Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Bjorn86

Välseglande 24-28 fot

Rekommendera Poster

Som ägare av en Express kan jag säga att utan att montera vinchar längre bak (eller iaf självskotande vinchar) behöver man en autopilot för att segla ensam. Ska man köra med roderlås måste man ha något stabilt som verkligen sitter fast för expressen kan bli väldigt tung på rodret i vissa förhållanden.

 

Struntar man i klassregler kan man nog göra Expressen rätt vänlig för solosegling, t.ex med rullfock eller iaf fock som man kan reva. För expressen är lite otrygg såfort det blåser på lite så man måste reva tidigt.

 

Sedan kommer det här med att lägga till, att ha en utombordare är lite bekymmersamt för att lägga i backväxeln till exempel om man inte monterar vajer för det. Annars är det rätt svårt att nå om man är i en tight situation.

 

Jämför jag med andra båtar som jag seglat regelbundet är t.ex en Neptunkryssare så mycket lättare att segla solo och även i högre vind. Så bara att ställa dessa 2 mot varandra skulle göra att jag inte skulle välja en express för solosegling utan att börja montera om grejer.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en Späckhuggare? Har inte seglat någon själv, men är nyfiken för de verkar vara bra seglare.

Utseendet är väl ett sånt man antingen älskar eller hatar... :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev excel319:

Eftersom du verkar vara ute efter fart så välj en flerskrovare. Skitkul att segla.

Det hade varit kul.  Ska fundera på det.  Går ju inte med båtplatsen jag har nu, men det går kanske att hitta någon som det funkar på. Eller svajj.  Lite skralt på marknaden bara på flerskrovare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev MarkusF:

Kanske en Späckhuggare? Har inte seglat någon själv, men är nyfiken för de verkar vara bra seglare.

Utseendet är väl ett sånt man antingen älskar eller hatar... :) 

Bra tips.  Har tittat en del på dom, och de verkar ju ha bra seglingsegenskaper med mycket segel och rejäl költyngd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/28/2023 at 6:18 PM, Bjorn86 said:

Det jag menar är att jag kan tänka mig en livligare båt, men som ändå är hanterbar för ensamsegling. Albin 78an seglar ju fint, men är lite för tung och husvagnsaktig om du förstår vad jag menar. Jag skulle vilja prova något lite snabbare och livligare men ändå hanterbart ensam. 

En ovanlig båt som jag tror uppfyller din kravspecifikation är Inferno 29. Enligt en (tidigare) ägares kommentarer på denna länk verkar den stämma rätt väl med det du är ute efter.
https://www.sailguide.com/aasikt/comment-nr165?parent=719

 

Om du kan hitta någon. Jag letade efter en för 10-15  år sedan utan att lyckas.

 

Har för mig att den tillverkades i några olika varianter varav en del halvfabrikat erkar ha haft rätt tveksam kvalitet och planlösning men de som är varvsbyggda verkar vara såväl välbyggda som trevliga.

 

En annan båt som nämnts i tråden innan är 806. Den uppfyller vad jag kan se både dina krav på att vara välseglande och lätt kunna hanteras ensam (med vinscharna på rätt ställe) och ditt "krav" på begränsad komfort 🙂. För några 35-åringar fungerade det fint i några veckor i Stockholms skärgård. Idag som 70+ skulle jag bara se den som dagseglare. Men en mycket bra sådan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Nils_D:

En ovanlig båt som jag tror uppfyller din kravspecifikation är Inferno 29. Enligt en (tidigare) ägares kommentarer på denna länk verkar den stämma rätt väl med det du är ute efter.
https://www.sailguide.com/aasikt/comment-nr165?parent=719

 

Om du kan hitta någon. Jag letade efter en för 10-15  år sedan utan att lyckas.

Jag googlade, hittade en till salu direkt 🙂 

https://www.searchmagazine.se/marknad/2096/inferno-29-raceklar-säljes.htm

 

Dock tänker jag - om man ser Expressen som lite för livlig är det nog inte ett alternativ, men jag kan ha fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp min Fingal!

Skitkul å inte ansträngande att segla ensam i kuling!!

Vilket jag har gjort!

Tål mycket stryck både från sjön å vind å är förlåtande om man missar ett grund, eller snarare träffar på......

Seglar väl så bra som en Maxi 77:a men inte livlig. Med rätt skotning kan man släppa rodret.

Å dieseln bara går å går å drar oerhört lite soppa. Kan veva igång den om batteristorsk.

Har septitank  med egen kvarn å sjö/landtömning.

 

Så varför sälja pärlan om hon är så bra?

Jo, jag funderar på att reva, blir 80 bast nästa gång å jag har sagt att om jag inte kan klättra upp i masten längre skall jag sluta segla.

