Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Bjorn86

Välseglande 24-28 fot

Rekommendera Poster

Jag har funderingar på att byta segelbåt till något som är lite roligare att segla än min albin 78 jag har nu.  har funderat på Express, Monark 806 eller liknande.

Problemet är att jag seglar mycket ensam. Och jag har förstått att Expressen är lite för livlig, och skotas på rufftaket vilket inte är optimalt för ensamsegling.

Är 806 bättre i det det avseendet?   Kan expressen funka med lite roderlås och autopilot och sånt? 

Ge mig era tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Bjorn86:

Jag har funderingar på att byta segelbåt till något som är lite roligare att segla än min albin 78 jag har nu.  har funderat på Express, Monark 806 eller liknande.

Problemet är att jag seglar mycket ensam. Och jag har förstått att Expressen är lite för livlig, och skotas på rufftaket vilket inte är optimalt för ensamsegling.

Är 806 bättre i det det avseendet?   Kan expressen funka med lite roderlås och autopilot och sånt? 

Ge mig era tankar.

För att ensamsegla så underlättar det om båten är välbalanserad och inte alltför livlig. Det nåste gå att få en stabil kurshållning med en enkel autopilot (mer avancerade autopiloter blir oftast för dyra o komplicerade installationer för att passa i kategorin "mindre båt för ensamsegling").

 

Båten ska vara utrustad eller enkelt kunna kompletteras med en autopilot. Det är helt tillräckligt med en enkel rorkultspilot som kan hålla båten på kurs. Det behövs inte kopplingar till plotter för att kunna följa en rutt eller vindmätare för att hålla vinkel mot vinden. Roderlås är en nödlösning för att hålla båten på kurs. Det fungerade nog på äldre långkölade båtar som var väldigt tröga men jag ser det inte som ett alternativ på en modernare båt.

 

För att underlätta hanteringen vid ensamsegling så ser jag det nästan som ett krav att båten har inombordsmotor med elektrisk start. Det kan nog fungera även med en utombordare om den har elstart men det är ett klart sämre alternativ.

 

Med den beskrivna tekniknivån så kan du "rädda dig" ur en besvärlig situation. Du får även möjligheten att kunna hantera segel, fördjupa dig i navigeringen, fixa mat mm utan att behöva stressa så du riskerar att något blir fel/farligt.

 

Min första båt var 20 fot (Sheriff 600) och saknade ovan beskriven teknik. Den såldes redan efter en säsong. Nästa båt var 24 fot med inombordare (Birdie 24). Den kompletterades efter något år med en enkel rorkultspilot. Båten ensamseglades rätt mycket och jag hade många oerfarna besättningsmedlemmar ombord som inledningsvis inte kunde bidra med så mycket seglingshjälp. Den båten seglade jag med i 15 år vilket väl ger en hint om hur mycket mer funktionell den var.

 

Denna storlek på båtar är rätt sällsynta idag om du letar efter en båt i gott skick (de börjar bli rätt gamla...). Ett alternativ är att leta efter en Maxi 77, Shipman 28 eller liknande med en motor i så gott skick att den går att lita på. Även dessa modeller är rätt gamla men utbudet är större så det bör gå att hitta välhållna exemplar om du ger det lite tid och letar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade en dixie 27a

enormt rolig att segla med och fina stuvutrymmen och dinett.

bredden på 2.85 gjorde att det var rymligt inuti och jag hade ståhöjd i min efter lite kapande och förstärkningar.

det var den 1a modellen med en yanmar 8a i fören.

yanmar 8an var trygg och startade alltid men jösses vad det lät.

och av 8 hästar försvann minst 4 pga den långa axeln.

men den senare som hette dixie 27 hade maskin i aktern.

den skulle jag inte tacka nej till om jag ska segla igen.

ha koll på svajköl på alla båtar med fenköl.

ha koll på mjuka däck.

min dixie bytte jag kärna i fördäcket

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten jag har nu (Albin 78) är ingen dålig seglare iofs. Har inombordare och autopilot. 

Roderlåset har jag bara för att hålla båten på rätt kurs om jag lämnar rodret några sekunder som vid kryss när jag slår över förseglet.

Jag är ute efter något lite sportigare/snabbare än Albin 78an.

Birdie 24 är en kanonbåt, men inte precis det jag söker. Samma med Maxi 77. Då är ju båten jag har nu vassare. 

