plats. Och att vi vanliga små människor gör det vi kan är inte bara en fråga om att exempelvis minska vårt koldioxidavtryck utan en fråga om att signalera för beslutsfattarna att vi faktiskt bryr oss. Det är givetvis inte rimligt för alla svenskar att köpa en elbil, men ju fler som gör det desto mer visar vi att vi inte vill vara kvar i det fossila träsket.

 

Och vad gäller elbil är det ju förstås även en fråga om att minska vårt beroende av stora skurkstater som Ryssland, känns mycket tryggare att köra på energi som kommer ifrån mina egna solpaneler än på fossilt bränsle som jag inte vet riktigt var det kommer ifrån!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Fast det är en väldig tur att inte alla resonerar så.

Jag menar inte att jag tycker det känns meningslöst men jag tror att många i vårt land inte bryr sig så jättemycket. Man får sin tjänste-elbil och dövar sitt (och företagets) samvete och kör sedan runt precis som tidigare, man flyger på sina semesterresor och bilar upp till fjällen. 

Samtidigt som våra styrande struntar i att underhålla t.ex järnvägarna och istället prioriterar godstransporter på vägar med långtradare som svårligen kan framföras med eldrift.

För att återknyta till elbilar tycker jag att vi behöver köra mindre med bilar, oavsett om dom är drivna av el eller gamla fossilrester.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, DanielMalmgren said:

Och vad gäller elbil är det ju förstås även en fråga om att minska vårt beroende av stora skurkstater

En mycket viktig anledning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är ute efter att rädda klimatet, miljön osv så tror jag att de flesta förstår att lösningen på det problemet inte är att tillverka en ny bil. Oavsett vad som driver bilen framåt så ger tillverkningen en dålig belastning på klimat/miljö. 

 

Själv har jag just köpt en begagnad elbil, ekonomin är väl ungefär som att köpa en nyare bil med ICE. Men för mig är elbilen något nytt, och sånt är ju alltid kul. Man får väl se om några år ifall det var bättre eller sämre än en traditionell bil. Så här långt är jag nöjd, den funkar utmärkt för mina behov och går tyst och fint när man kör i stan. På landsväg/motorväg är skillnaden inte så stor mot en vanlig bil tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från klimatnytta eller inte samt hur elnätet är uppbyggt så är faktum att det är billigt att äga elbil kontra fossilbil/hybrid om vi jämför bilar från samma årgångar.

 

Man kan inte jämföra med gamla fossilbilar under 50.000, den diskussionen får man ta när elbilarna nått motsvarande ålder.

De flesta med elbil väljer ett elavtal som är rörligt, t.ex. Tibber. De gånger jag laddar och taxan med avgifter överskrider 1kr/kwh är lätträknade. Min månadskostnad för el till bilen är genomsnittligt 250:- över året och jag kör drygt 2000mil per år och har en lite vassare modell som drar mer el.

Att däckkostnaderna skulle öka beroende på elbilarnas vikt är i princip strunt, de har bättre vrid och nyttjar man det slits däcken mer. Har dock inte sett något avvikande hittills mot vår andra bil eller tidigare bilar och vi är inte blyga med gasen.

Servicekostnaderna är mycket lägre, iallafall på Tesla som helt saknar serviceintervaller.

Vad gäller livslängd på batterier får framtiden utvisa, men av det man kan läsa i olika forum är det främst tidiga modeller med problem där tekniken i batteriuppbyggnad inte hade nått lika långt.

Enklaste Teslamodellerna typ "SR" hittar man lätt under 300.000 idag, jämför det med motsvarande BMW 3serie t.ex.

Kan man inte ladda på egen uppfart så är nyttan med elbil diskuterbar.

Att alltid ha en fulladdad bil på morgonen är också bekvämt.

 

Det är bra att jämföra, men då ska man göra det på lika villkor.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...