 

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är åsså partisk för jag gillar långköl. Å inbakad så att säga, inga bultar som läcker. Grejen är att själva skrovformen blir annorlunda med långköl å jag menar det passar vågorna bättre. De "platta" dvs, fenkölade jag seglat över Biscaya med var inte såååå kul. 15 metersbåt som slajsar med sidan ner i 4 meters vågor  är inte kul när fenan inte håller emot å båten vrider sig.

Köp Monsun. Det skulle jag om jag hade råd. Men nu är Fingaln till salu så för mig spelar ingen roll. Monsun är trots allt en "riktig" båt om ni förstår hur jag menar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt. Sista inlägget om Monsun kom i helt fel tråd.

Kan ev Moderator flytta den till tråden Båtval. Monsun, Rasmus?

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag googlade, hittade en till salu direkt 🙂 

https://www.searchmagazine.se/marknad/2096/inferno-29-raceklar-säljes.htm

 

Dock tänker jag - om man ser Expressen som lite för livlig är det nog inte ett alternativ, men jag kan ha fel. 

 

Den Infernon köptes förra hösten av en medlem i vår segelklubb. Den går riktigt bra i mellanvind men är för livlig när det blåser mycket och inte alls det lättvindsundret som ryktet säger..

 

Lite annan prisklass också men det rör kanske inte vår björn? Tänker mig att J/80 också säkert är en kul båt om man vill lägga de pengarna! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.

Jättebra info om Expressen Sidde. Tack för det.

Inferno 29 verkar ju spännande men lite för stor och dyr och kanske vek då eventuellt. Men kul förslag. 

NF är absolut en kanonbåt, men lite för stor just nu för mig. Jättebra förslag dock.

J80 har jag inte råd med, och den är kanske lite för kappseglings orienterad för min del. Hade gärna testseglat en dock för den modellen är ju legendarisk. 

 

Jag tror just nu ligger 806 bäst till, även om jag helst hade haft en lite "normalare" inredning som typ expressen har. 

Dominant 78 eventuellt också, men är lite orolig att den kommer vara "stampig" i skärgårdsvågor. 

Redigerad av Bjorn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Bjorn86:

NF är absolut en kanonbåt, men lite för stor just nu för mig. Jättebra förslag dock.

 

"Lagom stor" och vad jag tror, lite livlig? Självslående fock för ensamseglaren och om jag förstått rätt, till bra pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Bjorn86:

Tack för alla tips.

Jättebra info om Expressen Sidde. Tack för det.

Inferno 29 verkar ju spännande men lite för stor och dyr och kanske vek då eventuellt. Men kul förslag. 

NF är absolut en kanonbåt, men lite för stor just nu för mig. Jättebra förslag dock.

J80 har jag inte råd med, och den är kanske lite för kappseglings orienterad för min del. Hade gärna testseglat en dock för den modellen är ju legendarisk. 

 

Jag tror just nu ligger 806 bäst till, även om jag helst hade haft en lite "normalare" inredning som typ expressen har. 

Dominant 78 eventuellt också, men är lite orolig att den kommer vara "stampig" i skärgårdsvågor. 

Jag hade Dominant mellan 2006-2014/2015 och en trevlig seglare, lättdriven med gennaker, Genua fungerar inte då det normalt sett inte finns några skotskenor för detta. Självslående fock och storsegel i lite dyrare duk räcker annars långt. Jag hade en standard slörgennaker med strumpa och en code one på rulle. Mycket lätthanterligt på en person.

IMG_1368.jpeg

IMG_1370.jpeg

IMG_1371.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där dominanten ser ju klockren ut.  Självslående fock och genua eller code på rulle.  Hur upplevde du att den fungerade i vågor? Stampade den mycket ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Bjorn86:

Den där dominanten ser ju klockren ut.  Självslående fock och genua eller code på rulle.  Hur upplevde du att den fungerade i vågor? Stampade den mycket ? 

Nej det tycker jag inte att den gjorde. Man seglar ju inte rakt mot vågorna heller så att säga. Sittbrunnen är enorm, nere i ruffen är det dock ej ståhöjd utan 165-170 vid nedgången. 4 kan sova även om det finns utrymme för en 5:e så är den ytan klaustrofobisk. Finns någon som har en inombordare men det blir både trångt med service och sämre med stuvutrymmen om det sitter en järnspis i dom. Hittar du någon inom räckvidd så åk och se själv och bilda dig en uppfattning om båten passar dig.

IMG_1372.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lika bra att gå på en smaragd med en gång. Kul segelbåt som seglar bra 

sen finns ju x-79 med, livlig båt med fart

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-01 vid 21:53 skrev Comfort4:

Kanske lika bra att gå på en smaragd med en gång. Kul segelbåt som seglar bra 

sen finns ju x-79 med, livlig båt med fart

Är det bara för att jag troligen har en liten liten släng av av en bokstavskombination som jag reagerar på dom två båtarna i samma trådsvar? Jag har seglat lätt och platt båt med ganska mycket segel, liknande X-79,an. Nu seglar jag Smaragd. Sen har jag seglat båtar med viktförhållandena köl / övrigt 50 / 50 %. Jag kan berätta att det är en jäkla skillnad mellan en Smaragd och en lätt och platt båt typ X-79. Smaragdens köl väger mer än hela X-79,an.