Dixie kikade jag på innan jag köpte Albin 78an. De känns ganska lika. Dixien kanske är något kvickare. 

 

Fler tips mottages gärna, och gärna lite erfarenheter av ensamsegling med express eller 806, h-båt och liknande om någon har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En axel själ ingen effekt alls, lång eller kort spelar ingen roll.

 

Maxi 84 eller som jag har e n Cumulus.

Den första har S-drev. Dumulus rak normal axel.

Båda med motorn i mitten.

 

Neddragna fall.

 

Köp en med renoverad eller utbytt motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bjorn86:

Dixie kikade jag på innan jag köpte Albin 78an. De känns ganska lika. Dixien kanske är något kvickare. 

De seglar väldigt lika - jag har en Dixie 27 och kompisen hade en Albin 78, så vi testade i många år 😊

2 timmar sedan skrev Bjorn86:

Jag är ute efter något lite sportigare/snabbare än Albin 78an.

Det du önskar är lite motsägelsefullt. Sportigare innebär oftast livligare, men det vill du ju inte ha. Är det inte viktigt med bo-egenskaperna borde nog en H-båt funka bra till det du beskriver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

En axel själ ingen effekt alls, lång eller kort spelar ingen roll.

Själva axeln stjäl ingen effekt, men axeln vilar på stödlager och går genom en tätning (ofta kallad "packbox"), som verkligen stjäl effekt. En längre axel behöver sannolikt fler stödlager dessutom.

 

För en båt 24-28 fot skulle jag absolut sikta på utombordare i första hand, om sittbrunn och akterspegel funkar bra för det. Man slipper propeller nere under båten där saker kan fastna i den, och den ger motstånd genom vattnet (om man inte skaffar en svindyr fällbar propeller) och man kan använda utombordaren för att styra väldigt snävt både bakåt och framåt. När utombordaren är uppfälld ger den noll motstånd i vattnet (vikten ger förstås lite extra motstånd via skrovet, men det gör en inombordare också, men mycket mer eftersom en diesel är betydligt tyngre vid samma effekt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha seglat med Soling i ett par år har jag mött de flesta båtar på kappseglingsbanan. Självklart spelar rorsman väldigt stor roll men 806 är en båt som ofta låg jämt med mig trots mycket lägre SRS, H-båten brukade slå oss, men med minsta möjliga marginal och låg alltid långt efter under segling. 

 

Jag har fått för mig att Albin 78 ska vara en ganska bra seglare så det är nog svårt att hitta en liknande med bättre seglingsegenskaper men bibehållen komfort. Jag valde att gå från Soling till Shark 24, men jag är väl medveten om att det inte är en båt för alla. 

 

Mina prioriteringa var låga fribord, litet grundgående, låg vikt, stor segelyta i förhållande till vikt.. lägre SRS (än de flesta) för att slippa behöva ligga först. Sen skulle gå att sova över utan att ligga på liggunderlag och segla i nära kuling utan att behöva ösa båten för hand 😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Själva axeln stjäl ingen effekt, men axeln vilar på stödlager och går genom en tätning (ofta kallad "packbox"), som verkligen stjäl effekt."

 

Min övertygelse är att Du har fel.

 

Men utveckla gärna dina tankar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

"Själva axeln stjäl ingen effekt, men axeln vilar på stödlager och går genom en tätning (ofta kallad "packbox"), som verkligen stjäl effekt."

 

Min övertygelse är att Du har fel.

 

Men utveckla gärna dina tankar.

För all del, om du har uppfunnit lager och tätningar som är helt friktionsfria, så får du gärna börja tillverka dem. Det kan nog finnas ett Nobel-pris på horisonten för det.

Tumregeln är att det försvinner nån eller ett par procent av effekten per lager/tätning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknat på 8 hp, så lär det vara försumbart.

 

Inget att gråta över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du skulle tycka att en Cumulus motsvarar dina preferenser rätt bra. Partialriggad, bra bredd, ej för tung men ändå med ett driv i lättvind, tålig i hård vind och med det bästa av allt RORKULT!
Man känner båten på ett helt annat sätt med rorkult, mer känsla och livfullhet,

Med gennaker seglar man enkelt själv och båtarna är idag lågprisade. En annan trevlig båt är Dominant 95 (har haft en 78:a). Dock är 95:an underriggad med mindre segelyta i förhållande till vikt/längd. Men en livlig båt som kräver passning på rodret.

 

Här en bild på Dominanten med peket.

IMG_1363.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Bjorn86:

Jag har funderingar på att byta segelbåt till något som är lite roligare att segla än min albin 78 jag har nu.  har funderat på Express, Monark 806 eller liknande.

Problemet är att jag seglar mycket ensam. Och jag har förstått att Expressen är lite för livlig, och skotas på rufftaket vilket inte är optimalt för ensamsegling.

Är 806 bättre i det det avseendet?   Kan expressen funka med lite roderlås och autopilot och sånt? 

Ge mig era tankar.

Det är ingen jätteskillnad på 78:an och Expressen att segla. Jag har aldrig sett en Express med skotning på rufftaket, som du skriver, utan de brukar ha en lång skotskena i sittbrunn. Vill du ha en båt med liknande fartegenskaper som Expressen så skulle jag gå på en Cumulus. Då behåller du de fina segelegenskaper som en Norlinritad båt har och får samtidigt bättre boendekomfort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

😊Det du önskar är lite motsägelsefullt. Sportigare innebär oftast livligare, men det vill du ju inte ha. Är det inte viktigt med bo-egenskaperna borde nog en H-båt funka bra till det du beskriver. 

Det jag menar är att jag kan tänka mig en livligare båt, men som ändå är hanterbar för ensamsegling. Albin 78an seglar ju fint, men är lite för tung och husvagnsaktig om du förstår vad jag menar. Jag skulle vilja prova något lite snabbare och livligare men ändå hanterbart ensam. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Det är ingen jätteskillnad på 78:an och Expressen att segla. Jag har aldrig sett en Express med skotning på rufftaket, som du skriver, utan de brukar ha en lång skotskena i sittbrunn. 

Jag menar såklart att förseglets vinschar sitter på rufftaket och inte längs med sittbrunnen som på många båtar. Långt att hinna dit och vincha i varje slag.

Kanske var lite otydlig. 🤗

Tack för svar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dava:

 svårt att hitta en liknande med bättre seglingsegenskaper men bibehållen komfort. Jag valde att gå från Soling till Shark 24, men jag är väl medveten om att det inte är en båt för alla. 

Komforten behöver inte vara lika bra som på albin78an. Jag räknar med att minska boutrymme och vikt för att öka fart och spänning. 

Har kollat lite på shark24 genom åren. Tilltalande med den extremt grundgående kölen.  Är den inte vek? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Bjorn86:

Komforten behöver inte vara lika bra som på albin78an. Jag räknar med att minska boutrymme och vikt för att öka fart och spänning. 

Har kollat lite på shark24 genom åren. Tilltalande med den extremt grundgående kölen.  Är den inte vek? 

Då kanske du ska leta efter en sådan här 707

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bjorn86:

Jag menar såklart att förseglets vinschar sitter på rufftaket och inte längs med sittbrunnen som på många båtar. Långt att hinna dit och vincha i varje slag.

Kanske var lite otydlig. 🤗

Tack för svar 

Fast du kan ju välja att skota focken på wincharna på sargen om du vill. Det handlar ju bara vars du drar linorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast du kan ju välja att skota focken på wincharna på sargen om du vill. Det handlar ju bara vars du drar linorna. 

Visst kan man kanske montera ett par vinchar på sargen, eller flytta de från rufftaket dit om man vill.

Och sen skaffa längre tampar så de räcker. Eller också får man träna upp sin rörlighet. Det verkar ju smidigt att många expresser har förhöjda vinchar så man kan led skotlinorna till lovarts vinsch på rufftaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som seglat Maxi magic?  den verkar ju rätt kvick och rolig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Bjorn86:

Någon som seglat Maxi magic?  den verkar ju rätt kvick och rolig.

Skulle säga att Magic lider av samma problem som din Albin 78 eller expressen, den är för tung och har för höga fribord.. vi har en i klubben men han har inte varit med på mer än 2-3 kappseglingar och har legat långt efter.. det kan dock bero på för lite träning 

 

16 timmar sedan skrev Bjorn86:

.. offra komfort för ... vikt för att öka fart och spänning. 

Har kollat lite på shark24 genom åren. Tilltalande med den extremt grundgående kölen.  Är den inte vek? 