Vad jag menar är att om det inte går att svara mera pricksäkert, så kanske man ska fråga trådskaparen lite mer om vilken båt hen söker. Det här blir bara konstigt.

Redigerad av susy
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev susy:

Jag kan berätta att det är en jäkla skillnad mellan en Smaragd och en lätt och platt båt typ X-79. Smaragdens köl väger mer än hela X-79,an.

Man tipsar väl helt enkelt om de båtar man själv har erfarenhet av rätt ofta. Fick ju tips om en "Fingal" t.ex. som kanske inte är direkt vad som efterfrågades 😊.

Men jag är tacksam för all input och alla tips, även om det spretar lite ibland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat lite på Expressen. Det hade varit lite roligt att optimera en express för lite cruising och solosegling. Fock på rulle, roderlås, autopilot. Kanske fixa en aningens längre rorkult så man når den från hela sittbrunnen. Styrning av motor med reglage från sittbrunnen. 

 

Skulle dock vilja kika på en dominant 78 också, för självslående fock hade ju underlättat. Men har inte sett nån sån i närheten. (Blekinge)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man lite händig är det inget märkvärdigt att installera en skena för självslående fock. Visst, det blir en kostnad för nytt segel och skenan, men det gör samtidigt att utbudet blir större om man är beredd att modifiera modeller som saknar det i standardutförande.

Jag installerade skena på vår båt sommaren 2022, mycket pga hur mycket vi saknade det från vår tid med Dominant 78:an. Segel och skena gick väl på lite drygt 20 000 kr totalt.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-09 vid 18:41 skrev susy:

Är det bara för att jag troligen har en liten liten släng av av en bokstavskombination som jag reagerar på dom två båtarna i samma trådsvar? Jag har seglat lätt och platt båt med ganska mycket segel, liknande X-79,an. Nu seglar jag Smaragd. Sen har jag seglat båtar med viktförhållandena köl / övrigt 50 / 50 %. Jag kan berätta att det är en jäkla skillnad mellan en Smaragd och en lätt och platt båt typ X-79. Smaragdens köl väger mer än hela X-79,an.

Vad jag menar är att om det inte går att svara mera pricksäkert, så kanske man ska fråga trådskaparen lite mer om vilken båt hen söker. Det här blir bara konstigt.

Om man läser i tråden så vacklar ju trådskaparen mellan express ellr h båt

då kan man väl utmana  lite med dessa båtar

ja de ligger verkligen på ytterlighets skalan, men kanske pendlar önskan mellan styv kryssbåt eller snabb undansvind racer😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/1/2023 at 9:53 PM, Comfort4 said:

Kanske lika bra att gå på en smaragd med en gång. Kul segelbåt som seglar bra 

sen finns ju x-79 med, livlig båt med fart

+1 på denna. Har seglat x79 ett par gånger, rätt rolig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banner 28 är oxå en snabb och platt båt med en mycket mjuk och formbar mast med hjälp av stagen som även är dess nackdel då den har backstag som man måste ta hem och släppa på vid varje slag. Men för vana seglare blir det en rutin att man tar det i rätt ordning, men mer lämpad för minst två ombord.

Dominant 78 är en bra båt för inomskärssegling och vid vindar mellan 4-8 m/sek, upp till 10-12 revar man storen över det så ligger man kvar i hamnen och kokar kaffe istället. Hårdvindsbåtar finns det annars ganska gott om men en nybörjare startar i fel ända om man väljer en sån båt då den är ganska död i lättvind.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 28 fot en maxlängd för båtplats eller något annat.Har seglat ensam många år nu med min Sveakryssare,dock 37 fot.Tror hon seglar ifrån samtliga tidigare uppräknade båtar,självslående fock på rulle, men alltid stabil och pålitlig.Har seglat både Express och Smaragd dom är livligare men inte lika avslappnade att segla ensam.Som ensamseglare är inombordare ett krav för mig.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ronnienr10:

Är 28 fot en maxlängd för båtplats eller något annat..

Nej 28 fot är mest en ungefärlig gräns för vad jag söker. Rent praktiskt skulle jag få in en större båt på båtplatsen.  Men jag tror att det är under 30 fot jag vill hålla mig för att ha en lätthanterlig båt.  

NF tipsade någon om tidigare och det är en båtmodell jag sneglat på tidigare.

Banner 28 har jag också koll på. Är nog lite för extrem och racingbetonad för min smak. Då gillar jag dominanten bättre.

Express, Dominant 78, NF, och 806 ligger bäst till just nu.  Jag vet att det är lite olika typer av båtar men man velar ju fram och tillbaka :)

Redigerad av Bjorn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...