 

Upplever den inte som så farligt vek, hade farhågor eftersom den har väldigt lite vikt i kölen men tvärtom upplevs den som relativt slutstyv.. Det kan bero på att masten är kort och segelytans tyngdpunkt ligger långt ner. Den är dock långsammare än ryktet, även om jag tycker att den tar bra höjd och någon gång har skrämt upp den i nära 10 knop på länsen så kommer jag oftast långt ner i listorna på kappseglingsbanan, trots ett SRS på ~0,8. Tycker att jag hänger med ganska bra första varvet även mot större båtar, men sen är det alltid något som går åt skogen...

 

Ensamseglar oftast.

Redigerad av Dava
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt två Maxi Magic under årens lopp. Trevlig båt men knappast livligare eller snabbare än Albin 78. Äger en Albin 78 nu (min 2; a)

Skulle jag valt en mindre båt hade det blivet Express eller H-båt. Vill jag ha bättre komfort och få fina segelegenskaper hade det blivet en Dehler 29, med den ligger i en helt annan prisklass.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det var ju perfekt att höra fån någon som haft båda. H-båt tycker jag är så förbaskat vackra, men det ser inte så smidigt ut med utombordaren så långt från sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om dominant 78 då?  Verkar vara en trevlig båt. Kanske lite stampig i motsjö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@pseudonym har ju haft en Dominant 78 enligt kommentar ovan. En annan liknande båt är ju X79 eller Banner 28 -  alla dessa tre har ju dock nackdelen att de närmar sig 2 ton (1600-1700 kg).

 

Det är inte lätt att välja båt alltså. Hade jag haft mer plats ( har en båtplats som inte tillåter större bredd än 2,5 meter ) hade jag nog gått upp i 30 fot och köpt en Omega 30 eller liknande. Att det blev just denna båt berodde på att Sharken dök upp med bra utrustning i bra skick till bra pris. 

 

 

Du har inte skrivit var du ska segla den. Det är ju stor skillnad på egenskaper om du ska segla "Inshore" (havssegling med land i sikte) som oss på västkusten eller om du seglar i skärgårdsmiljö eller på platt vatten på en sjö någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bjorn86:

Vad säger ni om dominant 78 då?  Verkar vara en trevlig båt. Kanske lite stampig i motsjö?

Vi hade pseudonyms Dominant efter honom, och jag tyckte den var trevlig att segla. Manövrerbar, smidig och med väldigt bra roder. Upplevde inte att den stampade nåt särskilt i grövre sjö. Men jag upplevde den däremot som väldigt vek, framför allt begynnelsevek. Minsta vindpust, så började den lägga sig. Nu har vi en större och tyngre, och mycket styvare båt. Den har jag svårt att få att luta mer än ca 13-15 grader med fullt ställ och 8-9 m/s. I Dominanten hade det nog lutat 35 grader och gått skitlångsamt med fullt ställ i den vinden, men jag brukade reva vid ca 6-7 m/s och tyckte inte det var roligt vid 8-9. Det går säkert att segla den mycket bättre, men här var det ju jag i båda fallen, så det ger ändå en indikation på skillnaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mest skärgårdsmiljö och öppet hav på ostkusten. Lite fundersam på om det är dumt med en båt med flat underkropp som dominant och banner.  Kanske blir lite för stampigt i skärgårdens krabba sjö. 

Ja det är väldigt svårt att välja båt, men det är kul att diskutera och spekulara 🤗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Bjorn86:

Någon som seglat Maxi magic?  den verkar ju rätt kvick och rolig.

Ingen Magic, men Maxi Racer och den var kul, Har väl samma skrov (?), men lättare och en spännande design.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du verkar vara ute efter fart så välj en flerskrovare. Skitkul att segla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Eftersom du verkar vara ute efter fart så välj en flerskrovare. Skitkul att segla.

Min senaste var just en trimaran, dock en jolle som bara passade för dagsegling men ett tält gick ju alltid att få med sig. Det tog en stund att pilla ihop den inför segling om den var isär i sina delar men sidoskroven vägde bara 7 kg vardera så det var hanterbart på en person. Även masten kunde man resa ensam. Toppade närmare 15 knop oxå det ensam ombord men man kunde vara två lättare vuxna.

FullSizeRender.jpeg

IMG_2292.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...